Israël & Palestina

Status
Je kunt niet meer reageren.
Voor de goede orde: ik kots zelf van Israël en vind het afschuwelijk dat ze al zo lang maar blijven wegkomen met deze moderne vorm van apartheid, facisme, kolonisatie…hoe je het noemen wilt…

Maar dit soort uitspraken zoals die van jou hierboven…? Met alle respect echt beneden alle peil, schaam je een beetje…
Nou, ik vind ook wel dat ze in WWII erg goed opgelet hebben en nu net zo goed zelf proberen een volk het leven onmogelijk te maken. Dat doen ze op een wat hippere manier, maar dat maakt het m.i. niet minder erg.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Nou, ik vind ook wel dat ze in WWII erg goed opgelet hebben en nu net zo goed zelf proberen een volk het leven onmogelijk te maken. Dat doen ze op een wat hippere manier, maar dat maakt het m.i. niet minder erg.
Ontken ik ook niet en is mijn punt ook niet…daar ben ik het roerend mee eens…

Het gaat erom wie je verstaat onder “ze”…een generaliserende uitspraak over “de joden” en dat gekoppeld aan Hitler is dit forum onwaardig in mijn ogen…maar jullie zeilen hier langer rond, dus bepalen jullie het niveau maar 😉
 
Voor de goede orde: ik kots zelf van Israël en vind het afschuwelijk dat ze al zo lang maar blijven wegkomen met deze moderne vorm van apartheid, facisme, kolonisatie…hoe je het noemen wilt…

Maar dit soort uitspraken zoals die van jou hierboven…? Met alle respect echt beneden alle peil, schaam je een beetje…

Helemaal eens.
 
Je benoemt een volk, terwijl het om een landenpolitiek gaat.

Laatste keer dat ik keek was Israël een democratie en is de politiek die gevoerd wordt een politiek is die de ruime steun van het volk heeft. Als het volk er echt zo op tegen was, hadden ze wel anders gestemd.

Net zoals jij Baudet vergelijkt met allerlei fascisten doe ik dat nu ook, en ja ik trek het wat breder om boven genoemde reden. Misschien dat ik een deel van de Joden teveel over 1 kam scheer, maar soms moet dat om een punt te maken.

Net zoals ik vind dat iedereen die Baudet stemt ook in dezelfde bak als Baudet geflikkerd mag worden.
 
Laatste keer dat ik keek was Israël een democratie en is de politiek die gevoerd wordt een politiek is die de ruime steun van het volk heeft. Als het volk er echt zo op tegen was, hadden ze wel anders gestemd.

Net zoals jij Baudet vergelijkt met allerlei fascisten doe ik dat nu ook, en ja ik trek het wat breder om boven genoemde reden. Misschien dat ik een deel van de Joden teveel over 1 kam scheer, maar soms moet dat om een punt te maken.

Net zoals ik vind dat iedereen die Baudet stemt ook in dezelfde bak als Baudet geflikkerd mag worden.
Jij kunt stemmen in Nederland of Frankrijk. Beide landen zijn niet tegen de politiek van Israel, anders zouden ze zich er wel tegen uitspreken, dus jij bent ook verantwoordelijk en dus nog bijna erger dan Hitler.
 
Amnestie International: "Israël trekt Joden voor ten opzichte van Palestijnen.":cautious:
Israël: "Antisemitisme!!":cry:

Kudtvolk....
 
Wat een ontzettend simplistische manier van redeneren. Gelukkig ben je geen geschiedenisleraar...

simplistisch, nee hoor. Gewoon hoe een democratie werkt. Blijkbaar vind je dat als een meerderheid voor stemt, je dit niet mag zien als een weerspiegeling van het volk.

Jij kunt stemmen in Nederland of Frankrijk. Beide landen zijn niet tegen de politiek van Israel, anders zouden ze zich er wel tegen uitspreken, dus jij bent ook verantwoordelijk en dus nog bijna erger dan Hitler.

Ik stem per definitie niet in Nederland (ik woon er niet, heb er wel een mening over, maar vind niet dat ik moet stemmen voor een land waar ik niet woon) en in Frankrijk mag ik helemaal niet stemmen voor de president als buitenlander, dus kan ik ook niet verantwoordelijk zijn voor het beleid.

en zullen we maar even niet hebben over de steun van Frankrijk al jarenlang aan de Palestijnen als een van de weinigen ter wereld?


Wat het standpunt is van de Fransen over het conflict. Volgens mij een stuk sterker gebracht dan wat Nederland vindt...
 
Laatste keer dat ik keek was Israël een democratie en is de politiek die gevoerd wordt een politiek is die de ruime steun van het volk heeft. Als het volk er echt zo op tegen was, hadden ze wel anders gestemd.

Net zoals jij Baudet vergelijkt met allerlei fascisten doe ik dat nu ook, en ja ik trek het wat breder om boven genoemde reden. Misschien dat ik een deel van de Joden teveel over 1 kam scheer, maar soms moet dat om een punt te maken.

Net zoals ik vind dat iedereen die Baudet stemt ook in dezelfde bak als Baudet geflikkerd mag worden.
De helft van de Joden woont niet in Israel en heeft dus geen stemrecht voor de landenpolitiek die Israel voert. Die scheer jij met jou statement over dezelfde kam. De helft. 50%.
Daarnaast zal een deel van de Joden wel woonachtig in Israel voor het beleid zijn en een deel tegen. Met andere woorden: er is een minderheid die zich actief positief uitspreekt over het beleid van Israel.

Dus Brainz heeft gelijk: jou redenatie is heel erg simplistisch en WO2 vergelijkingen vind ik ten alle tijden uit den boze. Ik gedoog ze niet van FVD, maar ook niet vanuit een andere hoek.
 
Ik heb moeite met deze uitspraak. Je benoemt een volk, terwijl het om een landenpolitiek gaat. Daarnaast vind ik iedere vergelijking met Hitler ongepast in deze. Israel mag van mij zwaar veroordeeld worden voor haar misdaden, maar het hitlerverhaal gaat m.i. niet op/er zijn beter alternatieven te vinden.
Wij zijn hier erg overgevoelig als het om Hitler gaat, en terecht hoor, daar niet van. Alleen wanneer je naar de feitelijke situatie kijkt kwa verdrijven van een volk, dan komen heel wat overeenkomsten naar voren. En nee, Israël heeft geen gaskamers voor de Palestijnen ingericht. Maar het is al 60 jaar bezig om een volk kapot te maken, hen van hun huizen te verdrijven en ze zoveel mogelijk uitzichtloos te maken.
Waarom hebben we juist na de Tweede Wereldoorlog zoveel internationale afspraken met elkaar gemaakt en zoveel akkoorden gesloten? Om de nieuwe apartheid en moderne genocide van Israël te tolereren? De internationale gemeenschap maakt zichzelf volkomen belachelijk. De Palestijnen hebben nu nog maar 15% land over tov het verdrag uit 1967, iets wat Israël zelf heeft ondertekend. Daar zegt Hitler wel een U tegen.
En nee, ik ben het helemaal niet eens met de uitspraak van Teamspirit.
 
Wij zijn hier erg overgevoelig als het om Hitler gaat, en terecht hoor, daar niet van. Alleen wanneer je naar de feitelijke situatie kijkt kwa verdrijven van een volk, dan komen heel wat overeenkomsten naar voren. En nee, Israël heeft geen gaskamers voor de Palestijnen ingericht. Maar het is al 60 jaar bezig om een volk kapot te maken, hen van hun huizen te verdrijven en ze zoveel mogelijk uitzichtloos te maken.
Waarom hebben we juist na de Tweede Wereldoorlog zoveel internationale afspraken met elkaar gemaakt en zoveel akkoorden gesloten? Om de nieuwe apartheid en moderne genocide van Israël te tolereren? De internationale gemeenschap maakt zichzelf volkomen belachelijk. De Palestijnen hebben nu nog maar 15% land over tov het verdrag uit 1967, iets wat Israël zelf heeft ondertekend. Daar zegt Hitler wel een U tegen.
En nee, ik ben het helemaal niet eens met de uitspraak van Teamspirit.
Maar ook hier wordt de verkeerde vergelijking gemaakt imo. Wat al decennialang met Palestijnen gebeurt kun je idd vergelijken met wat de joden overkwam onder Hitler. Hoe gevoelig ook, zoals je terecht opmerkt. Maar dat is dan ook de juiste vergelijking; het beleid van de staat Israel vergelijken met Hitler. Net zoals je dan het joodse volk vergelijken dient te vergelijken het Duitse volk van destijds (overigens is die ook krom op haar eigen manier, maar dat terzijde). Nu worden die dingen nogal door elkaar gehaald en dat slaat als een tang op een varken. Vertroebelt de discussie alleen maar en polariseert onnodig. Tot een zinnige discussie kom je dan in elk geval niet.

Enfin, volgens mij zijn we het wel eens, aangezien jij schrijft dat je die uitspraak ook niet steunt.
 
Wij zijn hier erg overgevoelig als het om Hitler gaat, en terecht hoor, daar niet van. Alleen wanneer je naar de feitelijke situatie kijkt kwa verdrijven van een volk, dan komen heel wat overeenkomsten naar voren. En nee, Israël heeft geen gaskamers voor de Palestijnen ingericht. Maar het is al 60 jaar bezig om een volk kapot te maken, hen van hun huizen te verdrijven en ze zoveel mogelijk uitzichtloos te maken.
Waarom hebben we juist na de Tweede Wereldoorlog zoveel internationale afspraken met elkaar gemaakt en zoveel akkoorden gesloten? Om de nieuwe apartheid en moderne genocide van Israël te tolereren? De internationale gemeenschap maakt zichzelf volkomen belachelijk. De Palestijnen hebben nu nog maar 15% land over tov het verdrag uit 1967, iets wat Israël zelf heeft ondertekend. Daar zegt Hitler wel een U tegen.
En nee, ik ben het helemaal niet eens met de uitspraak van Teamspirit.
Er is wat mij betreft een groot verschil. Dat is namelijk dat Israel nog een "begrijpelijk" doel heeft. Wat Israel doet is wat mensen al sinds mensheugenis doen. Afpakken wat van anderen is. Ze willen het land van de Palestijnen om er te wonen. Net zoals veel oorlogen is macht en rijkdommen het eigenlijke doel. Dat wordt gemaskeerd door de retoriek dat eraan vooraf gaat (dit is wat god wilt/ de Palestijnen zijn terroristen, etc) maar uiteindelijk is dat het doel.

Dat is waar Hitler vanaf week en waarom hij (volgens mij) de maatstaf van het kwaad is. Die vermoorde een deel van een bevolking zonder dat dit direct een doel had. Het ging hierbij niet om macht of rijkdommen die hij wilde hebben. Daarom wordt er altijd gesproken over een nieuwe Hitler en niet om een nieuwe Stalin of Mao. Die gasten hebben ook veel mensen afgeslacht, ook met gaskamer-achtige middelen. Maar zij zetten dit in tegen (politieke) tegenstanders. Er zat, hoe misselijk dan ook, een reden/ doel achter.
 
Maar het is al 60 jaar bezig om een volk kapot te maken, hen van hun huizen te verdrijven en ze zoveel mogelijk uitzichtloos te maken.
Waarom hebben we juist na de Tweede Wereldoorlog zoveel internationale afspraken met elkaar gemaakt en zoveel akkoorden gesloten? Om de nieuwe apartheid en moderne genocide van Israël te tolereren? De internationale gemeenschap maakt zichzelf volkomen belachelijk. De Palestijnen hebben nu nog maar 15% land over tov het verdrag uit 1967, iets wat Israël zelf heeft ondertekend.
Juist dit ja.
Volgens mij moeten we niet bespreken of er al dan niet correcte vergelijkingen getrokken kunnen worden met het verleden.
Maar moet er hoognodig iets gedaan worden aan de trieste feiten die jij hier opsomt.
Er zal dadelijk maar een bulldozer het huis waarin jij met je gezin veilig dacht te wonen komen platgooien.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
De helft van de Joden woont niet in Israel en heeft dus geen stemrecht voor de landenpolitiek die Israel voert. Die scheer jij met jou statement over dezelfde kam. De helft. 50%.

Die hebben wel degelijk stemrecht, enige is dat ze moeten stemmen in Israel zelf.
Maar dat is dan ook de juiste vergelijking; het beleid van de staat Israel vergelijken met Hitler.

Ja dat is terecht zoals je zelf opmerkt:

Wat al decennialang met Palestijnen gebeurt kun je idd vergelijken met wat de joden overkwam onder Hitler.

 
Maar ook hier wordt de verkeerde vergelijking gemaakt imo. Wat al decennialang met Palestijnen gebeurt kun je idd vergelijken met wat de joden overkwam onder Hitler. Hoe gevoelig ook, zoals je terecht opmerkt. Maar dat is dan ook de juiste vergelijking; het beleid van de staat Israel vergelijken met Hitler. Net zoals je dan het joodse volk vergelijken dient te vergelijken het Duitse volk van destijds (overigens is die ook krom op haar eigen manier, maar dat terzijde). Nu worden die dingen nogal door elkaar gehaald en dat slaat als een tang op een varken. Vertroebelt de discussie alleen maar en polariseert onnodig. Tot een zinnige discussie kom je dan in elk geval niet.

Enfin, volgens mij zijn we het wel eens, aangezien jij schrijft dat je die uitspraak ook niet steunt.
Hmm ja, als ik wiki goed begrijp (het staat er een beetje gek) is 80% van de Israeli's joods. Dus het is nog niet zo'n gekke "pars pro toto".

Precies tegenovergesteld vind ik eigenlijk dat laatst Whoopie Goldberg wel gelijk had. Joden zijn toch geen ras? Ik raak daar ook altijd een beetje van in de war. Maar doordat ze dat zo zien, worden ze meer dan een ander geloof/volk over een kam geschoren.
Er is wat mij betreft een groot verschil. Dat is namelijk dat Israel nog een "begrijpelijk" doel heeft. Wat Israel doet is wat mensen al sinds mensheugenis doen. Afpakken wat van anderen is. Ze willen het land van de Palestijnen om er te wonen. Net zoals veel oorlogen is macht en rijkdommen het eigenlijke doel. Dat wordt gemaskeerd door de retoriek dat eraan vooraf gaat (dit is wat god wilt/ de Palestijnen zijn terroristen, etc) maar uiteindelijk is dat het doel.

Dat is waar Hitler vanaf week en waarom hij (volgens mij) de maatstaf van het kwaad is. Die vermoorde een deel van een bevolking zonder dat dit direct een doel had. Het ging hierbij niet om macht of rijkdommen die hij wilde hebben. Daarom wordt er altijd gesproken over een nieuwe Hitler en niet om een nieuwe Stalin of Mao. Die gasten hebben ook veel mensen afgeslacht, ook met gaskamer-achtige middelen. Maar zij zetten dit in tegen (politieke) tegenstanders. Er zat, hoe misselijk dan ook, een reden/ doel achter.
Hitler had naast haat ook politieke doelen. Met name het creëren van een gemeenschappelijke vijand om de Duitsers achter zich te krijgen. En toch ook het verkrijgen van rijkdom.
 
Hmm ja, als ik wiki goed begrijp (het staat er een beetje gek) is 80% van de Israeli's joods. Dus het is nog niet zo'n gekke "pars pro toto".

Precies tegenovergesteld vind ik eigenlijk dat laatst Whoopie Goldberg wel gelijk had. Joden zijn toch geen ras? Ik raak daar ook altijd een beetje van in de war. Maar doordat ze dat zo zien, worden ze meer dan een ander geloof/volk over een kam geschoren.

Hitler had naast haat ook politieke doelen. Met name het creëren van een gemeenschappelijke vijand om de Duitsers achter zich te krijgen. En toch ook het verkrijgen van rijkdom.
Goldberg maakte een enorm domme opmerking door te claimen dat wo2 niet om racisme ging maar witte mensen die elkaar haten/uitroeien. Dat is onzin want Hitler hield van Rassenleer en voerde dit in praktijk uit. Hij zal niet alleen joden als een ras. Ook bijv zwarte mensen zal hij als inferieur. Goldberg had dat comment niet zo moeten maken. Was vrij bot en totaal incorrect naar mijn mening.

Nu de vraag of over Joden. Joods word doorgegeven bij geboorte (of je wil of niet). Hierdoor komt het aardig overeen met afstammelingen van het Joodse volk. In de oudheid kon je spreken van een Joods volk en dat is makkelijk dmv religie te traceren. Hierdoor zag Hitler (en aanhangers van rassenleer) deze bevolkingsgroep als een apart ras.

Is het joodse volk een ras? In theorie hebben we geen verschillende rassen onder mensen maar wel verschillende afkomsten. Dus ligt eraan hoe je het interperteert. Maar je kunt zeker spreken van rassenhaat jegens Joden onder het beleid van Hitler.

Tevens geloofde Hitler in rassenhaat. Anders zou hij het niet zo extreem doorvoeren als het alleen het creëren van een vijand was.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan