Israël & Palestina

Status
Je kunt niet meer reageren.
Ja, maar dat is exact het hele Palestina - Israël kwestie.
"Hij schoot raketten af, dus nu doe ik 10x erger."
"Hun willen niet dat wij hier land krijgen dus pak ik het af"
"Hun pakken ons land af dus voeren wij aanslagen"

etc, etc.

Richt haat op de regering van Israël, de verenigde naties of een andere partij. Maar niet op iemand die iets deelt op social media omdat hij zich zorgen maakt om zijn lotgenoten.
 
Het Israël en Palestina conflict is erg beladen en ook eigenlijk wel ingewikkeld. Ten slotte zijn er genoeg dingen die aan beide kanten fout (extreem fout) zijn geweest. Daarnaast is het een conflict van actie en reactie. Waarbij waarschijnlijk onschuldige palestijnen de grootste slachtoffers zijn in het conflict. Hierdoor snap ik dat een meerderheid heftige kritiek uit op Israël en de Palestina steunt.

Alleen vind ik dat het af toe wel extreem word gereageerd op dit onderwerp op factoren die overbodig zijn. Denk aan Israëliërs die niet het beleid bepalen. Ik bedoel het is vrij begrijpelijk dat een Israëlisch iemand reageert op raketten die op zijn land worden geschoten. Je mag vloeken en schelden op het beleid van Israël (en waarschijnlijk terecht ook). Maar toon ook begrip voor beide kanten.
Yes, eens. Ik doe ook geen moeite mijn voorkeuren te verbergen. Ik ben het er ook mee eens dat het het Zahavi-topic hier eigenlijk niet mee vervuild mag worden, ook al heb ik me daar net ook schuldig aan gemaakt. Een paar minuten geleden maar liefst zelfs nog (-:

Enfin, zo leren we elke dag nog bij. Toch vraag ik me oprecht af hoe "Israel-sympathisanten" aankijken tegen die landkaartjes die Bacchus en daarna ook De Bouterbaas plaatsten in deze thread. Oprecht geïnteresseerd hoe zulke mensen de geschiedenis beschouwen.
 
Yes, eens. Ik doe ook geen moeite mijn voorkeuren te verbergen. Ik ben het er ook mee eens dat het het Zahavi-topic hier eigenlijk niet mee vervuild mag worden, ook al heb ik me daar net ook schuldig aan gemaakt. Een paar minuten geleden maar liefst zelfs nog (-:

Enfin, zo leren we elke dag nog bij. Toch vraag ik me oprecht af hoe "Israel-sympathisanten" aankijken tegen die landkaartjes die Bacchus en daarna ook De Bouterbaas plaatsten in deze thread. Oprecht geïnteresseerd hoe zulke mensen de geschiedenis beschouwen.
Want Israël-sympathisanten zijn het per definitie eens met de politiek aldaar?

Leerpunt voor de pro-Israël-kliek: Kritiek op Israël is niet per definitie antisemitisme

Leerpunt voor de andere kant: Pro-Israël zijn is niet per definitie het eens zijn met de politiek in Israël
 
Want Israël-sympathisanten zijn het per definitie eens met de politiek aldaar?

Leerpunt voor de pro-Israël-kliek: Kritiek op Israël is niet per definitie antisemitisme

Leerpunt voor de andere kant: Pro-Israël zijn is niet per definitie het eens zijn met de politiek in Israël
Dus als je het oneens bent met de politiek in Israel kun je als niet-Israëliër nog steeds "pro-Israel" zijn? Pro-wat ben je dan precies?
 
Yes, eens. Ik doe ook geen moeite mijn voorkeuren te verbergen. Ik ben het er ook mee eens dat het het Zahavi-topic hier eigenlijk niet mee vervuild mag worden, ook al heb ik me daar net ook schuldig aan gemaakt. Een paar minuten geleden maar liefst zelfs nog (-:
Zeker mee eens. Ook goed om de discussie hier te verplaatsen.
Enfin, zo leren we elke dag nog bij. Toch vraag ik me oprecht af hoe "Israel-sympathisanten" aankijken tegen die landkaartjes die Bacchus en daarna ook De Bouterbaas plaatsten in deze thread. Oprecht geïnteresseerd hoe zulke mensen de geschiedenis beschouwen.
Ik ben geen "Isreal-sympahisant" maar de kaartjes hebben wel een grote historie. De Palestijnen hadden nog geen eigen land en vielen onder het Britse mandaat. Die door de tweede wereldoorlog (voornamelijk in de tweede oorlog). Hier waren extremisten erg op tegen. Mede gesteund door de Nazi's begon er toen al conflict met de nationalistische Joden. Na de tweede wereld oorlog werd de het mandaat verdeeld. Waarbij eigenlijk beide partijen het niet eens werden. Net voor het mandaat eindigde riep Israël hun gedeelte uit tot Israël. Tot grote woede van de arabische landen. Zodra GB zich terugtrok vielen deze landen aan. Israël won deze oorlog en eiste land op (Zoals wel vaker gebeurd in oorlogen). Daarop volgend natuurlijk nog meer conflicten. Hierna volgde nog de zesdaagse oorlog waarin Israël weer tot winnaar kwam. Hier claimde zij zich ook het land. Maar dit conflict blijft lopen waarbij beide extremistische partijen vreselijke dingen hebben gedaan. Hierdoor zijn de onschuldige Palestijnen ook de grootste verliezer (ten slotte willen zij vrede maar in huidige staat is dat mogelijk en word hun gebied ook uitgebuit door Israël).

Lastig conflict waarvoor voor beide partijen redenen te bedenken zijn om hun claim te honeren voor bepaalde gebieden. Jammer dat de extremisten aan beide kanten het hardst roepen en het ook de touwtjes in handen zijn. Anders had er een keurige samenleving kunnen zijn voor zowel Palestijnen als joden. Maar dat heeft momenteel een wonder nodig.

Edit: Bovenstaande is trouwens wel gesimplificeert omdat ik ook geen historicus ben op dit conflict. Waarover je meerdere boeken, scripties etc kunt schrijven.
 
bv pro het gegeven dat ze een eigen land mogen hebben itt een deel die ze het liefst de middellandse zee in zouden jagen
Dat zijn vanzelfsprekendheden, lijkt me. Je hebt het nu over extremisten. Ik vind ook dat ze een eigen land mogen (moeten!) hebben, maar dat maakt me nog geen pro-Israel.
 
Ja, maar dat is exact het hele Palestina - Israël kwestie.
Als Israel gewoon in z'n hok was gebleven en niet aan de gang was gegaan met landjepik en het steeds verder uitbreiden van nederzettingen dan was het niet zo uit de klauwen gelopen. Wat mij betreft bombarderen ze het al het ingepikte land naar het stenen tijdperk.
 
Zeker mee eens. Ook goed om de discussie hier te verplaatsen.

Ik ben geen "Isreal-sympahisant" maar de kaartjes hebben wel een grote historie. De Palestijnen hadden nog geen eigen land en vielen onder het Britse mandaat. Die door de tweede wereldoorlog (voornamelijk in de tweede oorlog). Hier waren extremisten erg op tegen. Mede gesteund door de Nazi's begon er toen al conflict met de nationalistische Joden. Na de tweede wereld oorlog werd de het mandaat verdeeld. Waarbij eigenlijk beide partijen het niet eens werden. Net voor het mandaat eindigde riep Israël hun gedeelte uit tot Israël. Tot grote woede van de arabische landen. Zodra GB zich terugtrok vielen deze landen aan. Israël won deze oorlog en eiste land op (Zoals wel vaker gebeurd in oorlogen). Daarop volgend natuurlijk nog meer conflicten. Hierna volgde nog de zesdaagse oorlog waarin Israël weer tot winnaar kwam. Hier claimde zij zich ook het land. Maar dit conflict blijft lopen waarbij beide extremistische partijen vreselijke dingen hebben gedaan. Hierdoor zijn de onschuldige Palestijnen ook de grootste verliezer (ten slotte willen zij vrede maar in huidige staat is dat mogelijk en word hun gebied ook uitgebuit door Israël).

Lastig conflict waarvoor voor beide partijen redenen te bedenken zijn om hun claim te honeren voor bepaalde gebieden. Jammer dat de extremisten aan beide kanten het hardst roepen en het ook de touwtjes in handen zijn. Anders had er een keurige samenleving kunnen zijn voor zowel Palestijnen als joden. Maar dat heeft momenteel een wonder nodig.

Edit: Bovenstaande is trouwens wel gesimplificeert omdat ik ook geen historicus ben op dit conflict. Waarover je meerdere boeken, scripties etc kunt schrijven.
Voor alle duidelijkheid: de USA won die oorlog, niet Israël. Als het niet met mankracht was dan wel met technologie / wapens. Israël was een goedmakertje van de geallieerden voor al het slechts dat de Joden aangedaan is in de tweede wereldoorlog. En wat hebben we daarmee bereikt? 75 jaar oorlog omdat het westen deze situatie per se in stand moeten houden omdat we anders "antisemiet" zouden zijn.

Bah, Israël. Kappen met die zooi.
 
Oprechte vraag hoor. Die hele Israël-Palestina discussie is allereerst een eindeloze discussie waar ik me ver vanaf hou. Maar doet Zahavi niet iets wat ieder persoon zou doen als hij/zij in dat land zou wonen? Ik vind het nogal wat dat we spelers nu weg willen hebben omdat ze een standpunt innemen over hun thuisland dat wordt gebombardeerd. Ik snap ook allemaal wel dat het vanuit dat "volk" niet eerlijk en oprecht is, maar ik vraag me af in hoeverre je het mensen soms kwalijk kunt nemen dat ze een bepaald standpunt innemen.

Ik bedoel verplaats je in zijn schoenen. Hij is waarschijnlijk niets anders gewend dan de Israëlische kijk op het conflict, dat zit er compleet ingestampt. Duitsers dachten ook dat ze geweldig bezig waren in 40-45, omdat ze niks anders te horen kregen. Nu wordt je land gebombardeerd en aangevallen, geloof niet dat er ook maar iemand hier is die als zijn land wordt gebombardeerd (waar ook nog eens al je familie woont) zou zeggen "jippie, karma! Zwaar terecht".

Praat niks goed, vind het van beide kanten achterlijk gedoe. Hou me verded afzijdig van die kwestie, ik probeer alleen te achterhalen waarom mensen het "bizar" vinden dat Zahavi zo denkt. Ik denk dat het vanuit zijn oogpunt heel normaal is om zo te reageren, en ik durf te wedden dat de rest dat ook zou doen als je bepaalde denkbeelden hebt.

Ik vind sowieso dat politiek en voetbal gescheiden moet blijven, de grens ligt bij zaken die direct met de sport betrokken zijn (racisme, Qatar, etc.) Dit soort politieke kwesties zorgt alleen maar voor extra wrijving die niet nodig is, en daarom probeer ik de voetballer los te zien van de persoon met zijn mening over dit soort (politieke) kwesties.
 
Nouja het idee van een veilig land voor de joodse bevolking (die al massal naar het land ging). Was niet zo gek. Ook de oorsprong van het Jodendom ligt verbonden met Israël/Palestina. Alleen de uitvoering verdiend een dikke onvoldoende. Voornamelijk door extremistische zionisten en partijen als Hamas.
Nee hoor, was inderdaad niet gek. Behalve dat het westen de keuze maakte waar dat was en hoeveel land dat betrof. Dat daar mensen al woonden, die dezelfde rechten aanspreken over de grond, werd totaal geen rekening mee gehouden. Om daarna acties te steunen om dat land nog veel groter te maken en nog meer plaatselijke bevolking weg te jagen of om te brengen.

Ik weet exact hoe lang en met wie er gesproken is, maar de toon is mij duidelijk. De USA kwam binnen, zei: "We're gonna do this". En zo was je halve bevolking ineens hun huis en heiligdom kwijt. Ik zou op z'n minst ook ruzie gaan maken ja, een extreme actie krijgt een extreme tegenreactie.

Maar in plaats van praten en een oplossing zoeken hebben wij Israël gesteund in talloze oorlogen en het systematisch uitroeien van de Palestijne gemeenschappen. Want ze hadden het al zo zwaar gehad.. En de andere kant waren moslims en dat is het grote kwaad dus eentje meer of minder.. En vervolgens zijn zij de terroristen en de 'bad guys'. Ik kan dit op geen enkele mogelijke manier relativeren of goedpraten. Het is een van de grootste fuckups en de arrogantie die er vanaf straalt is absoluut stuitend. Het westen heeft het vanaf het begin verkeerd aangepakt en de enige reden waarom het nog in stand is, is omdat het westen geen gezichtsverlies wil lijden en zijn fout dus niet durft toe te geven.
 
Yes, eens. Ik doe ook geen moeite mijn voorkeuren te verbergen. Ik ben het er ook mee eens dat het het Zahavi-topic hier eigenlijk niet mee vervuild mag worden, ook al heb ik me daar net ook schuldig aan gemaakt. Een paar minuten geleden maar liefst zelfs nog (-:

Enfin, zo leren we elke dag nog bij. Toch vraag ik me oprecht af hoe "Israel-sympathisanten" aankijken tegen die landkaartjes die Bacchus en daarna ook De Bouterbaas plaatsten in deze thread. Oprecht geïnteresseerd hoe zulke mensen de geschiedenis beschouwen.

Ik ben geen sympathisant (dat zeg je ook niet). De Palestijnen zijn uiteraard ook verre van onschuldig, maar ik heb enorm veel moeite met de manier waarop Israel meent de Palestijnen te moeten laten leven . Ook moeite met de dubbele standaard die op Israel van toepassing is: geen enkele resolutie t.o.v. Israel wordt ooit aangenomen. Irak, Libië, etc, zijn voor een fractie van de wandaden in oorlogen gestort.
Mijn ogen zijn wel deels opengegaan nadat ik recentelijk Operatie Mossad van Gordon Thomas gelezen heb. De voortdurende dreiging die vanuit zo'n beetje alle Arabische landen richting Israel uitgaat, is enorm. Tel daar de geschiedenis van het Joodse volk bij op en je kunt je zowaar een beetje indenken waarom ze zo belachelijk agressief zijn. Ik praat niks goed, het conflict is zeer complex en eeuwigdurend, maar het plaatst e.e.a. wel in een net iets (niet veel) genuanceerder perspectief.
 
Laatst bewerkt:
E1ClKhIXsAIurxf

Ik zie dit kaartje vaak voorbij komen. De strekking lijkt me duidelijk, ik ben het direct met jullie eens dat de Israëlische regering een stel criminelen zijn. Toch vind ik dat dit kaartje geen goede weergave is van de werkelijkheid:

Kaartje 1: Op het kaartje lijkt het net alsof er sprake is van een Arabische Palestijnse staat. Maar dat was niet het geval, Palestina was op dat moment een mandaatgebied van het VK. Waar ongeveer 30% van de bevolking Joods was, 60% moslim, het kaartje waarbij er sprake lijkt te zijn van een Arabische staat met enkele joodse nederzettingen geeft daarom geen goed beeld van de werkelijkheid in mijn optiek.
Kaartje 2: Dit was het plan zoals voorgelegd door de VN in 1947. De situatie zoals hier geschetst heeft uiteindelijk nooit bestaan. Bovendien zou in dit plan Jerusalem en Betlehem neutraal gebied worden gecontroleerd door de VN. Eigenlijk hoort het Palestijnse gebied nog kleiner te zijn.
Kaartje 3: Israël was feitelijk nog een stuk groter dan wat hier wordt weergegeven. De Sinai (linksonderin richting Egypte) was tijdens de 6 daagse oorlog ook veroverd door Israël. Uiteindelijk heeft Israël dit teruggeven aan Egypte. Daarnaast mis ik een heel aantal jaren tussen 1967 en 2012. Als je bijvoorbeeld de situatie van begin jaren 90 pakt, was er überhaupt geen Palestijns grondgebied en was het hele kaartje wit geweest. Uiteindelijk heeft Israël (genereus dat ze zijn:rolleyes:.....) het gigantische groene gebied aan Palestina gegeven wat je op het rechterkaartje ziet.

Disclaimer: mocht ik nog zaken vergeten zijn, of er klopt iets niet aan bovenstaande verhaal, corrigeer me gerust.

Goed terug naar Israël en Palestina. Ik zou voorstander zijn om de kopstukken van de Israëlische regering en Hamas te laten deelnemen in een soort Hunger Games. Wie het langste blijft leven krijgt een gevangenisstraf i.p.v. executie. Ondertussen wordt er voor beide kampen een regering ingesteld die met oplossingen wil komen i.p.v. alleen de ander weg te willen vagen van de kaart.

Edit: ter lering en vermaak; Dit was het plan van de Peel Comission in 1937. Zij wilde het gebied als volgt verdelen. De Joden (Israel bestond toen immers nog niet) stemde voor, de Arabieren tegen. Toch een hele andere situatie dan waar we nu in zitten.
 

Bijlagen

  • Partition-plan-Peel-Commission-report-1937.gif
    Partition-plan-Peel-Commission-report-1937.gif
    37,1 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Schokkend hoe snel die ontbossing gaat..!

On a more serieus note; dat de steun voor de rechtse kant van de partij van Nethanahu afneemt (met de huidige regeringsimpasse tot gevolg) geeft denk ik aan dat er een groeiend deel van de isrealische bevolking graag n andere weg in wil slaan (waarbij zonder de covid situatie de regering naar verwachting nog veel minder steun had gekregen). Ook zijn er steeds meer organisaties zoals oud militairen die, tegen het zere been van de regering, misstanden (door t leger) in bezette gebieden zichtbaar willen maken. Laten we hopen dat deze geluiden t uiteindelijk mogelijk maken om een menselijker bestaan voor alle partijen te realiseren. Daar moeten buitenlandse machten zich ook hard voor maken om het een kans van slagen te geven denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dit kaartje vaak voorbij komen. De strekking lijkt me duidelijk, ik ben het direct met jullie eens dat de Israëlische regering een stel criminelen zijn. Toch vind ik dat dit kaartje geen goede weergave is van de werkelijkheid:

Kaartje 1: Op het kaartje lijkt het net alsof er sprake is van een Arabische Palestijnse staat. Maar dat was niet het geval, Palestina was op dat moment een mandaatgebied van het VK. Waar ongeveer 30% van de bevolking Joods was, 60% moslim, het kaartje waarbij er sprake lijkt te zijn van een Arabische staat met enkele joodse nederzettingen geeft daarom geen goed beeld van de werkelijkheid in mijn optiek.
Kaartje 2: Dit was het plan zoals voorgelegd door de VN in 1947. De situatie zoals hier geschetst heeft uiteindelijk nooit bestaan. Bovendien zou in dit plan Jerusalem en Betlehem neutraal gebied worden gecontroleerd door de VN. Eigenlijk hoort het Palestijnse gebied nog kleiner te zijn.
Kaartje 3: Israël was feitelijk nog een stuk groter dan wat hier wordt weergegeven. De Sinai (linksonderin richting Egypte) was tijdens de 6 daagse oorlog ook veroverd door Israel. Uiteindelijk heeft Daarnaast mis ik een heel aantal jaren tussen 1967 en 2012. Als je bijvoorbeeld de situatie van begin jaren 90 pakt, was er überhaupt geen Palestijns grondgebied en was het hele kaartje wit geweest. Uiteindelijk heeft Israël (genereus dat ze zijn:rolleyes:.....) het gigantische groene gebied aan Palestina gegeven wat je op het rechterkaartje ziet.

Disclaimer: mocht ik nog zaken vergeten zijn, of er klopt iets niet aan bovenstaande verhaal, corrigeer me gerust.

Goed terug naar Israël en Palestina. Ik zou voorstander zijn om de kopstukken van de Israëlische regering en Hamas te laten deelnemen in een soort Hunger Games. Wie het langste blijft leven krijgt een gevangenisstraf i.p.v. executie. Ondertussen wordt er voor beide kampen een regering ingesteld die met oplossingen wil komen i.p.v. alleen de ander weg te willen vagen van de kaart.

Edit: ter lering en vermaak; Dit was het plan van de Peel Comission in 1937. Zij wilde het gebied als volgt verdelen. De Joden (Israel bestond toen immers nog niet) stemde voor, de Arabieren tegen. Toch een hele andere situatie dan waar we nu in zitten.
Wellicht terechte punten, maar na de vetgedrukte zin zou dan nog de toevoeging moeten komen dat Israel in de tussentijd zowel in de Westelijke Jordaanoever als in Jeruzalem systematisch Palestijnen uit hun huis verjaagt en Joodse nederzettingen plant. Dus stukje bij beetje wordt dat groene deel kleiner en kleiner.
 
Yes, eens. Ik doe ook geen moeite mijn voorkeuren te verbergen. Ik ben het er ook mee eens dat het het Zahavi-topic hier eigenlijk niet mee vervuild mag worden, ook al heb ik me daar net ook schuldig aan gemaakt. Een paar minuten geleden maar liefst zelfs nog (-:

Enfin, zo leren we elke dag nog bij. Toch vraag ik me oprecht af hoe "Israel-sympathisanten" aankijken tegen die landkaartjes die Bacchus en daarna ook De Bouterbaas plaatsten in deze thread. Oprecht geïnteresseerd hoe zulke mensen de geschiedenis beschouwen.
Ik laat de uitdaging even aan me voorbijgaan. Teveel emotie en geen zin in een hele bak ellende over me heen.
 
geen enkele resolutie t.o.v. Israel wordt ooit aangenomen. Irak, Libië, etc, zijn voor een fractie van de wandaden in oorlogen gestort

Logisch, Israel is een leeg land, de andere landen verdient de westerse wereld grof geld en hebben we nodig voor de olie.


Algemene noot:
Israel laat zien dat ze de torah nog nooit goed gelezen hebben. De meerderheid blijft stemmen op de regering en steunt het beleid. Denk je eens in dat er een Duitser bij je huis komt en je eruit trapt om er zelf te gaan wonen.

Waarom mogen de joden het wel, maar mogen wij het niet meer doen, een stuk land overheersen?
 
Wellicht terechte punten, maar na de vetgedrukte zin zou dan nog de toevoeging moeten komen dat Israel in de tussentijd zowel in de Westelijke Jordaanoever als in Jeruzalem systematisch Palestijnen uit hun huis verjaagt en Joodse nederzettingen plant. Dus stukje bij beetje wordt dat groene deel kleiner en kleiner.
Dat is dus precies waarom ik de Israëlische regering een stel criminelen vind. Eerst een stuk land geven en dan stukje bij beetje weer inpikken.

Ik kan de redenatie erachter ook niet volgen. Ze hebben een gigantisch stuk land met ruimte genoeg om mooie nederzettingen te bouwen. Maar nee dat moet perse op de kleine stukjes die de Palestijnen hebben. Het is gewoon pesten en machtsvertoon vanuit de kant van Israël, en ook een van de redenen waarom die kwestie die al sinds de jaren 30 van de vorige eeuw speelt nooit opgelost zal gaan worden.

Het lijkt er ook op alsof Israël steeds erger wordt. Daar waar ze vroeger welwillend overkwamen (de Joden hebben meerdere keren een twee statenoplossing geaccepteerd) is het echt een wedstrijdje "ik ben sterker dan jij" geworden.
 
Ik laat de uitdaging even aan me voorbijgaan. Teveel emotie en geen zin in een hele bak ellende over me heen.
Jammer, het was/is namelijk een oprechte vraag. En ik weet dat jij altijd met een goed onderbouwd stuk zou komen, dus als je er op een later moment tijd/zin in hebt dan lees ik jouw views hierover graag. Overigens ben ik er vrij zeker van dat je geen bak ellende over je heen zou krijgen - zo wel, dan is de "sociale controle" hier volgens mij groot genoeg om dergelijke reacties te corrigeren ;)
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan