Israël & Palestina

Status
Je kunt niet meer reageren.
En daarmee sla je de spijker op zijn kop. Het is niet anti semitisch, terwijl het wel zo wordt verkocht. Daar gaat het mij om. De joden moeten stoppen met alles als anti semitisch neer te zetten.



Ik zet een volk weg wat al meer dan 70 jaar de Palestijnen onderdrukt. Een volk wat precies datgene doet waarvan we op 4 mei zeggen, dat nooit meer. Ik ben niet verontwaardigd over het commentaar, dat is te verwachten. Ik snap alleen met alle wil van de wereld niet hoe we een volk blijven steunen die willens en wetens een ander volk willen uitmoorden, treiteren en kleineren.
Ik steun helemaal niks. Ik weet ook precies wat sommige Israëliërs doen. Net als ik precies weet wat sommige moslims doen, en vooral wat sommige christenen doen. Ik veroordeel de mens, niet de bevolkingsgroep. Dat is precies het verschil tussen veroordelen op basis van gedrag, en veroordelen op basis van afkomst. Het een is gerechtvaardigd, het ander is in dit specifieke geval antisemitisme.

Antisemitisme is niet alleen de holocaust ontkennen.. Het is het discrimineren en anders behandelen van Joodse mensen. Als iemand Joods is heb jij al meteen een slecht gevoel bij die persoon, op basis van zijn afkomst. Dat is wat mij betreft verkeerd.
 
Ik steun helemaal niks. Ik weet ook precies wat sommige Israëliërs doen. Net als ik precies weet wat sommige moslims doen, en vooral wat sommige christenen doen. Ik veroordeel de mens, niet de bevolkingsgroep. Dat is precies het verschil tussen veroordelen op basis van gedrag, en veroordelen op basis van afkomst. Het een is gerechtvaardigd, het ander is in dit specifieke geval antisemitisme.

Antisemitisme is niet alleen de holocaust ontkennen.. Het is het discrimineren en anders behandelen van Joodse mensen. Als iemand Joods is heb jij al meteen een slecht gevoel bij die persoon, op basis van zijn afkomst. Dat is wat mij betreft verkeerd.
En waarom mogen wij Israëli’s niet veroordelen op het gedrag van hun volk en waarom moet dat dan direct antisemitisme zijn?

Waarom is er eigenlijk een apart woord voor het discrimineren van Joden?
 
En waarom mogen wij Israëli’s niet veroordelen op het gedrag van hun volk en waarom moet dat dan direct antisemitisme zijn?

Waarom is er eigenlijk een apart woord voor het discrimineren van Joden?

Het punt is dat iedereen in een volk een individu is. Elk individu heeft een eigen mening en kan zelf bepalen wat het doet. Dus hele groepen mensen onder 1 kam scheren en beoordelen op hun afkomst is wat mij betreft een no go.
 
Naar mijn idee kan je best wel iets zeggen over een volk in zijn algemeenheid, maar nooit daar een conclusie over een individu aan verbinden. Zo staan Nederlanders bekend dat ze relatief lang zijn. Dat zegt eigenlijk niets over de volgende Nederlander die je tegenkomt (hoogstens is de kans iets groter is dat ie lang is ten opzichte van de volgende Chinees die je tegenkomt). Dat kan heel goed een klein persoon zijn. Als je alle Nederlanders voortaan als lang ziet is dat een vooroordeel en als je elke persoon beoordeeld op basis van kenmerken van een heel volk is dat racisme. Mijn tip is: probeer ieder mens een eerlijke kans te geven. Dat zou de wereld al een stukje aardiger maken…
 
Het punt is dat iedereen in een volk een individu is. Elk individu heeft een eigen mening en kan zelf bepalen wat het doet. Dus hele groepen mensen onder 1 kam scheren en beoordelen op hun afkomst is wat mij betreft een no go.
Dat spreekt voor zich. Alleen doen we dat heel vaak: Ajacieden, Amsterdammers, Hollanders, Amerikanen, Fransen, Polen. Over elk heb ik hier wel wat gelezen. Maar als het over Israëli’s gaat, kan het plotseling niet?
 
Dat spreekt voor zich. Alleen doen we dat heel vaak: Ajacieden, Amsterdammers, Hollanders, Amerikanen, Fransen, Polen. Over elk heb ik hier wel wat gelezen. Maar als het over Israëli’s gaat, kan het plotseling niet?

Goed punt. Ik heb hier ook wel is gelezen dat Fransen een kut volk zijn. Dat vind ik ook niet kunnen eerlijk gezegd.
 
En waarom mogen wij Israëli’s niet veroordelen op het gedrag van hun volk en waarom moet dat dan direct antisemitisme zijn?

Waarom is er eigenlijk een apart woord voor het discrimineren van Joden?
Tja, de Israëlische regering gebruikt dat graag om kritiek op hun beleid weg te wuiven. Lekker gemakkelijk.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Lees nog eens de link die ik gepost heb over de definitie. Die is verre van vaag en wordt dus misbruikt.



Zodra we het doen met onze lavendelsnuiver in de tweede kamer is het prima, maar als het gebeurd met de joden schreeuwen we moord en brand. Kom op zeg. Laten we even eerlijk zijn en objectief kijken wat ze doen en gedaan hebben.

Gewoon even een foto om het duidelijk te maken. Mag jij aangeven waarom ik dit geen schijtvolk mag noemen wat hier democratisch achtet staat.
Bekijk bijlage 4582
Zo’n foto zegt natuurlijk niks. Je zult er vast een paar vinden van Duitsers in nazi-uniform. Amerikanen met een rebellenvlag en strop in hun handen. Dan is dit wel heeel gemakkelijk.
 
Zo’n foto zegt natuurlijk niks. Je zult er vast een paar vinden van Duitsers in nazi-uniform. Amerikanen met een rebellenvlag en strop in hun handen. Dan is dit wel heeel gemakkelijk.

Laten we het even in perspectief plaatsen, dezelfde foto maar nu 4 Russen en een Oekrainse dame. Wat zal de wereld dan zeggen? We hebben gewoon heel veel boter op ons hoofd met betrekking tot de bezetting van de Palestijnen.
 
Laten we het even in perspectief plaatsen, dezelfde foto maar nu 4 Russen en een Oekrainse dame. Wat zal de wereld dan zeggen? We hebben gewoon heel veel boter op ons hoofd met betrekking tot de bezetting van de Palestijnen.
Ik vind eigenlijk weinig context over deze foto. Wellicht kun je me toelichten, wanneer was deze genomen? Is bekend wie de mannen zijn etc.
Volgensmij is dit een vrij oude foto. Wil niet zeggen dat die niet relevant kan zijn voor conflict. Maar in de huidig tijdperk heb je wel iets meer nodig dan het simpel plaatsen van een foto en dan verontwaardiging vragen (en een conflict ter vergelijking erbij pakken).
 
Laten we het even in perspectief plaatsen, dezelfde foto maar nu 4 Russen en een Oekrainse dame. Wat zal de wereld dan zeggen? We hebben gewoon heel veel boter op ons hoofd met betrekking tot de bezetting van de Palestijnen.
Waarschijnlijk hetzelfde. Niemand, behalve wat Israeliers en wat hardcore fans zullen hierom juichen. Om hiervoor een volk te veroordelen is redelijk simplistisch.
 
En waarom mogen wij Israëli’s niet veroordelen op het gedrag van hun volk en waarom moet dat dan direct antisemitisme zijn?

Waarom is er eigenlijk een apart woord voor het discrimineren van Joden?
Dat is er toch ook wel voor andere groepen?

Homohaters/homofobie, islamhaters/islamfobie. Etc.
 
Ik wist het ook niet, maar ik heb het even opgezocht. Semitisch is een taalgroep die naast Hebreeuws nog vele bestaande en uitgestorven talen bevat. Eigenlijk een heel slecht gekozen naam dus. Het zou me bv verbazen als een antisemiet automatisch iets tegen bv Maltezen zou hebben…

 
Dus jij zet een hele groep mensen met dezelfde achtergrond structureel, zonder aanziens des persoons, weg als 'schijtvolk' (haatdragende opmerking) en bent vervolgens verontwaardigd dat je daar commentaar op krijgt? We mogen het ook niet zeggen over Turken of Marokkanen. Die persoon waar jij op doelt is geloof ik veroordeeld door een rechtbank?

Elke opmerking waarmee een (deel van) de bevolking wordt weggezet als minderwaardig is racistisch of discriminerend. Bij Joden hebben we daar gezien het verleden een speciale naam voor, antisemitisch. Maar of je dat nou zegt over Marokkanen, homo's, Chinezen, voetbalanalisten, hutu's of Joden.. Het mag niet en het is nooit goed te praten.

Voor de volledigheid ben ik absoluut geen fan van de staat Israel en die mag van mij worden opgeheven. Maar dat is onafhankelijk van wie of wat het geweld daar veroorzaakt.

Ik ben niet anti-Israel, door velen wordt dat dan meteen als pro-Israel betiteld. Waarom zou je de staat Israel moeten opheffen? Dan kun je wel meer staten opheffen omdat het er "altijd gezeik" is?

Kritiek op Israel is niet per definitie anti-semitisch. Daar schieten CIDI & co ver in door.

Ik heb zakelijk overigens veel van doen met Israeliërs (meestal zijn dat joden). Je moet af en toe wel heel goed je best doen om niet anti-semitisch te worden.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan