Ibrahim Sangaré (M)

Zou kunnen dat hij gelijk heeft, maar het wordt in ieder geval niet gehouden in januari omdat het dan kouder is. Het wordt gehouden in Kameroen waar het, het hele jaar rond de 30 graden is.
Het toernooi wordt niet elke keer in Kameroen gespeeld, maar ook vaak genoeg in landen waar de warmte wel een Issue is en een verschil is tussen winter en zomer qua temperatuur.
 
Waarom is het een zinloze cup? Hebben ze in Afrika geen recht op zo'n toernooi?
Zeker wel, behalve wanneer het het grote westerse geld in de weg zit. ;)

Zitten natuurlijk wel 2 kanten aan. Enerzijds is het prachtig om voor je land uit te komen en genieten mensen van landenwedstrijden en eindtoernooien. In Afrika niet minder dan in Europa, Azië of Zuid-Amerika. Anderzijds ben je natuurlijk wel in dienst van een club die jou betaalt. Ik snap heel goed dat je een Afrika Cup liever in de winter organiseert dan in juli. Maar doe het dan lekker in de winterstop en zorg dat alle Europese clubs ook daadwerkelijk een paar weken in de winter stoppen mét ballen. Win-win, zeg maar.
 
Zeker wel, behalve wanneer het het grote westerse geld in de weg zit. ;)

Zitten natuurlijk wel 2 kanten aan. Enerzijds is het prachtig om voor je land uit te komen en genieten mensen van landenwedstrijden en eindtoernooien. In Afrika niet minder dan in Europa, Azië of Zuid-Amerika. Anderzijds ben je natuurlijk wel in dienst van een club die jou betaalt. Ik snap heel goed dat je een Afrika Cup liever in de winter organiseert dan in juli. Maar doe het dan lekker in de winterstop en zorg dat alle Europese clubs ook daadwerkelijk een paar weken in de winter stoppen mét ballen. Win-win, zeg maar.
Nou, dan is het goed dat het toernooi van 2021 voor de zomer gepland stond en die van 2023 ook weer voor de zomer gepland staat. Dat corona voor 2021 de boel in de war gooit maakt de intentie om in de zomer te spelen niet anders.
 
Nou, dan is het goed dat het toernooi van 2021 voor de zomer gepland stond en die van 2023 ook weer voor de zomer gepland staat. Dat corona voor 2021 de boel in de war gooit maakt de intentie om in de zomer te spelen niet anders.
Weltmeister zocht nog een oplossing voor iedereeen. Denk ik.
 
Weltmeister zocht nog een oplossing voor iedereeen. Denk ik.
Precies. En ook voor ná COVID.
Sterker nog, ik zou het erg tof vinden als iedere rijke Europese club een Afrikaanse club op sleeptouw zou nemen. Zowel financieel als qua beleid. Niet alleen zozeer om de diamantjes er weg te plukken. Vooral om de boel wat eerlijker te verdelen.
 
Nou, dan is het goed dat het toernooi van 2021 voor de zomer gepland stond en die van 2023 ook weer voor de zomer gepland staat. Dat corona voor 2021 de boel in de war gooit maakt de intentie om in de zomer te spelen niet anders.
Als dat klimaat-technisch te doen is, prima toch? Zoals ik al aangaf kan het ook best een keer in de winter, maar dat de FIFA daar dan rekening mee kan houden, zoals ze er ook rekening mee houden als er een WK vlak voor Kerst in de zandbak gehouden wordt.
 
Het toernooi wordt niet elke keer in Kameroen gespeeld, maar ook vaak genoeg in landen waar de warmte wel een Issue is en een verschil is tussen winter en zomer qua temperatuur.

Meeste landen in Afrika liggen op of rond de evenaar, een deel van de landen heeft zomer in onze winter en eigenlijk alleen de noordelijk Sahara landen is het zomer in onze zomer. Dus ik denk dat het klimatologisch niet heel veel uitmaakt wanneer het toernooi gehouden wordt.
 
Meeste landen in Afrika liggen op of rond de evenaar, een deel van de landen heeft zomer in onze winter en eigenlijk alleen de noordelijk Sahara landen is het zomer in onze zomer. Dus ik denk dat het klimatologisch niet heel veel uitmaakt wanneer het toernooi gehouden wordt.
De warmte is dan misschien redelijk constant, maar luchtvochtigheid doet een heleboel. En die verschilt nog wel eens. Ik denk dat je gewoon per locatie moet kijken wanneer je het beste het toernooi kunt organiseren.
 
Nogmaals, ik was er in 2019 bij. In de zomer. In Egypte. Heter dan dat wordt het niet.

Was allemaal geen probleem.
Dat klopt.
Dat was ook de 1 of 2 keer waar ik het over had.
Voor de rest zijn de toernooien in het verleden om de Afrika cup tot nu toe in Januari gehouden.
In de toekomst zou het houden van dit toernooi in Juni beter zijn voor iedereen.
Alleen willen ze daar in Afrika nog niet aan, maar houden ze voorlopig vast aan Januari.
 
Dat klopt.
Dat was ook de 1 of 2 keer waar ik het over had.
Voor de rest zijn de toernooien in het verleden om de Afrika cup tot nu toe in Januari gehouden.
In de toekomst zou het houden van dit toernooi in Juni beter zijn voor iedereen.
Alleen willen ze daar in Afrika nog niet aan, maar houden ze voorlopig vast aan Januari.
gelul
 
Ik heb het nog even opgezocht.
De Afrika cup wordt gespeeld vanaf eind jaren 50 vorige eeuw.
In de jaren 50 - eind 80er jaren voornamelijk gespeeld in Maart.
Vanaf eind jaren 80 - begin deze eeuw meesten tijds in februari en jjanuari.
Daarna meestentijds in Januari en een enkele keer in februari.
Uitzondering was 2019 in de zomer.
2023 wordt het toernooi in de zomer afgewerkt en daarna in 2025 weer in Januari.
Zo heeft iedereen een beetje gelijk. Mooi toch? 😁
 
Ik heb het nog even opgezocht.
De Afrika cup wordt gespeeld vanaf eind jaren 50 vorige eeuw.
In de jaren 50 - eind 80er jaren voornamelijk gespeeld in Maart.
Vanaf eind jaren 80 - begin deze eeuw meesten tijds in februari en jjanuari.
Daarna meestentijds in Januari en een enkele keer in februari.
Uitzondering was 2019 in de zomer.
2023 wordt het toernooi in de zomer afgewerkt en daarna in 2025 weer in Januari.
Zo heeft iedereen een beetje gelijk. Mooi toch? 😁
Nou, de info die ik vind geeft aan dat het in 2025 ook in de zomer plaatsvind, dus graag ff een bron voor de claim dat het anders is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan