Israël & Palestina

Status
Je kunt niet meer reageren.
Nee hoor, was inderdaad niet gek. Behalve dat het westen de keuze maakte waar dat was en hoeveel land dat betrof.
Keuze werd gemaakt door de VN nadat GB het mandaat wilde opheffen (aangegeven bij de VN). Dat het westen een grotere invloed heeft op de VN kan ik niet ontkennen.
Dat daar mensen al woonden, die dezelfde rechten aanspreken over de grond, werd totaal geen rekening mee gehouden.
Dat is niet waar. Er werd een plan opgesteld waarbij beide groepen land kregen. Beide groepen waren wel tegen dit plan in eerste instantie.
Om daarna acties te steunen om dat land nog veel groter te maken en nog meer plaatselijke bevolking weg te jagen of om te brengen.
Deze acties zijn vaak net zo goed gestart door Arabische landen. Of tenminste de VS heeft niet meer of minder invloed dan de Arabische landen in die regio.
Ik weet exact hoe lang en met wie er gesproken is, maar de toon is mij duidelijk. De USA kwam binnen, zei: "We're gonna do this".
Ja de VS heeft extreem gelobbyed binnen de vn. Maar een Saudi-Arabië doet ook niets anders. Vind het te simpel dit alleen af te schuiven op de VS. Israël zelf is bijv meer verantwoordelijk dan de VS.
En zo was je halve bevolking ineens hun huis en heiligdom kwijt. Ik zou op z'n minst ook ruzie gaan maken ja, een extreme actie krijgt een extreme tegenreactie.
Dat is in de originele opzet niet waar. Na oorlogen en conflict wel. En ja het huidige Israël voert een slecht beleid. Daar ben ik het zeker met je eens.
Maar in plaats van praten en een oplossing zoeken hebben wij Israël gesteund in talloze oorlogen en het systematisch uitroeien van de Palestijne gemeenschappen.
ja we treden wel soft op tegen Israël. Daar ben ik het mee eens.
Want ze hadden het al zo zwaar gehad..
Dit zeg je een beetje denigrerend. Maar het joodse volk heeft eigenlijk nooit een eigen land gehad en zijn eigenlijk op veel plekken weg gejaagd. Met als toppunt de tweede wereldoorlog.
En de andere kant waren moslims en dat is het grote kwaad dus eentje meer of minder..
Ze word ook over Joden gedacht door meerdere extremisten.
En vervolgens zijn zij de terroristen en de 'bad guys'. Ik kan dit op geen enkele mogelijke manier relativeren of goedpraten. Het is een van de grootste fuckups en de arrogantie die er vanaf straalt is absoluut stuitend. Het westen heeft het vanaf het begin verkeerd aangepakt en de enige reden waarom het nog in stand is, is omdat het westen geen gezichtsverlies wil lijden en zijn fout dus niet durft toe te geven.
Mee eens dat landen dit verkeerd hebben aangepakt. Maar ik denk wel dat je teveel belicht vanuit de kant dat de VS en Israël alleen slecht hebben gedaan en de rest logisch was. Dat ligt in mijn optiek wel ingewikkelder. Zonder het huidig Israël te steunen. Want daar ben ik het met je eens. De nationalistische partijen zijn erg slecht bezig in dat land.
 
Ik hoop sowieso dat spelers bij PSV werk van privé kunnen scheiden. Het wordt er echt allemaal niet beter op als we de mening van een ander gaan meenemen binnen de werkzaamheden. Ik heb ook collega's die een totaal andere mening hebben over bepaalde vraagstukken dan ik, maar dat gaat echt niet ten koste van mijn werkrelatie met hen. Werk is werk, privé is privé. En als we dan toch dit soort dingen gaan bespreken, doe dat dan op een fatsoenlijke manier. Dan geef je meteen een goed voorbeeld aan de situatie waar deze spelers voor staan, want daar is praten en een beetje inleven in elkaar blijkbaar ook nogal moeilijk.
 
Zonder partij te kiezen, maar ik vind de redenaties over Joden en dit conflict vrij stuitend. Zonder enig voorbehoud worden de Israëliërs afgeschilderd als moordenaars en de oorzaak van alle conflicten zo'n beetje met de Palestijnen etc. Volstrekt voorbij gaand aan het geweld, aanslagen, bombardementen etc. die al tientallen jaren worden uitgevoerd door Palestijnen, Hamas, moslims etc. beetje kromme gedachte volgens mij. Er schijnt een soort uniforme haat tegen Joden te heersen hier. Wie had dat vroeger ook nog eens.... hmmmm
Dit is dan ook wel weer kort door de bocht. Ik denk dat er hier niemand is die Joden haat. Maar dan kan je nog wel afkeer hebben jegens een zeer machtig leger (Israel) dat ook doorgaans wordt gesteund door o.a. Amerika. En jegens Palestijnen die (als het mee zit) getreiterd worden op straat of (als het tegen zit) uit hun huis worden gejaagd omdat daar nu een Joods gezin moet gaan wonen. Ik denk dat haat richting al deze acties, en mensen die het goedpraten, prima is. Daarmee ben je niet meteen een antisemiet, wat jij hier zo'n beetje impliceert.
 
Ah, Zahavi praat de moordpartijen goed, waar dan?

Wat mij betreft geeft ie een elleboog op de neus van Teze die het terrorisme van Hamas toejuicht (jouw redenatie maar dan net andersom, hoop dat je ziet dat zo'n redenering gewoon krom is)
Hij deelt met alle liefde de volgende video op zijn Instagram story: https://instagram.com/stories/eranzahavi/2571494101224985630?igshid=715mu1a3kt4p
De video schetst een heel andere aanleiding van het huidige conflict, feiten worden enorm verdraaid en achterwege gelaten. Het zijn de "radicale palestijnen" die de oorzaak zijn, maar de hele situatie in Sheikh Jarrah benoemen ze niet eens. Dus ja, in mijn ogen zijn ze het inderdaad aan het goedpraten met een flinke dosis "whataboutism".

Als reactie op de video hierboven heeft een palestijn zijn eigen video gemaakt, volgens mij legt hij deze huidige situatie enorm goed uit. https://www.instagram.com/p/COv_XXXHdeD/
 
Laatst bewerkt:
Hij deelt met alle liefde de volgende video op zijn Instagram story: https://instagram.com/stories/eranzahavi/2571494101224985630?igshid=715mu1a3kt4p
De video schetst een heel andere aanleiding van het huidige conflict, feiten worden enorm verdraaid en achterwege gelaten. Het zijn de "radicale palestijnen" die de oorzaak zijn, maar de hele situatie in Sheikh Jarrah benoemen ze niet eens. Dus ja, in mijn ogen zijn ze het inderdaad aan het goedpraten met een flinke dosis "whataboutism".

Als reactie op de video hierboven heeft een palestijn zijn eigen video gemaakt, volgens mij legt hij deze huidige situatie enorm goed uit. https://www.instagram.com/p/COv_XXXHdeD/
Helaas, kan die van Zahavi niet kijken, heb geen insta.

Video van de Palestijn is duidelijk, had de beelden van die auto al eerder gezien, waarin ik de stellingname dat een Israëliër werd aangevallen wat vreemd vond gezien het gegeven dat ie eerst met zijn auto op mensen in reed.
 
Zonder partij te kiezen, maar ik vind de redenaties over Joden en dit conflict vrij stuitend. Zonder enig voorbehoud worden de Israëliërs afgeschilderd als moordenaars en de oorzaak van alle conflicten zo'n beetje met de Palestijnen etc. Volstrekt voorbij gaand aan het geweld, aanslagen, bombardementen etc. die al tientallen jaren worden uitgevoerd door Palestijnen, Hamas, moslims etc. beetje kromme gedachte volgens mij. Er schijnt een soort uniforme haat tegen Joden te heersen hier. Wie had dat vroeger ook nog eens.... hmmmm
Hou op hoor, dat is precies de slachtofferrol die ik juist zo storend vind aan deze discussie. Ik beoordeel Israël op de acties die zij uitvoeren, niet op de religie die zij voeren. Ik heb precies dezelfde mening over Hamas, over het conflict in Noord-Ierland of waar dan ook. Ik benoem specifiek de staat Israel in mijn verhaal en niet "de Joden", want er wonen een hoop Joden zowel buiten als in Israel die helemaal niks met dit geweld van doen willen hebben.

Alleen ageer ik iets harder tegen Israel omdat zij in de slachtoffer rol duiken terwijl ze wat mij betreft aanstichter zijn. Dat vind ik verwerpelijk.
 
Hou op hoor, dat is precies de slachtofferrol die ik juist zo storend vind aan deze discussie. Ik beoordeel Israël op de acties die zij uitvoeren, niet op de religie die zij voeren. Ik heb precies dezelfde mening over Hamas, over het conflict in Noord-Ierland of waar dan ook. Ik benoem specifiek de staat Israel in mijn verhaal en niet "de Joden", want er wonen een hoop Joden zowel buiten als in Israel die helemaal niks met dit geweld van doen willen hebben.

Alleen ageer ik iets harder tegen Israel omdat zij in de slachtoffer rol duiken terwijl ze wat mij betreft aanstichter zijn. Dat vind ik verwerpelijk.
Wat was dan die aanstichtende actie van Israel?
 
Politiek in de sport...Altijd een verkeerde keuze.
Ik zou het logisch vinden dat PSV zoiets contractueel laat vastleggen bij het aantrekken van nieuwe spelers. 'Social media is prima, maar politieke denk- en zienswijzen houd je privé, zolang je bij ons onder contract staat.'
Ik denk dat dat een beetje tegen de vrijheid van meningsuiting ingaat.
Maar dat men een beetje bewust is van de reikwijdte en wat men post zou niet verkeerd zijn.
 
Politiek in de sport...Altijd een verkeerde keuze.
Ik zou het logisch vinden dat PSV zoiets contractueel laat vastleggen bij het aantrekken van nieuwe spelers. 'Social media is prima, maar politieke denk- en zienswijzen houd je privé, zolang je bij ons onder contract staat.'

Ik mag via mijn werk e-mail geen politieke statements versturen. Bij het gebruik van social media mag ik de werkgever niet beschadigen. Dit valt er buiten gok ik.
 
Dit zeg je een beetje denigrerend. Maar het joodse volk heeft eigenlijk nooit een eigen land gehad en zijn eigenlijk op veel plekken weg gejaagd. Met als toppunt de tweede wereldoorlog.
Is er een Joods volk? Er is toch ook geen katholiek volk? Gooien we nu geloof en etniciteit niet door elkaar?
Zonder partij te kiezen, maar ik vind de redenaties over Joden en dit conflict vrij stuitend. Zonder enig voorbehoud worden de Israëliërs afgeschilderd als moordenaars en de oorzaak van alle conflicten zo'n beetje met de Palestijnen etc. Volstrekt voorbij gaand aan het geweld, aanslagen, bombardementen etc. die al tientallen jaren worden uitgevoerd door Palestijnen, Hamas, moslims etc. beetje kromme gedachte volgens mij. Er schijnt een soort uniforme haat tegen Joden te heersen hier. Wie had dat vroeger ook nog eens.... hmmmm
Niet tegen Joden, maar tegen Israël. Overigens vind ik het schandalig juist Israel er juist nazistische praktijken op nahoudt door stelselmatig te discrimineren tov Palestijnen.

Op Netflix heb ik een (best onderhoudende) Israëlische actieserie gekeken. Zelfs hierin kon je zien hoe oneerlijk de verhoudingen zijn en hoe Palestijnen dus stelselmatig onderdrukt worden.
Ik mag via mijn werk e-mail geen politieke statements versturen. Bij het gebruik van social media mag ik de werkgever niet beschadigen. Dit valt er buiten gok ik.
Als ambtenaar mag ik ook geen standpunt kiezen, is mij uitgelegd. Al heb ik tijdens de verkiezingen wel collega’s op LinkedIn een politieke partij zien promoten. Ik moet dat duidelijk nog eens navragen.
 
Dat is zo. Maar een geloof en een volk lijken mij 2 verschillende dingen: een keuze en een geboorte.
Maar die zijn wel erg sterk gecorreleerd bij sommige geloven, bij het Jodendom is dat bij uitstek zo. Volgens mij ben je officieel Jood als je moeder Joods is (omdat je dan bloed gedeeld hebt), en je kunt ook niet zomaar Jood worden. AFAIK, nooit geprobeerd iig.
 
Dat is zo. Maar een geloof en een volk lijken mij 2 verschillende dingen: een keuze en een geboorte.
Nou is Joods zijn niet helemaal een keuze. De nazi‘s gingen niet uit van Thora-kennis, maar van afstamming. Wat dat betreft loopt dat aardig door elkaar. Met als die heilige plekken in de regio Israel/Palestina. En daar zit een deel van de complexiteit.
 
Oeff zware kost dit en mooi om ieders mening te lezen. Weet er te weinig van om me er in te mengen dus dat ga ik dan ook niet doen.
 
Maar die zijn wel erg sterk gecorreleerd bij sommige geloven, bij het Jodendom is dat bij uitstek zo. Volgens mij ben je officieel Jood als je moeder Joods is (omdat je dan bloed gedeeld hebt), en je kunt ook niet zomaar Jood worden. AFAIK, nooit geprobeerd iig.
Ik weet dat. Maar vraag me af of dat al die eeuwen van diaspora zo in stand is gebleven. Daarbij is er dus vast via vaders kant veel vermenging. Tenslotte zijn niet alle Israëli’s Joods.
 
Dit is dan ook wel weer kort door de bocht. Ik denk dat er hier niemand is die Joden haat. Maar dan kan je nog wel afkeer hebben jegens een zeer machtig leger (Israel) dat ook doorgaans wordt gesteund door o.a. Amerika. En jegens Palestijnen die (als het mee zit) getreiterd worden op straat of (als het tegen zit) uit hun huis worden gejaagd omdat daar nu een Joods gezin moet gaan wonen. Ik denk dat haat richting al deze acties, en mensen die het goedpraten, prima is. Daarmee ben je niet meteen een antisemiet, wat jij hier zo'n beetje impliceert.
Nou, de teksten die gebezigd worden hier af en toe komen toch redelijk in de buurt vind ik. Een nogal eenzijdige blik op de situatie ook zoals je het nu omschrijft. Waar is de rol die Palestijnen en ook het hele Midden Oosten hebben gespeeld die tot deze spanningen en misstanden hebben geleid??? De Israëli’s zijn echt geen lieverdjes maar die explosieve situatie in die regio is zeker zoveel schuld van de landen om Israël heen als van Israël zelf. Maar ja, dat is geen populaire mening natuurlijk. Als je niet voor de Palestijnen bent tegenwoordig krijg je al gauw een stempel opgedrukt. Beetje een BLM gevoel krijg ik daarbij.
Ga eens een paar weken naar Israël en omringende landen toe dan kom je er snel genoeg achter dat Israël echt niet het enige probleem is. Maar ja, beeldvorming van roeptoeters en media beïnvloedt veel mensen blijkbaar behoorlijk.
 
Hou op hoor, dat is precies de slachtofferrol die ik juist zo storend vind aan deze discussie. Ik beoordeel Israël op de acties die zij uitvoeren, niet op de religie die zij voeren. Ik heb precies dezelfde mening over Hamas, over het conflict in Noord-Ierland of waar dan ook. Ik benoem specifiek de staat Israel in mijn verhaal en niet "de Joden", want er wonen een hoop Joden zowel buiten als in Israel die helemaal niks met dit geweld van doen willen hebben.

Alleen ageer ik iets harder tegen Israel omdat zij in de slachtoffer rol duiken terwijl ze wat mij betreft aanstichter zijn. Dat vind ik verwerpelijk.
Welke slachtofferrol? Daar heb ik het niet over man. Prima dat je beiden partijen hetzelfde beoordeeld (maar ook jij wijst 1 partij aan als aanstichter toch?!). Lijkt me normaal. Dat is hier echter niet de tendens in de discussie. Daar wordt door de meesten vooral gewezen naar Israël toch?! Beiden partijen hebben schuld aan al die gewelddadigheden toch!
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan