Jonathan Reis

En Nilis, Gullit, Van Nistelrooij?

Nilis voelt voor mij intuïtief niet perse als echte spits. Uiteraard liep ook die over van het talent. Gullit ver voor mijn tijd, en ik durf de stelling direct aan dat Reis over meer ruw talent bezat dan Van Nistelrooij.
 
Nilis voelt voor mij intuïtief niet perse als echte spits. Uiteraard liep ook die over van het talent. Gullit ver voor mijn tijd, en ik durf de stelling direct aan dat Reis over meer ruw talent bezat dan Van Nistelrooij.
Ik ook, Reis heeft een paar wedstrijden leuk gespeeld, en mn in de wedstrijd tegen feyenoord uitgeblonken. RvN blonk wekelijks uit.
 
Hoe dan ook dacht ik destijds ook dat we met Reis goud in handen hadden. Dat hij eerst kon uitblinken bij PSV als topscorer, en t.z.t. onhoudbaar zou worden en voor een mooi bedrag zou vertrekken. Dat liep dan net effe wat anders...
 
Nilis voelt voor mij intuïtief niet perse als echte spits. Uiteraard liep ook die over van het talent. Gullit ver voor mijn tijd, en ik durf de stelling direct aan dat Reis over meer ruw talent bezat dan Van Nistelrooij.
Was aisatti maar aan de coke gegaan na milan. Dan was hij de nieuwe Cruijff nu.
 
Ik snap wel wat Kronos bedoelt. Ruw talent gaat over potentie - wat iemand had kunnen worden. Mij deed Reis nog het meeste aan Van Basten denken: diezelfde compleetheid - techniek, schot, leepheid, koppen... Als-ie niet zo vreselijk naïef en beïnvloedbaar was - en later natuurlijk die blessure niet had opgelopen - dan was het een hele grote speler geworden.
Toch denk ik zelf bij 'ruw talent' het eerste aan Ronaldo. Die kon het ook allemaal, maar was in alles ook in aanleg net wat sneller, sterker, dodelijker. Romario is denk ik gewoon nooit een ruw talent geweest. Die is geslepen geboren.
 
Reis. Wat hadden we daar hoge verwachtingen van en wat was de teleurstelling groot toen hij geblesseerd raakte. Toen hij vervolgens in het gezicht van de supporters en de club spuugde was het afgelopen met de sympathie.
Wat 'ie verder met z'n leventje doet, boeit me geen fluit. Ik wens hem niets naars, maar positieve gevoelens heb ik al jaren niet meer voor deze jongen.
 
Reis. Wat hadden we daar hoge verwachtingen van en wat was de teleurstelling groot toen hij geblesseerd raakte. Toen hij vervolgens in het gezicht van de supporters en de club spuugde was het afgelopen met de sympathie.
Wat 'ie verder met z'n leventje doet, boeit me geen fluit. Ik wens hem niets naars, maar positieve gevoelens heb ik al jaren niet meer voor deze jongen.

Ik herinner me die situatie nog wel en stond er volgens mij toentertijd op eenzelfde manier in. Maar als ik het volgende onderdeel uit het al eerder gelinkte ED-artikel lees kan ik het eigenlijk wel prima begrijpen. Zeker aangezien het verdere verloop van zijn carrière hem gelijk gaf in de keuze voor zekerheid. Net zoals Brands gelijk had door het niet aan te durven met een langer contract vanuit PSV. Vanuit mijn kant in ieder geval no hard feelings (meer).

Als mijn kinderen het goed hebben, ben ik gelukkig. Het was een van de redenen waarom ik in 2011 voor een contract bij Vitesse koos. Ik kon daar voor vier jaar tekenen, terwijl ik bij PSV na mijn blessure maar een contract voor een seizoen aangeboden kreeg. Marcel Brands vond het risico te groot. Het deed pijn om een club met zoveel geweldige supporters te verlaten, maar ik heb ook ontzettend veel aan PSV te danken.
 
Die quote heeft voor mij nul waarde. Hij boeit me echt niet meer. No hard feelings? Nee, ik ook niet meer. Hij is een geest uit het verleden, waar ik geen enkel gevoel meer bij heb. Als hij morgen zijn kleine teentje stoot tegen de salontafel doet me dat net zoveel als de naam van de laatste club waar hij voor gespeeld heeft. Welke club was dat ook weer?
 
Ik snap wel wat Kronos bedoelt. Ruw talent gaat over potentie - wat iemand had kunnen worden. Mij deed Reis nog het meeste aan Van Basten denken: diezelfde compleetheid - techniek, schot, leepheid, koppen... Als-ie niet zo vreselijk naïef en beïnvloedbaar was - en later natuurlijk die blessure niet had opgelopen - dan was het een hele grote speler geworden.
Toch denk ik zelf bij 'ruw talent' het eerste aan Ronaldo. Die kon het ook allemaal, maar was in alles ook in aanleg net wat sneller, sterker, dodelijker. Romario is denk ik gewoon nooit een ruw talent geweest. Die is geslepen geboren.
Tot het hebben van talent en potentie behoort ook de mentale bagage, en daar kwam Reis heel veel tekort, in tegenstelling tot Romario, Ronaldo, RvN, Nilis, Gullit etc. Als potentie uitgedrukt kan worden in 1 aspect, dan wil ik mezelf ook in het rijtje potentiele toppers plaatsen;)
 

Eeuwig zonde wat er met die jongen is gebeurd. Ik zat bovenin het stadion toen hij in botsing kwam met Tyton tegen Roda en ik hoorde hem daar schreeuwen. En dan nog die verslaving erbij maakte het onmogelijk om er uit te halen wat er in zat. Want wat kon Reis geweldig voetballen zeg
 

Eeuwig zonde wat er met die jongen is gebeurd. Ik zat bovenin het stadion toen hij in botsing kwam met Tyton tegen Roda en ik hoorde hem daar schreeuwen. En dan nog die verslaving erbij maakte het onmogelijk om er uit te halen wat er in zat. Want wat kon Reis geweldig voetballen zeg
Die kon inderdaad geweldig voetballen. Er is op ESPN een Docu "Taxi Reis" volgens mij. Promo gezien.
 

Eeuwig zonde wat er met die jongen is gebeurd. Ik zat bovenin het stadion toen hij in botsing kwam met Tyton tegen Roda en ik hoorde hem daar schreeuwen. En dan nog die verslaving erbij maakte het onmogelijk om er uit te halen wat er in zat. Want wat kon Reis geweldig voetballen zeg
Vond ik coke.
 
Ik was groots fan. Leuk maar ook pijnlijk om het zo terug te zien. Fijn dat het nu goed lijkt te gaan.

Docu stopt wel bij de blessure. Daarna is hij nog naar Vitesse gegaan?
 
Ik heb hem net ook meteen gekeken. M’n voetbalhart doet nog altijd pijn als ik aan hem terugdenk. Fijn om te zien dat het goed met hem gaat.
Ik heb de docu toen gemist, maar zit hem nu te kijken... tjonge..... onder de indruk.. fijn dat hij zijn draai heeft gevonden in het normale leven en dat zijn vrouw toen en nu hem vollop steunt... hoeveel zouden niet zijn opgestapt.... fijn te zien dat het goed gaat met hem
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan