Herstructurering Europees voetbal

Ik las ooit ergens dat de UEFA bij de herstructurering van de Europese toernooien mogelijk het Nations League principe wil toepassen. Dus promotie en degradatie tussen de toernooien op basis van positie in de poule. En ik moet stiekem bekennen dat ik wel gecharmeerd van de Nations League ben. Je speelt meer wedstrijden op niveau en door de promotie en degradatie blijft dit ook zo.

Maar 1 op 1 doorvoeren werkt natuurlijk niet, dan hebben nationale competities 0 waarde meer en zet je dus een grote stap richting een grote Europese divisie, wat naar mijn inziens niet wenselijk is (maar dat valt natuurlijk te bediscussiëren). Nu zat ik een beetje na te denken, zou het niet kunnen werken als je als voorwaarde stelt dat de club binnen de nationale divisie zich moet plaatsen voor dat toernooi?
 
Oja, naast mijn gedachtegang, ook nog wat nieuws:
Die derde competitie gaat blijkbaar de Europa Conference League heten.

Vind het persoonlijk niet de leukste naam, lijkt te veel op de normale Europa League.
 
Oja, naast mijn gedachtegang, ook nog wat nieuws:
Die derde competitie gaat blijkbaar de Europa Conference League heten.

Vind het persoonlijk niet de leukste naam, lijkt te veel op de normale Europa League.

Eens. Laten we eerlijk zijn, het gaat alleen maar om geld, niet om de "sportieve uitdaging". De kloof tussen de grote landen en kleine landen wordst hier m.i. verder door vergroot. Mijn toch al tanende interesse in voetbal wordt getest (niet dat de UEFA dat in overweging hoeft te nemen, van de andere kant, we hebben het hier wel over de Grote De Bouterbaas :)
 
Een derde toernooi er bij vind ik best positief. Maar helaas is er nog niks bekend over de opzet van het toernooi en ik denk dat die opzet mij gaat teleurstellen.

Overigens was het al een tijdje bekend dat het derde toernooi de Conference League gaar heten. Weet niet waarom alle nieuwskanalen het vandaag als 'nieuws' brengen.
 
Zou het niet beter zijn dat deze drie toernooien niet enige link hebben met de club punten op europees niveau?
Dus :
CL van punt X tot X mogen meedoen
EL van punt X tot X mogen meedoen
ECL zelfde principe

En door veel te spelen en winnen krijgt de club punten en zou het dus mee kunnen doen op hoger niveau.
Daarbij alle landen van top 16 komen de kampioenen erin plus winnaar EL en de overige 15 komen uit de kwalificaties mits ze daar genoeg punten voor hebben om aan deel te nemen.

Dit vraagt veel denkwerk om een systeem uit te schetsen hoe dat eruit komt te zien , maar dit zal betekenen dat niet iedere nummer 4 van de grote competitie aan de CL mag deelnemen alleen maar omdat andere teams het daar ooit goed hebben gedaan. Dit betekend gewoon dat ze nog moeten beginnen met punten verzamelen om vervolgens te groeien.

Misschien zelfs een idee om van nul te beginnen , maar dat is natuurlijk dromen en gaat niet gebeuren.
 
Misschien zelfs een idee om van nul te beginnen , maar dat is natuurlijk dromen en gaat niet gebeuren.

Het zou wel grappig zijn als ze iedereen op 0 zetten en in het eerste seizoen één groot Europees toernooi maken waar je punten kan verdienen. Het seizoen erop wordt de verdeling gemaakt over de drie competities.

Jammere is alleen dat dit superveel wedstrijden gaat opleveren en dus niet te combineren is met de nationale competities.
 
Opzich zou het seizoen erop de plaatsing binnen de competitie's genoeg moeten zijn voor een bepaalde plaatsing van 1 van de drie toernooien.
Nummer 1 CL
Nummer 2 EL
Nummer 3 ECL

Even geen extra tickets , maar puur plaatsing.

Dit aankondigen 2 jaar van de voren, denk dat ALLE competities dat seizoensjaar waar alles draait, om 1 van die drie tickets, veel strijd opleveren.
Denk dat we dat seizoen kunnen smullen.

Waar vervolgens de punten gaan tellen voor de clubs en vanuit daar verder borduren.

Maar goed if if if , gaat helaas niet gebeuren haha.

Of voor alle gekheid 1 complete knockout play off houden in het begin van het seizoen (net als alle kleine landen nu)
Eens zien hoeveel van de grote 4 zich daadwerkelijk kwalificeren.
 
Ik vind dat je dat Europese toernooien niet moet loskoppelen van de nationale competities. Wat is een nationale titel anders nog waard?
 
Als je Europese toernooien loskoppelt van nationale competities, kun je als club nooit meer nieuw in Europa komen. Hoe kom je immers aan je eerste Europese punten?
 
Als je Europese toernooien loskoppelt van nationale competities, kun je als club nooit meer nieuw in Europa komen. Hoe kom je immers aan je eerste Europese punten?
Dat is vrij eenvoudig te doen. Vanuitgaande dat de UEFA het Nations League principe toepast laat je de clubs die als derde en vierde in de poule van de ECL eindigen "degraderen", die teams spelen het jaar er op geen Europees voetbal. Dan komen er dus 16 Europese plekken vrij en die kan je door middel van kwalificatiewedstrijden vergeven aan clubs die nog geen Europese plek hebben.

Overigens ben ik wel tegen dit systeem. omdat de nationale competitie weinig meer voor zal stellen.
 
Dat is vrij eenvoudig te doen. Vanuitgaande dat de UEFA het Nations League principe toepast laat je de clubs die als derde en vierde in de poule van de ECL eindigen "degraderen", die teams spelen het jaar er op geen Europees voetbal. Dan komen er dus 16 Europese plekken vrij en die kan je door middel van kwalificatiewedstrijden vergeven aan clubs die nog geen Europese plek hebben.

Overigens ben ik wel tegen dit systeem. omdat de nationale competitie weinig meer voor zal stellen.
Klopt, dat heb je inderdaad een (Europees?) play-in knock-out systeem in plaats van je nationale competitie. Erg omslachtig, en juist meer willekeur.
 
Opzich zou het seizoen erop de plaatsing binnen de competitie's genoeg moeten zijn voor een bepaalde plaatsing van 1 van de drie toernooien.
Nummer 1 CL
Nummer 2 EL
Nummer 3 ECL

Even geen extra tickets , maar puur plaatsing.

Dit aankondigen 2 jaar van de voren, denk dat ALLE competities dat seizoensjaar waar alles draait, om 1 van die drie tickets, veel strijd opleveren.
Denk dat we dat seizoen kunnen smullen.

Waar vervolgens de punten gaan tellen voor de clubs en vanuit daar verder borduren.

Maar goed if if if , gaat helaas niet gebeuren haha.

Of voor alle gekheid 1 complete knockout play off houden in het begin van het seizoen (net als alle kleine landen nu)
Eens zien hoeveel van de grote 4 zich daadwerkelijk kwalificeren.
Denk dat de 4 grote landen er dan uitstappen.
 
We zien nu al tekenen dat de grote clubs niet blij zijn en nog meer zeggenschap/geld willen. We zullen eerder nog meer concessies naar de grote clubs zien dan minder
Dat denk ik ook. Anders hebben we iver 8 jaar meerdere bonden zoals bij het darten en ik meen boksen.
 
Geen enkel topic wat dit nieuws goed kan bevatten.

Binnenkort een superleague:




Goed idee? Of een van de pot gerukt idee? Volgens mij gaat dit zorgen voor een aardverschuiving en gaat de macht van de Fifa hiermee naar de kloten, wat goed zou zijn. Echter voor het algemene voetbal is het maar de vraag of het goed is?
 
Ook hier geldt: als we niet kijken, is het zo voorbij.

Wel grappig: zo’n onderbouwing over solidariteit. Met die enorme beloningen in de CL en het voortrekken van grote landen is al geen solidariteit meer te zien.

Ik weet niet wat ik er van vind. Uiteindelijk zal je toch gaan kijken. Er zal zoveel geld in omgaan, dat de beste spelers toch daar willen spelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan