Israël & Palestina

Je kunt nou wel beweren dat er vóór 7 oktober geen bezetting was in de Gazastrook, maar dat maakt het nog niet waar. De Verenigde Naties, het Internationaal Strafhof, de Europese Unie, vooraanstaande mensenrechtenorganisaties en veel rechtsgeleerden denken daar toch echt heel anders over. Die Israëlische bezetting van de Gazastrook is nooit beëindigd, alleen getransformeerd na 2005. Weliswaar was er geen permanente troepenmacht, maar Israël had nog steeds een grote mate van effectieve controle, waaronder totale controle over het luchtruim en de territoriale wateren. Daardoor kun je nog steeds spreken van een bezetting. Dat er vóór 7 oktober geen bezetting was, is vooral een handig frame dat Israël gebruikt heeft om zich jarenlang te onttrekken aan zijn verantwoordelijkheid voor wat er in Gaza gebeurde.

Je moet ook vooral de zaken niet gaan omdraaien. Hamas is een product van (decennialange) militaire bezetting door Israël, niet andersom. En laten we vooral ook niet vergeten dat het juist het beleid van Israël onder Netanyahu geweest is vanaf 2009 om Hamas aan de macht te houden in Gaza, met als doel om de Palestijnen politiek te verdelen en de gematigde Palestijnen en hun streven naar een eigen staat te ondermijnen. Toen de Palestijnse Autoriteit geen geld meer wilde sturen naar Hamas, is Israël zelf koffers met geld uit Qatar de grens over gaan brengen naar Gaza. Toen Qatar boos was op Hamas en dreigde de geldkraan dicht te draaien, is Israël in Qatar gaan smeken dit niet te doen. Ook bouwmaterialen die gebruikt werden om tunnels te bouwen, konden jarenlang ongestoord ingevoerd worden in de Gazastrook. Dat alles om maar de status quo te handhaven, omdat Hamas gezien werd als een politieke troef.

Deze reactie is nog curieuzer. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die de afgelopen maanden actief het nieuws gevolgd heeft, de ronduit bizarre bewering durft te doen dat Israël waar mogelijk rekening houdt met de Gazanen, terwijl het de bevolking van Gaza van hot naar haar verdrijft en maandenlang nietsontziende bombardementen heeft uitgevoerd op burgerdoelen volgens een militaire doctrine die erop gericht is om zoveel mogelijk schade aan te richten. Om nog maar te zwijgen over het collectief straffen van de burgerbevolking en het moedwillig tegenhouden van noodhulp door Israël. De enige reden dat er nog enigszins noodhulp Gaza bereikt en er daar niet een nog grotere catastrofe (waaronder hongersnood) plaatsvindt dan nu al het geval is, is de enorme internationale druk op Israël.

Het zijn ook juist Egypte (over land) en Jordanië (via luchtdroppings) die een cruciale rol spelen bij het leveren van noodhulp aan Gaza en voortdurend oproepen om meer hulp toe te laten. Terwijl Israël dit steeds bemoeilijkt en de situatie op de grond verder laat escaleren. En dan probeer jij het nog zo te draaien alsof het tegenovergestelde het geval is en Israël eigenlijk hier het slachtoffer is. Hoe cynisch wil je het hebben?
Blijf lekker in je eigen wereld dit verhaal afdraaien als dat voor je werkt. Verdraaien daar zijn veel linkse ‘vrienden’ namelijk erg goed in. Ligt altijd aan een ander natuurlijk.

volstrekt legitiem na de aanslagen van 7 oktober overigens.

Vraag de VN of het ICJ even of het legitiem is wat ze doen. Dan kun je zo hard roepen wat je wilt, maar in geen enkel oorlogsrecht is het moedwillig vermoorden van kinderen toegestaan of het aanvallen van hulporganisaties of het vermoorden van journalisten. Allemaal oorlogsmisdaden door de israel en zijn moordzuchtige bevolking.

Nee de acties van israel goedpraten en het duwen onder de noemer legitiem recht dan sluit je dus je ogen voor alle burgers die ze vermoord hebben. Want in jouw optiek is elk kind wat vermoord is dus een Hamasstrijder?

Blijf lekker in je eigen wereld dit verhaal afdraaien als dat voor je werkt. Verdraaien daar zijn veel linkse ‘vrienden’ namelijk erg goed in. Ligt altijd aan een ander natuurlijk.

Verleg de verdraaide feiten dan even? Ik lees een goed onderbouwde post, die jij kapot maakt door het links te noemen. Zo kan ik jouw dus een rechtse pvv-er noemen die mijn vrouw haat want ze is buitenlander?

Verleg de verdraaide feiten dan even? Ik lees een goed onderbouwde post, die jij kapot maakt door het links te noemen. Zo kan ik jouw dus een rechtse pvv-er noemen die mijn vrouw haat want ze is buitenlander?
Je mag me zo noemen en we weten allemaal dat dit toch het stokpaardje van links is. Onze Frans en Jesse met hun verrijking en diversiteit voor de Nederlandse cultuur. Ken je geschiedkundige feiten gewoon. Kun je overal terugvinden. Niemand hier maakt zich druk over honderduizenden doden in Syrië, Yemen etc. Maar nu is Israël erbij betrokken en de wereld is te klein. Dat riekt naar antisemitisme en dat trek ik niet zo goed. We hebben afgelopen weken wel weer kunnen zien waar de Palestijnen en veel moslims voor staan. Bovendien vermoord Israël niet moedwillig kinderen. Zolang Hamas gijzelaars vasthoudt en zich verschuilt tussen de burgers en ze als schild gebruikt en zolang de Palestijnen in grote meerderheid Hamas blijven steunen moeten ze niet zeiken over het feit dat Israël stevig ingrijpt.
Of topic: mijn vrouw is ook buitenlands overigens en heeft aanzienlijk minder privileges dan al die rotzooi die we uit die gebieden hierheen halen. En die rijdt ook niet toeterend door de straten, een spoor van vernieling achter zich latend. Het kan ook anders dus.

Je mag me zo noemen en we weten allemaal dat dit toch het stokpaardje van links is. Onze Frans en Jesse met hun verrijking en diversiteit voor de Nederlandse cultuur. Ken je geschiedkundige feiten gewoon. Kun je overal terugvinden.

Ik ken de feiten aardig goed en je wil niet eens ingaan op de posts van een ander.

Of topic: mijn vrouw is ook buitenlands overigens en heeft aanzienlijk minder privileges dan al die rotzooi die we uit die gebieden hierheen halen. En die rijdt ook niet toeterend door de straten, een spoor van vernieling achter zich latend. Het kan ook anders dus.

Fijn om de moslimhaat gewoon op en bloot te mogen lezen van de echte witte Nederlander. :braak:.

Niemand hier maakt zich druk over honderduizenden doden in Syrië, Yemen etc. Maar nu is Israël erbij betrokken en de wereld is te klein. Dat riekt naar antisemitisme en dat trek ik niet zo goed.

Wat is er anti-semtisich aan het niet willen accepteren van meer dan 10000 dode kinderen? Dat is gewoon een reinste leugen van jouw zijde.

Laten we inhoudelijk blijven discussiëren. Als het alleen maar op man spelen wordt heeft het topic weinig zin.

Ik ken de feiten aardig goed en je wil niet eens ingaan op de posts van een ander.

Fijn om de moslimhaat gewoon op en bloot te mogen lezen van de echte witte Nederlander. :braak:.

Wat is er anti-semtisich aan het niet willen accepteren van meer dan 10000 dode kinderen? Dat is gewoon een reinste leugen van jouw zijde.
Je antwoord gewoon heel selectief en niet objectief. Ik zeg bovendien nergens dat het normaal is dat er zoveel kinderen gedood worden (aantallen kunnen noch door jou of mij bevestigd worden, aangezien elke partij in zijn eigen straatje lult en deze niet onafhankelijk gecheckt kunnen worden. Waar ik me kapot aan erger is het feit de wereld nu te klein is sinds Israel in het conflict betrokken is (veroorzaakt nogmaals door Hamas, gesteund door 75% van de bevolking!), we een speciaal topic hiervoor hebben zelfs, maar niemand hier zich blijkbaar zo opwond over een half miljoen doden in Syrië, Jemen etc. Dat noem ik ronduit hypocriet en riekt dus in mijn ogen naar antisemitisme.

'Fijn om de moslimhaat gewoon op en bloot te mogen lezen van de echte witte Nederlander.' Net als jouw haat jegens de welbekende linkse woke Witte Nederlander?! En ja, ik heb de schurft aan al die onaangepaste moslims in dit land, die gevlucht zijn vanwege hun eigen onveiligheid en ons vervolgens weer op willen zadelen met een regime waar ze voor gevlucht zijn. Ik pas me aan in het buitenland, mogen zij hier ook doen! Mijn vrouw werkt dagelijks met vluchtelingen en er zitten genoeg goede tussen, maar ook heel veel verkeerd volk en bij dit soort conflicten vallen ze blijkbaar allemaal terug op hun oude gewoontes (zie ook Aboutaleb en Markouch!). Als ze zo gehecht zijn aan die gewoontes moeten ze maar teruggaan naar waar ze vandaan komen en daar lekker de sharia invoeren of gaan protesteren, maar dat hoeft van mij niet in Nederland. Mag je mij racistisch of de echte witte Nederlander noemen, want dat is tegenwoordig de standaard in linkse kringen als iets ze niet bevalt.

Kijk eens wat verder dan dat zou ik zeggen. Ik ben genoeg ingegaan ook de posts van een ander, de geschiedenis van het Midden Oosten is genoeg voorbij gekomen. Bezetten van een nooit bestaande natie kan dus ook gewoon niet. Elke conflict in het Midden Oosten waar Israel niet bij betrokken is is voor de meesten niet interessant. Zodra dat wel is is het hommeles en komt het antisemitisme weer om de hoek kijken. Genocide wordt te pas en onpas gebruikt (blijkbaar is de betekenis daarvan niet echt duidelijk voor de meesten). Hamas en hun aanhangers en Iran etc. zijn gewoon de nieuwe nazi's. daar heeft mijn familie niet zoveel plezier aan beleefd dus je zult begrijpen dat ik niet aan hun kant sta.
Maar laten we vooral niet vergeten wie verantwoordelijk is voor deze oorlog (hoor ik je niet over in deze context) en wie de kaarten in handen heeft om die te beëindigen. Als jouw familie al 8 maanden gegijzeld was zou jij het ook wel prettig vinden neem ik aan als je land alles deed om ze vrij te krijgen.

Als jouw familie al 8 maanden gegijzeld was zou jij het ook wel prettig vinden neem ik aan als je land alles deed om ze vrij te krijgen.

Dan leven ze tenminste nog. Zal ik een vragen aan een goede vriend van mij hoe zijn dode familieleden begraven zijn in de Gazastrook.

En ja, ik heb de schurft aan al die onaangepaste moslims in dit land, die gevlucht zijn vanwege hun eigen onveiligheid en ons vervolgens weer op willen zadelen met een regime waar ze voor gevlucht zijn. Ik pas me aan in het buitenland, mogen zij hier ook doen!

Ja vast wij Nederlanders passen ons aan en respecteren de andere culturen. Laat ik maar niets meer zeggen. Als er een volk als grof, asociaal en arrogant te boek staat is het wel de nederlander met de grote bek.

Zodra dat wel is is het hommeles en komt het antisemitisme weer om de hoek kijken. Genocide wordt te pas en onpas gebruikt (blijkbaar is de betekenis daarvan niet echt duidelijk voor de meesten

Wat is er antisemitisme als ik zeg en met mij ook de VN dat israel genocide pleegt. Leg mij eens uit waarom dat anti semitismr is, want ik zie het niet. En verder vertel mij eens waarom het geen genocide is als er meer dan 30000 burgers vermoord zijn en de staat israel systematisch meer dan 1.4 miljoen palestijnen aan het uithongeren is.

Maar laten we vooral niet vergeten wie verantwoordelijk is voor deze oorlog (hoor ik je niet over in deze context) en wie de kaarten in handen heeft om die te beëindigen.

Israel door niet alle palestijnen a meer dan 70 jaar als varkens te behandelen. Laten we niet gaan doen alsof israel heilig is en geen schuld heeft aan de gebeurtenissen voor 7 oktober. De oorzaak en gevolgen moet je wel netjes koppelen. Hoeveel palestijnen worden er jaarlijks voor 7 oktober ook al vermoord. Daar hoor je nooit iemand over.

Terug
Bovenaan Onderaan