Die 30 was ook te mooi om waar te zijn. Ik denk niet dat hier het onderste uit de kan gehaald is.
Heel eerlijk, dat denk ik niet. Had dan ten minste een vaste som (niet bonus afhankelijk) en een stevig doorverkooppercentage (20%) uitonderhandeld.
Onderhandelen is heel simpel:
- Je hebt meer macht als een andere partij iets wil wat jij hebt: een extreem talentvolle jonge speler
- Je hebt meer macht als er veel partijen zijn die hengelen naar de diensten van jouw speler
- Je verliest leverage in een onderhandeling als de contractduur van een speler kort is
Echter: reputatie en bluf spelen een zeer grote rol. Het bedrag wat je voor een speler krijgt is naast bovengenoemde factoren afhankelijk van wat een club:
1) kan betalen
2) wil betalen
3) marktwaarde van de speler
4) denkt dat jij accepteert als verkopende club
Bij 4) komt reputatie en onderhandelingskunde aan bod. Waarom meer betalen als je denkt dat de club het toch accepteert. Waarom denk je dat Overmars zo succesvol was? Die was niet bang om te verliezen in een onderhandeling en dat liet hij de tegenpartij altijd duidelijk voelen. Geen koopjes bij ons.
Soms kan een deal laten klappen op korte termijn geld kosten, maar op lange termijn bouw je aan je reputatie en onderhandelingsmacht. Hierin is PSV, in alle eerlijkheid tov Ajax extreem zwak en dat doet mij pijn om te typen.