Films & TV

Ik heb daar ook wat van gezien (nog niet alles tho, staat wel op de planning). Ik vind de presentatrice het wel goed doen, omdat ze vooral gewoon vragen stelt en meeloopt. Toch schrok ik er niet echt van, het verbaast mij weinig. Natuurlijk waren dit veelal de extremisten, en daardoor werd het al gauw agressief en ongenuanceerd.

Ik hoop dat we ergens wel een middenweg in kunnen vinden, inderdaad. Ik snap sommige punten van de 'woke' beweging echt wel, of in ieder geval het uitgangspunt. Ik denk alleen dat soms het punt voorbijgeschoten wordt doordat het zo radicaal en extremistisch is (in die documentaire dan, althans). Maar het lijkt me heel goed om iets beter stil te staan bij inclusiviteit.
Staat op YouTube dat is altijd wel handig. Ik vond de presentatrice ook best goed, rustig, vriendelijk en slim. Deed me een heel klein beetje aan Louis Theroux denken.
Inclusiviteit is goed maar hier lag de focus meer op bepaalde demonstranten waardoor het nog geen goed beeld over Woke geeft. Ik weet eigenlijk nog steeds niet goed genoeg wat Woke is. Ik hoop alleen dat het niet anti democratisch gaat worden. Ik vond het vreemd om te zien dat een groepje UVA studenten buitenschools samen kwamen omdat ze de discussie niet meer aan kunnen gaan op hun universiteit. Ik hoop dat dit een uitzondering was.
 
Staat op YouTube dat is altijd wel handig. Ik vond de presentatrice ook best goed, rustig, vriendelijk en slim. Deed me een heel klein beetje aan Louis Theroux denken.
Inclusiviteit is goed maar hier lag de focus meer op bepaalde demonstranten waardoor het nog geen goed beeld over Woke geeft. Ik weet eigenlijk nog steeds niet goed genoeg wat Woke is. Ik hoop alleen dat het niet anti democratisch gaat worden. Ik vond het vreemd om te zien dat een groepje UVA studenten buitenschools samen kwamen omdat ze de discussie niet meer aan kunnen gaan op hun universiteit. Ik hoop dat dit een uitzondering was.
Woke neigt ondertussen naar een containerbegrip waar iedereen zelf iets in kan stoppen waar ze dan enorm vóór of tegen zijn.
 
Woke neigt ondertussen naar een containerbegrip waar iedereen zelf iets in kan stoppen waar ze dan enorm vóór of tegen zijn.
Ik lees net dat er ook een Wiki pagina over woke is. Het is vast ook een containerbegrip, soms goed en soms niet goed maar zo te lezen brengt het wat te weeg:

"In juli 2021 werd in een interview in de Volkskrant door een aantal Nederlandse academici de vrees uitgesproken dat de academische vrijheid wordt bedreigd door een lichting 'woke' studenten die soms op basis van één woord aannemen dat men woke is of juist niet. Dit zou bij docenten en studenten leiden tot zelfcensuur, die de academische vrijheid bedreigt.[20]

Floris van den Berg, schrijver van het Wokabulary. Kritisch wokewoordenboek (2022), noemt woke eveneens een bedreiging voor de academische vrijheid, vooral in de humanities, alsook voor het streven naar objectiviteit. Maar hij ziet ook elders problemen. Hij constateert dat woke vaak samengaat met onverdraagzaamheid. Alle kritiek op woke wordt door het radicale deel meteen weggezet als racistisch en fascistisch.[3]"
 
Terug
Bovenaan Onderaan