Israël & Palestina

Status
Je kunt niet meer reageren.
Dat is er toch ook wel voor andere groepen?

Homohaters/homofobie, islamhaters/islamfobie. Etc.
Haters en fobie is wel wat anders. En ik vind homohater meer een gemaakt woord. Staat dat überhaupt in het woordenboek of is het gewoon een samenstelling van 2 woorden?
Je moet af en toe wel heel goed je best doen om niet anti-semitisch te worden.
Hmmm dat is wel bijzonder. Ik verwachtte dat je juist andersom zou zeggen. Zo begint Teamspirit nog gelijk te krijgen met z’n generalisering. ;)
 
Ik ben niet anti-Israel, door velen wordt dat dan meteen als pro-Israel betiteld. Waarom zou je de staat Israel moeten opheffen? Dan kun je wel meer staten opheffen omdat het er "altijd gezeik" is?

Kritiek op Israel is niet per definitie anti-semitisch. Daar schieten CIDI & co ver in door.

Ik heb zakelijk overigens veel van doen met Israeliërs (meestal zijn dat joden). Je moet af en toe wel heel goed je best doen om niet anti-semitisch te worden.
Omdat de staat Israël in zijn huidige concept een Westelijk gedrocht is, dat koste wat kost blijkbaar in leven gehouden moet worden omdat de Westerse wereld anders 'afgaat'. Omdat de geallieerden na de tweede wereldoorlog bepaald hebben dat een land dat niet of nauwelijks betrokken was bij die oorlog een deel van dat land moest opgeven, inclusief heilig geachte gronden, omdat het 'de Joden dat verdiend hadden'. Om vervolgens het kolonistisch beleid (zijn we goed in, als Westerse wereld) dat Israel voerde niet alleen politiek, maar ook met wapens, te steunen onder naam van "bescherming van de staat Israël." De Palestijnen is niets gevraagd, mochten niet eens meedenken. Maar zijn wel keihard aangevallen (politiek en militair) omdat ze zich daartegen hebben verzet. Oekrainers zijn helden, Palestijnen zijn terroristen. Ik krijg dat in mijn hoofd niet recht gepraat.

Begrijp me niet verkeerd: Israel mag van mij bestaan, zelfs onafhankelijk. Maar niet ten koste van al het andere. Zelf stel ik echter voor dat het gebied Israel genoemd word, een provincie van Palestina. Waarbij joden en palestijnen net als nu samen in een stadsbestuur en landsbestuur zitten.
 
Haters en fobie is wel wat anders. En ik vind homohater meer een gemaakt woord. Staat dat überhaupt in het woordenboek of is het gewoon een samenstelling van 2 woorden?

Hmmm dat is wel bijzonder. Ik verwachtte dat je juist andersom zou zeggen. Zo begint Teamspirit nog gelijk te krijgen met z’n generalisering. ;)
Even gekeken, maar het staat er niet in inderdaad. Anti-Semitisch ook niet. Wat ook een samenstelling is van twee woorden.

In het Israël-Palestina conflict sta ik redelijk neutraal. Mening over Joodse inwoners van Israël is wel wat bijgesteld nadat ik veel contact gekomen met behoorlijk wat van die mensen. En dus niet bepaald in positieve richting.
 
Omdat de staat Israël in zijn huidige concept een Westelijk gedrocht is, dat koste wat kost blijkbaar in leven gehouden moet worden omdat de Westerse wereld anders 'afgaat'. Omdat de geallieerden na de tweede wereldoorlog bepaald hebben dat een land dat niet of nauwelijks betrokken was bij die oorlog een deel van dat land moest opgeven, inclusief heilig geachte gronden, omdat het 'de Joden dat verdiend hadden'. Om vervolgens het kolonistisch beleid (zijn we goed in, als Westerse wereld) dat Israel voerde niet alleen politiek, maar ook met wapens, te steunen onder naam van "bescherming van de staat Israël." De Palestijnen is niets gevraagd, mochten niet eens meedenken. Maar zijn wel keihard aangevallen (politiek en militair) omdat ze zich daartegen hebben verzet. Oekrainers zijn helden, Palestijnen zijn terroristen. Ik krijg dat in mijn hoofd niet recht gepraat.

Begrijp me niet verkeerd: Israel mag van mij bestaan, zelfs onafhankelijk. Maar niet ten koste van al het andere. Zelf stel ik echter voor dat het gebied Israel genoemd word, een provincie van Palestina. Waarbij joden en palestijnen net als nu samen in een stadsbestuur en landsbestuur zitten.
Koste wat kost in leven gehouden moet worden? Het is toch ook de enige normaal functionerende staat in die omgeving? Verder is je kennis van de ontstaansgeschiedenis van Israel en die periode wel erg matig. Palestina bestond als land niet na de Tweede Wereldoorlog, er was nog niet iets als een Palestijns volk wel een Arabische bevolking, en de hele 'westerse' steun voor Israel met wapens kwam pas na de Jom Kippoeroorlog op gang.

En de Oekraïense situatie uit 2022 vergelijken met 1948, sorry, dat is het enige wat ik in mijn hoofd niet recht gepraat krijg.
 
Los van de geschiedenis en t geloof, is Israel in de laatste decenia wel echt verdomde slecht bezig om te zorgen dat er op een geblanceerde manier met al haar inwoners word omgegaan en lijkt men ook niet geneigd om de relatie met de buren een gezonde kans te geven? Ik heb iig erg weinig begrip voor de Israëlische regering.
 
Laatst bewerkt:
Even terug naar de basis.

Israël en Palestina, wat moeten we ermee?

Eerst Palestina weer hun grondbied teruggeven en de rest kunnen we gewoon leegruimen en er zonnepanelen neerzetten.

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Daarmee zijn we hier dus wel klaar. Het was gezellig mannen.
 
Even terug naar de basis.



Eerst Palestina weer hun grondbied teruggeven en de rest kunnen we gewoon leegruimen en er zonnepanelen neerzetten.

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Daarmee zijn we hier dus wel klaar. Het was gezellig mannen.
Je vraagt je af waarom je er 62 pagina's voor nodig hebt... :S:
 
Het is toch ook de enige normaal functionerende staat in die omgeving?

Vele omliggende landen doen het prima en zijn een stuk verder in hun normalisering dan Israël dat is. Ze zijn een stel onderdrukkers en willen niets liever dan de Palestijnen en Egyptenaren uitroeien.
 
Los van de geschiedenis en t geloof, is Israel in de laatste decenia wel echt verdomde slecht bezig om te zorgen dat er op een geblanceerde manier met al haar inwoners word omgegaan en lijkt men ook niet geneigd om de relatie met de buren een gezonde kans te geven? Ik heb iig erg weinig begrip voor de Israëlische regering.
Op basis van welke feiten baseer je dat? Israel is voor alle groepen verruit de meest welvarende staat om in te wonen en waar je ook de meeste kansen krijgt. Ten tweede is Israel juist heel erg naar verschillende Arabische landen toegegroeid, heeft het in de afgelopen jaren vredesverdragen getekend met verschillende landen en economische verdragen, wat tot voor kort onmogelijk werd gehouden. Alleen met Libanon en Syrie (om duidelijke redenen) die nog altijd in de tang zijn van Iran blijft het een moeilijk verhaal.
 
Vele omliggende landen doen het prima en zijn een stuk verder in hun normalisering dan Israël dat is. Ze zijn een stel onderdrukkers en willen niets liever dan de Palestijnen en Egyptenaren uitroeien.
Noem eens 1 concreet voorbeeld van een land in die regio die verder in de normalisering is dan Israel..... En Israel wil de Palestijnen en Egyptenaren uitroeien? WAaruit blijkt dat.

Edit: Ik heb dat multiquote nog niet onder de knie excuses.
 
Noem eens 1 concreet voorbeeld van een land in die regio die verder in de normalisering is dan Israel..... En Israel wil de Palestijnen en Egyptenaren uitroeien? WAaruit blijkt dat.

Edit: Ik heb dat multiquote nog niet onder de knie excuses.

Oman, Qatar, UAE en zelfs KSA zou ik als normaler benoemen dan Israël. Het feit dat ik Israël niet in kan met mijn paspoort omdat er een stempel van de KSA in staat zegt genoeg over hoe normaal ze zijn.

De gedane uitspraken en het gedrag van Israël in het verleden en heden.
 
Oman, Qatar, UAE en zelfs KSA zou ik als normaler benoemen dan Israël. Het feit dat ik Israël niet in kan met mijn paspoort omdat er een stempel van de KSA in staat zegt genoeg over hoe normaal ze zijn.

De gedane uitspraken en het gedrag van Israël in het verleden en heden.
Echt een heel vreemde redenering. Alle landen die je noemt zijn geen democratieen wat Israel wel is, in alle landen heb je alleen een bepaalde mate van 'vrijheid' met heel veel geld anders tel je niet mee of erger, en als je zelfs KSA in die lijst gaat zetten zullen we het maar niet over onderdrukking van minderheden hebben. Maar het is in KSA vast heel gezellig en gelijk op de afgesloten compound. Wat je in Israel ook bent, je achtergrond of je economische klasse, alle Israeliers zijn gelijk. Dat kan je in alle landen die jij noemt zeer zeker niet zeggen.

Buiten dat weet ik niet hoe je erbij komt dat je met een Saoedische stempel Israel niet binnenkomt. Je komt met elke Arabische stempel Israel binnen. Ook die van Syrie en Libanon. Het is juist andersom, je komt met een Israelische stempel KSA of veel andere Arabische landen niet binnen, dus ik weet niet waar je je informatie vandaan krijgt maar ik zou met deze update toch echt even Israel bezoeken nu je weet dat het kan.
 
Buiten dat weet ik niet hoe je erbij komt dat je met een Saoedische stempel Israel niet binnenkomt. Je komt met elke Arabische stempel Israel binnen

Het feit dat ik een 2de paspoort heb omdat mijn visa aanvraag voor Israël is afgewezen…

Over minderheden gesproken of een heel volk kapot maken en je dan afvragen wie er erger zijn. Sorry je plaat is dusdanig groot dat er geen gesprek mogelijk is.

Daarnaast ben ik vrij lang in KSA geweest en ik voelde me er op alcohol na helemaal vrij. Heb vele mensen inclusief de lokalen leren kennen en nog nooit een dusdanig gegast vrij volk gezien.
 
Echt een heel vreemde redenering. Alle landen die je noemt zijn geen democratieen wat Israel wel is, in alle landen heb je alleen een bepaalde mate van 'vrijheid' met heel veel geld anders tel je niet mee of erger, en als je zelfs KSA in die lijst gaat zetten zullen we het maar niet over onderdrukking van minderheden hebben. Maar het is in KSA vast heel gezellig en gelijk op de afgesloten compound. Wat je in Israel ook bent, je achtergrond of je economische klasse, alle Israeliers zijn gelijk. Dat kan je in alle landen die jij noemt zeer zeker niet zeggen.

Welke afgesloten compound? Je bedoelt het hotel in het centrum waar iedereen op vakantie gaat of de boulevard waar iedereen naar het strand gaat?

En inderdaad in Israël zijn de joden gelijk, ieder ander is een achterlijk varken. Kutvolk
 
Het feit dat ik een 2de paspoort heb omdat mijn visa aanvraag voor Israël is afgewezen…

Over minderheden gesproken of een heel volk kapot maken en je dan afvragen wie er erger zijn. Sorry je plaat is dusdanig groot dat er geen gesprek mogelijk is.

Daarnaast ben ik vrij lang in KSA geweest en ik voelde me er op alcohol na helemaal vrij. Heb vele mensen inclusief de lokalen leren kennen en nog nooit een dusdanig gegast vrij volk gezien.
Als je KSA vrij noemt denk ik inderdaad dat we twee heel verschillende wereldbeelden hebben.
Ik heb geen idee wat voor visa aanvraag je hebt gedaan maar je krijgt als Nederlander gewoon een toeristenvisum bij aankomst in Israel. Zal verder niet veel moeite kosten.
En ja, in Israel zijn minderheden vrij, zijn voor de wet gelijk, vindt er discriminatie plaats, natuurlijk, dat vindt hier ook plaats. Maar in Israel genieten ze de bescherming die ze nergens anders in de regio zullen hebben.
 
Welke afgesloten compound? Je bedoelt het hotel in het centrum waar iedereen op vakantie gaat of de boulevard waar iedereen naar het strand gaat?

En inderdaad in Israël zijn de joden gelijk, ieder ander is een achterlijk varken. Kutvolk
Je zegt zelf dat je nooit in Israel bent geweest dus vraag me dan af waar dat op is gebaseerd.
De meeste mensen die naar KSA gaan verblijven op een compound ja en/of hotels die verder weinig representatief zijn als ze er voor kortere tijd zijn.
En tenzij je moslim bent of veel locals kent is er voor toeristen niet bijzonder veel te doen in Saoedie-Arabie.
 
Als je KSA vrij noemt denk ik inderdaad dat we twee heel verschillende wereldbeelden hebben.
Ik heb geen idee wat voor visa aanvraag je hebt gedaan maar je krijgt als Nederlander gewoon een toeristenvisum bij aankomst in Israel. Zal verder niet veel moeite kosten.
En ja, in Israel zijn minderheden vrij, zijn voor de wet gelijk, vindt er discriminatie plaats, natuurlijk, dat vindt hier ook plaats. Maar in Israel genieten ze de bescherming die ze nergens anders in de regio zullen hebben.

Hier de informatie van de overheid, dus je statements komen gewoon van het niets…


In Israël gaat men zo om met de homo’s:


Blijf erbij kutvolk.
 
En ja, in Israel zijn minderheden vrij, zijn voor de wet gelijk, vindt er discriminatie plaats, natuurlijk, dat vindt hier ook plaats. Maar in Israel genieten ze de bescherming die ze nergens anders in de regio zullen hebben.
Behalve dat dat niet geldt voor de minderheden op de Westbank en Gaza. Toch? Daar wordt zo je huis gebombardeerd of platgewalst voor een nederzetting (wat vaker een stad met flats blijkt te zijn).
 
Koste wat kost in leven gehouden moet worden? Het is toch ook de enige normaal functionerende staat in die omgeving?
Eeh, nee. Israel functioneert namelijk net zo hard niet.
Verder is je kennis van de ontstaansgeschiedenis van Israel en die periode wel erg matig. Palestina bestond als land niet na de Tweede Wereldoorlog, er was nog niet iets als een Palestijns volk wel een Arabische bevolking, en de hele 'westerse' steun voor Israel met wapens kwam pas na de Jom Kippoeroorlog op gang.
Palestina bestond als land niet, omdat het overheerst werd door de Britten. Dat koloniale verleden, weet je nog. Tussen '45 en '48 probeerde Palestina zich te ontdoen van de Britse overheersing. Als dank kregen zij daar Amerikaanse overheersing in de vorm van Israel voor terug.
En de Oekraïense situatie uit 2022 vergelijken met 1948, sorry, dat is het enige wat ik in mijn hoofd niet recht gepraat krijg.
Ik heb nergens een vergelijk gemaakt tussen de situaties. Wel tussen de manier waarop wij denken over partizanen die strijden voor hun eigen land. Doe je dat in Israel, als moslim, dan ben je een terrorist. Doe je dat in Oekraine tegen een Russische bezetter, dan ben je een held. Doe je dat als Taiwanees tegen China dan is dat 'gedurfd', maar als Rohyingya in Myanmar dan wordt dat ook bestempeld als 'gewelddadig'.

We meten consequent met twee maten, als het om Palestina gaat. We doen alsof Israel het beste is dat de Arabische wereld is overkomen, maar ik denk dat de Arabische wereld daar anders over denkt. En ik ook.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan