Internationale Politiek

Erdogan moet eens een toontje lager zingen. Tjonge jonge, wat een figuur. Wel een land met 80 miljoen inwoners en dat wil in de EU. Nu al helemaal niet.
 
Erdogan moet eens een toontje lager zingen. Tjonge jonge, wat een figuur. Wel een land met 80 miljoen inwoners en dat wil in de EU. Nu al helemaal niet.

Erdoghan wil helemaal niet de EU in denk ik. Dan hebben andere landen wat over hem en zijn land te zeggen. Zelfs Nederland - bakermat van de poldercompromissen, samenwerkingen van uitersten, landsbestuur door coalities met 3 of meer groepen met verschillende denkbeelden - heeft al grote moeite heeft met het zich schikken naar meerderheidsbesluiten qua internationaal beleid.. In een land en cultuur als Turkije zie ik dat niet snel aarden.

Het enige wat ze wellicht willen is de euro (zeker nu), vrijstelling van import/exporttarieven, en meer geld voor de bescherming van Europa's buitengrens in een verhitte regio. Punten die ik overigens wel begrijp. Maar het aanpassen qua democratisch, rechterlijke macht, en sociaal stelsel aan de honderden EU richtlijnen om volwaardig lid te worden zie ik echt niet gebeuren. Zeker niet onder de huidige president daar.
 
Ah...Erdogan, liefhebber van de geit.

Dat die Lira maar nog verder mag kelderen!

Als de Lira keldert dan mag de werkende Nederlander lekker betalen aan de EU die weer geld zal laten toestromen aan de banken dat leningen hebben gegeven aan Turkije. Succes ermee.
 
Erdogan moet eens een toontje lager zingen. Tjonge jonge, wat een figuur. Wel een land met 80 miljoen inwoners en dat wil in de EU. Nu al helemaal niet.

Erdogan gedraagt zich zo omdat hij weet dat een lidmaatschap een brug te ver is. Waarom denk je dat hij niet week om ruzie te zoeken met Duitsland? Tja...

Maar nu moet hij wel weer vrienden worden met de EU gezien de VS de boeman is voor beide partijen.
 
Als de Lira keldert dan mag de werkende Nederlander lekker betalen aan de EU die weer geld zal laten toestromen aan de banken dat leningen hebben gegeven aan Turkije. Succes ermee.

Dus werkende Nederlander -> EU -> banken -> Turkije.
En daar ga ik persoonlijk direct last van hebben? Zal wel meevallen.

Bovendien, het slechter het in Turkije gaat, hoe wankeler de positie van Erdogan wordt (hoewel een dictator zoiets soms nog aardig lang kan volhouden).
 
Dus werkende Nederlander -> EU -> banken -> Turkije.
En daar ga ik persoonlijk direct last van hebben? Zal wel meevallen.

Bovendien, het slechter het in Turkije gaat, hoe wankeler de positie van Erdogan wordt (hoewel een dictator zoiets soms nog aardig lang kan volhouden).


En hoe goedkoper een vakantie naar een all-you-can eat shithole in Turkije.
 
Dus werkende Nederlander -> EU -> banken -> Turkije.
En daar ga ik persoonlijk direct last van hebben? Zal wel meevallen.

Bovendien, het slechter het in Turkije gaat, hoe wankeler de positie van Erdogan wordt (hoewel een dictator zoiets soms nog aardig lang kan volhouden).

Erdogan zal vast wel iets verzinnen waardoor hij er zelf bekaaid vanaf komt. Misschien gaat hij ons wel de schuld geven, vuile nazi's dat we zijn!
 
Erdogan zal vast wel iets verzinnen waardoor hij er zelf bekaaid vanaf komt. Misschien gaat hij ons wel de schuld geven, vuile nazi's dat we zijn!
Dat kan die doen, maar daarmee lost hij helemaal niks op. Hij zit momenteel echt in de problemen, of tenminste,, de bevolking van Turkije vooral.
 
Dat maakt hem zeker niet minder eng. Wat wel eng is, is dat de aandacht verlegd wordt door de media en politiek: diegene die de wereld echt onveilig maken, het terrorisme stichten en financieren waarna landen kapot gaan, vluchtelingen andere landden binnen stromen, extreem rechts mede daardoor meer voedingsbodem krijgt etc., bijna buiten beschouwing laten maar die ene dictator wel steeds volgen en in het nieuws laten komen...

Mee eens hoor.

Maar ik vind je geloofwaardiger overkomen als je daar een nieuwe discussie over begint. Wat je nu deed is commentaar op Erdohan verdedigen met "Ja maar zij dan..". Geef je mening over Erdohan en deze situatie. Dat er ergere situaties zijn en de media niet de hele waarheid weergeeft is niet zo relevant, dan kan je namelijk geen enkele discussie meer hebben.
 
Dus werkende Nederlander -> EU -> banken -> Turkije.
En daar ga ik persoonlijk direct last van hebben? Zal wel meevallen.

Bovendien, het slechter het in Turkije gaat, hoe wankeler de positie van Erdogan wordt (hoewel een dictator zoiets soms nog aardig lang kan volhouden).
Niet direct natuurlijk, maar het bepaalt wel waar je belastinggeld aan besteed gaat worden (banken in Spanje, Italie en Frankrijk of betere zorg, onderwijs etc.). Dit heeft dan ook weer invloed op de economische groei, wat dan weer jouw salaris en koopkracht beinvloedt. Nee, je zult morgen niet ineens 10% minder te besteden hebben, maar vroeg of laat, links of rechtsom, gaat dit jou geld kosten.
 
Niet direct natuurlijk, maar het bepaalt wel waar je belastinggeld aan besteed gaat worden (banken in Spanje, Italie en Frankrijk of betere zorg, onderwijs etc.). Dit heeft dan ook weer invloed op de economische groei, wat dan weer jouw salaris en koopkracht beinvloedt. Nee, je zult morgen niet ineens 10% minder te besteden hebben, maar vroeg of laat, links of rechtsom, gaat dit jou geld kosten.

Maar in die zin doet de overheid allerhande dingen waar ik het niet per se mee eens ben. Dus of mijn koopkracht hierdoor nu ineens een deuk gaat oplopen betwijfel ik (daar zorgt de BTW-verhoging wel voor...). Ik kan niet zoveel met de en dat van mijn belastingcenten!-principe.
 
Maar in die zin doet de overheid allerhande dingen waar ik het niet per se mee eens ben. Dus of mijn koopkracht hierdoor nu ineens een deuk gaat oplopen betwijfel ik (daar zorgt de BTW-verhoging wel voor...). Ik kan niet zoveel met de en dat van mijn belastingcenten!-principe.
Je zou kunnen redeneren dat het overeindhouden van Zuid-Europese banken een goede besteding van nl belastinggeld is, maar je kan niet zeggen dat het geen invloed heeft.

Overigens, het overeindhouden van Zuid-Europese banken zou wel eens de minst slechte optie zijn voor Nl en Duitsland, van een nieuwe financiele crisis worden we natuurlijk financieel nog veel slechter. De grote schande is dat na 2008, nu 10 jaar geleden, de financiele problemen in Zuid Europa nog steeds niet zijn opgelost, en dat de, even kort door de bocht, Noord Europese belastingbetaler daar nog steeds verantwoordelijk voor is.
 
Je zou kunnen redeneren dat het overeindhouden van Zuid-Europese banken een goede besteding van nl belastinggeld is, maar je kan niet zeggen dat het geen invloed heeft.

Overigens, het overeindhouden van Zuid-Europese banken zou wel eens de minst slechte optie zijn voor Nl en Duitsland, van een nieuwe financiele crisis worden we natuurlijk financieel nog veel slechter. De grote schande is dat na 2008, nu 10 jaar geleden, de financiele problemen in Zuid Europa nog steeds niet zijn opgelost, en dat de, even kort door de bocht, Noord Europese belastingbetaler daar nog steeds verantwoordelijk voor is.

Die Noord-Europese belastingbetaler betaalt vooral voor Noord-Europese banken met Noord-Europese werknemers die te gemakkelijk geld hebben uitgeleend aan Zuid-Europese banken die hun zaakjes niet op orde hadden.
Als jij een kind van zes 1000 euro geeft onder de voorwaarde dat hij het de volgende week terugbetaald, wie is dan het meest schuldig aan het probleem wat waarschijnlijk gaat ontstaan?
 
Die Noord-Europese belastingbetaler betaalt vooral voor Noord-Europese banken met Noord-Europese werknemers die te gemakkelijk geld hebben uitgeleend aan Zuid-Europese banken die hun zaakjes niet op orde hadden.
Als jij een kind van zes 1000 euro geeft onder de voorwaarde dat hij het de volgende week terugbetaald, wie is dan het meest schuldig aan het probleem wat waarschijnlijk gaat ontstaan?
Daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk.

Men had alleen het probleem van de Zuid-Europese banken allang aan moeten pakken in de afgelopen 10 jaar. Dat doet even auw, maar lost een boel op, zie de spectaculaire groei in de VS. En als ze de banken niet hadden willen opschonen, dan had de nederlandse regering er in ieder geval voor moeten zorgen, dat het risico daarvan niet nog steeds bij de belastingbetaler ligt.
 
Daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk.

Men had alleen het probleem van de Zuid-Europese banken allang aan moeten pakken in de afgelopen 10 jaar. Dat doet even auw, maar lost een boel op, zie de spectaculaire groei in de VS. En als ze de banken niet hadden willen opschonen, dan had de nederlandse regering er in ieder geval voor moeten zorgen, dat het risico daarvan niet nog steeds bij de belastingbetaler ligt.

De VS is qua staatsschuld denk ik niet bepaald een voorbeeld voor goed financieel lange termijn beleid?
 
Nee, maar wel voor het opschonen van hun banken.

Maar staat dat niet met elkaar in verbinding? Om te saneren heeft de VS veel slechte leningen opgekocht en financieel als overheid flink wat kapitaal ter beschikking gesteld aan de banken. Als zuid Europese landen een zelfde zet willen doen zouden ze dus kapitaal moeten werven (als land) in de vorm van leningen (dus toename staatsschuld). Dit is niet alleen moeilijk te kopieren voor zuid europese landen (die al moeten lenen om de rentes over eerdere leningen te betalen) maar volgens mij ook niet een oplossing maar meer n verplaatsing van het schuldenprobleem? Maar mijn economisch inzicht is dusdanig dat ik er misschien volledig naastzit?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan