Euro / Europese Unie

Het recht op een referendum is vastgelegd in de Good Friday Agreements.

De demografische trend is dat er steeds meer katholieken komen en steeds minder protestanten, dus na verloop van tijd is het vrijwel onvermijdelijk dat er een meerderheid voor hereninging komt.

De militante protestanten zouden dat inderdaad niet zo fijn vinden, maar zols gezegd, die sterven langzaam uit. Vooral de jongere generaties hebben steeds minder met godsdienst en activisme/strijd. En de Brexit gaat uiteraard een grote factor van betekenis worden. Noord Ierland stemde remain (56%) en worden nu tegen hun zin hard uit Europa gehaald. En dat zal economisch zeer hard aankomen in N-Ierland.

Als er een hereniging komt, zullen er garanties / zelfbeschikkingsregelingen moeten komen voor de overwegend protestantse delen, maar dat is wereldwijd niets bijzonders.

En uiteraard is een verenigd Ierland, een klein eilandje, als je er objectief naar kijkt, natuurlijk een logische oplossing.

Dat laatste is zeker waar. Het zal mij benieuwen of er genoeg tijd verstreken is om dit enigszins vlekkeloos te laten verlopen.
 
Met een Ierse hereniging bedoel je dan dus de samenvoeging van Noord-Ierland met de republiek Ierland?
Zo ja: is dat wel zo simpel? Vinden de protestanten in Noord-Ierland dat wel zo'n prettig idee? Van steun door Engeland naar een minderheid in één groot Ierland? En dat dan ook op politiek vlak, waar ze nu ook nog vertegenwoordiging hebben? Een politieke partij die de protestanten in één groot Ierland vertegenwoordigt zal toch niet enorm veel zetels krijgen.
En de sentimenten in Noord-Ierland die ook voor de Good Friday Agreement bestonden zijn toch nog steeds verre van uitgestorven. Dat blijkt wel uit de murals in o.a. Belfast, en ook door de manier waarop er bijvoorbeeld wordt gereageerd als je met een auto met Ierse kentekenplaten in Belfast rondrijdt.

Uit de Belfast Telegraph, de verdeling uit 2011:
Almost half the population (48%) designated themselves as British when asked to select one or more of a number of identities, including Northern Irish or Irish.
A total of 29% of the overall population included Northern Irish as an identity while 28% included Irish.
The 2011 census was the first time a question on national identity was asked.
Of those questioned, 40% said they were British only, with the remaining 8% choosing British along with another one of the identities, such as British and Irish or British and Northern Irish.
A quarter of the population defined themselves as Irish only, while 21% said they were Northern Irish only.
In terms of religion, in the 2001 census 53% of the population was Protestant with 44% Catholic.

En dat op een bevolking van bijna 2 miljoen mensen, tegenover bijna 5 miljoen in Ierland. Dat zou dan grofweg 1 miljoen protestanten worden op 7 miljoen inwoners (afgerond 14%), versus een 50%-vertegenwoordiging.

Op meerdere vlakken is het Ierse vraagstuk toch bijzonder interessant in deze. Hoe ze dat op gaan lossen.

Ik denk dat je hiermee prima hebt aangetoond wat het grote probleem van de Brexit is. Rijbewijzen, visa’s, financieel verlies etc is nog te overkomen. Maar het principe “taking back control” met gesloten grenzen en een hard immigratiebeleid is niet te verenigen met een Noord-Ierland zonder grenzen. En dan is daarnaast ook nog het probleem dat de Brexit niet te verenigen is met het Good Friday Agreement. En niemand wil weer terug naar de oorlogssituatie van destijds. Het feit dat er al gerekend is met het sturen van 1000 militairen naar NI op 29 maart is veelzeggend.
 
Wat aanvullingen: Schotland, Londen, vrijwel (?) alle universiteitssteden, Noord Ierland: remain.
Remain is volgens mij meer dan 40%, bij het referendum stemde 48% remain, en dat is op z'n minst gelijk gebleven.
Pindakaas meken hiervan is moeilijk, maar zal toch moeten.

Een nog groter probleem is dat de stem van het volk niet aanwezig is in het parlement. 52% van het volk stemde leave, maar 2/3 van de parlementsleden stemde remain. Er is maar 1 partij in het parlement, de Lib Dems met 12 zetels (van de 650), die remain vertegenwoordigd. May is een remainer, maar moet leave onderhandelen. Corbyn is een Leaver, die van z'n partij een soort remain uit moet voeren.

Je hebt gelijk dat een harde exit of de huidige deal hoogstwaarschijnlijk tot 2 dingen zal leiden: een tweede Indyref in Schotland, met een veel grotere kans op YES en een versneld referendum over de hereninging van Ierland, waarbij ook een YES het meest waarschijnlijk lijkt. Alhoewel we voorzichtig moeten zijn met voorspellingen hier. Wellicht ligt hier de oplossing wel. De Tories zullen het electoraal niet zo heel erg vinden als Schotland weggaat (een Tory government for the foreseeing future). En een Ierse hereniging is op demografische gronden onvermijdbaar in 15-20 jaar, wellicht zal men denken, dan maar versneld. Er zou dan een andere premier moeten komen, een remainer (Raab, Davis?), die een harde Brexit doorvoert.

Uitstel voor een referendum is feitelijk al toegezegd. Uitstel voor een zachte Brexit (Customs Union en Single Market) lijkt ook welhaast zeker luisterend naar de commentaren van de EU. In alle andere gevallen wordt het een no-deal Brexit op 29 maart.

Je hebt volkomen gelijk wat betreft het mandaat van May: dat heeft ze niet en dat is dinsdag wel gebleken. Ze is vrij autistisch en luistert alleen naar een klein groepje vertrouwelingen. Er is helemaal geen overleg geweest met de oppositie en er is dus helemaal geen draagvlak gecreerd voor iets.

Ik denk dat de EU wel een sterk mandaat heeft. Er is in 2.5 jaar geen enkel barstje in het mandaat van Barnier gekomen. En het mandaat van barnier komt natuurlijk gewoon van Merkel en Macron, en die zullen absoluut niet toestaan dat Polen een spaak in het wiel steekt, daar is de EU expert in, 'kleine' landen onder de duim houden. Ik weet niet waarom iedereen Griekenland noemt, die hebben echt geen enkele reden. Volgens mij is het VK juist een steun geweest voor Griekenland in hun 'onderhandelinge' met de EU.

Ook dit is weer een warrige post, wellicht exemplarisch voor de Brexit :sneaky:.

Dank, goede post en aanvullingen.
Wat betreft de EU-1 lijnigheid vraag ik het me af of alle 27 landen wel bij het kruisje tekenen onder wat voor document Barnier ook opsteld. Alle 27 gingen gemakkelijk akkoord met het accepteren dat de UK uittreed (je kan moeilijk anders) maar als het op het ondertekenen van de daadwerkelijke richtlijnen en afspraken aankomt komt er ook een inspraak ronde. Ik kan het me heel goed voorstellen als er tegen die tijd partijen en landen gaan dwarsliggen die vinden dat een niet-EU partner in hun ogen te rooskleurige toezeggingen krijgt. Daarbij is ook de Franse (gele hesjes) als Duitse politieke toekomst (AFD, einde termijn Merkel) verre van rustig momenteel, dus of het blok dat je noemt inderdaad kan blijven zorgen dat de europese linies gesloten blijven waag ik te betwijfelen. Griekenland, Hongarije, Oostenrijk, Polen zijn allen voorbeelden van landen die momenteel weinig met EU afspraken ophebben en die wat minder geneigd zijn om braaf te blijven volgen bij toekomstige (handels)verdragen. Als hun veto gebruikt kan worden voor eigen gewin vermoed ik dat veel landen daar niet vies van zijn.
 
Dank, goede post en aanvullingen.
Wat betreft de EU-1 lijnigheid vraag ik het me af of alle 27 landen wel bij het kruisje tekenen onder wat voor document Barnier ook opsteld. Alle 27 gingen gemakkelijk akkoord met het accepteren dat de UK uittreed (je kan moeilijk anders) maar als het op het ondertekenen van de daadwerkelijke richtlijnen en afspraken aankomt komt er ook een inspraak ronde. Ik kan het me heel goed voorstellen als er tegen die tijd partijen en landen gaan dwarsliggen die vinden dat een niet-EU partner in hun ogen te rooskleurige toezeggingen krijgt. Daarbij is ook de Franse (gele hesjes) als Duitse politieke toekomst (AFD, einde termijn Merkel) verre van rustig momenteel, dus of het blok dat je noemt inderdaad kan blijven zorgen dat de europese linies gesloten blijven waag ik te betwijfelen. Griekenland, Hongarije, Oostenrijk, Polen zijn allen voorbeelden van landen die momenteel weinig met EU afspraken ophebben en die wat minder geneigd zijn om braaf te blijven volgen bij toekomstige (handels)verdragen. Als hun veto gebruikt kan worden voor eigen gewin vermoed ik dat veel landen daar niet vies van zijn.
Zou kunnen, de grootste kans is op dit moment nog steeds dat jouw (en mijn) theorie nooit getest gaat worden: afstel of harde Brexit zijn op dit moment het waarschijnlijkst.
 
Dank, goede post en aanvullingen.
Wat betreft de EU-1 lijnigheid vraag ik het me af of alle 27 landen wel bij het kruisje tekenen onder wat voor document Barnier ook opsteld. Alle 27 gingen gemakkelijk akkoord met het accepteren dat de UK uittreed (je kan moeilijk anders) maar als het op het ondertekenen van de daadwerkelijke richtlijnen en afspraken aankomt komt er ook een inspraak ronde. Ik kan het me heel goed voorstellen als er tegen die tijd partijen en landen gaan dwarsliggen die vinden dat een niet-EU partner in hun ogen te rooskleurige toezeggingen krijgt. Daarbij is ook de Franse (gele hesjes) als Duitse politieke toekomst (AFD, einde termijn Merkel) verre van rustig momenteel, dus of het blok dat je noemt inderdaad kan blijven zorgen dat de europese linies gesloten blijven waag ik te betwijfelen. Griekenland, Hongarije, Oostenrijk, Polen zijn allen voorbeelden van landen die momenteel weinig met EU afspraken ophebben en die wat minder geneigd zijn om braaf te blijven volgen bij toekomstige (handels)verdragen. Als hun veto gebruikt kan worden voor eigen gewin vermoed ik dat veel landen daar niet vies van zijn.

Dat geeft mijn inziens al de kwaliteit van Barnier en zijn team aan. Ondanks alle nationale belangen hebben de 27 landen de deal met May ondertekend. May lukt het niet eens om het binnen haar eigen partij geaccordeerd te krijgen.
 
Dat geeft mijn inziens al de kwaliteit van Barnier en zijn team aan. Ondanks alle nationale belangen hebben de 27 landen de deal met May ondertekend. May lukt het niet eens om het binnen haar eigen partij geaccordeerd te krijgen.

Ik denk dat de complexiteit en moeilijkheid van de twee jobs ook moeilijk vergelijkbaar zijn, toch? Het is niet zo alsof Barnier tussen alle lidstaten het uitvoeren van een referendum moet afstemmen waarin door de EU-burgers werd gestemd op het uit de EU verwijderen van een aantal Zuid-Europese landen. Ik vermoed dat hij het dan ook lastiger zou hebben.
 
Ik denk dat de complexiteit en moeilijkheid van de twee jobs ook moeilijk vergelijkbaar zijn, toch? Het is niet zo alsof Barnier tussen alle lidstaten het uitvoeren van een referendum moet afstemmen waarin door de EU-burgers werd gestemd op het uit de EU verwijderen van een aantal Zuid-Europese landen. Ik vermoed dat hij het dan ook lastiger zou hebben.

Nee, hij moet regelen wat en hoe GB uit de Unie gaat. Waarbij vele belangen die voor sommige lidstaten van groot belang zijn, bijvoorbeeld visserij voor Nederland voor andere landen, zoals Slowakije totaal niet interessant zijn. May hoefde maar 1 ding te doen: de EU verlaten.
Waarbij aangetekend moest worden dat zij moest voldoen aan de fantasie-Brexit van elke stemmer. Zo een van alle lusten van de EU, maar niet de lasten. Om een simpele vergelijking te maken: de Brexiteers willen een auto maken volgens hun eigen regels en niet die van de EU, maar die moet dan weer wel probleemloos overal in de EU toegelaten worden.
 
De jeuk ook, he. Dan ben je minister en dan komt er iemand met een rode bril en een groene broek je kantoor binnen met een idee en een fotograaf. Of je even wil spelen dat je de last hebt van een blauwe postmoderne Wookiee die de brexit voor moet stellen, dan doen we daarna even een tweetje op jouw naam.
 
Interessant. Ik ben benieuwd hoe daar binnen de EU op gereageerd wordt. Al is de EU zo'n logge kolos dat die reactie wel na de carrière van Hoekstra zal komen.



Korte versie.
De soep zal wel niet zo heet gegeten worden als die wordt opgediend. Hangt ook van de stemverhouding af (west tegen oost) weet niet hoe die ligt. Maar blij dat t signaal wordt afgegeven alhoewel je op basis van de timing ook cynisch kan zeggen dat t holle verkiezingspraat is.
 
Interessant. Ik ben benieuwd hoe daar binnen de EU op gereageerd wordt. Al is de EU zo'n logge kolos dat die reactie wel na de carrière van Hoekstra zal komen.
Korte versie.
Heel mooi artikel en goede standpunten. Het vervelende is dat men eerst iets(EU) gecreëerd heeft en daarna pas telkens reageert op een situatie. Probeer het dan maar eens terug te draaien of aan te passen. Dat geld ook voor deze situatie. De subsidies schrappen of anders inregelen gaat in de praktijk nog wel lukken vermoed ik. Het schrappen van een land uit de Schengenzone lijkt mij niet.

De soep zal wel niet zo heet gegeten worden als die wordt opgediend. Hangt ook van de stemverhouding af (west tegen oost) weet niet hoe die ligt. Maar blij dat t signaal wordt afgegeven alhoewel je op basis van de timing ook cynisch kan zeggen dat t holle verkiezingspraat is.
Mij staat bij dat het opleggen van een sanctie binnen de EU de volledige steun moet hebben van alle overige EU landen. En aangezien daar een aantal landen dezelfde ideeën erop nahouden houden stemmen ze tegen.

Als je het er al door krijgt denk ik dat de implementatie van de nieuwe regels heel lastig zal zijn en dat je daarna weer gedwongen wordt andere stappen te ondernemen om die landen op andere vlakken in het gareel te houden.

Met andere worden: Geweldig plan. Maar dit gaat hem niet worden!
 
Laatst bewerkt:
Interessant. Ik ben benieuwd hoe daar binnen de EU op gereageerd wordt. Al is de EU zo'n logge kolos dat die reactie wel na de carrière van Hoekstra zal komen.



Korte versie.
Het is verkiezingstijd. Hoekstra is deze stoere taal op 24 mei weer vergeten, had het niet zo bedoeld, was een proefbalonnetje, etc. DE EU zal hier niet warm of koud van worden.
 
Gaat iedereen eigenlijk stemmen komende donderdag?

Ik doe dat altijd wel, dus ook deze keer. Zojuist even de kieswijzer gedaan. D66 voor 50Plus, GroenLinks en VVD. Ik zat er stiekem aan te denken om uit mijn comfortzone te stappen en op Bas Eickhout van GroenLinks te stemmen. Hij heeft meegeschreven aan het laatste rapport over de klimaatverandering.

Ik vind het eigenlijk vreemd dat we nu weer op Nederlandse partijen moeten stemmen. Het lukt blijkbaar niet om Europese partijen op te richten. Ik weet dat Volt bestaat. Eerlijk gezegd heb ik hun standpunten niet bekeken. Ze stonden bij mij ergens op plek 7 of zo.
 
Gaat iedereen eigenlijk stemmen komende donderdag?

Ik doe dat altijd wel, dus ook deze keer. Zojuist even de kieswijzer gedaan. D66 voor 50Plus, GroenLinks en VVD. Ik zat er stiekem aan te denken om uit mijn comfortzone te stappen en op Bas Eickhout van GroenLinks te stemmen. Hij heeft meegeschreven aan het laatste rapport over de klimaatverandering.

Ik vind het eigenlijk vreemd dat we nu weer op Nederlandse partijen moeten stemmen. Het lukt blijkbaar niet om Europese partijen op te richten. Ik weet dat Volt bestaat. Eerlijk gezegd heb ik hun standpunten niet bekeken. Ze stonden bij mij ergens op plek 7 of zo.
Bedankt voor de tip, heb m maar weer eens gedaan. Volt kwam bij mij in de top-3. Heb even gekeken waar ik af week van mijn vaste partij (stond op de 4e plaats) waren geen schokkende dingen, terwijl ik die bij de top 3 wel tegenkwam. Kortom, ik weet welke kolom ik donderdag moet hebben.
 
Gaat iedereen eigenlijk stemmen komende donderdag?

Ik doe dat altijd wel, dus ook deze keer. Zojuist even de kieswijzer gedaan. D66 voor 50Plus, GroenLinks en VVD. Ik zat er stiekem aan te denken om uit mijn comfortzone te stappen en op Bas Eickhout van GroenLinks te stemmen. Hij heeft meegeschreven aan het laatste rapport over de klimaatverandering.

Ik vind het eigenlijk vreemd dat we nu weer op Nederlandse partijen moeten stemmen. Het lukt blijkbaar niet om Europese partijen op te richten. Ik weet dat Volt bestaat. Eerlijk gezegd heb ik hun standpunten niet bekeken. Ze stonden bij mij ergens op plek 7 of zo.
Ik ga stemmen, maar niet in Nl, was te laat met aanvragen stemkaart, dus dan maar heir in het VK. Het wordt zoals altijd SNP
 
Ik ga stemmen, maar niet in Nl, was te laat met aanvragen stemkaart, dus dan maar heir in het VK. Het wordt zoals altijd SNP
Onze stembiljetten hebben ze naar ons oude Nederlandse adres gestuurd. Het zal wat langer tijd nodig gehad hebben om dat allemaal te wijzigen vermoed ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan