Formule 1

Hoezo is er geen sprake van druk bij een kwalificatie?

Maar de auto's zijn natuurlijk wel een beetje anders, omdat elke coureur een eigen set mechanics en voorkeuren heeft. Ik denk niet dat ze bewust betere spullen maken en dat dan maar op 1 auto zetten, maar soms zie je wel dat de auto's met andere onderdelen rijden. Misschien voorkeur oid. Of dat ze meer data willen vergaren, dus beide coureurs met andere onderdelen laten rijden om vervolgens te kijken wat het handigst is.
Tuurlijk wel druk, maar ik bedoelde meer de druk en daarmee belemmeringen van andere auto's. Daarvan kan ik me voorstellen dat dit veel invloed heeft op de tijd. Rondje rijden is het maximale uit een auto halen en dat lijkt me relatief makkelijk.
 
Je weet dat je in de F1 geen oneindige stapel banden hebt liggen om te gebruiken? :D Hij had alleen nog softs tot zijn beschikking. Bandenreglement.
Geen idee joh. Maar Hamilton had ze nog wel. Dan heeft Mercedes iets goed gedaan en Red Bull fout. Toch?
 
Bottas was inderdaad de grootste oorzaak dat Verstappen niet naar binnen kon. Wederom een dag waarop ze een tweede Red Bull misten, om ook Bottas onder druk te zetten.
De Red Bull is helemaal niet zo'n bijzondere auto, blijkt wel. Als je een 'gewone' coureur in een Red Bull zet, zitten ze gewoon op grote afstand van de Mercedessen en in de slag met de McLarens. Het is Verstappen die het verschil maakt.
En ik moet bekennen dat ik véél meer tegenstand verwachtte van Perez, maar ook hij legt het af tegen Verstappen.
Hamilton en Verstappen steken met kop en schouders en waarschijnlijk met hun hele lijf boven de rest uit. Het is een wedstrijd tussen 2 coureurs en de rest is veldvulling.
Ik zou ze wel eens in dezelfde identieke auto's tegen elkaar willen zien racen. Of Mercedessen of Red Bull's maakt niet uit. Al zijn het Williams.
 
Even als leek, maar is de eerste auto van een team meestal niet beter dan de tweede auto? Kon me herinneren daar ooit iets over gehoord te hebben. Dat zou ook verklaren waarom er zo'n verschil zit in de eerste coureur en de tweede bij zowel mercedes als rb. Zeker bij de kwalificatie waar er geen sprake is van druk zou er anders weinig verschil moeten zijn?
Bottas zit eigenlijk altijd wel heel dicht in de buurt van Hamilton bij kwalificatie, en soms wint hij het van Hamilton, zoals de race voor deze. In geval Perez verwacht ik dat die vooral moeite heeft met de overstap van zijn Racing Point Mercedes naar de Red Bull Racing wagen, die veel andere karakteristieken heeft, zeker met dat high rake concept. Dan is het wel even stoeien en wennen voor een coureur. Dat design kan RBR ook niet zomaar even aanpassen speciaal voor Perez. Of het mag niet, of het kost echt klauwen met geld om 2 totaal verschillende auto's te ontwerpen.
Tuurlijk wel druk, maar ik bedoelde meer de druk en daarmee belemmeringen van andere auto's. Daarvan kan ik me voorstellen dat dit veel invloed heeft op de tijd. Rondje rijden is het maximale uit een auto halen en dat lijkt me relatief makkelijk.
Ook tijdens de kwali heb je te maken met andere wagens op het circuit, timing is alles, maar vooral in Q3 is er enorme druk, omdat je vaak maar 1-2 kansen hebt om een goede tijd neer te zetten. Letterlijk alles moet dan kloppen. Een kleine stuurcorrectie kan het verschil betekenen tussen P1 of P3; in het middenveld het verschil tussen P5 of P10.
 
Geen idee joh. Maar Hamilton had ze nog wel. Dan heeft Mercedes iets goed gedaan en Red Bull fout. Toch?

Dat had met de gekozen banden in de kwalificatie te maken ga ik vanuit, die heb ik niet gezien. Max had als enige nog de snellere band over. Dat had een tactisch voordeel kunnen zijn. Had. Soft medium soft zou op papier de snelste zijn. Dat leek ook het plan. Maar Hamilton bleek op de mediums ook een hele goeie pace te hebben, deed een undercut (ging naar soft medium medium) en Bottas reed verkeerd voor RB om nog goed te kunnen reageren nadat Hamilton naar binnen dook. Vervolgens koos RB voor een 1 stopper om te kijken of ze daarmee konden winnen, maar dat bleek niet genoeg te zijn.
 
Dat had met de gekozen banden in de kwalificatie te maken ga ik vanuit, die heb ik niet gezien. Max had als enige nog de snellere band over. Dat had een tactisch voordeel kunnen zijn. Had. Soft medium soft zou op papier de snelste zijn. Dat leek ook het plan. Maar Hamilton bleek op de mediums ook een hele goeie pace te hebben, deed een undercut (ging naar soft medium medium) en Bottas reed verkeerd voor RB om nog goed te kunnen reageren nadat Hamilton naar binnen dook. Vervolgens koos RB voor een 1 stopper om te kijken of ze daarmee konden winnen, maar dat bleek niet genoeg te zijn.
RB koos voor een éénstopper omdat Bottas ertussen zat.
Hamilton ging de laatste stint op gebruikte mediums naar buiten. (vijf of zes ronden oud, meen ik)
Verstappen had ook nog gebruikte mediums én een setje nieuwe softs.

Ze konden niets anders doen. Red Bull heeft gisteren, qua tactiek, niets fout gedaan.
 
RB koos voor een éénstopper omdat Bottas ertussen zat.
Hamilton ging de laatste stint op gebruikte mediums naar buiten. (vijf of zes ronden oud, meen ik)
Verstappen had ook nog gebruikte mediums én een setje nieuwe softs.

Ze konden niets anders doen. Red Bull heeft gisteren, qua tactiek, niets fout gedaan.
Bewijst maar eens hoe belangrijk het gaat zijn dat een Perez zich gaat mengen in die top 3. Of tenminste met Bottas.

Hij gaf zelf 5 races. Ben benieuwd. Ik vind hem, ondanks dat het er nog niet uitgekomen is, wel betrouwbaarder ogen dan Albon.
 
Bewijst maar eens hoe belangrijk het gaat zijn dat een Perez zich gaat mengen in die top 3. Of tenminste met Bottas.

Hij gaf zelf 5 races. Ben benieuwd. Ik vind hem, ondanks dat het er nog niet uitgekomen is, wel betrouwbaarder ogen dan Albon.
Dat eerste is inderdaad cruciaal (en hoog tijd).

Dat tweede was ik op voorhand helemaal met je eens, maar na een aantal weken blijkt hij zo geforceerd bezig met het bijhouden van Verstappen, dat hij onnodige fouten maakt.
 

FIA zet toch streep door GP van Turkije, extra race in Oostenrijk gepland

link

De Grand Prix van Turkije gaat op zondag 13 juni toch niet door. Dit komt vanwege de reisbeperkingen die richting dat land gelden. Daarom heeft de FIA besloten een streep te zetten door het evenement, terwijl het een week eerder nog door zou gaan. Als vervanging komt er een extra race in Oostenrijk.

Waarschijnlijk gunstig voor Verstappen en Red Bull.
We zullen het zien.
 

FIA zet toch streep door GP van Turkije, extra race in Oostenrijk gepland

link

De Grand Prix van Turkije gaat op zondag 13 juni toch niet door. Dit komt vanwege de reisbeperkingen die richting dat land gelden. Daarom heeft de FIA besloten een streep te zetten door het evenement, terwijl het een week eerder nog door zou gaan. Als vervanging komt er een extra race in Oostenrijk.

Waarschijnlijk gunstig voor Verstappen en Red Bull.
We zullen het zien.
Dat lag al in de lijn der verwachtingen, begreep ik.
Prima beslissing, lijkt me.

Spielberg ligt Verstappen en Red Bull wel. Maar ik vind de Mercedessen de laatste weken weer gewoon met afstand de betere auto.
 
Deur voor Max bij Mercedes staat toch op een kiertje zo. Ik had verwacht dat er meer nadruk op Russell zou liggen. Is toch onderdeel van hun eigen programma. Ik zie hem liever bij Red Bull blijven die hun eigen motor goed neerzetten met hulp van de oud Mercedes medewerkers, zou wel weer bijzonder zijn dat hij na dat kleine leger wat overstapt zelf als coureur de omgekeerde route zou bewandelen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan