FIFA - UEFA

De Bouterbaas

Grappigste forummer 2021
Er bestaat volgend mij nog geen topic over de 2 voetbalorganisaties. Nu wel. :D

Ik begin met een artikel dat vandaag op www.ad.nl verscheen. klikhiervoorhetvolledigeartikel

Hoe stelt de FIFA de wereldranglijst samen?





Door: redactie
12-9-13 - 13:01 bron: FIFA.com © fifa.
Als eerste land van Europa plaatste Oranje zich dinsdagavond met fraaie rapportcijfers voor het WK. Het Nederlands voetbalelftal liet 7 overwinningen en 1 gelijkspel noteren en ging daarmee álle Europese landen voor op weg naar het mondiale toernooi in Brazilië. Twee dagen later maakt de FIFA de nieuwe ranglijst bekend en kukelt Oranje 4 plaatsen: van 5 naar 9. Colombia, met 3 punten uit 2 duels niet echt een hoogvlieger de voorbije maand, blijft gewoon in de top 5. Rara, hoe kan dat?
De situatie van de FIFA-ranking van augustus.

Hoe komt de FIFA-ranglijst tot stand?
Sinds 2006 hanteert de wereldvoetbalbond een ander systeem. De resultaten worden niet langer over acht jaar meegeteld, maar over de laatste vier jaar. Daarbij wordt de volgende rekenmodule gebruikt: bij een overwinning krijgt elk land 3 punten, bij een gelijkspel 1 punt en niets bij een nederlaag. De FIFA noemt dat M (zie illustratie rechts).

En dan zijn we er?
Nee, nee, was het maar zo eenvoudig. Al die punten worden nu vermenigvuldigd met een coëfficiënt die het belang van de wedstrijd aangeeft. Zo telt een vriendschappelijk interland voor 1. Een WK- of EK-kwalificatiewedstrijd voor 2,5, een duel op een eindronde van een EK of Confederations Cup voor 3 en een duel op een WK voor 4. De FIFA noemt dat I.

Dat klinkt redelijk helder!
Wacht, nu begint het pas. Maak je op voor een lesje hogere wiskunde. De wedstrijdpunten (3 voor een zege, 1 voor een remise) worden ook nog eens vermenigvuldigd met de sterkte van de tegenstander.

Hoe wordt dat dan bepaald?
Nu komt die vermaledijde FIFA-ranglijst weer om de hoek kijken. De FIFA gebruikt daarvoor de volgende formule: 200 - de plek op de ranking. Dat betekent voor Oranje vanaf vandaag 200-9=191. De nummer 118 op de FIFA-ranking heeft dus: 200-118=82. Uitzonderingen zijn de nummer 1 op de FIFA-ranking (200) en álle landen vanaf plaats 150, die automatisch een factor 50 krijgen. DeE FIFA noemt dat T.

Inderdaad zeg, hiervoor moet je bijna gestudeerd hebben.
Er komt nu nóg iets bij. De FIFA heeft namelijk bepaald dat niet alleen confederations gelijk zijn. Zuid-Amerika wordt bijvoorbeeld, terecht, veel hoger ingeschaald dan Azië. Elke confederatie heeft een waarde tussen 0,85 en 1,0, die is gebaseerd op de prestaties tijdens de laatste drie wereldkampioenschappen. De FIFA noemt dat C.

Hoe ziet dat er nú uit?
Europa/Zuid-Amerika (UEFA en Conmebol) 1.00
Noord-/Midden-Amerika (Concacaf) 0.88
Afrika/Azië (CAF en AFC) 0.86
Oceanië (OFC) 0.85

Ok, dan kan het rekenen nu beginnen?
Nog even. We mogen namelijk niet vergeten dat de laatste 12 maanden meetellen voor 100%, de 12 maanden daarvoor voor 50%, dan 30% en het vierde jaar telt zelfs nog voor 20% mee. De mooie scores uit het WK-finalejaar 2010 tellen voor Oranje dus nog steeds mee.

Dus als dan alle cijfers van alle interlands over de voorbije maand uitrekent, komt je op de ranglijst van september.
Inderdaad. Oranje speelde onlangs gelijk tegen Portugal (1-1, vriendschappelijk) en Estland (2-2, WK-duel), en won dinsdag bij Andorra (2-0, WK-duel). Verhoudingsgewijs behaalde het Nederlands elftal daardoor minder punten voor de wereldranglijst dan de landen die Oranje donderdag voorbijstreefden of die minder posities zakten (Colombia).
 
Een nieuw idee van Platini:

Argentinië en Brazilië op het EK: ‘Kan in Zuid-Amerika ook'
Bron: Voetbalzone

Een soort open EK dus. Van mij hoeft het niet zo. Ik denk dat we in Europa voldoende landen van een hoog niveau hebben om een interessant toernooi te vormen. Daarbij heeft de Copa America zonder gastlanden maar tien deelnemende landen.
 
Een nieuw idee van Platini:

Argentinië en Brazilië op het EK: ‘Kan in Zuid-Amerika ook'
Bron: Voetbalzone

Een soort open EK dus. Van mij hoeft het niet zo. Ik denk dat we in Europa voldoende landen van een hoog niveau hebben om een interessant toernooi te vormen. Daarbij heeft de Copa America zonder gastlanden maar tien deelnemende landen.

Nee, Europees is Europees. Eigenlijk is het WK al een EK met Brazilië en Argentinië.
 
Israel doet toch ook gewoon mee in Europa? :p

Geldt ook voor Turkije dat grotendeels in Azië ligt ;), heeft volgens mij er mee te maken dat beide landen vrij 'westers' zijn t.o.v. de omliggende landen.

Overigens heeft Israël overal bij gezeten:

Vanwege politieke problemen heeft het team in maar liefst vijf verschillende werelddelen gespeeld als het ging om kwalificatie voor het WK voetbal: in Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Oceanië, voordat het toegelaten werd tot de Europese competitie als UEFA-lid.

zie hier voor meer info http://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%ABlisch_voetbalelftal
 
Geldt ook voor Turkije dat grotendeels in Azië ligt ;), heeft volgens mij er mee te maken dat beide landen vrij 'westers' zijn t.o.v. de omliggende landen.

Overigens heeft Israël overal bij gezeten:



zie hier voor meer info http://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%ABlisch_voetbalelftal
Nee hoor. Turkije is opgedeeld in twee delen. Dat ene deel ligt gewoon in Europa en dat is met Israël niet het geval. Dat land ligt helemaal in het Midden-Oosten. Israël doet alleen mee omdat Europa zich ooit schandalig heeft gedragen tov de joden en nu 60 jaar na dato daar nog steeds de prijs voor moet betalen: Israel opereert in de Eurozone, voor hun producten, personen en diensten geldt gewoon net als ieder Euroland het vrije verkeer van goederen, personen en diensten. En om diezelfde reden doen ze op sportgebied dus ook mee met Europa!
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor. Turkije is opgedeeld in twee delen. Dat ene deel ligt gewoon in Europa en dat is met Israël niet het geval. Dat land ligt helemaal in het Midden-Oosten. Israël doet alleen mee omdat Europa zich ooit schandalig heeft gedragen tov de joden en nu 60 jaar na dato daar nog steeds de prijs voor moet betalen: Israel opereert in de Eurozone, voor hun producten, personen en diensten geldt gewoon net als ieder Euroland het vrije verkeer van goederen, personen en diensten. En om diezelfde reden doen ze op sportgebied dus ook mee met Europa!

Ach, op voetbalgebied hebben we geen last van ze, op het songfestival daarentegen.... Weet overigens niet of het zo WOII gerelateerd is, aangezien ze pas in de jaren 80 onder de UEFA vlag kwamen. Toen was de oorlog ook al een tijdje geleden. Heeft volgens mij toch meer met het westerse van Israël te maken, maar mogelijk heb ik het volledig fout.
 
Ach, op voetbalgebied hebben we geen last van ze, op het songfestival daarentegen.... Weet overigens niet of het zo WOII gerelateerd is, aangezien ze pas in de jaren 80 onder de UEFA vlag kwamen. Toen was de oorlog ook al een tijdje geleden. Heeft volgens mij toch meer met het westerse van Israël te maken, maar mogelijk heb ik het volledig fout.

Nou het deel van ze wat in Nederland is gebleven is anders aardig lastig de afgelopen 3 jaar :wtf:
 
Ach, op voetbalgebied hebben we geen last van ze, op het songfestival daarentegen.... Weet overigens niet of het zo WOII gerelateerd is, aangezien ze pas in de jaren 80 onder de UEFA vlag kwamen. Toen was de oorlog ook al een tijdje geleden. Heeft volgens mij toch meer met het westerse van Israël te maken, maar mogelijk heb ik het volledig fout.
En je hebt het ook fout;)
Je mag ALLEEN meedoen als je tot Europa behoort ongeacht de gewoontes en wetten van het land want anders kun je net zo goed ook Costa Rica laten meedoen. Israël heeft ook niet meteen na de WOII dit soort dingen afgedwongen. Het is ook pas vanaf de jaren 80 en toen ze lid werden van e EEG en later de Eurozone, dat zij bij de sportevenementen mee mogen doen als zijnde een " Europees" land.
 
En je hebt het ook fout;)
Je mag ALLEEN meedoen als je tot Europa behoort ongeacht de gewoontes en wetten van het land want anders kun je net zo goed ook Costa Rica laten meedoen. Israël heeft ook niet meteen na de WOII dit soort dingen afgedwongen. Het is ook pas vanaf de jaren 80 en toen ze lid werden van e EEG en later de Eurozone, dat zij bij de sportevenementen mee mogen doen als zijnde een " Europees" land.

Kan jij dan aantonen dat de WOII kaart gespeeld uit voor het toevoegen aan de UEFA, of is dit op basis meer overeenkomst met Europa dan omliggende landen gebeurt?
 
En je hebt het ook fout;)
Je mag ALLEEN meedoen als je tot Europa behoort ongeacht de gewoontes en wetten van het land want anders kun je net zo goed ook Costa Rica laten meedoen. Israël heeft ook niet meteen na de WOII dit soort dingen afgedwongen. Het is ook pas vanaf de jaren 80 en toen ze lid werden van e EEG en later de Eurozone, dat zij bij de sportevenementen mee mogen doen als zijnde een " Europees" land.

Israel is toch geen lid van de EEG (voorganger EU) en de Eurozone. Volgens mij betalen ze gewoon in shekels daar.
 
Israel is toch geen lid van de EEG (voorganger EU) en de Eurozone. Volgens mij betalen ze gewoon in shekels daar.
Als eerste dit: Zweden is ook lid maar ze betalen daar nog altijd met Zweedse Kron. Dat is dus geen vereiste van se EEG.
Dat Israel geen echt lid is, is een figuurlijke zaak: door tal van verdragen zoals European Association Agreement enz. hebben zij een uitzonderingspositie toebedeeld gekregen waardoor ze alle rechten hebben zoals ieder ander EU-lid: vrij verkeer van goederen, diensten en personen. Dat is namelijk (alle drie de vrijheden) alleen weggelegd voor de Eurozone. Veel landen zoals bijv. Turkije brengen alleen hun producten, zonder dat ze ook andere vrijheden mogen genieten. Dat terwijl Israel niet eens in Europa ligt. Daar komt bij dat zij ook nog eens, zoals ieder ander EU-lid, mee mogen doen aan de Europese sportevenementen en ze namens Europa mogen uitkomen.
Nee zij zijn officieel geen lid maar vind de verschillen tussen hun rechten en die van de andere lidstaten.
 
Als eerste dit: Zweden is ook lid maar ze betalen daar nog altijd met Zweedse Kron. Dat is dus geen vereiste van se EEG.
Dat Israel geen echt lid is, is een figuurlijke zaak: door tal van verdragen zoals European Association Agreement enz. hebben zij een uitzonderingspositie toebedeeld gekregen waardoor ze alle rechten hebben zoals ieder ander EU-lid: vrij verkeer van goederen, diensten en personen. Dat is namelijk (alle drie de vrijheden) alleen weggelegd voor de Eurozone. Veel landen zoals bijv. Turkije brengen alleen hun producten, zonder dat ze ook andere vrijheden mogen genieten. Dat terwijl Israel niet eens in Europa ligt. Daar komt bij dat zij ook nog eens, zoals ieder ander EU-lid, mee mogen doen aan de Europese sportevenementen en ze namens Europa mogen uitkomen.
Nee zij zijn officieel geen lid maar vind de verschillen tussen hun rechten en die van de andere lidstaten.

Aan de andere kant: als ze deel uit zouden maken van de West Aziatische Voetbalbond, dan moesten ze ondermeer spelen tegen en in: Irak, Jemen, Jordanië, Libanon, Palestina en Syrië. Hebben ze misschien wel veel spelers nodig. ;)
 
Aan de andere kant: als ze deel uit zouden maken van de West Aziatische Voetbalbond, dan moesten ze ondermeer spelen tegen en in: Irak, Jemen, Jordanië, Libanon, Palestina en Syrië. Hebben ze misschien wel veel spelers nodig. ;)
Iran en Irak hebben 8 jaar lang in een oorlog tegenover elkaar gestaan. Ondertussen gingen alle Aziatische evenementen waar beide landen aan meededen gewoon door. In de sport is het niet altijd letterlijk oorlog.
 
Als eerste dit: Zweden is ook lid maar ze betalen daar nog altijd met Zweedse Kron. Dat is dus geen vereiste van se EEG.
Dat Israel geen echt lid is, is een figuurlijke zaak: door tal van verdragen zoals European Association Agreement enz. hebben zij een uitzonderingspositie toebedeeld gekregen waardoor ze alle rechten hebben zoals ieder ander EU-lid: vrij verkeer van goederen, diensten en personen. Dat is namelijk (alle drie de vrijheden) alleen weggelegd voor de Eurozone. Veel landen zoals bijv. Turkije brengen alleen hun producten, zonder dat ze ook andere vrijheden mogen genieten. Dat terwijl Israel niet eens in Europa ligt. Daar komt bij dat zij ook nog eens, zoals ieder ander EU-lid, mee mogen doen aan de Europese sportevenementen en ze namens Europa mogen uitkomen.
Nee zij zijn officieel geen lid maar vind de verschillen tussen hun rechten en die van de andere lidstaten.

Maar vervolgens heb je wel een paspoort nodig om in Israël te komen. Met bovenstaand verhaal zou je denken dat je ID-kaart voldoende is. Of is dat een scheve beredenering van mij? Zou ook zomaar kunnen. :D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan