Films & TV

Het zal inderdaad meer aan het bron materiaal liggen (voor de die hard fans). Zoals gezegd erger ik mij meer aan het woke gereutel om de serie dan aan de serie zelf en door dat woke gedoe wordt er een sentiment gecreëerd wat eigenlijk helemaal niet in verhouding staat tot/iets te maken heeft met het uiteindelijke product. Dat is gewoon jammer.

Ik snap wel, gezien de omschrijvingen in de boeken, dat men een casting keuze van bijvoorbeeld een zwarte man als Elf vreemd vindt. Daar iets van vinden, is ook niet meteen racistisch. Beetje hetzelfde als dat de Kerstman opeens een dikke Elf is, het komt niet overeen met het verhaal wat je kent.

Tegelijkertijd was het een hele grote wereld die Tolkien heeft gecreëerd en heeft ie niet iedereen individueel in detail beschreven, dus een beetje artistieke vrijheid voor wat meer diversiteit op het scherm - ach, ik lig er niet wakker van. Ik vind het niet onmogelijk. Maar ter verdediging van de tegenstanders, het is wel onwaarschijnlijk.
 
Zoals Anne Boleyn dus niet door een zwarte actrice gespeeld zou moeten worden. Qua historisch figuur:


Ik vind dat je trouw moet zijn aan de “source material” en Kunta Kinte een Afrikaan moet zijn en Anne Boleyn een blanke vrouw. Tolkien baseerde zijn verhalen, geschreven in de jaren rond 1940 meen ik, gebaseerd op westers Europese folklore en verhalen. Daar zijn weinig POCs te vinden, normaliter.
Mbt Anne; eens.

Bij de source materiaal ben ik het niet geheel mee eens. Ik snap dat, zeker de die hard fans, hier moeite mee hebben. Maar films wijken vaak af van het boek (of zelfs historische gebeurtenis). Als dat het verhaal niet beïnvloed dan heb ik er geen moeite mee. Een vrouwelijke dwerg heeft geen baard, ik merk het niet als ik de film bekijk.

Bij historische gebeurtenissen heb ik er wel meer moeite mee omdat dit een verkeerd beeld schetst en dus voor mij het verhaal veranderd. Ik snap ook dat jij er moeite mee hebt als dit bij TLOR gebeurd omdat dit voor jou het verhaal veranderd. Des te meer non-fictie/ fantasie iets is denk ik dat het belangrijker wordt om het realistischer te maken omdat het anders een onjuist wereldbeeld geeft. Bijvoorbeeld; Als mensen denken aan het wilde westen dan zullen ze een blanke wereld voor zich zien omdat de westerns van vroeger dit weerspiegelden. Terwijl er in het echt redelijk wat gekleurde cowboys waren. Dat is, wederom voor mij, niet juist en denk ik gevaarlijk.


Edit: Tolkien beschreef wel enkele donkere karakters. Dus ze kwamen wel voor in die wereld. (hij spreekt over darker skinned). Voor dwergen specifiek benoemd hij geen huidskleur.
 
Laatst bewerkt:
Mbt Anne; eens.

Bij de source materiaal ben ik het niet geheel mee eens. Ik snap dat, zeker de die hard fans, hier moeite mee hebben. Maar films wijken vaak af van het boek (of zelfs historische gebeurtenis). Als dat het verhaal niet beïnvloed dan heb ik er geen moeite mee. Een vrouwelijke dwerg heeft geen baard, ik merk het niet als ik de film bekijk.

Bij historische gebeurtenissen heb ik er wel meer moeite mee omdat dit een verkeerd beeld schetst en dus voor mij het verhaal veranderd. Ik snap ook dat jij er moeite mee hebt als dit bij TLOR gebeurd omdat dit voor jou het verhaal veranderd. Des te meer non-fictie/ fantasie iets is denk ik dat het belangrijker wordt om het realistischer te maken omdat het anders een onjuist wereldbeeld geeft. Bijvoorbeeld; Als mensen denken aan het wilde westen dan zullen ze een blanke wereld voor zich zien omdat de westerns van vroeger dit weerspiegelden. Terwijl er in het echt redelijk wat gekleurde cowboys waren. Dat is, wederom voor mij, niet juist en denk ik gevaarlijk.


Edit: Tolkien beschreef wel enkele donkere karakters. Dus ze kwamen wel voor in die wereld. (hij spreekt over darker skinned). Voor dwergen specifiek benoemd hij geen huidskleur.

Eigenlijk willen we gewoon een roetveeg dwerg
 
Mbt Anne; eens.

Bij de source materiaal ben ik het niet geheel mee eens. Ik snap dat, zeker de die hard fans, hier moeite mee hebben. Maar films wijken vaak af van het boek (of zelfs historische gebeurtenis). Als dat het verhaal niet beïnvloed dan heb ik er geen moeite mee. Een vrouwelijke dwerg heeft geen baard, ik merk het niet als ik de film bekijk.

Bij historische gebeurtenissen heb ik er wel meer moeite mee omdat dit een verkeerd beeld schetst en dus voor mij het verhaal veranderd. Ik snap ook dat jij er moeite mee hebt als dit bij TLOR gebeurd omdat dit voor jou het verhaal veranderd. Des te meer non-fictie/ fantasie iets is denk ik dat het belangrijker wordt om het realistischer te maken omdat het anders een onjuist wereldbeeld geeft. Bijvoorbeeld; Als mensen denken aan het wilde westen dan zullen ze een blanke wereld voor zich zien omdat de westerns van vroeger dit weerspiegelden. Terwijl er in het echt redelijk wat gekleurde cowboys waren. Dat is, wederom voor mij, niet juist en denk ik gevaarlijk.


Edit: Tolkien beschreef wel enkele donkere karakters. Dus ze kwamen wel voor in die wereld. (hij spreekt over darker skinned). Voor dwergen specifiek benoemd hij geen huidskleur.
Het kan mij zelf ook weinig schelen, want ik ben geen fan van het fantasy genre. Maar in dit soort gevallen is het niet een artistieke motivatie maar een politieke motivatie, met een flinke dosis “kijk ons eens stoer doen door woke te zijn.”

Er wordt afbraak gedaan aan gevestigde personages ten behoeve van “the message,” en ik denk dat daar de schoen wringt voor die hard fans.
 
Het kan mij zelf ook weinig schelen, want ik ben geen fan van het fantasy genre. Maar in dit soort gevallen is het niet een artistieke motivatie maar een politieke motivatie, met een flinke dosis “kijk ons eens stoer doen door woke te zijn.”

Er wordt afbraak gedaan aan gevestigde personages ten behoeve van “the message,” en ik denk dat daar de schoen wringt voor die hard fans.
Tja, aangaande de diehard fans. Volgens mij was er bij het uitkomen van de filmreeks ook flink commentaar van andere diehard fans. Kortom, gezeik zal je altijd blijven houden. Of de makers politiek gemotiveerd zijn, geen idee. maar tegenstanders zullen dat snel roepen. Woke is een scheldwoord verworden voor de oudere blanke man. En iedere keer als de wereld ook maar iets lijkt te veranderen dan gilt ie woke.
 
Tja, aangaande de diehard fans. Volgens mij was er bij het uitkomen van de filmreeks ook flink commentaar van andere diehard fans. Kortom, gezeik zal je altijd blijven houden. Of de makers politiek gemotiveerd zijn, geen idee. maar tegenstanders zullen dat snel roepen. Woke is een scheldwoord verworden voor de oudere blanke man. En iedere keer als de wereld ook maar iets lijkt te veranderen dan gilt ie woke.

Woke is het nieuwe racisme...
 
Ik zag ooit nog een groot gedeelte van een cartoon versie van The LOTR uit de 70s of 80s, die leek soms best veel op de film trilogie.

woke is en term uit de jaren 30 van de 20e eeuw die gekaapt wordt door boomers voor wie de wereld te snel gaat. Boomers zoals Wierd Duk die tekeer gaat tegen cancelcultuur maar als De Speld een grap maakt aangaande hem, direct oproept tot het cancelen van De Speld.

Tja, aangaande de diehard fans. Volgens mij was er bij het uitkomen van de filmreeks ook flink commentaar van andere diehard fans. Kortom, gezeik zal je altijd blijven houden. Of de makers politiek gemotiveerd zijn, geen idee. maar tegenstanders zullen dat snel roepen. Woke is een scheldwoord verworden voor de oudere blanke man. En iedere keer als de wereld ook maar iets lijkt te veranderen dan gilt ie woke.

De The Lotr film trilogie heeft hele goede cijfers.
De Lotr Rofp tv serie is niet alleen door Die hard Lotr fans bekeken (die net zo goed hun beoordeling/mening mogen?)
Er zijn heel wat beoordelingen gegeven waardoor de serie tot nu toe lager scoort dan de film trilogie.
Ik kan me prima vermaken met de nieuwe serie en ik ben heel blij dat hij begonnen is maar ik vind het tot nu toe niet meer dan een 6,5 waard.
Wel gaaf dat er veel uit de Silmarillen in voorkomt zoals Valinor, Morgoh of de Silmarillen zelf.

Ik lees hier de discussie over Woke.
De nieuwe serie heeft niets met gevaarlijke Woke dingen te maken.

Alle acteurs doen het goed en minder goed. Galadriel lijkt een ander personage en komt in de verste verte niet in de buurt van de machtige elf uit de filmserie. Finrod, haar broer straalt weinig uit.
Robert Aramayo vind ik als Lord Elrond echt goed. De andere wijze elf heeft veel potentie maar komt ook een beetje over als een type uit new kids.
De wachter elf in het harnas vind ik erg goed gecast.
De dwerg die in de boeken bladerde vind ik soms een beetje knullig acteren maar Durin en andere dwergen in Khazad dum vind ik geweldig.

Het domme jolige gehuppel in de serie mag wat minder maar het zorgt er niet voor dat ik een 6 in plaats van een 7 zou geven.
The Hobbit schiet daar wel een beetje in door.

Ik lees hier over Woke, ik weet trouwens niet precies wat Woke is. Maar ik hoor dat er ook een andere kant van het verhaal is. Dat er veel mensen problemen voorzien bij Woke en dat zijn niet alleen Boomers of Wierd Duck. Ik heb Duck maar een paar keer wat horen zeggen en ik vind trouwens niet dat hij alleen maar slechte punten heeft.

Het zijn ook niet alleen oudere blanke mannen die piepen.
Waarom is dat eigenlijk relevant? Iemand steeds oud noemen vind ik te makkelijk, zoals Derksen (niet de forummer) in het media topic, of een bepaald forummer zo noemen.

Ik denk dat Woke goed is als het gewoon is, maar gevaarlijk kan zijn als Woke extreem Woke is.
Net zoals extreem rechts gevaarlijk kan zijn en extreem links gevaarlijk kan zijn?
Als de democratie in gevaar komt, als mensen hun mening niet meer durven te geven omdat er allerlei labels tegenover staan, uitsluiting of als men op de man gaat spelen. Dan veranderen er pas dingen?
 
Ik zag ooit nog een groot gedeelte van een cartoon versie van The LOTR uit de 70s of 80s, die leek soms best veel op de film trilogie.
Ja, die heb ik ooit ook deels gezien.
De The Lotr film trilogie heeft hele goede cijfers.
De Lotr Rofp tv serie is niet alleen door Die hard Lotr fans bekeken (die net zo goed hun beoordeling/mening mogen?)
Tuurlijk mogen die de serie beoordelen, ging mij om het punt dat bij iedere verfilming er een groep is die niet happy is.
Er zijn heel wat beoordelingen gegeven waardoor de serie tot nu toe lager scoort dan de film trilogie. Ik kan me prima vermaken met de nieuwe serie en ik ben heel blij dat hij begonnen is maar ik vind het tot nu toe niet meer dan een 6,5 waard.
Wel gaaf dat er veel uit de Silmarillen in voorkomt zoals Valinor, Morgoh of de Silmarillen zelf.

Ik lees hier de discussie over Woke.
De nieuwe serie heeft niets met gevaarlijke Woke dingen te maken.
En toch gilt een deel van de wereld dat het de Woke-versie van het origineel is. Kennelijk is het vissen uit een bredere kring van acteurs woke (wat 0.0 met de term woke te maken heeft).
Alle acteurs doen het goed en minder goed. Galadriel lijkt een ander personage en komt in de verste verte niet in de buurt van de machtige elf uit de filmserie. Finrod, haar broer straalt weinig uit.
Robert Aramayo vind ik als Lord Elrond echt goed. De andere wijze elf heeft veel potentie maar komt ook een beetje over als een type uit new kids.
De wachter elf in het harnas vind ik erg goed gecast.
De dwerg die in de boeken bladerde vind ik soms een beetje knullig acteren maar Durin en andere dwergen in Khazad dum vind ik geweldig.

Het domme jolige gehuppel in de serie mag wat minder maar het zorgt er niet voor dat ik een 6 in plaats van een 7 zou geven.
The Hobbit schiet daar wel een beetje in door.

Ik lees hier over Woke, ik weet trouwens niet precies wat Woke is. Maar ik hoor dat er ook een andere kant van het verhaal is. Dat er veel mensen problemen voorzien bij Woke en dat zijn niet alleen Boomers of Wierd Duck. Ik heb Duck maar een paar keer wat horen zeggen en ik vind trouwens niet dat hij alleen maar slechte punten heeft.

Het zijn ook niet alleen oudere blanke mannen die piepen.
Waarom is dat eigenlijk relevant? Iemand steeds oud noemen vind ik te makkelijk, zoals Derksen (niet de forummer) in het media topic, of een bepaald forummer zo noemen.
Aangaande de oudere, ik zie het 'maar dat is Woke' primair vanuit die hoek komen. Niet van vrouwen, niet van jongeren. Dat over de hele linie mensen hun bedenkingen heeft bij 'woke' is wat anders dan alles wat je niet aanstaat als Woke bestempelen.
Ik denk dat Woke goed is als het gewoon is, maar gevaarlijk kan zijn als Woke extreem Woke is. Net zoals extreem rechts gevaarlijk kan zijn en extreem links gevaarlijk kan zijn?
Yups, extremen zijn altijd gevaarlijk, zowel links als rechts.
Als de democratie in gevaar komt, als mensen hun mening niet meer durven te geven omdat er allerlei labels tegenover staan, uitsluiting of als men op de man gaat spelen. Dan veranderen er pas dingen
Ja, en dat is dus precies wat er gebeurt als men van alles, tot aan tv-series aan toe, woke gaat noemen en roept dat Woke het gevaar is zonder de dialoog aan te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ja, die heb ik ooit ook deels gezien.

Tuurlijk mogen die de serie beoordelen, ging mij om het punt dat bij iedere verfilming er een groep is die niet happy is. Er zijn heel wat beoordelingen gegeven waardoor de serie tot nu toe lager scoort dan de film trilogie.

En toch gilt een deel van de wereld dat het de Woke-versie van het origineel is. Kennelijk is het vissen uit een bredere kring van acteurs woke (wat 0.0 met de term woke te maken heeft).

Aangaande de oudere, ik zie het 'maar dat is Woke' primair vanuit die hoek komen. Niet van vrouwen, niet van jongeren. Dat over de hele linie mensen hun bedenkingen heeft bij 'woke' is wat anders dan alles wat je niet aanstaat als Woke bestempelen.

Yups, extremen zijn altijd gevaarlijk, zowel links als rechts.

Ja, en dat is dus precies wat er gebeurt als men van alles, tot aan tv-series aan toe, woke gaat noemen en roept dat Woke het gevaar is zonder de dialoog aan te gaan.
Ik ben het bijna volledig met je post eens.
Dat klopt, het dialoog ontbreekt dan. Dat geldt voor alle groepen en kanten. Door een soort radar aan te zetten of het is jouw schuld mentaliteit worden mensen geïrriteerd waardoor ze elkaar sneller gaan uitschelden.
Agressie of een bepaalde lading/ houding kan er voor zorgen dat de ander ook opgewonden raakt en de discussie in verval raakt.
Jammer die polarisatie tegenwoordig.
Misschien omdat ze bang zijn om anders behandeld te worden.
Als je per ongeluk wat verkeerds zegt dan kan de hele strekking van het verhaal de prullenbak in en ben je ook nog eens vanalles.
 
Overigens vind ik rings of power wederom zoals het LOTR betaamt cinematografisch prachti. All things aside hebben ze een ontzettend mooie wereld gecreëerd en met name khazad dum bevalt mij goed met de hoogtij dagen feel van de dwergen
 
Het kan mij zelf ook weinig schelen, want ik ben geen fan van het fantasy genre. Maar in dit soort gevallen is het niet een artistieke motivatie maar een politieke motivatie, met een flinke dosis “kijk ons eens stoer doen door woke te zijn.”

Er wordt afbraak gedaan aan gevestigde personages ten behoeve van “the message,” en ik denk dat daar de schoen wringt voor die hard fans.
Niet alleen voor die hard fans. Het komt niet vaak meer voor dat ik kan zeggen dat ik een geweldige Amerikaanse film of serie heb gezien; en "the message" speelt daarin zeker een rol. Het staat mij simpelweg tegen als mij dingen worden opgedrongen. Zelfs als zou ik het in principe eens zijn met bepaalde aspecten die opgedrongen worden, dan nog hou ik er niet van.
Ik lees hier over Woke, ik weet trouwens niet precies wat Woke is. Maar ik hoor dat er ook een andere kant van het verhaal is. Dat er veel mensen problemen voorzien bij Woke en dat zijn niet alleen Boomers of Wierd Duck. Ik heb Duck maar een paar keer wat horen zeggen en ik vind trouwens niet dat hij alleen maar slechte punten heeft.

Het zijn ook niet alleen oudere blanke mannen die piepen.
Waarom is dat eigenlijk relevant? Iemand steeds oud noemen vind ik te makkelijk, zoals Derksen (niet de forummer) in het media topic, of een bepaald forummer zo noemen.

Ik denk dat Woke goed is als het gewoon is, maar gevaarlijk kan zijn als Woke extreem Woke is.
Net zoals extreem rechts gevaarlijk kan zijn en extreem links gevaarlijk kan zijn?
Als de democratie in gevaar komt, als mensen hun mening niet meer durven te geven omdat er allerlei labels tegenover staan, uitsluiting of als men op de man gaat spelen. Dan veranderen er pas dingen?
Eens. Geen idee wie Wierd Duk is, maar om kritiek op dit soort dingen af te wimpelen als louter de kritiek van de oude, boze, en vooral blanke man voor wie de veranderingen te snel gaan is m.i. een oversimplificatie en typisch gedachtegoed van de intellectuele meute die niet af durft te wijken van de populaire/heersende gepropagandeerde meningen en alles wat daar kritisch op is vanuit hun veilige meerderheid lekker makkelijk wegzet als racisme, extreemrechts, complotdenken etc., of ze simpelweg letterlijk censureert. Voor je het weet gaat het dan alweer over Hitler, of aluhoedjes om de kritiek belachelijk te maken, en de rest van de meute schiet dan al snel in koor te hulp. Lekker makkelijk, hoef je ook niet meer te overwegen of er wellicht wel goede punten tussen zitten. Zo werd een Russell Brand laatst nog afgeschilderd als een extreem-rechtse :FP:. En dan heb je nog 'wappie 'en 'complotdenker' Noam Chomsky, die de censuur in Brands' podcast als volgt beschrijft:

Take the United States today; it is living under a kind of totalitarian culture which has never existed in my lifetime, and is much worse in many ways than the Soviet Union before Gorbachev. Go back to the 1970s, people in Soviet Russia could access BBC, Voice of America, German television, if they wanted to find out the news.
link

M.b.t. je laatste punt; de woke meute en de bijkomstige cancelcultuur heeft m.i. de democratie in gevaar gebracht. Je kunt zeggen dat alles wat je niet bevalt 'woke' noemen hetzelfde is, alleen zie je nergens dat de woke-kritische hoek een eigen versie van "the message" heeft en die via de media door de strot duwt van de mensen in het algemeen, want zo'n versie is er ook niet, en het is ook niet mogelijk want de woke-kritische mensen worden buitengesloten. Dat is gevaarlijk.

Waarschijnlijk zou Tolkien zelf vandaag de dag ook voor een oude boze blanke man voor wie de veranderingen te snel gaan worden uitgemaakt, want hij was zelf een conservatieve, gelovige blanke man (een combinatie die uit den boze is vandaag de dag):

"Tolkien was een vroom katholiek en hij had voornamelijk conservatieve religieuze en politieke opvattingen. Hij gaf vaak de voorkeur aan oude gebruiken en gewoonten en stelde zich vragen bij sommige innovaties en moderniseringen. Hij had ook een grote afkeer van de neveneffecten van de industrialisatie, die volgens hem het Britse platteland verwoestten. Bijna zijn hele volwassen leven had hij een afkeer van auto's en ging hij liever fietsen. Deze houding is ook terug te vinden in zijn boeken, met als bekendste voorbeeld de verbeelding van de gedwongen industrialisatie van de Gouw in In de Ban van de Ring

In de laatste jaren van zijn leven was Tolkien erg teleurgesteld over bepaalde liturgische hervormingen en veranderingen die werden doorgevoerd na het Tweede Vaticaanse Concilie en zijn kleinzoon Simon Tolkien zegt hierover:

"Ik herinner me nog goed dat ik met hem naar de kerk ging in Bournemouth. Hij was een toegewijde rooms-katholiek en het gebeurde niet lang nadat de Kerk in de liturgie het Latijn had vervangen door het Engels. Mijn grootvader was het hier duidelijk niet mee eens en antwoordde luidop in het Latijn, terwijl de rest van de parochie in het Engels antwoordde. Ik vond het allemaal nogal pijnlijk, maar mijn grootvader was zich van geen kwaad bewust. Hij deed gewoon zoals hij vond dat het hoorde.""

Aangaande de oudere, ik zie het 'maar dat is Woke' primair vanuit die hoek komen. Niet van vrouwen, niet van jongeren. Dat over de hele linie mensen hun bedenkingen heeft bij 'woke' is wat anders dan alles wat je niet aanstaat als Woke bestempelen.
Dat 'gillen dat het woke is' kwam denk ik vooral door de uitgebreide mediacampagne die gevoerd werd om de peperdure serie te promoten. Daarin werd zeer sterk de nadruk gelegd op aspecten die als woke betiteld worden. De hele cast wist niet eens wie Tolkien of zijn lore was, wat bij de fan-base al een overtreding is, maar ze waren alleen maar trots aan het deugdpronken dat zij wat long overdue kleur kwamen toevoegen aan de serie en dat de oh-zo onderdrukte vrouwen op de voorgrond traden. En de producenten kwaakten dat zij een Tolkien wereld wilde creeëren die meer overeen kwam met de wereld van nu. Dan is het duidelijk een woke politiek statement dat je wil maken. Ze hadden er namelijk ook voor kunnen kiezen om het zonder dat soort bombarie tussen neus en lippen door toe te voegen, maar nee, in elke tv-show en op elke site en op elke cover van magazines moest het komen, overal moest "the message" worden geroeptoeterd. En dan verbaasd zijn dat er over woke gegild wordt.:shrug:
Ja, en dat is dus precies wat er gebeurt als men van alles, tot aan tv-series aan toe, woke gaat noemen en roept dat Woke het gevaar is zonder de dialoog aan te gaan.
Alleen is het vooralsnog precies andersom; de woke zijn het die de boel cancellen en aan anderen opdringen en degenen die tegenstribbelen worden gecancelled, sociaal buitengesloten of er wordt een negatieve stempel op ze gedrukt (racist, complotdenker, wappie, etc.). Zodoende is er weinig sprake van dialoog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan