Israël & Palestina

Status
Je kunt niet meer reageren.
Ik bedoel de internationale gemeenschap, dus een VN, een EU etc die of kritiekloos blijven in dit soort gevallen of hoogstens zeggen “ dat is niet zo verstandig”. En ik bedoel de gewone man op straat die wanneer een Palestijn een zelfmoordaanslag pleegt of als men een flut raket van Hamas ziet neerkomen bij die nederzettingen, gelijk roept: zie je nou, Israël heeft het recht om zich te verdedigen. En ik bedoel de bijna zwijgende internationale media waaronder in NL die ergens op een paginaatje zo’n nieuws plaatst of een seconde in het journaal hier aandacht aan besteedt. De beelden van de dansende groep Palestijnen na 11 september werden echter wel 10 keer herhaald. Ja want die hebben ook zo’n invloed op de wereld....

Over de media, ik merk wel dat degene die pro Palestina zijn zeggen dat de media pro Israëlisch is, en de mensen die pro Israëlisch zijn zeggen dat de de media pro Palestina is. Ik denk dat de waarheid in deze toch in het midden zit.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Volgens mij word je dan terecht bekritiseerd omdat je de onmachtige minderheid zonder enig internationaal recht (19 resoluties tegen je vijand met 0 effect......) bekritiseert dat mensen die zo weinig educatie, medische zorg en daarmee bijv anti conceptie middelen enz hebben zich voortplanten. Dan denk je niet verder dan je neus lang is. Dan ga je voorbij aan 70 jaar lang onderdrukking en daarmee achter blijven van een volk. Er zijn ook mensen die zich afvragen waarom de Afrikanen zoveel kinderen krijgen terwijl ze zo arm zijn. Ook die mensen zien de context niet maar slechts het feit an sich. De context van armoede waarbij van oudsher juist de kinderen en vooral jongens als je toekomstige kapitaal, verzorger en bron van inkomsten worden gezien. Die mensen hebben simpelweg te weinig educatie en besef door hun omstandigheden om de cultuur dat een kind je kapitaal van de toekomst is, een achterhaald idee te vinden. Ook in Europa had je tot 50 jaar geleden nog hele grote gezinnen, juist in de tijden waar Europa heel arm was, waren de gezinnen veel groter dan nu. De boeren cultuur overheerste: de kinderen gaan straks werken op het land en zijn je kapitaal. De kinderen gaan je straks verzorgen want een andere voorziening is er niet. Pas na de welvaart, onderwijs en educatie is dat idee vaarwel gezegd. De overheid zorgde voor je pensioen, voor een tehuis dat jou eventueel zou kunnen verzorgen en voor de voorzieningen om je heen. Maar ook voor gratis voorbehoedmiddelen en de educatie rondom dat onderwerp, de voorlichting op school maar vooral de scheiding tussen kerk en staat en de steeds minder wordende invloed van de pastoor en de katholieke kerk in het privé leven van de burgers. Dus de Palestijnen zullen ook voorlopig jouw ideaalbeeld van een gezin niet gaan nastreven....
En Hamas maakt tunnels omdat ze niet anders kunnen. En zelfs met die tunnels en die zogenaamde wapens, wordt er een plan gemaakt om mensen uit hun huizen te drijven. Opvallend genoeg zwijg je daarover wel maar stipt je twee onvermijdelijke zaken aan van een volk dat geen enkel recht wordt gegund.
“En Hamas maakt tunnels omdat ze niet anders kunnen.”
Misschien een boekje bestellen: “Hoe bouw ik schuilkelders“ Maar dat zullen de leveranciers van bouwmaterialen en raketonderdelen wel niet in het assortiment hebben.
Het probleem met Gaza is dat niemand (behoudens de bevolking) baat heeft bij ontwikkeling van het land. Niet alleen Israël die met een muur en af en toe militair geweld het probleem Gaza “oplost” En met een zwak Hamas en een zwakke Palestijnse autoriteit kunnen zij hun gang gaan met het koloniseren van de westoever, zeker nu met de ongelimiteerde steun van Trump en consorten. Maar ook de supporters van Hamas zien liever een onderdrukt volk wat verleid kan worden tot een zinloze strijd tegen Israël om zo de druk op Israël te houden. En Hamas heeft natuurlijk het vijandbeeld van Israël nodig, omdat er op andere fronten weinig progressie geboekt wordt.
Ik vrees dat wij het niet mee gaan maken dat de situatie in en rondom Israël menswaardig wordt. En hoe ironisch, de plek waar de drie grote monotheïstische godsdiensten hun oorsprong hebben is het gebied wat in een eindeloze oorlog gewikkeld is.:confused:
 
En hoe ironisch, de plek waar de drie grote monotheïstische godsdiensten hun oorsprong hebben is het gebied wat in een eindeloze oorlog gewikkeld is.:confused:

Met alle respect, maar dit is hinten op een niet bestaand verband. Er zijn net zo goed talloze daders van grootschalige oorlogen uit zogenaamd progressieve gebieden te vinden, waar de rol van religie steeds verder naar de achtergrond gedrukt is (zie bv de US en "het westen"). En de Israel/Palestina tragedie? Geschiedenis 101: de grondleggers van de ontstane ellende in Israel. Wederom het moreel verheven westen. Religie is in veel van dit soort conflicten niets meer dan een politiek instrument. Laten we ons daar svp niet door laten misleiden.

Nee, ik merk wel vaker dat we ons hier wanen in een positie om dergelijke situaties te kunnen veroordelen. Kijk hen eens met hun achterlijke systemen en ideologieën. Helaas zou een echte reality-check in dat geval knetterhard aankomen, aangezien onze bedachte systeempjes en onze geschiedenis minstens net zo zwart zijn en minstens net zo veel ellende hebben veroorzaakt wereldwijd, om nog maar niet te spreken over de eigen bevolking wanneer het gaat om brute (inkomens)ongelijkheid. Ook al is die natuurlijk immer bedekt door de mantel der democratieliefde.
 
“En Hamas maakt tunnels omdat ze niet anders kunnen.”
Misschien een boekje bestellen: “Hoe bouw ik schuilkelders“ Maar dat zullen de leveranciers van bouwmaterialen en raketonderdelen wel niet in het assortiment hebben.
Het probleem met Gaza is dat niemand (behoudens de bevolking) baat heeft bij ontwikkeling van het land. Niet alleen Israël die met een muur en af en toe militair geweld het probleem Gaza “oplost” En met een zwak Hamas en een zwakke Palestijnse autoriteit kunnen zij hun gang gaan met het koloniseren van de westoever, zeker nu met de ongelimiteerde steun van Trump en consorten. Maar ook de supporters van Hamas zien liever een onderdrukt volk wat verleid kan worden tot een zinloze strijd tegen Israël om zo de druk op Israël te houden. En Hamas heeft natuurlijk het vijandbeeld van Israël nodig, omdat er op andere fronten weinig progressie geboekt wordt.
Ik vrees dat wij het niet mee gaan maken dat de situatie in en rondom Israël menswaardig wordt. En hoe ironisch, de plek waar de drie grote monotheïstische godsdiensten hun oorsprong hebben is het gebied wat in een eindeloze oorlog gewikkeld is.:confused:
Ik ben het grotendeels eens met je betoog al ging je niet in op mijn tegenargumenten omtrent de redenen van de groei van de bevolking.
Ik hoef verder geen boeken te lezen. Dat klinkt cynisch en dat is het ook: ik heb in de loop der jaren te veel gezien en meegemaakt met het zogenaamd internationaal recht, de verhoudingen tussen het Westen en de rest van de wereld en van het hele ontstaan en in het leven houden van Israël door vooral de Britten, dat alles wat Hamas doet daar bij in het niet valt. Hamas is mede daardoor ontstaan, door een wereld die 19 resoluties aan zijn laars lapt omdat de joden anders zo zielig zijn.
 
Ik ben het grotendeels eens met je betoog al ging je niet in op mijn tegenargumenten omtrent de redenen van de groei van de bevolking.
Ik hoef verder geen boeken te lezen. Dat klinkt cynisch en dat is het ook: ik heb in de loop der jaren te veel gezien en meegemaakt met het zogenaamd internationaal recht, de verhoudingen tussen het Westen en de rest van de wereld en van het hele ontstaan en in het leven houden van Israël door vooral de Britten, dat alles wat Hamas doet daar bij in het niet valt. Hamas is mede daardoor ontstaan, door een wereld die 19 resoluties aan zijn laars lapt omdat de joden anders zo zielig zijn.
Wat dat de bevolkingsgroei zijn welvaart en educatie de middelen om het kindertal te reduceren. Waarbij het aan welvaart zeker in de Gaza-strook ontbeerd. Helaas is het qua mogelijke inzet van kinderen daar natuurlijk anders dan in de grote gezinnen uit 1900. Doordat ze in de Gaza niet/nauwelijks economisch ingezet kunnen worden zorgen meer voor een belasting. Individueel te begrijpen, maar voor de samenleving niet al te best.
 
Met alle respect, maar dit is hinten op een niet bestaand verband. Er zijn net zo goed talloze daders van grootschalige oorlogen uit zogenaamd progressieve gebieden te vinden, waar de rol van religie steeds verder naar de achtergrond gedrukt is (zie bv de US en "het westen"). En de Israel/Palestina tragedie? Geschiedenis 101: de grondleggers van de ontstane ellende in Israel. Wederom het moreel verheven westen. Religie is in veel van dit soort conflicten niets meer dan een politiek instrument. Laten we ons daar svp niet door laten misleiden.

Nee, ik merk wel vaker dat we ons hier wanen in een positie om dergelijke situaties te kunnen veroordelen. Kijk hen eens met hun achterlijke systemen en ideologieën. Helaas zou een echte reality-check in dat geval knetterhard aankomen, aangezien onze bedachte systeempjes en onze geschiedenis minstens net zo zwart zijn en minstens net zo veel ellende hebben veroorzaakt wereldwijd, om nog maar niet te spreken over de eigen bevolking wanneer het gaat om brute (inkomens)ongelijkheid. Ook al is die natuurlijk immer bedekt door de mantel der democratieliefde.
Democratieën worden niet gesteund door een goddelijk wezen met grenzeloze krachten en machten. Behalve twee blokken steen uit de hemel gooien heeft het goddelijk wezen in die duizenden jaren daar nog bijzonder weinig voorspoed gebracht.
P.s. dit is geen wetenschappelijke reden voor het conflict, maar een observatie. Die mag met een ;) ontvangen worden.
 
“En Hamas maakt tunnels omdat ze niet anders kunnen.”
Misschien een boekje bestellen: “Hoe bouw ik schuilkelders“ Maar dat zullen de leveranciers van bouwmaterialen en raketonderdelen wel niet in het assortiment hebben.
Het probleem met Gaza is dat niemand (behoudens de bevolking) baat heeft bij ontwikkeling van het land. Niet alleen Israël die met een muur en af en toe militair geweld het probleem Gaza “oplost” En met een zwak Hamas en een zwakke Palestijnse autoriteit kunnen zij hun gang gaan met het koloniseren van de westoever, zeker nu met de ongelimiteerde steun van Trump en consorten. Maar ook de supporters van Hamas zien liever een onderdrukt volk wat verleid kan worden tot een zinloze strijd tegen Israël om zo de druk op Israël te houden. En Hamas heeft natuurlijk het vijandbeeld van Israël nodig, omdat er op andere fronten weinig progressie geboekt wordt.
Ik vrees dat wij het niet mee gaan maken dat de situatie in en rondom Israël menswaardig wordt. En hoe ironisch, de plek waar de drie grote monotheïstische godsdiensten hun oorsprong hebben is het gebied wat in een eindeloze oorlog gewikkeld is.:confused:
En je vergeet nog de grote spelers aan de Arabische kant, die de wapens en geld leveren, Saudi, de Golfstaten en Iran, die hebben ook geen enkel belang bij een vrij welvarend Palestina. En Europa is alleen goed met de mond
 
En je vergeet nog de grote spelers aan de Arabische kant, die de wapens en geld leveren, Saudi, de Golfstaten en Iran, die hebben ook geen enkel belang bij een vrij welvarend Palestina. En Europa is alleen goed met de mond
Dat waren de supporters van Hamas. Overigens Palestijnse sjaals waren in Europa ooit best populair. Heeft ook niet veel geholpen. ;)
 
En je vergeet nog de grote spelers aan de Arabische kant, die de wapens en geld leveren, Saudi, de Golfstaten en Iran, die hebben ook geen enkel belang bij een vrij welvarend Palestina. En Europa is alleen goed met de mond
Diezelfde Golfstaten en Saudi die nu een pact hebben gesloten met Israël bedoel je? Je doet bovendien alsof die “ grote Arabische spelers” maar 1 stap zetten zonder dat vader VS dat niet goedkeurt... Zij voeren onder dezelfde goedkeuring een oorlog in Jemen. Was die goedkeuring er niet, dan konden ze daar geen voet aan de grond krijgen. Laten we niet doen alsof juist die landen een grootmacht zijn die zelf hun agenda bepalen. Zij zetten geen stap, zonder overleg met de baas. Zoals ze ook in overleg met de baas, de IS financieel hebben gesteund. Israël en Amerika hadden er baat bij dat behalve Iran, nog een aantal andere landen die tot dan toe erg bang waren voor Iran ( van oudsher, ook toen de Sjah bijv binnen 3 dagen met zijn leger de coupe in Bahrein elimineerde ten gunste van Sultan Ghabous die Iran nog altijd erg dankbaar is..) ook macht zouden krijgen. En op zichzelf zijn dit soort bewegingen van de VS niet nieuw en misschien ook wel begrijpelijk vanuit hun standpunt en belangen. Maar laten we hier de “ grote Arabische spelers” niet als een entiteit neerzetten die autonoom handelt.
En voor de duidelijkheid: Iran heeft niets met Hamas... Voor Iran zijn het de extreem Soenieten die door Israël zijn gesticht tegen de Fatah beweging. En dat laatste is ook gewoon waar.
Iran steunde ( dat doen ze nu al een hele tijd veel minder) wel de Sjiieten in Zuid Libanon en de Hizbollah. Die steun is nu gereduceerd: zij hebben veel minder geld dan voorheen en dat geld voor de buitenlandse avonturen zetten ze liever in op hun positie in Irak en om Assad te steunen in Syrië.
 
Ook t Vaticaan heeft zich uitgesproken tegen de plannen van Israel om meer land te annexeren, vermoed dat ze zich echter genoeg gesteund voelen door Donald T....
 
  • Droevig
Reactions: IPF
Geen. Naar t is al weer n stap in de goede richting dat zaken benoemd worden.

Bij de RK-kerk ben ik daar niet zo van onder de indruk. Ze hebben ook al eens benoemd dat kinderen misbruiken niet mag. Toch zetten ze geen consequenties op het verbloemen van die daden.
 
Bij de RK-kerk ben ik daar niet zo van onder de indruk. Ze hebben ook al eens benoemd dat kinderen misbruiken niet mag. Toch zetten ze geen consequenties op het verbloemen van die daden.
Och t is ook nooit goed. Als de RK kerk niks had gezegd over t gedrag van Israël had men wat te zeiken gehad. Nu nemen ze stelling en is t nog niet goed.
 
Och t is ook nooit goed. Als de RK kerk niks had gezegd over t gedrag van Israël had men wat te zeiken gehad. Nu nemen ze stelling en is t nog niet goed.

Ik vind het zo nutteloos.
Bovendien begeven ze zich op een politiek vlak en daar moeten ze uit blijven.
 
Och t is ook nooit goed. Als de RK kerk niks had gezegd over t gedrag van Israël had men wat te zeiken gehad. Nu nemen ze stelling en is t nog niet goed.

Als instantie dat zich al eeuwen positioneert als hét moreel kompas van de RK-en, mag je verwachten dat ze onder álle omstandigheden het principe 'practice what you preach' toepassen. En dat doen ze niet. Lijkt mij dan ook volstrekt normaal om dan vraagtekens te zetten bij hetgeen ze allemaal zeggen, of in ieder geval de motivatie dr achter.
 
Laatst bewerkt:
Als je denkt dat scheiding van kerk en staat dat inhoud dan heb je daar n verkeerd beeld bij.

Nou, dat weet ik niet.
De kwestie speelt tussen 2 volkeren die niks met de RK-kerk te maken hebben. Heeft ook niets met waardes o.i.d. te maken. Hier een kant in kiezen is dus een politiek iets, en dat hoort mijns inziens een geloofsorganisatie zich niet mee te bemoeien. Als een ayatollah of imam zou oproepen om Spaans baskenland autonomie te geven, zou ik dat ook gek vinden.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan