Jong Oranje + Overige Jeugdteams

Proud of PSV

Jeugdspeler
AMSTERDAM - Wat is nu het probleem? Voetballers die tegen het Nederlands elftal aanschurken, wordt de mogelijkheid geboden in een gelijksoortige entourage voeling te krijgen of te houden met Oranje.

Waarbij de geselecteerden ook nog eens enkele dagen mogen optrekken en trainen met grote namen en voormalige idolen als Johan Neeskens, Dennis Bergkamp en Arthur Numan. Daar doe je iedere voetballer niet alleen een plezier mee, het is niet uitgesloten dat je de spelers ook nog eens extra opgefrist terug bij de club krijgt.

Kortom, met het idee om Oranje B te starten is niks mis. Omdat het inspirerend kan werken richting spelers die net tussen het Nederlands elftal en het hoogste nationale jeugdelftal vallen. Zeg maar, de nummers 19 t/m 23 van de voorselectie, aangevuld met talenten die nu droog staan omdat Jong Oranje buiten de boot is gevallen voor het EK.

Toch doen Feyenoord, SC Heerenveen, PSV, NEC en FC Utrecht moeilijk. Dat is vreemd, want dit reikt toch iets verder dan wrevel over het feit dat de KNVB onvoldoende met de clubs over dit project gecommuniceerd zou hebben. Dat was inderdaad niet handig, maar laat het dan bij een brief à la Ajax en FC Groningen, waarin vooral benadrukt wordt dat bij de selectie van spelers ten minste overleg plaats moet vinden.

Het trio Neeskens, Bergkamp en Numan oogt namelijk fris en goed en is niet te beroerd rekening te houden met speciale wensen van clubtrainers, als die een keer met blessures of andere personele problemen zitten.

Daarom gaat het ook te ver dat Feyenoord nu zelfs juristen inschakelt om te kijken in hoeverre de club verplicht kan worden spelers af te staan aan Oranje B. Een actie die wel iets zegt over de club. Eén telefoontje tussen trainer Gertjan Verbeek en Neeskens zou tenslotte vele malen goedkoper en ook effectiever zijn geweest dan het inhuren van dure juristen.

Telegraaf



Wat vinden de PSV supporters van Oranje B? Moeten we zo weinig mogelijk wedstrijden spelen of is wedstrijdritme belangrijker?
 
Ik vind Oranje B een mooi initiatief (of toch zeker goed gerecycled). Alles wat ik dacht, wordt in het door jouw geplaatste artikel verwoord. Kunnen ze alleen maar van leren. En dat Feyenoord soms vervelend kan doen, wisten we al. We zullen zien hoe het loopt. Het zou jammer zijn als het wordt afgeschoten voordat het begonnen is.
 
Ik vind Oranje B een mooi initiatief (of toch zeker goed gerecycled). Alles wat ik dacht, wordt in het door jouw geplaatste artikel verwoord. Kunnen ze alleen maar van leren. En dat Feyenoord soms vervelend kan doen, wisten we al. We zullen zien hoe het loopt. Het zou jammer zijn als het wordt afgeschoten voordat het begonnen is.

Ik ben alleen bang dat 'dezelfde entourage' een probleem wordt.
 
Ik ben alleen bang dat 'dezelfde entourage' een probleem wordt.

Het is onmogelijk hetzelfde gevoel bij Oranje B te krijgen, die kriebels kun je niet forceren. Sowieso is het al niet meer voor het vaderland, de wedstrijden zullen ook niet druk bezocht worden. Maar je traint met voormalige iconen en speelt met mensen die in ieder geval (naar alle waarschijnlijkheid) vaker van een hoger niveau zijn dan je ploeggenoten bij je club. Je houdt ritme en blijft soepel. Lijkt me een prima opzet.
 
Het is onmogelijk hetzelfde gevoel bij Oranje B te krijgen, die kriebels kun je niet forceren. Sowieso is het al niet meer voor het vaderland, de wedstrijden zullen ook niet druk bezocht worden. Maar je traint met voormalige iconen en speelt met mensen die in ieder geval (naar alle waarschijnlijkheid) vaker van een hoger niveau zijn dan je ploeggenoten bij je club. Je houdt ritme en blijft soepel. Lijkt me een prima opzet.

Persoonlijk ben ik altijd blij als er niet zoveel belangrijke basisspelers worden opgeroepen voor een interland. Dan kunnen ze ook niet geblesseerd terugkomen. Als nu ook al de mindere spelers gaan oproepen, lopen we straks het risico dat ook de vervangers van de basissplers geblesseerd zijn en we moeten teruggrijpn naar de 'derde garnituur'....?
Wellicht doemdenken, maar ik zit eerlijk gezegd niet zo te wachten op Oranje B.
 
Persoonlijk ben ik altijd blij als er niet zoveel belangrijke basisspelers worden opgeroepen voor een interland. Dan kunnen ze ook niet geblesseerd terugkomen. Als nu ook al de mindere spelers gaan oproepen, lopen we straks het risico dat ook de vervangers van de basissplers geblesseerd zijn en we moeten teruggrijpn naar de 'derde garnituur'....?
Wellicht doemdenken, maar ik zit eerlijk gezegd niet zo te wachten op Oranje B.

Ze kunnen ook tijdens een potje wippen in de douche een bilspier scheuren/verrekken zoals die Spartaan (dacht ik).. als we daar al rekening mee moeten gaan houden.

Wellicht sarcasme.. :cool:
 
Ze kunnen ook tijdens een potje wippen in de douche een bilspier scheuren/verrekken zoals die Spartaan (dacht ik).. als we daar al rekening mee moeten gaan houden.

Wellicht sarcasme.. :cool:

Hoe heette die voetballende voorbinddildo-fetishist ook weer? Wat nou, niks verrekken of scheuren? :D
 
Postma. :D

Zo zie je maar, hebben we al twee voorbeelden. Zorgwekkende voorbeelden, maar toch voorbeelden! :cool:

We zijn er uit. Als je niet geselecteerd bent voor het Nederlands elftal, mag je de dagen dat de selectie bij elkaar is niet nøken. Dit om blessures (waar je dan dus eigenlijk geen 'recht' op hebt) te voorkomen. :D
 
Ach ja, spelers kunnen er wel een beetje getest worden enzo. Maar als PSV zijnde bijvoorbeeld, kan ik me best voorstellen dat het niet leuk is zo een Oranje B. Je bent Afellay en Marcellis al kwijt aan Oranje. Isaksson aan Zweden, Salcido en Maza aan Mexico, Addo aan Ghana etc. En dan raak je spelers als Bakkal, Amrabat, Kromkamp en Koevermans die in deze catogorie vallen ook nog kwijt. Kun je net zo goed op die dagen niet trainen en de kans is ook nog groot dat ze geblesseerd terug komen. Voor spelers als Bakkal en Amrabat leuk om internationaal tegen spelers van hun niveau te spelen maar voor spelers als Koevermans en Kromkamp heeft PSV er helemaal geen voordeel aan. Maarja, als supporter baal ik niet als Kromkamp geblesseerd is, integendeel zelfs.
 
Nederland A/B......niet doen

Nederland B - niet doen zeg ik - niet alleen worden de spelers al voldoende belast (zie hieronder) maar ook de grens tussen Nederland A en B wordt vaag. Kijk maar naar de selectie van Koevermans die je met de beste wil van de wereld niet in een Nederlands jeugdelftal zou plaatsen maar ineens wel opgeroepen wordt voor Nederland B. Niet handig.


Coach Huub Stevens reageerde morrend op de blessure van zijn verdediger. “Dat is allemaal puur het gevolg van overbelasting”, bromde Stevens. “Daarom ben ik ook tegen het initiatief van de KNVB om Nederland B in het leven te roepen. Ik besef dat Marcellis voor het grote Oranje speelt, maar ik wil alleen maar zeggen dat spelers al voldoende worden belast.” Bron: Voetbalzone 16 november 2008
 
Tegen Duitsland-B en België-B? Er zullen vast wel meer landen zijn met een nationaal B-elftal.

Ik vraag het me af.... Had er nog nooit van gehoord.

Het schijnt zo te zijn dat vriendschappelijke wedstrijden van zo'n B-instituut niet op de FIFA-kalender komen, dus clubs kunnen nooit of te nimmer verplicht worden om spelers af te staan (zeg maar het Olympische Spelen idee, daarvoor kunnen clubs ook niet verplicht worden)
 
Ik vraag het me af.... Had er nog nooit van gehoord.

Het schijnt zo te zijn dat vriendschappelijke wedstrijden van zo'n B-instituut niet op de FIFA-kalender komen, dus clubs kunnen nooit of te nimmer verplicht worden om spelers af te staan (zeg maar het Olympische Spelen idee, daarvoor kunnen clubs ook niet verplicht worden)

Het was mij verder ook niet bekend, maar ik dacht dat dat lag aan het simpele feit dat het gewoon al jaren niet in het Nederlandse nieuws is geweest.
 
Volgens mij zou Nederland B ook gewoon tegen A-landen kunnen spelen. En volgens de KNVB zijn clubs wel degelijk verplicht om de spelers af te staan.
 
weigeren voor oranje B?

Mag je bedanken voor oranje B? Of moet je dan eigenlijk stellen dat je ook bedankt voor Oranje A?
 
Weet iemand of dat potje tegen Zweden vanavond wordt uitgezonden of via een stram ofzo.

Kan het in de TV- gids niet vinden.

ben wel benieuwd, ook naar onze Zweedse vriend Toivonen

BVB
 
Nederland B krijgt er van langs
WAALWIJK - Nederland B heeft woensdag de eerste wedstrijd in bijna twintig jaar met een forse nederlaag afgesloten. In Waalwijk ging de ploeg van bondscoach Johan Neeskens onderuit tegen Jong Zweden: 0-3.
Het Nederlands B-elftal was in 1989 voor het laatst actief. Met onder meer Dennis Bergkamp in de ploeg verloor Oranje in Nimes toen met 1-0 van Frankrijk. Bergkamp is nu opnieuw betrokken bij Nederland B, als assistent van Neeskens. In het kader van de cursus betaald voetbal loopt de 79-voudig international stage bij de KNVB.
 
Terug
Bovenaan Onderaan