Financiën PSV

Precies dit.

Als je risico wilt nemen, moet je wel weten wat je doet en de kans op negatieve gevolgen zo klein mogelijk maken. Dat is niet gebeurd. Er werden dure spelers aangetrokken die vaker wel dan niet leverden. De wortels van de problemen werden nooit aangepakt. Dure transfers beklinken en hoge salarissen uitdelen en dan maar hopen dat je een keer kampioen werd. Ajax was juist zo succesvol omdat de selectie zo goed in balans was, echt niet alleen maar omdat er met geld was gesmeten. Bij PSV was die balans constant zoek, vooral in de verdediging.
Welke dure transfers?
Nagenoeg geen transfers boven de 10 miljoen, Ajax daarentegen strooiden met geld:
Ook de salarissen lagen een stuk lager dan bij ajax.
Het grote verschil is natuurlijk dat er ook stevig minder inkomsten waren door het niet spelen van CL, en dat de Corona-effecten groter zijn bij een club die op het randje werkt dan bij een club met nog een vermogen achter de hand.

Wel gezegd: als je op het randje werkt moet je je waarvoor centen niet gaan uitgeven aan huur van „talenten“ als Hoever, of aan dikke salarissen voor spelers die hoogstens een beetje beter zijn dan middelmaat.
 
Ik weet waar een AD op papier over gaat;) Het gaat er om dat hij helemaal het sportieve heeft voor op gesteld want anders had hij deze keuzes niet gemaakt binnen de organisatie. Dat hij financieel de ruimte gaf om zulke besluiten te nemen zonder de organisatie en de visie van te voren te bepalen, getuigt van zijn onkunde. Ik ben het dus niet met je eens dat hij het sportieve boven het financiële heeft gesteld. Over het sportieve moet je eerst namelijk een visie hebben en een bij passende organisatie creëren. En wat ik al zei: de beste man had kennelijk al die tijd wel de goedkeuring van RvC wat ik nog kwalijker vind eigenlijk.
Toon is ook geen voetbalman. Is een fout geweest om hem aan te stellen want hij kan de TD onvoldoende beoordelen waardoor hij er soort van blind op moet varen. Dat was ook niet de inhoud van mijn post. Het komt erop neer dat ik voor het artikel misschien 100 negatieve dingen kon zeggen over Toon als AD en daar is nu 1 positief punt naast gekomen. Ipv lijdzaam toezien hoe Ajax heeft hij in ieder geval de TD toegestaan om wat meer risico te nemen en dat soort dapperheid/ambitie kan ik wel waarderen. Maakt hem nog geen goede AD. Zou liever iemand als Zenden op zo'n positie zien die zowel intelligent is en het zakelijke deel snapt als het voetbaldeel begrijpt
 
Ik begrijp echt helemaal niks van die cijfers van hoe die tot stand komen. 30 miljoen afschrijving en 63 miljoen salaris.... dus de selectie verdient gemiddeld 2 miljoen per jaar? Waar bestaat een afschrijving precies uit? Aanschafwaarde/contractjaren?
 
Ik begrijp echt helemaal niks van die cijfers van hoe die tot stand komen. 30 miljoen afschrijving en 63 miljoen salaris.... dus de selectie verdient gemiddeld 2 miljoen per jaar? Waar bestaat een afschrijving precies uit? Aanschafwaarde/contractjaren?

Klopt inderdaad. Clubs zetten de aanschafwaarde van de speler (volgens mij, maar pin me er niet op vast, is dit aankoopprijs + tekengelden + zaakwaarnemer comissies) op de balans en schrijven die af gedurende de looptijd van het contract. Dus stel een speler wordt voor 10m gekocht heeft een 5 jarig contract is de afschrijving 2 miljoen per jaar. Vertrekt een speler na 2 jaar dan is er 4 miljoen afgeschreven en staat de speler nog voor 6 miljoen op de balans. Stel dat hij dan weer 10 miljoen oplevert komt er 4 miljoen winst in de boeken te staan.

Jeugdspelers mogen zover ik weet (of de regels moeten veranderd zijn) niet op de balans gezet worden omdat hier geen aankoopprijs tegenover staat.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand VIPro? Interview Marcel Brands. Hij zegt dat PSV minder risico gaat nemen de komende tijd, financieel.
 
Ja ik heb het gelezen. Leuk interview om te lezen maar geen dingen die nog niet duidelijk voor ons waren.

Behalve dat ze in de zomer al hadden besloten te gaan snijden. En het volgende: Het lijkt allemaal heftig wat er sinds mijn aanstelling is gebeurd, maar geloof me, in mijn eerste periode als technisch directeur bij PSV was het echt nog erger. De club staat er nu veel beter voor.
 
Vond ik goed dat ook hij aangeeft dat Gerbrands zulke dingen niet in zijn eentje deed. De RvC was er bij, zegt ie. Precies. De echte schuldigen zitten ergens anders en daarom wilden ze ook JdJ dwingen om Gakpo te verkopen. Om hun eigen fouten te laten herstellen. Incapabele mensen. Dijkhof kan ook maar beter weer terug keren naar de VVD. Ze hebben hem daar meer nodig dan bij PSV.
 
Ja ik heb het gelezen. Leuk interview om te lezen maar geen dingen die nog niet duidelijk voor ons waren.

Behalve dat ze in de zomer al hadden besloten te gaan snijden. En het volgende: Het lijkt allemaal heftig wat er sinds mijn aanstelling is gebeurd, maar geloof me, in mijn eerste periode als technisch directeur bij PSV was het echt nog erger. De club staat er nu veel beter voor.
Nou dat laatste is dan misschien nog best hoopgevend…
 
Kan nou ook weer niet zeggen dat John het technische beleid nou zo goed op orde had. Schuldigen all over the place, maar wij zijn/PSV is, de dupe van wanbeleid. Hier al jaren overduidelijk kenbaar gemaakt door een grote groep maar de echte klap komt nu pas.
 
Indien Gakpo niet verkocht zou zijn, zou PSV diep in het rood komen. "Als we op -30 miljoen euro waren uitgekomen, wat zomaar had gekund, dan gaat je eigen vermogen naar -13", zo geeft Brands aan. "Dan moet je voor elke uitgave van boven de 25.000 euro toestemming vragen aan de KNVB. Dat moet je natuurlijk te allen tijde zien te voorkomen als PSV."

Dit is wat ik laatst probeerde uit te leggen. Het is makkelijk om te roepen dat de club dan maar meer risico moet nemen, maar de verkoop van Gakpo was bittere noodzaak met het oog op komende zomer.
 
Indien Gakpo niet verkocht zou zijn, zou PSV diep in het rood komen. "Als we op -30 miljoen euro waren uitgekomen, wat zomaar had gekund, dan gaat je eigen vermogen naar -13", zo geeft Brands aan. "Dan moet je voor elke uitgave van boven de 25.000 euro toestemming vragen aan de KNVB. Dat moet je natuurlijk te allen tijde zien te voorkomen als PSV."

Dit is wat ik laatst probeerde uit te leggen. Het is makkelijk om te roepen dat de club dan maar meer risico moet nemen, maar de verkoop van Gakpo was bittere noodzaak met het oog op komende zomer.
Ja dat. Het was deze zomer óf de CL halen, óf een grote verkoop realiseren. En dat geld is er om de begroting te dekken, niet om andere aankopen te doen.
PSV is even boven de stand gaan leven om zo te kijken of men de CL kon gaan halen. Dat is mislukt, en nu zitten we (weer) in een periode waarbij je niet zomaar kunt investeren. Het mag nu even simpelweg niet fout gaan (vandaar de huurconstructies en het laten gaan van nogal wat spelers).
 
Des te meer redenen om deze transferperiode de vinger op de knop te houden. Kunnen we in de zomerperiode nog eens kijken of we spelers kunnen kopen die rendement hebben. Want Sangare wordt natuurlijk nog voor 37,5 miljoen verkocht en wellicht zijn er nog een paar die een stap willen maken. Kunnen er vanuit gaan dat er minimaal nog voor 50 miljoen verkocht gaat worden en dan heb je dus in 1 seizoen 120 miljoen binnengeharkt oftewel driemaal zoveel als gebudgetteerd.

Dan hangt de vlag er wel weer heel anders bij.
 
Des te meer redenen om deze transferperiode de vinger op de knop te houden. Kunnen we in de zomerperiode nog eens kijken of we spelers kunnen kopen die rendement hebben. Want Sangare wordt natuurlijk nog voor 37,5 miljoen verkocht en wellicht zijn er nog een paar die een stap willen maken. Kunnen er vanuit gaan dat er minimaal nog voor 50 miljoen verkocht gaat worden en dan heb je dus in 1 seizoen 120 miljoen binnengeharkt oftewel driemaal zoveel als gebudgetteerd.

Dan hangt de vlag er wel weer heel anders bij.
Kwaliteit op het veld zou ook nog fijn zijn!
 
Des te meer redenen om deze transferperiode de vinger op de knop te houden. Kunnen we in de zomerperiode nog eens kijken of we spelers kunnen kopen die rendement hebben. Want Sangare wordt natuurlijk nog voor 37,5 miljoen verkocht en wellicht zijn er nog een paar die een stap willen maken. Kunnen er vanuit gaan dat er minimaal nog voor 50 miljoen verkocht gaat worden en dan heb je dus in 1 seizoen 120 miljoen binnengeharkt oftewel driemaal zoveel als gebudgetteerd.

Dan hangt de vlag er wel weer heel anders bij.
En dan weer strijden om de plekken 4 tot 6 op de ranglijst?? Want dat is dan kwalitatief wat je op de mat gaat leggen. PSV moet blijven opleiden om geld te kunnen verdienen aan het kapitaal wat op het veld staat. Daarom moet je ook niet meer krenterig gaan doen als je een talent a la Frenkie kan halen. Veel betalen (relatief) voor grote talenten. Je hebt geen garantie maar je geeft ook niet gelijk tientallen miljoenen uit en een salaris van 2/3 miljoen per jaar.
Maar met 11 talenten ga je het niet redden. Het is een keuze: wil je kampioen worden of niet. Zo niet, dan maar met 11 jonge spelers of onbekende talenten a la AZ. Zo ja, dan moet je jaarlijks investeren in de selectie. In elke linie moet je dan een ervaren kracht hebben die zich heeft bewezen en die respect afdwingt bij de jonge spelers. Ik vind dus niet dat we nooit risico meer moeten nemen. PSV is een onderneming naast een voetbalclub. Maar itt elke andere onderneming leg je je financiële lot vaak in handen van mensen die daar eigenlijk niet veel verstand van hebben. Dat blijkt nu ook weer.
 
En dan weer strijden om de plekken 4 tot 6 op de ranglijst?? Want dat is dan kwalitatief wat je op de mat gaat leggen. PSV moet blijven opleiden om geld te kunnen verdienen aan het kapitaal wat op het veld staat. Daarom moet je ook niet meer krenterig gaan doen als je een talent a la Frenkie kan halen. Veel betalen (relatief) voor grote talenten. Je hebt geen garantie maar je geeft ook niet gelijk tientallen miljoenen uit en een salaris van 2/3 miljoen per jaar.
Maar met 11 talenten ga je het niet redden. Het is een keuze: wil je kampioen worden of niet. Zo niet, dan maar met 11 jonge spelers of onbekende talenten a la AZ. Zo ja, dan moet je jaarlijks investeren in de selectie. In elke linie moet je dan een ervaren kracht hebben die zich heeft bewezen en die respect afdwingt bij de jonge spelers. Ik vind dus niet dat we nooit risico meer moeten nemen. PSV is een onderneming naast een voetbalclub. Maar itt elke andere onderneming leg je je financiële lot vaak in handen van mensen die daar eigenlijk niet veel verstand van hebben. Dat blijkt nu ook weer.
Heel veel verstand van financien hoef je ook niet te hebben om te weten dat 63m kosten en 37m inkomsten voor problemen gaat zorgen.
 
En dan weer strijden om de plekken 4 tot 6 op de ranglijst?? Want dat is dan kwalitatief wat je op de mat gaat leggen. PSV moet blijven opleiden om geld te kunnen verdienen aan het kapitaal wat op het veld staat. Daarom moet je ook niet meer krenterig gaan doen als je een talent a la Frenkie kan halen. Veel betalen (relatief) voor grote talenten. Je hebt geen garantie maar je geeft ook niet gelijk tientallen miljoenen uit en een salaris van 2/3 miljoen per jaar.
Maar met 11 talenten ga je het niet redden. Het is een keuze: wil je kampioen worden of niet. Zo niet, dan maar met 11 jonge spelers of onbekende talenten a la AZ. Zo ja, dan moet je jaarlijks investeren in de selectie. In elke linie moet je dan een ervaren kracht hebben die zich heeft bewezen en die respect afdwingt bij de jonge spelers. Ik vind dus niet dat we nooit risico meer moeten nemen. PSV is een onderneming naast een voetbalclub. Maar itt elke andere onderneming leg je je financiële lot vaak in handen van mensen die daar eigenlijk niet veel verstand van hebben. Dat blijkt nu ook weer.
Een kampioenselftal is ook iets waar je naartoe moet groeien. Simpelweg wat ervaring inkopen dat werkt niet is wel gebleken. Wat mij betreft gaan we de AZ route volgen, zorgen dat we op alle vlakken een gezonde club zijn (sportief, financieel, beleid) en dan weer kijken naar hoe we uit kunnen bouwen tot een ploeg dat met recht kan zeggen dat het een CL ploeg is. Dit wanhopig aan proberen te haken heb ik onderhand ook wel een beetje gezien
 
Een kampioenselftal is ook iets waar je naartoe moet groeien. Simpelweg wat ervaring inkopen dat werkt niet is wel gebleken. Wat mij betreft gaan we de AZ route volgen, zorgen dat we op alle vlakken een gezonde club zijn (sportief, financieel, beleid) en dan weer kijken naar hoe we uit kunnen bouwen tot een ploeg dat met recht kan zeggen dat het een CL ploeg is. Dit wanhopig aan proberen te haken heb ik onderhand ook wel een beetje gezien
Laten we vooral weer eens leuk voetbal gaan spelen. Dus met een idee, niet te moeilijk (Schmidt was veel te moeilijk voor onze spelers), en jonge spelers inpassen waar dat kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan