Israël & Palestina

Joden zijn toch geen ras? Ik raak daar ook altijd een beetje van in de war.

Klopt het is een religie geen groep waar je vanaf stamt.

Is het joodse volk een ras? In theorie hebben we geen verschillende rassen onder mensen maar wel verschillende afkomsten. Dus ligt eraan hoe je het interperteert.

Een geloof is geen fysieke afkomst, dus kan je ook niet zeggen alle katholieken hebben dezelfde afkomst. Uiteindelijk zijn ze gewoon heel dicht bij de Arabieren of botter gezegd het zijn Arabieren met een Joods geloof.
 
Klopt het is een religie geen groep waar je vanaf stamt.



Een geloof is geen fysieke afkomst, dus kan je ook niet zeggen alle katholieken hebben dezelfde afkomst. Uiteindelijk zijn ze gewoon heel dicht bij de Arabieren of botter gezegd het zijn Arabieren met een Joods geloof.
Dus een Jood die niet gelooft is geen Jood?
 
Ik heb moeite met deze uitspraak. Je benoemt een volk, terwijl het om een landenpolitiek gaat. Daarnaast vind ik iedere vergelijking met Hitler ongepast in deze. Israel mag van mij zwaar veroordeeld worden voor haar misdaden, maar het hitlerverhaal gaat m.i. niet op/er zijn beter alternatieven te vinden.

Goldberg maakte een enorm domme opmerking door te claimen dat wo2 niet om racisme ging maar witte mensen die elkaar haten/uitroeien. Dat is onzin want Hitler hield van Rassenleer en voerde dit in praktijk uit. Hij zal niet alleen joden als een ras. Ook bijv zwarte mensen zal hij als inferieur. Goldberg had dat comment niet zo moeten maken. Was vrij bot en totaal incorrect naar mijn mening.

Nu de vraag of over Joden. Joods word doorgegeven bij geboorte (of je wil of niet). Hierdoor komt het aardig overeen met afstammelingen van het Joodse volk. In de oudheid kon je spreken van een Joods volk en dat is makkelijk dmv religie te traceren. Hierdoor zag Hitler (en aanhangers van rassenleer) deze bevolkingsgroep als een apart ras.

Is het joodse volk een ras? In theorie hebben we geen verschillende rassen onder mensen maar wel verschillende afkomsten. Dus ligt eraan hoe je het interperteert. Maar je kunt zeker spreken van rassenhaat jegens Joden onder het beleid van Hitler.

Tevens geloofde Hitler in rassenhaat. Anders zou hij het niet zo extreem doorvoeren als het alleen het creëren van een vijand was.
Voor Hitler was 1 en 1 2 in dit geval. Denk ik. Alleen haat lijkt me onvoldoende.

En ik probeerde helemaal niet te zeggen dat hitler niet racistisch was.
Dus een Jood die niet gelooft is geen Jood?
Ik zou zeggen van wel. Al is dat lastig, omdat ze naast Joods ook statenloos waren tot 1948.
 
Hitler had naast haat ook politieke doelen. Met name het creëren van een gemeenschappelijke vijand om de Duitsers achter zich te krijgen. En toch ook het verkrijgen van rijkdom.
Ja, klopt. Maar daarom schreef ik dat hij geen direct doel had. Bij hem was het (in de retoriek) een bijkomstig voordeel, geen doel op zich.

In een oorlog is het gebruikelijk om de tegenstander niet meer als mensen te beschouwen. Je weet dat het ook mensen zijn maar tegelijkertijd worden ze niet meer als mensen gezien. (kijk ook maar naar oude oorlog propaganda, daar worden de tegenstanders vrijwel altijd zonder dat je de ogen ziet afgebeeld. De ogen maken mensen menselijk).

Hitler deed het andersom. Hij pakte eerst de haat en het onmenselijk maken van de Joden (of eigenlijk haakte daar op in). Het feit dat hij het op deze manier deed in combinatie van de schaal en de wijze maakt van hem de golden standaard van het kwaad. (denk ik dan)

Bij elke oorlog zijn er vergelijkingen te maken met Hitler. Maar vanwege de bijzondere eigenschappen van zijn bewind en de emotie die eromheen hangen denk ik dat het vrijwel nooit helemaal klopt. En dus moet je er voorzichtig mee zijn.
Een geloof is geen fysieke afkomst, dus kan je ook niet zeggen alle katholieken hebben dezelfde afkomst. Uiteindelijk zijn ze gewoon heel dicht bij de Arabieren of botter gezegd het zijn Arabieren met een Joods geloof.
Fysiek niet. Maar het grote verschil is dat andere geloven niet door de ouders (moeder?) worden overgedragen aan het kind. De kinderen kunnen van het geloof afstappen maar dan blijven ze Jood. Als een Christenen van het geloof afstapt is het geen Christen meer. Daarom is het (zoals Kira aangaf) meer te vergelijken met een etnische achtergrond dan met een geloof.
 
Klopt het is een religie geen groep waar je vanaf stamt.



Een geloof is geen fysieke afkomst, dus kan je ook niet zeggen alle katholieken hebben dezelfde afkomst. Uiteindelijk zijn ze gewoon heel dicht bij de Arabieren of botter gezegd het zijn Arabieren met een Joods geloof.
Katholieken hebben ook niet dezelfde afkomst.

Het joodse volk is een aparte etniciteit/bevolkingsgroep. Die nauw samenhangt met het jodendom. Dit is uniek voor religie. Als je ver genoeg terug gaat kun je zeggen dat we, waarschijnlijk, allemaal van hetzelfde plek afkomen. Maar het joodse volk bestaat al jaren voor Christus. Dus de benaming dat een jood een arabier is die gelooft is gewoon te simplistisch.
Voor Hitler was 1 en 1 2 in dit geval. Denk ik. Alleen haat lijkt me onvoldoende.

En ik probeerde helemaal niet te zeggen dat hitler niet racistisch was.

Ik zou zeggen van wel. Al is dat lastig, omdat ze naast Joods ook statenloos waren tot 1948.
Goldberg impliceerde dit( of in de trant van). Ik bedoelde absoluut niet dat jij dit zou zeggen/bedoelen.
 
Fysiek niet. Maar het grote verschil is dat andere geloven niet door de ouders (moeder?) worden overgedragen aan het kind. De kinderen kunnen van het geloof afstappen maar dan blijven ze Jood. Als een Christenen van het geloof afstapt is het geen Christen meer. Daarom is het (zoals @Kira aangaf) meer te vergelijken met een etnische achtergrond dan met een geloof.
Volgens mij is dat gewoon een keuze. Zoiets als dat Marokkanen geen paspoort kunnen afstaan. Dat heeft gewoon maar iemand bedacht. Oorspronkelijk komen de Joden uit hetzelfde gebied als Syriërs, dus is er iets voor Teamspirit te zeggen. Dasa van Vitesse is ook Joods trouwens, maar ook van Ethiopische afkomst. Dus een hoofd volk? Mwah…
Goldberg impliceerde dit( of in de trant van). Ik bedoelde absoluut niet dat jij dit zou zeggen/bedoelen.
Ik dacht het maar even impliciet te maken.
 
Volgens mij is dat gewoon een keuze. Zoiets als dat Marokkanen geen paspoort kunnen afstaan. Dat heeft gewoon maar iemand bedacht. Oorspronkelijk komen de Joden uit hetzelfde gebied als Syriërs, dus is er iets voor Teamspirit te zeggen. Dasa van Vitesse is ook Joods trouwens, maar ook van Ethiopische afkomst. Dus een hoofd volk? Mwah…

Ik dacht het maar even impliciet te maken.
Het is makkelijker om op basis van geloof te redeneren volgens Hitler. Want het Joodse volk volgt de joodse religie.

Maar niet iedereen die het joodse gelooft aanhangt is ook afstammeling van het Joodse volk. Je kunt je namelijk bekeren.

Daarnaast kun je ook meerdere etniciteiten hebben (vader - moeder). Uiteindelijk is alles bedacht door mensen. Maar dat de bevolkingsgroep Joden is gewoon een vrije oude bevolkingsgroep.
 
Volgens mij is dat gewoon een keuze. Zoiets als dat Marokkanen geen paspoort kunnen afstaan. Dat heeft gewoon maar iemand bedacht. Oorspronkelijk komen de Joden uit hetzelfde gebied als Syriërs, dus is er iets voor Teamspirit te zeggen. Dasa van Vitesse is ook Joods trouwens, maar ook van Ethiopische afkomst. Dus een hoofd volk? Mwah…

Ik dacht het maar even impliciet te maken.
Volgens de Joodse wet (de Halacha) worden de volgende personen als Joods beschouwd: 1) zij die geboren zijn uit een Joodse moeder (dat zijn dus mensen met twee Joodse ouders of met een Joodse moeder en een niet-Joodse vader), ongeacht of zij ‘iets doen’ aan de Joodse religie en 2) zij die niet als Jood zijn geboren maar tot het Jodendom zijn overgegaan onder de auspiciën van een orthodox rabbinaat.
 
Dus de benaming dat een jood een arabier is die gelooft is gewoon te simplistisch.

Wat is daar te simplistisch aan? Een geloof is een uiting van wat je denkt, heeft niets te maken met waar je vandaan komt. De Israëlieten komen uit het Midden Oosten en zijn dus geografisch gewoon Arabieren. Het vermengen van een geloof met een ras of volk is dus fout, daarmee ga je jezelf buiten de maatschappij plaatsen.

Jouw redenering doortrekken naar het Hindoeisme zou ook betekenen dat ze allemaal 1 volk zijn want de religie is al zo oud.

Religie en waar je vandaan komt zijn 2 afzonderlijke zaken. Als je geboren wordt in een land heb je die nationaliteit, dat zegt niets over je geloof en die moeten nooit met elkaar vermengd worden.
 
Wat is daar te simplistisch aan? Een geloof is een uiting van wat je denkt, heeft niets te maken met waar je vandaan komt. De Israëlieten komen uit het Midden Oosten en zijn dus geografisch gewoon Arabieren. Het vermengen van een geloof met een ras of volk is dus fout, daarmee ga je jezelf buiten de maatschappij plaatsen.

Jouw redenering doortrekken naar het Hindoeisme zou ook betekenen dat ze allemaal 1 volk zijn want de religie is al zo oud.

Religie en waar je vandaan komt zijn 2 afzonderlijke zaken. Als je geboren wordt in een land heb je die nationaliteit, dat zegt niets over je geloof en die moeten nooit met elkaar vermengd worden.
Het is niet mijn redenatie.. Dit is juist iets wat zo bepaald het. Je kunt het er mee oneens zijn maar het is niet alsof het mijn mening is:

Verder spreek ik niet over nationaliteit (dat is ook weer iets anders) of zouden andere religies ook volkeren zijn. Dat ligt allemaal anders.

Maar goed deze discussie heeft verder weinig zin. Want het word idd een beetje een welles en nietus verhaal zo.
 
Het is niet mijn redenatie.. Dit is juist iets wat zo bepaald het. Je kunt het er mee oneens zijn maar het is niet alsof het mijn mening is:

Verder spreek ik niet over nationaliteit (dat is ook weer iets anders) of zouden andere religies ook volkeren zijn. Dat ligt allemaal anders.

Maar goed deze discussie heeft verder weinig zin. Want het word idd een beetje een welles en nietus verhaal zo.
Waarbij aantoonbare zaken bestreden worden met meningen, dan wordt het al snel welles nietus enzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan