Joey Veerman (M)

Nouuuuuuu, niet het paard van Troje. Dat is Vergilius, die het perspectief van de vluchtende maar plichtsgetrouwe Aeneas beschrijft, die uiteindelijk na veel omzwervingen in Italië terechtkomt, en wiens nakomelingen ten slotte Rome zullen stichten. En zo dus de (goddelijke) roots van Troje aan Rome koppelt. Achilles was al jaren dood ten tijde van het befaamde paard, aangezien zelfs de zoon van Achilles in het paard verstopt zat (alleen die naam ontglipt mij even).

(Het wrok van) Achilles is Homerus, vanuit het Griekse perspectief beschreven, en vertelt vooral de ruzie tussen Achilles en oa Agamemnon, en Achilles' drang om herinnerd te worden. Slechts enkele weken van de Trojaanse oorlog worden beschreven, tot de dood van de Trojaanse prins Hektor. Ik weet eigenlijk alleen even niet wie Achilles' dood zelf beschreven heeft, ik denk ook Homerus.

Welgoed, ik doe mijn oudheid-nerdbril weer even af.
Ilias volgens mij. Homerus dus idd.
Ik ken eigenlijk alleen dat verhaal (een beetje)
Odyssee ken ik minder goed.

Ilias volgens mij. Homerus dus idd.
Ik ken eigenlijk alleen dat verhaal (een beetje)
Odyssee ken ik minder goed.
Toch even opgezocht. Het verhaal van de pijl (door Paris geschoten volgens velen, al dan niet van koers veranderd door Apollo) is pas later toegevoegd en wordt in verscheidene legenden genoemd. Nergens een brontekst. Homerus zeker niet, want in Homerus was Achilles perfect en zonder zwakheden.

Odyssee heb ik (gedeeltelijk) vertaald voor mijn eindexamen. Kwam ik goed mee weg, want Homerus is erg makkelijk, en ik was niet goed haha.

Oja en die zoon is Neoptolemos ofwel Pyrrhus. Hij doodde (op brute wijze) Priamos, koning van Troje. Dat is dus ook Vergilius - die ik ook voor mijn eindexamen had. Dat stukje nog vertaald ook, vandaar dat ik het wist. Verder weet ik nog maar erg weinig haha.

Afijn, Joey Passeur. Goeie speler. Blijft hij nog een jaar? We gaan het zien.

CNG MrKrateos Help ons. Passeur = Veerman toch?
Ja! We hadden hier een franstalige gast die alles door Translate trok. Namen worden dan in principe hetzelfde gehouden, maar Veerman werd als beroep gezien: Passeur in het Frans. In stemmingen van PSV Speler van de Week kwam meneer Passeur steeds vaker terug.

Juist omdat ons Joey zo'n goeie Passer is, is het een geweldige bijnaam met leuke achtergrond.

Ja! We hadden hier een franstalige gast die alles door Translate trok. Namen worden dan in principe hetzelfde gehouden, maar Veerman werd als beroep gezien: Passeur in het Frans. In stemmingen van PSV Speler van de Week kwam meneer Passeur steeds vaker terug.

Juist omdat ons Joey zo'n goeie Passer is, is het een geweldige bijnaam met leuke achtergrond.
Bedankt voor de uitleg.

Dan zit ik er naast, volgende week dus op de bank.

(Even hier verder, lijkt mij meer passend)

Doorselecteren is het moeilijkste wat er is. En ondanks dat Joey fenomenaal was en overal in Europa bovenaan de lijstjes pronkt en dat PSV zonder Joey veel minder goed loopt, moeten we ook erkennen dat hij hier misschien klaar is. Probleem is dat hij zo lang mogelijk de opties open wil houden, terwijl wij eigenlijk vanaf moment 1 moeten bouwen aan een nieuwe spil op het middenveld. Als hij gaat.

Maar even over die ontwikkeling van Babadi, Land en Saibari: Volgens mij claimde jij dat er wel een volwaardige vervanger van Veerman moest komen, wanneer hij zou vertrekken. Toch? Als je wil inzetten op die ontwikkeling, moet je dat juist niet doen dunkt me. Dan moet je óf het meteen toevertrouwen aan de genoemde 3, óf nog 1 jaartje met Veerman door. Een volwaardige vervanger die i.p. weer 2 à 3 jaar blijft is dan nog minder. Tenzij die vervanger het niveau echt naar boven tilt, uiteraard.
Ik ben het met je eens. Over twee seizoenen staat Land daar. Ik heb zeker tot die tijd alle vertrouwen in Saibari. Meer een loper dan Veerman, maar dat kan ook prima werken met Schouten erachter. Stop die 30 miljoen die Veerman oplevert maar in vleugelaanvallers, CV of LB. Want daar is echt een gebrek..

Zo'n speler wil je niet laten gaan. Maar vrees dat het een onbegonnen zaak is om hem te kunnen houden. Die gast maakt je beter en hij kan je nog meer prijzen brengen, dat maakt het waard om te kijken of je hem toch niet kan houden. Echter kan je moeilijk op tegen de Europese topclubs qua salariering. Of je doet het wel en dan heb je mogelijke totale scheefgroei bij de club wat doorgaans voor de mentale fitheid van een team ook een boosdoener is. De allerbesten in het team verdienen altijd meer dan de waterdragers, maar drijf het te ver door en het word je nagedragen, op het veld, en als het niet goed gaat ook buiten het veld.

Ok, hoewel onrealistisch hoop ik toch dat hij bij PSV blijft. Tegen beter weten in. Maximale zal wel zijn dat hij al wordt gekocht, maar nog een jaar hier blijft als PSV dat kan uitonderhandelen. Misschien is het op te lossen door een iets lagere transfer van max. -7% op het brutobedrag dat op tafel ligt als hij nog een jaar langer blijft. Wellicht is het in eerste misgelopen deel af te dekken door bonussen naar PSV bij doorverkoop en/of prestaties bij zijn nieuwe club. Ja, is speculeren op een stukje geld, maar goed meer clubs in de Eredivisie hebben later zo nog aardige bedragen geincasseerd. Wel zeker stellen dat hij niet ook elders wordt gestald a la Simons.

Ah shit. Joey gaat naar Liverpool!

Dat snap ik wel. Natuurlijk een droomspeler voor Slot en dan nog Gakpo en Bakayoko erbij.
Hoop het niet, buiten dat er nog niks echt bevestigd is. Past totaal niet in de top van de PL. Ik ben, zoals bekend, groot Veerman fan, maar denk dat het fysieke spel hem daar niet zal passen. Is meer iets voor de top van de Bundesliga of Italie. Of zelfs Spanje, waar hij als stylist beter uit de verf komt.

Maar Joey zal, zoals velen, het EK afwachten. Hij gaat 100% zeker mee (mits fit) en kan zich daar misschien nog wel onderscheiden. Hem voor PSV behouden lijkt mij haast onmogelijk, of het kost je ontzettend veel geld. Gezien we op het middenveld eigenlijk een luxeprobleem hebben, met o.a. Tillman (zojuist gekocht), Schouten, Saibari en aanstormend talent Land denk ik dat PSV liever nu wil cashen op Veerman. En ik denk zelf ook dat dit het juiste moment is. Veerman wordt dit jaar nog 26. Wil hij nog een beetje een kans hebben om een carriere in de Europese (sub)top op te bouwen, dan is dit wel een aardig moment om te gaan. Heeft er 5 jaar Eredivisie, mooi verdeeld over middenmoot (Heerenveen) en PSV, opzitten. Hij is inderdaad enorm bepalend voor het spel van PSV, maar dat waren een Gakpo en Xavi vorig seizoen ook. Er is altijd weer leven na (topspeler), als je het team maar goed neerzet met genoeg kwaliteit. Volgend seizoen met Saibari - Tillman - Schouten als basis, dat is ook gewoon meteen weer het beste middenveld van Nederland hoor. Daar dan Til, Land, Flamingo (of andere aankoop), Mauro en eventueel ook nog Jevon Simons (die het bij Jong erg goed doet) achter. Prima. Als Earnie een beetje kookt zoals hij vorige zomer deed, dan zou het middenveld geen enorme problemen op moeten leveren om op orde te krijgen voor komend seizoen. Het is tevens de linie waarin ik het dus best prima zou vinden als, buiten een breedtespeler/talent als Flamingo, er geen grote aankoop binnen wordt gehaald ter vervanging van Joey. Steek dat geld maar in de achterhoede

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan