Israël & Palestina

Status
Je kunt niet meer reageren.
Hier de informatie van de overheid, dus je statements komen gewoon van het niets…


In Israël gaat men zo om met de homo’s:


Blijf erbij kutvolk.
Er staat in de bijlage letterlijk dat je gewoon Israël in kunt reizen maar wel te maken kunt krijgen met extra controles. Dus waar kwamen jouw statements precies vandaan?

Mbt LGBT rechten wordt het heel interessant als we Israël daarin met de rest van de regio vergelijken. Of beweer je dat KSA daar ook vrijer in is?

Behalve dat dat niet geldt voor de minderheden op de Westbank en Gaza. Toch? Daar wordt zo je huis gebombardeerd of platgewalst voor een nederzetting (wat vaker een stad met flats blijkt te zijn).
De Westbank en Gaza zijn niet Israël maar bezet of anderszins onder controle. Met die gebieden of in ieder geval partijen binnen die gebieden is Israël in direct conflict.
 
Echt een heel vreemde redenering. Alle landen die je noemt zijn geen democratieen wat Israel wel is, in alle landen heb je alleen een bepaalde mate van 'vrijheid' met heel veel geld anders tel je niet mee of erger, en als je zelfs KSA in die lijst gaat zetten zullen we het maar niet over onderdrukking van minderheden hebben. Maar het is in KSA vast heel gezellig en gelijk op de afgesloten compound. Wat je in Israel ook bent, je achtergrond of je economische klasse, alle Israeliers zijn gelijk. Dat kan je in alle landen die jij noemt zeer zeker niet zeggen.

Buiten dat weet ik niet hoe je erbij komt dat je met een Saoedische stempel Israel niet binnenkomt. Je komt met elke Arabische stempel Israel binnen. Ook die van Syrie en Libanon. Het is juist andersom, je komt met een Israelische stempel KSA of veel andere Arabische landen niet binnen, dus ik weet niet waar je je informatie vandaan krijgt maar ik zou met deze update toch echt even Israel bezoeken nu je weet dat het kan.
Tenzij je een Israelier met een Palestijnse achtergrond bent. Dan ben je ineens een heel stuk minder gelijk, krijg je heel wat minder kansen.
Ik vind je hele verhaal een drogreden. We doen alsof onze cultuur, de westerse, de superieure is. Dus alleen een staat dat enigzins lijkt op onze democratie is aanvaardbaar. Al het andere is direct een totalitair regime dat minderheden onderdrukt.

En dat zal ongetwijfeld zo zijn. Alleen doet Israel in de bejubelde democratie van jou PRECIES hetzelfde met Palestijnen.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Het feit dat ik een 2de paspoort heb omdat mijn visa aanvraag voor Israël is afgewezen…

Over minderheden gesproken of een heel volk kapot maken en je dan afvragen wie er erger zijn. Sorry je plaat is dusdanig groot dat er geen gesprek mogelijk is.

Daarnaast ben ik vrij lang in KSA geweest en ik voelde me er op alcohol na helemaal vrij. Heb vele mensen inclusief de lokalen leren kennen en nog nooit een dusdanig gegast vrij volk gezien.
Maar dat is andersom ook toch? Flink wat Arabische landen doen moeilijk met een isreal stempel.

En ook de lokale isrealische bevolking is, zover ik weer, gewoon vriendelijk.

Denk dat al de landen in het midden oosten (uitzonderingen daar) eens kritisch naar zichzelf mogen kijken
 
Er staat in de bijlage letterlijk dat je gewoon Israël in kunt reizen maar wel te maken kunt krijgen met extra controles. Dus waar kwamen jouw statements precies vandaan?

Mbt LGBT rechten wordt het heel interessant als we Israël daarin met de rest van de regio vergelijken. Of beweer je dat KSA daar ook vrijer in is?
.

Van mijn afgewezen visa. Lezen is een kunst?

Kijk eens wat de joden met de Palestijnse homo’s doen? Heel vriendelijk en lief allemaal, of gewoon behandelen als een koe die naar het slachthuis gebracht wordt.

Maar dat is andersom ook toch? Flink wat Arabische landen doen moeilijk met een isreal stempel.

En ook de lokale isrealische bevolking is, zover ik weer, gewoon vriendelijk.

Denk dat al de landen in het midden oosten (uitzonderingen daar) eens kritisch naar zichzelf mogen kijken

Ze mogen allemaal kritisch naar zichzelf kijken, maar zolang je een land bezet houdt en mensen als minder dan een platgeslagen mug behandelt en dat al sinds de jaren 60, verdien je de prijs van kutvolk van de eeuw.
 
Eeh, nee. Israel functioneert namelijk net zo hard niet.

Palestina bestond als land niet, omdat het overheerst werd door de Britten. Dat koloniale verleden, weet je nog. Tussen '45 en '48 probeerde Palestina zich te ontdoen van de Britse overheersing. Als dank kregen zij daar Amerikaanse overheersing in de vorm van Israel voor terug.

Ik heb nergens een vergelijk gemaakt tussen de situaties. Wel tussen de manier waarop wij denken over partizanen die strijden voor hun eigen land. Doe je dat in Israel, als moslim, dan ben je een terrorist. Doe je dat in Oekraine tegen een Russische bezetter, dan ben je een held. Doe je dat als Taiwanees tegen China dan is dat 'gedurfd', maar als Rohyingya in Myanmar dan wordt dat ook bestempeld als 'gewelddadig'.

We meten consequent met twee maten, als het om Palestina gaat. We doen alsof Israel het beste is dat de Arabische wereld is overkomen, maar ik denk dat de Arabische wereld daar anders over denkt. En ik ook.
Palestina bestond als land niet omdat er in die jaren daarvoor (je vergeet de Ottomanen en hun voorgangers overigens) nooit een Palestijnse natiestaat is geweest, er was geen Palestijns volk of duidelijk ontwikkelde identiteit, er was geen drang naar een Palestijnse staat. Er was een Arabische identiteit. En er was vooral een drang vanaf vooral in de 19e eeuw naar een grotere Arabische staat waar het huidige Palestijnse volk ook zich onderdeel van voelde/voelt. De Palestijnse identiteit ontwikkelde zich pas echt in de tweede helft van de 20e eeuw. Daarvoor was het een drang naar Arabische staten. En met de vorming van tal van Arabische staten kwam dat er ook, alleen niet op dat hele kleine stukje wat we nu Israël noemen, beetje krom om dus daaroverzo verongelijkt te blijven doen.

Amerika begon zich pas na de Jom Kippoeroorlog echt met dat stukje regio te bemoeien. Het is opmerkelijk hoeveel 2022 opvattingen je op een heel ander tijdvlak aan het plakken bent.

In Palestina spreken we van terroristen omdat veel groepen doelbewust samenlevingen proberen te ontwrichten door gerichte acties tegen de burgerbevolking. En ondanks dat er terroristische acties worden gepleegd is niet elke groep altijd een terreurgroep. Heel simpel. En ook Joodse groepen hebben in de begindagen terreuracties toegepast of zijn daar bereid tot. Ook vrijheidsstrijders/verzetsbewegingen/gewapende organisaties kunnen terreuracties toepassen, overal ter wereld, heeft weinig met afkomst te maken.

We spreken niet over Israël als het beste wat de Arabieren is overkomen. Maar over een staat die eindelijk Joden een veilige plak gaf en geeft. Iets wat ze in duizenden jaren niet hebben gehad.

Tenzij je een Israelier met een Palestijnse achtergrond bent. Dan ben je ineens een heel stuk minder gelijk, krijg je heel wat minder kansen.
Ik vind je hele verhaal een drogreden. We doen alsof onze cultuur, de westerse, de superieure is. Dus alleen een staat dat enigzins lijkt op onze democratie is aanvaardbaar. Al het andere is direct een totalitair regime dat minderheden onderdrukt.

En dat zal ongetwijfeld zo zijn. Alleen doet Israel in de bejubelde democratie van jou PRECIES hetzelfde met PalestijnenVan
Dat is dus niet waar. Joden en nietJoden zijn voor de wet gelijk en hebben overal evenveel recht op. Klopt het dat Arabische Israëliers vaak armer zijn? Minder kansen hebben? Zeker. De oorzaak is daar precies hetzelfde van als dat Marokkaanse Nederlanders vaak armer zijn. Minder kansrijke posities hebben. Ook binnen Joodse groepen (is immers niet een grote gelijke groep) zijn veel verschillen.

De democratie is zeker een groot goed. Maar los daarvan als iemand zegt dat mensen in SaoediArabie vrijer zijn.....sorry maar dat gaat er bij mij niet in.
Van mijn afgewezen visa. Lezen is een kunst?
Volgens jouw eigen bron heeft het niks met je Saoedische stempel te maken. Dus ik heb geen idee waarom je visum is afgewezen. Was het een toeristenvisum?
Kijk eens wat de joden met de Palestijnse homo’s doen? Heel vriendelijk en lief allemaal, of gewoon behandelen als een koe die naar het slachthuis gebracht wordt.
Is dat serieus de kaart die je gaat spelen? Het enige land dat überhaupt een pride heeft in die regio? Of heeft KSA die ook?
Ze mogen allemaal kritisch naar zichzelf kijken, maar zolang je een land bezet houdt en mensen als minder dan een platgeslagen mug behandelt en dat al sinds de jaren 60, verdien je de prijs van kutvolk van de eeuw.
En je blijft hetzelfde herhalen zonder argumenten. Tsja.
 
Laatst bewerkt:
Volgens jouw eigen bron heeft het niks met je Saoedische stempel te maken. Dus ik heb geen idee waarom je visum is afgewezen. Was het een toeristenvisum

Lees nog eens:
Oman, Qatar, UAE en zelfs KSA zou ik als normaler benoemen dan Israël. Het feit dat ik Israël niet in kan met mijn paspoort omdat er een stempel van de KSA in staat zegt genoeg over hoe normaal ze zijn.

De gedane uitspraken en het gedrag van Israël in het verleden en heden.


En dit is mijn laatste reactie op iemand die niet wil of kan lezen.
 
Lees nog eens:



En dit is mijn laatste reactie op iemand die niet wil of kan lezen.
En nogmaals volgens hetzelfde bronmateriaal dat je citeerde kan je met een Saoedische stempel wel Israël in.

En tal van andere bronnen:

Dus op basis waarvan je ook geweigerd bent het is niet dat stempeltje in je paspoort.
 
Palestina bestond als land niet omdat er in die jaren daarvoor (je vergeet de Ottomanen en hun voorgangers overigens) nooit een Palestijnse natiestaat is geweest, er was geen Palestijns volk of duidelijk ontwikkelde identiteit, er was geen drang naar een Palestijnse staat. Er was een Arabische identiteit. En er was vooral een drang vanaf vooral in de 18e eeuw naar een grotere Arabische staat waar het huidige Palestijnse volk ook zich onderdeel van voelde/voelt. De Palestijnse identiteit ontwikkelde zich pas echt in de tweede helft van de 20e eeuw. Daarvoor was het een drang naar Arabische staten. En met de vorming van tal van Arabische staten kwam dat er ook, alleen niet op dat hele kleine stukje wat we nu Israël noemen, beetje krom om dus daaroverzo verongelijkt te blijven doen.

Amerika begon zich pas na de Jom Kippoeroorlog echt met dat stukje regio te bemoeien. Het is opmerkelijk hoeveel 2022 opvattingen je op een heel ander tijdvlak aan het plakken bent.

In Palestina spreken we van terroristen omdat veel groepen doelbewust samenlevingen proberen te ontwrichten door gerichte acties tegen de burgerbevolking. En ondanks dat er terroristische acties worden gepleegd is niet elke groep altijd een terreurgroep. Heel simpel. En ook Joodse groepen hebben in de begindagen terreuracties toegepast of zijn daar bereid tot. Ook vrijheidsstrijders/verzetsbewegingen/gewapende organisaties kunnen terreuracties toepassen, overal ter wereld, heeft weinig met afkomst te maken.

We spreken niet over Israël als het beste wat de Arabieren is overkomen. Maar over een staat die eindelijk Joden een veilige plak gaf en geeft. Iets wat ze in duizenden jaren niet hebben gehad.


Dat is dus niet waar. Joden en nietJoden zijn voor de wet gelijk en hebben overal evenveel recht op. Klopt het dat Arabische Israëliers vaak armer zijn? Minder kansen hebben? Zeker. De oorzaak is daar precies hetzelfde van als dat Marokkaanse Nederlanders vaak armer zijn. Minder kansrijke posities hebben. Ook binnen Joodse groepen (is immers niet een grote gelijke groep) zijn veel verschillen.

De democratie is zeker een groot goed. Maar los daarvan als iemand zegt dat mensen in SaoediArabie vrijer zijn.....sorry maar dat gaat er bij mij niet in.

Volgens jouw eigen bron heeft het niks met je Saoedische stempel te maken. Dus ik heb geen idee waarom je visum is afgewezen. Was het een toeristenvisum?

Is dat serieus de kaart die je gaat spelen? Het enige land dat überhaupt een pride heeft in die regio? Of heeft KSA die ook?

En je blijft hetzelfde herhalen zonder argumenten. Tsja.
Best een goede post.

Ik mis alleen je reflectie op het nazistische gedrag van Israël t.o.v. Palestijnen. Dan kun je zelf een democratie zijn, maar dat gedrag is niet passend bij een democratie.

Ook de bemoeienis van Amerikaanse Joden speelt al vanaf het begin van Israël. Die hebben altijd voor geld gezorgd.
 
Best een goede post.

Ik mis alleen je reflectie op het nazistische gedrag van Israël t.o.v. Palestijnen. Dan kun je zelf een democratie zijn, maar dat gedrag is niet passend bij een democratie.

Ook de bemoeienis van Amerikaanse Joden speelt al vanaf het begin van Israël. Die hebben altijd voor geld gezorgd.
Ik maakte een foutje. Waar 18e eeuw staat moet 19e eeuw staan. Maar welk nazistische gedrag bedoel je precies? Klopt dat ik geen fan ben van dat soort termen want laat dat vooral bij de daadwerkelijke nazi's blijven. Als je de bezetting van delen van de Westbank, de boycott van Gaza, militaire acties en nederzettingenbeleid bedoelt dan zal ik dat zeker niet allemaal goedpraten (en sommige delen wel want het is immers een conflict).

Maar de geschiedenis speelt wel een belangrijke rol. We moeten niet vergeten dat bij de stichting van Israël en de eerste decennia daarna Israël niet zo zeer in conflict was met Palestijnen maar met vrijwel alle Arabieren. In de ogen van die tijd was Israël de underdog omringd door alleen maar vijandige landen. En Israël was in die tijd militair helemaal niet zo sterk.

Na jaren van conflict is dat een heel andere kant op ontwikkeld. De andere Arabische landen zijn nauwelijks bezig met Israël, Israël is militair zeer machtig geworden, en het conflict is nu voornamelijk met de veel zwakkere Palestijnen. Maar in het Israëlische perspectief is die dreiging veel groter, kijkend naar de geschiedenis van het conflict niet heel vreemd en wij doen er onrecht aan als we dat niet meewegen, maar ondanks de geschiedenis zal Israël toch echt als sterkere macht meer verantwoordelijkheid jegens de Palestijnen en het conflict moeten tonen want het zijn geen gelijkwaardige machten. Dat doet Israël zeker niet goed momenteel. De status quo is niet altijd houdbaar en gaat ook Israël niet helpen.


Omdat ze het me domweg verteld hebben... daarnaast geen toeristenvisum maar werk visum...

Ik zal je dan gelijk uit je ilussie helpen. Een Saoedisch stempel in je paspoort is geen reden tot afwijzing van welk visum dan ook in Israël. Denk aan al die Amerikanen, Europeanen, en nu ook Arabieren zelf die vrolijk naar Israël mogen reizen.

Wat wel een reden tot afwijzing kan zijn, zijn twijfels over wat je daar hebt gedaan. Voor wie je hebt gewerkt. Mogelijke andere reisgeschiedenis. Het niet eerlijk of volledig antwoord geven op vragen in de screening of aanvraag van het visum. En uiteraard is Israël wel enorm van het uitpluizen van je achtergrond dus dan kan je maar beter volledig open kaart spelen. Genoeg verhalen van mensen die dat hebben ervaren.

Maar dat kan je ook in Nederland gebeuren.

Maar blijf lekker je eigen cirkel redenatie volgen.

Je bedoelt de bronnen die je nb zelf citeert waarin staat dat het geen reden tot afwijzing is maar hoogstens verdere screening of onderzoek. Tsja.
 
Mijn vrouw had ooit de gedachte/mogelijkheid om in Qatar of de VAE te gaan werken. Dat sprak me totaal niet aan. Al die landen (Qatar, VAE, KSA, Oman, etc) zijn wat mij betreft zwaar achtergesteld zolang vrouwen en bijvoorbeeld homo's geen gelijke rechten hebben.
Je moet er toch niet aan denken dat je daar je kinderen op laat groeien en ze blijken homo te zijn?
Dus die landen kunnen allemaal de tering krijgen, mij zien ze daar niet voor langer dan een overstap op het vliegveld.

Daarmee wil ik de mensen zelf niet te kort doen. Ik geloof best dat daar veel goeie mensen wonen.
Wonen hier op de Filipijnen ook. Prima volk.
Maar het is ook een zwaar corrupte teringzooi.

Israel daarentegen kan van mij ook de tering krijgen.
Dat landjepik wat ze doen met die nederzettingen is wat mij betreft niet minder erg dan Rusland dat landjepik speelt in de Donbas.
Alleen slimmer, geniepiger.
En de USA en de hele westerse wereld knijpt een oogje dicht en zegt er niks van.

Wederom, daar wonen vast ook heel veel goede mensen. Maar wat ze als land presteren is gewoon schandalig.
Mij zullen ze ook daar niet zien.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Je kunt veel zeggen van de Filipijnen, en van vergelijkbare landen. Maar qua homo rechten en acceptatie lopen ze hier wel degelijk voor op het midden oosten.
Ze lopen hier inderdaad achter wat betreft homohuwelijk en partner-rechten, dat klopt.

Maar je kunt hier wel gewoon openlijk homo zijn. Dat kan in het midden oosten volgens mij niet. Ik lees nog steeds dingen als doodstraf op homosexualiteit.
En je kunt ook nog gewoon vechten voor je rechten. Ik weet niet hoe vrij ze daarin zijn in Saudi Arabie, maar ik gok dat dat ook wat minder is.

De Filipijnen zijn een beetje als Nederland van na de oorlog. Veel gelovigen, lopen 50 jaar achter op dat soort vlakken (rechten en zo) en vooral de oudere generatie zal het niet zo lekker zitten, dat homo gedoe. Maar het mag allemaal wel.

Kaartje is duidelijk:

Rusland, half Africa, het hele Midden-oosten en de Moslim-landen in Azie.
 
k maakte een foutje. Waar 18e eeuw staat moet 19e eeuw staan. Maar welk nazistische gedrag bedoel je precies? Klopt dat ik geen fan ben van dat soort termen want laat dat vooral bij de daadwerkelijke nazi's blijven. Als je de bezetting van delen van de Westbank, de boycott van Gaza, militaire acties en nederzettingenbeleid bedoelt dan zal ik dat zeker niet allemaal goedpraten (en sommige delen wel want het is immers een conflict).
Hieronder is enigszins uitgelegd wat ik met nazistisch gedrag bedoel. Als je als volk exact weet hoe het is om achtergesteld en onderdrukt te worden, hoe kun je je dan zo gedragen? Landjepik, grenzen sluiten, militaire acties, bombardementen, stroom afsluiten. Enz enz
Israel daarentegen kan van mij ook de tering krijgen.
Dat landjepik wat ze doen met die nederzettingen is wat mij betreft niet minder erg dan Rusland dat landjepik speelt in de Donbas.
Alleen slimmer, geniepiger.
En de USA en de hele westerse wereld knijpt een oogje dicht en zegt er niks van.
 
Hieronder is enigszins uitgelegd wat ik met nazistisch gedrag bedoel. Als je als volk exact weet hoe het is om achtergesteld en onderdrukt te worden, hoe kun je je dan zo gedragen? Landjepik, grenzen sluiten, militaire acties, bombardementen, stroom afsluiten. Enz enz
Ten eerste blijf ik erbij dat we het niet over nazistisch gedrag moeten hebben. Dat soort woorden gooien alleen maar olie op het vuur en zonder goede reden. Dat betekent niet dat Israëlisch nederzettingenbeleid acceptabel is. Dat is het niet.

Wat veel mensen echter niet beseffen is dat de nederzettingen in de breedte nauwelijks groeien. In de nederzettingen wordt wel gebouwd maar binnen de bestaande grenzen. Waardoor het steeds moeilijker wordt ze ooit te verwijderen. We hebben letterlijk een status quo bereikt.

Waarom zijn ze ooit begonnen? In de begindagen van het conflict waren de Palestijnen vooral verenigd in gewapende groepen. Er was geen Palestijnse regering. Hun enige eis was de omverwerping van de Joodse staat Israël. Daardoor kon er ook niet onderhandeld worden met de Palestijnen zelf maar moest het altijd via andere landen.

Door nederzettingen te bouwen en zo meer land onder Israelische controle te brengen hoopte Israël de Palestijnen te dwingen serieus/serieuzer te onderhandelen. Dat lukte uiteindelijk. Desondanks is het beleid volledig uit de hand gelopen en gedeeltelijk gekaapt door groepen die er daadwerkelijk land nee willen stelen.

Maar kijk naar Ariel Sharon. Hij ontruimde alle nederzettingen in Gaza en had plannen om 2/3 van de nederzettingen op de Westbank te ontruimen voordat hij in een coma belandde. Het kan wel. Maar Gaza is er niet vreedzamer op geworden.
 
  • Facepalm
Reactions: IPF
Mijn vrouw had ooit de gedachte/mogelijkheid om in Qatar of de VAE te gaan werken. Dat sprak me totaal niet aan. Al die landen (Qatar, VAE, KSA, Oman, etc) zijn wat mij betreft zwaar achtergesteld zolang vrouwen en bijvoorbeeld homo's geen gelijke rechten hebben.
Je moet er toch niet aan denken dat je daar je kinderen op laat groeien en ze blijken homo te zijn?
Dus die landen kunnen allemaal de tering krijgen, mij zien ze daar niet voor langer dan een overstap op het vliegveld.

Daarmee wil ik de mensen zelf niet te kort doen. Ik geloof best dat daar veel goeie mensen wonen.
Wonen hier op de Filipijnen ook. Prima volk.
Maar het is ook een zwaar corrupte teringzooi.

Israel daarentegen kan van mij ook de tering krijgen.
Dat landjepik wat ze doen met die nederzettingen is wat mij betreft niet minder erg dan Rusland dat landjepik speelt in de Donbas.
Alleen slimmer, geniepiger.
En de USA en de hele westerse wereld knijpt een oogje dicht en zegt er niks van.

Wederom, daar wonen vast ook heel veel goede mensen. Maar wat ze als land presteren is gewoon schandalig.
Mij zullen ze ook daar niet zien.
Met betrekking tot Israël gebeurt dat volgens mij helemaal niet maar je kan conflicten niet zo 1 op 1 vergelijken. Heel andere context en redenen waarom het conflict zo is ontwikkeld.
 
Ten eerste blijf ik erbij dat we het niet over nazistisch gedrag moeten hebben. Dat soort woorden gooien alleen maar olie op het vuur en zonder goede reden. Dat betekent niet dat Israëlisch nederzettingenbeleid acceptabel is. Dat is het niet.

Wat veel mensen echter niet beseffen is dat de nederzettingen in de breedte nauwelijks groeien. In de nederzettingen wordt wel gebouwd maar binnen de bestaande grenzen. Waardoor het steeds moeilijker wordt ze ooit te verwijderen. We hebben letterlijk een status quo bereikt.

Waarom zijn ze ooit begonnen? In de begindagen van het conflict waren de Palestijnen vooral verenigd in gewapende groepen. Er was geen Palestijnse regering. Hun enige eis was de omverwerping van de Joodse staat Israël. Daardoor kon er ook niet onderhandeld worden met de Palestijnen zelf maar moest het altijd via andere landen.

Door nederzettingen te bouwen en zo meer land onder Israelische controle te brengen hoopte Israël de Palestijnen te dwingen serieus/serieuzer te onderhandelen. Dat lukte uiteindelijk. Desondanks is het beleid volledig uit de hand gelopen en gedeeltelijk gekaapt door groepen die er daadwerkelijk land nee willen stelen.

Maar kijk naar Ariel Sharon. Hij ontruimde alle nederzettingen in Gaza en had plannen om 2/3 van de nederzettingen op de Westbank te ontruimen voordat hij in een coma belandde. Het kan wel. Maar Gaza is er niet vreedzamer op geworden.
Ben van mening dat je het beleid vanuit Israël iets te positief voorstelt. Ook nu vinden nog onteigeningen plaats, worden dorpen platgewalst.
 
Ben van mening dat je het beleid vanuit Israël iets te positief voorstelt. Ook nu vinden nog onteigeningen plaats, worden dorpen platgewalst.
Er worden geen Palestijnse dorpen platgewalst maar soms wel die van de Bedoeïenen. Dat is binnen Israël zelf en heeft echt een heel andere context.

Zij wonen (vaak zelf verkozen) in erbarmelijke dorpjes midden in de woestijn, afgelegen plekken die Israël niet kan onderhouden. Huizen van golfplaten met kilometers afstand ertussen. Bouw daar maar riolering of wegen tussen. Probleem is ook dat er veel conflicten over landrechten zijn. Dus in Israëlische ogen zijn veel van die dorpjes illegaal.

Nu zijn er al jaren geleden afspraken gemaakt om een deel van de dorpen te behouden maar dat de inwoners van de niet geaccepteerde dorpen in de andere Bedoeïenengemeenschappen gaan wonen. Met veel betere faciliteiten, infrastructuur en toegang tot onderwijs, zorg, en de politie.

Veel hebben dat geaccepteerd en zijn verhuisd maar anderen ook niet. Je mag er natuurlijk een mening over hebben of dit de juiste manier is maar het heeft weinig met de Palestijnen te maken.

Met betrekking tot onteigeningen wel. Dat gebeurt nog wel te vaak. Zeker in Oost-Jeruzalem. Israël treedt daar vaak dom op en laat te veel de oren hangen naar extreme groepen.

Voorbeeldje is her conflict van vorig jaar. Een huizenblok zou tot 1948 bewoond en in bezit zijn van Joden die daar al sinds de 19e eeuw woonden. Door het geweld sloegen ze op de vlucht en het huis werd door Jordanië (tijdje de overheerser) aan Palestijnen gegeven die weer uit het huidige Israël zijn gevlucht.

Inmiddels hadden de oorspronkelijke Joodse eigenaren hun rechten aan een Amerikaanse kolonistenbeweging verkocht. Of was het via via in hun handen gekomen. En sinds Israël Oost-Jeruzalem weer onder controle heeft en de helr stad als ondeelbare hoofdstad van Israël heeft aangemerkt via de Jeruzalemwet, is er weer van alles mogelijk. De kolonistengroep begint een jarenlange procedure om hun huizen terug te krijgen, de Palestijnse bewoners kunnen natuurlijk niet bewijzen dat ze het ooit gekocht hebben want dat hebben ze niet, en Jordanië heeft nooit de moeite gedaan om het een en ander goed op papier te zetten.

Juridisch kan je zeggen vervelend maar de eigenaren staan in hun recht. Dat gebeurde overigens ook dus uiteindelijk konden de rechters niet heel veel anders. Maar de politiek had al lang moeten ingrijpen, een precedent moeten creeëren ook voor soortgelijke gevallen, om dit soort misstanden te voorkomen.

Deze bewegingen die de huizen opeisen hebben niks met de oorspronkelijke Joodse eigenaren te maken, zetten Israël in een slecht daglicht, en zorgen voor alleen maar meer wrok bij de Palestijnen wat door groepen als Hamas weer kan worden uitgebuit. En dat gebeurde vorig jaar dus ook.

En datzelfde kunnen we ook zeggen over politie en militair optreden. Ja vaak is er wel een of andere rechtvaardiging te vinden waarom iets gebeurde. Maar je bent veel sterker, machtiger, en je weet precies hoe het in de internationale media overkomt, hoe het onder de Palestijnen zelf wordt gezien, etcetera. Dom en weinig constructief.

Helaas zijn er aan beide kanten te veel mensen die te veel baat hebben bij het behoud van de status quo.
 
Dus op basis waarvan je ook geweigerd bent het is niet dat stempeltje in je paspoort

Nogmaal: werkvisum versus toeristenvisum...

Er worden geen Palestijnse dorpen platgewalst maar soms wel die van de Bedoeïenen. Dat is binnen Israël zelf en heeft echt een heel andere context.

Eerlijk gejat in de jaren 60. Stop eens met leugens vertellen en houdt je bij de feiten. De joden jatten alles wat los en vast zit van de Palestijnen.

Pas als ze de grenzen van 48 respecteren ga ik ze serieus nemen, tot die tijd zijn ze net zo erg al Poetin of Hitler.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan