Grootste cultheld

Een cultheld moet een beetje afwijken van het gemiddelde en iets eigens hebben. En hij mag eigenlijk niet te goed zijn. Wat dat betreft valt een van Aerle eigenlijk al af.
Mijn favouriete cultheld is toch wel Waterreus. Gewoon zich als Limburger profileren, lange haren als dat al lang niet meer in de mode is, neemt geen blad voor de mond, ook als dat eigenlijk verstandiger is (en dat zelf ook wel beseffen) En een lange tijd voor PSV gespeeld.
Wie is onze eerste keus?

Ik vind dat een échte cultheld iets onhandigs en/of iets sympathieks moet hebben. Ik denk dat ik Waterreus te onsympaathiek vind om cultheld te zijn.

Een.cultheld moet ook iets herkenbaars hebben, een man van het volk. Misschien dat daarom echte volksclubs, zoals Feyenoord, meer culthelden hebben. Kiprich is misschien wel de meest volmaakte cultheld ooit. Ajax profileert zich als godenzonenub, en ik kan dus ook niet één 020-cultheld noemen.

Jongen van de streek helpt ook. Ik kies voor Berry en Bjórn. Hebben die twee trouwens ooit nog samen op het veld gestaan?
 
Ik vind dat een échte cultheld iets onhandigs en/of iets sympathieks moet hebben. Ik denk dat ik Waterreus te onsympaathiek vind om cultheld te zijn.

Een.cultheld moet ook iets herkenbaars hebben, een man van het volk. Misschien dat daarom echte volksclubs, zoals Feyenoord, meer culthelden hebben. Kiprich is misschien wel de meest volmaakte cultheld ooit. Ajax profileert zich als godenzonenub, en ik kan dus ook niet één 020-cultheld noemen.

Jongen van de streek helpt ook. Ik kies voor Berry en Bjórn. Hebben die twee trouwens ooit nog samen op het veld gestaan?
Laatste seizoen Van Aerle: 93/94. Van der Doelen debuteerde het seizoen daarna.Dus nee.
 
Ik ga ook voor Bjorn, Berry heeft wel bijna alle trekjes van een cultheld, maar daar was hij eigenlijk veel te goed voor. Onbetwiste basisspeler van PSV en van het enige Nl elftal dat ooit een prijs won.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Alex heeft ook wel veel kenmerken van een cultheld, al was hij dan waarschijnlijk ook gewoon te goed. Maar dat wordt wat mij betreft ruimschoots gecompenseerd door deze anekdote:

Ooit dacht Alex aanvoerder van PSV te zijn geworden; de Braziliaan kwam als eerste aan in het stadion en kreeg van toenmalig verzorger Mart van den Heuvel een rouwband, dit omdat Rinus Michels de week ervoor was overleden. Dat leverde een hilarisch misverstand op. “Hij heeft tegen Farfan gezegd dat hij aanvoerder was geworden”, lachte Gomes in een interview met Sierd de Vos. Alex haakt in: “Ik dacht dat ik aanvoerder was geworden. Ik wist niet dat er iemand overleden was.”
Bron
 
Misschien is een splitsing tussen een Nederlandse cultheld en een buitenlandse cultheld nog wel leuk. Mooie anekdote van Alex, maar die was misschien inderdaad te goed om een cultheld te zijn.
 
Dus na korte bondige definitie discussie en kleine aanvulling, een clubheld:
  1. Mag niet te goed zijn;
  2. Moet (beetje) afwijken van het gemiddelde tijdens zijn voetbalcarrière; en
  3. Moet clubman zijn.

Dan vallen m.i. Waterreus en Van Aarle af op basis van het eerste criterium. Addo, Manolev, Lucius en 'mijn' Nii Lampti vallen voor mij af op basis van het derde criterium. Lucius valt af op basis van het tweede criterium, want die is vooral gaan opvallen ná zijn carrière.
Manolev was vooral de cultheld van tegenstanders van PSV. Zoals ik Nikos Lachgas en Gabri (de spits die nooit scoorde) als cultheld van Ajax beschouw, maar geen Ajacied die het zo zal zien.

Blijven voor mij over:
  1. Björn Van der Doelen
  2. Juul Ellerman
 
Jan Heintze?
Timmy Simons?

Maar misschien toch gewoon Vd Doelen...

Simons was wel een echte klasbak, een beetje de Schwaab van het middenveld hoewel ik voor mijn gevoel Simons destijds meer waardeerde dan Schwaab nu.
 
Ik begrijp hier dat de cultheld niet te goed mag zijn, maar ik kom eigenlijk echt niet verder dan Berry van Aerle. Theo Maassen heeft 'm ooit perfect beschreven. De man is uniek. Hij is en blijft mijn cult/clubheld.
 
Ik begrijp hier dat de cultheld niet te goed mag zijn, maar ik kom eigenlijk echt niet verder dan Berry van Aerle. Theo Maassen heeft 'm ooit perfect beschreven. De man is uniek. Hij is en blijft mijn cult/clubheld.
Tja, die is van net voor mijn tijd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan