Internationale Politiek

241133223_10158032866731021_1712604179589485054_n.jpg
 
De partij van Poetin heeft de verkiezingen gewonnen. Natuurlijk niet zo lastig als je de oppositie grotendeels gaat verbieden, gaat oppakken of vergiftigd.
 
Verkiezingen in Duitsland. Dat vind ik toch een maatstaf voor de Europese politiek. SPD en Scholz aan de leiding in de peilingen. De sociaal Democraten dus. Ik denk niet dat het veel gaat veranderen in de Duitse politiek daar ze opnieuw moeten gaan regeren met CDU/CSU met misschien nog de Groenen. Dan zit CDU als enige conservatieve partij tussen twee linkse partijen. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Vanwege vrienden en familie die er wonen heb ik altijd een speciale interesse voor Duitsland. Vind het ook een fijn land met aardige hoffelijke mensen.
 
Verkiezingen in Duitsland. Dat vind ik toch een maatstaf voor de Europese politiek. SPD en Scholz aan de leiding in de peilingen. De sociaal Democraten dus. Ik denk niet dat het veel gaat veranderen in de Duitse politiek daar ze opnieuw moeten gaan regeren met CDU/CSU met misschien nog de Groenen. Dan zit CDU als enige conservatieve partij tussen twee linkse partijen. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Vanwege vrienden en familie die er wonen heb ik altijd een speciale interesse voor Duitsland. Vind het ook een fijn land met aardige hoffelijke mensen.
Dankje voor je lieve woorden (maakt hoffelijke buiging). ;)

Ja, is wel n interessante uitslag. SPD blijft voor mij moeilijk plaatsen, zit wellicht ergens tussen PvdA en t CDA in? In elk geval erg verschillend van de veel linksere SP als nederlands equivalent. SPD dichter bij het CDU dan de Grünnen iig. Denk dat het qua coalitie wel kan.
 
Laatst bewerkt:
Verkiezingen in Duitsland. Dat vind ik toch een maatstaf voor de Europese politiek. SPD en Scholz aan de leiding in de peilingen. De sociaal Democraten dus. Ik denk niet dat het veel gaat veranderen in de Duitse politiek daar ze opnieuw moeten gaan regeren met CDU/CSU met misschien nog de Groenen. Dan zit CDU als enige conservatieve partij tussen twee linkse partijen. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Vanwege vrienden en familie die er wonen heb ik altijd een speciale interesse voor Duitsland. Vind het ook een fijn land met aardige hoffelijke mensen.
En goeie trainers! ;P

Maar inderdaad, heel interessante verkiezingen. En gezien de impact voor Europa en specifiek Nederland, vind ik altijd dat er weinig aandacht voor is. Als ze in Amerika gaan stemmen, horen we elke scheet die iemand laat in het 8u journaal gedurende 4 campagne maanden.
 
Die drempel word nog interessant. Linken op t randje nu, wel of niet halen scheelt n hoop zetels. En dan heb je nog de erst/zweitstimme, waarbij nu dus niet eens vaststaat hoeveel zetels er straks in totaal zijn (600-840 is mogelijk meen ik), maar mijn Duitse partner kan er niet eens chocola van maken hoe dat zit.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Verkiezingen in Duitsland. Dat vind ik toch een maatstaf voor de Europese politiek. SPD en Scholz aan de leiding in de peilingen. De sociaal Democraten dus. Ik denk niet dat het veel gaat veranderen in de Duitse politiek daar ze opnieuw moeten gaan regeren met CDU/CSU met misschien nog de Groenen. Dan zit CDU als enige conservatieve partij tussen twee linkse partijen. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Vanwege vrienden en familie die er wonen heb ik altijd een speciale interesse voor Duitsland. Vind het ook een fijn land met aardige hoffelijke mensen.
Ik ook. Projecten gedaan daar.. bij Dresden vooral. Bourgondisch, betrouwbaar en zeer punctueel.. oktoberfesten zijn fantastisch daar...
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Die drempel word nog interessant. Linken op t randje nu, wel of niet halen scheelt n hoop zetels. En dan heb je nog de erstwahl, waarbij nu dus niet eens vaststaat hoeveel zetels er straks in totaal zijn (600-840 is mogelijk meen ik)
Bizar systeem inderdaad. Geinig altijd om te zien hoe zo'n democratie praktisch weer wordt gegeven in andere / vergelijkbare landen. Toch net andere keuzes, waarden en oplossingen.
 
Bizar systeem inderdaad. Geinig altijd om te zien hoe zo'n democratie praktisch weer wordt gegeven in andere / vergelijkbare landen. Toch net andere keuzes, waarden en oplossingen.
Drempel is imo prima (fuseren mag ook wmb nadat je m niet haalt), maakt coalities maken en t aantal sprekers n stuk vlotter. Die lokale zweitstimme hoeft om mij niet (maar gezien de grote van t land hier toch belangrijk voor velen).
 
In andere internationale politiek: las dat ook de Zwitsers zich vandaag hebben uitgesproken voor het gelijkwaardig behandelen van 2-persoonsrelaties, ongeacht wat er aan onderdelen aan de personen in kwestie hangen. Verbaas me dat dit niet al jaren t geval was daar. Maar goed dat het conservatieve bergvolk nu dus toch in beweging komt.
 
Laatst bewerkt:
Verkiezingen in Duitsland. Dat vind ik toch een maatstaf voor de Europese politiek. SPD en Scholz aan de leiding in de peilingen. De sociaal Democraten dus. Ik denk niet dat het veel gaat veranderen in de Duitse politiek daar ze opnieuw moeten gaan regeren met CDU/CSU met misschien nog de Groenen. Dan zit CDU als enige conservatieve partij tussen twee linkse partijen. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Vanwege vrienden en familie die er wonen heb ik altijd een speciale interesse voor Duitsland. Vind het ook een fijn land met aardige hoffelijke mensen.
Vanmorgen op BNR vernomen dat het of een verkeerslicht of Jamaica coalitie wordt. Waarschijnlijk de Groenen en FDP met of SPD of CDU.
 
Vanmorgen op BNR vernomen dat het of een verkeerslicht of Jamaica coalitie wordt. Waarschijnlijk de Groenen en FDP met of SPD of CDU.
CDU is de grootste verliezer van al die partijen, maar liefst ruim 9% verlies. Hoewel ze desondanks tweede zijn geworden, zou het gek zijn als zij wel maar SPD niet in de coalitie komt.
 
CDU is de grootste verliezer van al die partijen, maar liefst ruim 9% verlies. Hoewel ze desondanks tweede zijn geworden, zou het gek zijn als zij wel maar SPD niet in de coalitie komt.
Ja dat is dan de Ampel coalitie.

Rood SPD
Oranje FDP
Groen Die Grünen
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Terug
Bovenaan Onderaan