Israël & Palestina

Het is toch ook het meest dichtbevolkte gebied van de wereld zo´n beetje. Nogmaals, welke ratio had je dan wel acceptabel gevonden? We gaan toch niet in die termen met elkaar discussieren?

Argumenten gebaseerd op emoties in plaats van feiten vind ik zeker niet per definitie beter dan geen argumenten.
80% burgerdoden van de totaal 60.000 doden is geen emotie, dat zijn cijfers.

• Leuk
Reactions: IPF
Het is toch ook het meest dichtbevolkte gebied van de wereld zo´n beetje. Nogmaals, welke ratio had je dan wel acceptabel gevonden? We gaan toch niet in die termen met elkaar discussieren?

Argumenten gebaseerd op emoties in plaats van feiten vind ik zeker niet per definitie beter dan geen argumenten.
Dat 60.000 dode burgers door jou afgedaan als “emotioneel” zegt meer over jou dan mij denk ik. En ik moet toegeven: ik wordt ook wel emotioneel als ik dat leed zie. Dat noemen ze ook wel empathie.

Zover ik weet is 't meevechten in een andere oorlog niet perse strafbaar tenzij je zelf militair bent of wanneer je meevecht met de vijand in een oorlog waarin Nederland deelneemt. Het strafbaar zijn van de Syriëgangers zat niet zozeer in het deelnemen aan een oorlog maar aan het deelnemen van een terroristische organisatie aangezien IS zo is aangemerkt. Dat is IDF niet.

Er zijn bijvoorbeeld ook een aantal Nederlanders waarvan bekend is dat zij zich als vrijwilliger hebben aangemeld bij het vreemdelingen legioen van Frankrijk en het Oekraïense leger.

Als iemand actief betrokken is bij oorlogsmisdagen wordt het anders.

Ik meende me te herinneren dat mensen die in Oekraïne mee wilden vechten, dat niet mochten.
Maar zie nu dat dat enkel over militairen gaat.
Zolang het een bevriend land is, mag het in principe wel als burger. Maar dan dien je je dus te houden aan oorlogsrecht etc.

Dus mijn 1e argument vervalt, de tweede blijft staan.

Alles aan deze wens is een politieke mening, alles in dit conflict is een politieke mening. Er zijn weinig objectieve feiten te maken.
Op het moment dat jij soldaten uit andere landen gaat berechten op basis van een politieke mening, ipv gerechtelijke argumenten, dan is het juist willekeur.
Israel heeft een functionerend rechtssysteem en zolang er geen formele beschuldigingen zijn hoeft er ook niemand per se vervolgd te worden.
En als die er wel zijn dan is dat ten eerste aan het land zelf om daar vervolg aan te geven.

Nogmaals: Als een ingezetene van Nederland, wat hij is, iets strafbaars doet in het buitenland, dan kun je daarvoor berecht worden in Nederland.
Daar heeft een politieke mening niks mee te maken.

De rest ga je voorbij aan wat ik eerder zei: "als juridisch dichtgetimmerd etc is vastgesteld door alle relevante instanties dat er sprake is geweest oorlogsmisdaden en/of genocide, en het blijkt dat waar hij actief is geweest daar ook sprake van is geweest, dan is meneer Vashkovar zwaar de lul."
Dus als .. dan... etc.

Dus ook als Israël dan niet overgaat tot vervolging, wat goed kan als Netanyahu of verwanten tzt nog aan de macht zouden zijn, kan dat alsnog wel in NL gebeuren. A. vanwege het feit dat hij ingezetene is van NL. en B. vanwege het internationaal strafhof.

(Overigens is te betwisten dat Israël zo'n goed functionerend rechtssysteem heeft. Ze erkennen het internationaal strafhof nl niet. Cherry picking in het recht vind ik niet bepaald getuigen van een goed functionerend rechtssysteem.)

Dat 60.000 dode burgers door jou afgedaan als “emotioneel” zegt meer over jou dan mij denk ik. En ik moet toegeven: ik wordt ook wel emotioneel als ik dat leed zie. Dat noemen ze ook wel empathie.

Iedereen met een hart wordt daar emotioneel van. Maar dat betekent niet meteen dat het een genocide is. Laat staan dat je precies weet wat er van de cijfers klopt

80% burgerdoden van de totaal 60.000 doden is geen emotie, dat zijn cijfers.

Is dat zo:

Prima dat hij terroristen een kopje kleiner maakt.. maar voor al die burgerdoden moet Bibi zich gewoon verantwoorden. Oppakken en berechten. Waarom Duterte wel en hij niet?

En hoe had Netanyahu dat kunnen doen zonder burgerdoden. Gaza is een van de meest dichtbevolkte gebieden ter wereld. En daar komt een oorlog. Dat is nogmaals geen rechtvaardiging maar ik ga niet mee in de extreme en absurde claims die ik hier soms voorbij zie komen.

Iedereen met een hart wordt daar emotioneel van. Maar dat betekent niet meteen dat het een genocide is. Laat staan dat je precies weet wat er van de cijfers klopt

Is dat zo:

En hoe had Netanyahu dat kunnen doen zonder burgerdoden. Gaza is een van de meest dichtbevolkte gebieden ter wereld. En daar komt een oorlog. Dat is nogmaals geen rechtvaardiging maar ik ga niet mee in de extreme en absurde claims die ik hier soms voorbij zie komen.
Ah slechts 51%, geteld in voor de hongerzomer van 2025, nee dan is het allemaal dikke prima wat Israël doet :clown:

Ah slechts 51%, geteld in voor de hongerzomer van 2025, nee dan is het allemaal dikke prima wat Israël doet :clown:

De hongerzomer....echt dit soort termen. Je roept blind anderen na. Zeg nou eens eerlijk wat weet je er nu echt van behalve wat hijgerige krantenkoppen en ongenuanceerde social media meningen. Ik snap het allemaal wel, want je bent niet de enige, maar je roept maar wat.

De hongerzomer....echt dit soort termen. Je roept blind anderen na. Zeg nou eens eerlijk wat weet je er nu echt van behalve wat hijgerige krantenkoppen en ongenuanceerde social media meningen. Ik snap het allemaal wel, want je bent niet de enige, maar je roept maar wat.
Lees de VN rapporten, kom daarna terug met excuses knurft met je gewauwel over napraten.

Overigens mooie move om de aandacht van de 51% af te halen. Smerig hoe jij de daden van Israël bagatelliseert.

• Leuk
Reactions: IPF
Ik weet er weinig vanaf hoor, maar volgens mij is de bevolkingsdichtheid bij het afschieten van Palestijnen die voedsel komen halen vrij irrelevant.

Lees de VN rapporten, kom daarna terug met excuses knurft met je gewauwel over napraten.

Overigens mooie move om de aandacht van de 51% af te halen. Smerig hoe jij de daden van Israël bagatelliseert.

Heb jij de VN rapporten helemaal gelezen dan? Heb je sowieso rapporten gelezen? Houd toch op.
En welke aandacht waarvan halen, je kan je niet blindstaren op cijfers, dat is het hele punt.
Elke burger is er een te veel maar hoe ze omkwamen evenals de context en omstandigheden maken wel uit.

Ik weet er weinig vanaf hoor, maar volgens mij is de bevolkingsdichtheid bij het afschieten van Palestijnen die voedsel komen halen vrij irrelevant.

Dit is een versimpeling wat er bij die voedselophaalpunten is gebeurd. En nogmaals, ik rechtvaardig geenszins de manier van oorlogsvoering of bepaalde acties vanuit Israelische hoek. Maar ik ga niet mee in het compleet ongenuanceerde beeld wat hier wordt neergezet.

Heb jij de VN rapporten helemaal gelezen dan? Heb je sowieso rapporten gelezen? Houd toch op.
Ja, ben aardig ingelezen als christen die in beginsel Israël een warm hart toedraagt ga ik niet slechts af op wat de NOS hier bericht, maar ga geen energie meer aan jou verspillen, want ook deze reactie getuigt wederom van arrogantie. Iedere post die je hier neerflikkert doe je alsof je als enige de wijsheid in pacht hebt, houdoe.

En dan laat je nog achterwege dat die bron het heeft over percentage vrouwen&kinderen, niet burgerslachtoffers in t algeheel.
Het is niet eens een relevante bron voor waar het over ging.

Is dat zo:

Dat is het risico van Netanyahu. Niks extreems aan deze claim. Als je besluit om alles kapot te bombarderen dan ben je ook verantwoordelijk voor de duizenden en duizenden onschuldigen die je daarmee vermoord. Oppakken en berechten. Wat is hier absurd aan? Vind het meer absurd dat je zegt.. het is een dichtbevolkt gebied. Wat moet hij anders doen.

En dan laat je nog achterwege dat die bron het heeft over percentage vrouwen&kinderen, niet burgerslachtoffers in t algeheel.
Het is niet eens een relevante bron voor waar het over ging.

Tuurlijk is dat wel relevant, en sommige vrouwen kunnen ook bij Hamas horen. Wie is burger in deze. En wat is uberhaupt een acceptabele ratio. Ik vind het vrij luguber om op die manier te praten.

Dat is het risico van Netanyahu. Niks extreems aan deze claim. Als je besluit om alles kapot te bombarderen dan ben je ook verantwoordelijk voor de duizenden en duizenden onschuldigen die je daarmee vermoord. Oppakken en berechten. Wat is hier absurd aan? Vind het meer absurd dat je zegt.. het is een dichtbevolkt gebied. Wat moet hij anders doen.

En als je je verschuilt tussen de burgerbevolking? Na de wapenstilstand waar kwamen de Hamasstrijders uitgelopen? Inderdaad, uit ziekenhuizen...... Wat was voor jou wel een acceptabele manier geweest om Hamas te bestrijden?

Ja, ben aardig ingelezen als christen die in beginsel Israël een warm hart toedraagt ga ik niet slechts af op wat de NOS hier bericht, maar ga geen energie meer aan jou verspillen, want ook deze reactie getuigt wederom van arrogantie. Iedere post die je hier neerflikkert doe je alsof je als enige de wijsheid in pacht hebt, houdoe.

Dan ben ik heel benieuwd wat je nu daadwerkelijk gelezen hebt. Want erg kritisch kan het niet geweest zijn.

Tuurlijk is dat wel relevant, en sommige vrouwen kunnen ook bij Hamas horen. Wie is burger in deze. En wat is uberhaupt een acceptabele ratio. Ik vind het vrij luguber om op die manier te praten.

Als iemand zegt dan 80% van de doden burgerdoden zijn, en jij dat in twijfel trekt met een bron dat zegt hoeveel procent van de burgerslachtoffers vrouwen en kinderen waren, dan is je bron dus totaal irrelevant, want het zijn twee verschillende soorten cijfers.

Als iemand zegt dan 80% van de doden burgerdoden zijn, en jij dat in twijfel trekt met een bron dat zegt hoeveel procent van de burgerslachtoffers vrouwen en kinderen waren, dan is je bron dus totaal irrelevant, want het zijn twee verschillende soorten cijfers.

Hij is een Israël fan en stiekem ajaks fan. Kan hij ook niets aan doen…

Edit: Mentos sorry voor mijn smakeloze grap. Was niet tegen jouw bedoelt.

Die bron is ter dege relevant want als je gelezen zou hebben laat het zien dat veel van de cijfers waar mensen hun data vandaan halen niet kloppen, of serieus in twijfel kunnen worden getrokken. Het is absoluut niet na te gaan wie wel of niet burger was, hoe mensen zijn omgekomen. Dat iemand bijvoorbeeld niet direct gelinked kan worden aan Hamas betekent niet dat hij niet van Hamas was, of een van de andere terreurgroepen in Gaza.

Die bron is ter dege relevant want als je gelezen zou hebben laat het zien dat veel van de cijfers waar mensen hun data vandaan halen niet kloppen, of serieus in twijfel kunnen worden getrokken. Het is absoluut niet na te gaan wie wel of niet burger was, hoe mensen zijn omgekomen. Dat iemand bijvoorbeeld niet direct gelinked kan worden aan Hamas betekent niet dat hij niet van Hamas was, of een van de andere terreurgroepen in Gaza.
Dus schiet ze maar allemaal af en laat God het uitzoeken?

Dan nog gaat het over die specifieke cijfers die wel of niet zouden kloppen, dus %vrouwen en kinderen.

Het is heel eenvoudig om te zeggen dat data niet klopt. Als t gaat om % burgerslachtoffers, dan heb ik geen serieuse bron gezien die dat tegenspreekt, jij wel? Enkel de Israëlische regering spreekt het tegen. Vind jij die betrouwbaar?
En als er een andere bron is die het tegenspreekt, hoe weet je of die bron wél betrouwbaar is?
Times of Israel, is die volledig onafhankelijk en ongekleurd?
Zo kunnen we alles in twijfel trekken.

Het lijkt er toch verdraaid veel op dat die 80% wel eens zou kunnen kloppen.
En dat op basis van interne databestanden van Israël zelf.

Dan nog gaat het over die specifieke cijfers die wel of niet zouden kloppen, dus %vrouwen en kinderen.

Het is heel eenvoudig om te zeggen dat data niet klopt. Als t gaat om % burgerslachtoffers, dan heb ik geen serieuse bron gezien die dat tegenspreekt, jij wel? Enkel de Israëlische regering spreekt het tegen. Vind jij die betrouwbaar?
En als er een andere bron is die het tegenspreekt, hoe weet je of die bron wél betrouwbaar is?
Times of Israel, is die volledig onafhankelijk en ongekleurd?
Zo kunnen we alles in twijfel trekken.

Het lijkt er toch verdraaid veel op dat die 80% wel eens zou kunnen kloppen.
En dat op basis van interne databestanden van Israël zelf.

Het punt is dat het bijna onmogelijk is te fact checken wat er wel of niet klopt aan de data over slachtoffers in Gaza. De belangrijkste bronnen zijn het Israelische leger en het Gazaanse ministerie van volksgezondheid geleid door Hamas. Allebei niet de meest objectieve bronnen kan je zeggen. Ook als je de rapporten ziet van andere instanties zie je dat ze zich meestal baseren op een van deze twee bronnen of andere beperkte informatiestromen. Het is extreem moeilijk om gedegen onderzoek te doen.

Wat betreft dat NOS-artikel was daar al op gereageerd. Databestanden uit hun verband getrokken, dat heeft Israel ook gezegd (staat ook in het artikel zelf). Bovendien ging het in die bestanden om bevestigde namen, niet dat anderen niet tot Hamas zouden behoren. Of een van de andere terreurbewegingen in Gaza. Veel van de slachtoffers kunnen niet geidentificeerd worden om verschillende redenen.

Dus nee, op basis hiervan kan je niet zeggen dat die 80% klopt.

Dus schiet ze maar allemaal af en laat God het uitzoeken?

Bijzondere conclusie.

Terug
Bovenaan Onderaan