Eens kijken wat het woord "opinierend" inhoudt?
Betekent het dat je gaat vertellen aan het volk wat voor opinie ze over iets moeten hebben?
In de trant van Toivonen is een NSBer?
Van Bommel verdient AL zijn gele kaarten?
Wat kijkt die Strootman toch boos naar scheidsrechters?
Is Mertens geen duikelaar?
Die stoute Pieters slaat zomaar tegen een ruit.
Lens vermoordt bijna het shirt van Mathijssen.
Etcetera.

Maar laten we ons even beperken tot het huidige seizoen.

Schaars steekt een arm uit en raakt een stervende zwaan van Ajax.
Grote commotie in NOS land, maar de truc om de aanklager wakker te schudden voor weer een PSV zaak, mislukt een keer, omdat Nijhuis-hulde- zich niet gek laat maken en gewoon verklaart het voorvalletje gezien en beoordeeld te hebben.

Elm schopt bij zijn tweede poging ongestraft Park maanden de ziekenboeg in, maar niemand komt op het idee om Bjorn Kuipers eens even goed door te zagen over zijn falen. De man onder wiens "voortreffelijke" leiding PSV toevallig vrijwel nooit topwedstrijden wint, hoefde ook niet voor de camera te komen toen hij de elleboogstoot van Mathijssen tegen Lens niet bestrafte, evenmin toen hij AZ de beker schonk ten koste van, jawel ,alweer PSV.

Rekik krijgt geel van Vink en de NOS slaat weer op tilt.
Vink wordt gedwongen tot een openbare biecht, omdat hij een PSVer geen rood gegeven heeft. Erger kan bijna niet volgens de van Gelder/Vermeulen kliek.

Zaterdag wordt er een "Schaars" tikje uitgedeeld aan Depay. Nu heet het een "aai" die verder niets voorstelt. Daarna wordt Toivonen getorpedeerd van achteren-ooit volgens KNVB instructie rood waard- maar gelukkig voor Heerenveen blijft het bij geel.
Dan komt de "Rekik" tackle op Maher en dat is rood.
Maar bij de NOS ziet men dat toch anders. Philip Kooke geeft alle gelegenheid aan de oud Ajacied van Basten, om te jammeren dat dit hooguit geel was en het mannetje met de NOS microfoon blijft maar doorzanikken tegen Gozubuyuk dat hij die rode kaart niet had mogen trekken volgens van Basten en hemzelf. Want het betrof een actie TEGEN een PSVer. Dat laatste zei de man er niet bij, natuurlijk niet, in zijn intimiderende, sorry, opinierende interview met een scheidsrechter.

De wegen die de NOS (en nog wat andere media) bewandelt om ons een opinie te geven hier in papagaaienland, zijn wat mij betreft om te :braak:
 
Vond het een prima aflevering van SV, maar wat mij betreft sloeg Ronald de boer een beetje door met zijn opmerking over dat die rode kaart van die Herenveen speler geen rood was.
Dat vond ik echt absurd.
Dat was gewoon 200% rood, en dat zag iedereen aan tafel behalve Ronald.
Dat met Schaars was inderdaad niets, en daarin was Jack niet objectief.
Maar verder vond ik het een prima aflevering.
 
Vond het een prima aflevering van SV, maar wat mij betreft sloeg Ronald de boer een beetje door met zijn opmerking over dat die rode kaart van die Herenveen speler geen rood was.
Dat vond ik echt absurd.
Dat was gewoon 200% rood, en dat zag iedereen aan tafel behalve Ronald.
Dat met Schaars was inderdaad niets, en daarin was Jack niet objectief.
Maar verder vond ik het een prima aflevering.

SV heb ik niet gezien.
De voorbeelden van volksverlakkerij door onze met twee maten metende staatsomroep, komen uit NOS Studio Sport.
Ik vond dat genante, hardnekkig inpraten op Gozubuyuk zaterdag geen "prima aflevering".
 
Wijze woorden van Johan Derksen. PSV bulkt van het talent, we wisten dat er een dip zou komen, komt wel goed. Cocu de tijd geven. PSV heeft goud in handen met spelers als Depay. De enige fout die Cocu heeft gemaakt: Toivonen. Speler die al drie maanden weg wil, daar krijg je de knop niet meer bij om.
 
Wijze woorden van Johan Derksen. PSV bulkt van het talent, we wisten dat er een dip zou komen, komt wel goed. Cocu de tijd geven. PSV heeft goud in handen met spelers als Depay. De enige fout die Cocu heeft gemaakt: Toivonen. Speler die al drie maanden weg wil, daar krijg je de knop niet meer bij om.

Juist. Ik denk persoonlijk dat je dit PSV een beetje kan vergelijken met het Feyenoord 2010/2011 versie 2.0. Komt wel goed met PSV.
 
Juist. Ik denk persoonlijk dat je dit PSV een beetje kan vergelijken met het Feyenoord 2010/2011 versie 2.0. Komt wel goed met PSV.

Ik hoop vurig dat je gelijk krijgt.
Maar om dat nu te baseren op die VI draaitol/hork die noch over veel innerlijke beschaving noch over veel voorspellende gaven beschikt, lijkt me wat dubieus.;)
 
Dus jij hoopt dat PSV net als Feyenoord, na dit seizoen tenminste nóg eens 2 of 3 seizoenen geen titel wint?

Foutje.:oops:
Maar als er niet drastische versterkingen komen op korte termijn en er niet gauw iets gedaan wordt aan de blijkbaar lang niet door iedereen doorziene foute instelling van een aantal jonkies , zou onze 22e titel die ik zo graag in 2009 had gezien(dan was ons record 5 op rij geweest:)), wel eens minstens 2 of 3 jaar of langer op zich kunnen laten wachten.
 
Foutje.:oops:
Maar als er niet drastische versterkingen komen op korte termijn en er niet gauw iets gedaan wordt aan de blijkbaar lang niet door iedereen doorziene foute instelling van een aantal jonkies , zou onze 22e titel die ik zo graag in 2009 had gezien(dan was ons record 5 op rij geweest:)), wel eens minstens 2 of 3 jaar of langer op zich kunnen laten wachten.

Niet mee oneens, maar ik heb het al eerder aan anderen gevraagd: wie zou een haalbare versterking zijn, die binnen het salarishuis past, die daadwerkelijk iets toevoegt aan dit PSV en die in de Eredivisie wil voetballen? Ik zou het zo 1,2,3 niet weten. En nu niet aankomen met een tropische verassing, want die voldoen niet aan deze criteria. Die tijd is echt voorbij dat we Romario en Ronaldo kunnen halen.
 
Wijze woorden van Johan Derksen. PSV bulkt van het talent, we wisten dat er een dip zou komen, komt wel goed. Cocu de tijd geven. PSV heeft goud in handen met spelers als Depay. De enige fout die Cocu heeft gemaakt: Toivonen. Speler die al drie maanden weg wil, daar krijg je de knop niet meer bij om.

Derksen zei bovendien dat PSV de meest talentvolle selectie van de eredivisie heeft. En eerlijk gezegd geloof ik dat ook. Evenzeer als ik het (al voor seizoenaanvang) eens was met de opmerking dat de technische staf niet complementair is.
PSV heeft een strategische koers uitgezet en moet nu niet gaan zwalken.
Uiteraard moet je echte versterkingen niet laten schieten, integendeel!
Maar de koers van een selectie hoofdzakelijk bestaande uit (Nederlandse!!) jonge talenten werd breed gedragen. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst :cool:
 
Gijp zei dan wel weer dat-ie Hiljemark helemaal niks vond. Het is mij ook nog niet gelukt me helemaal van dat gevoel te ontworstelen.

Waar ik het niet mee eens was: Arias werd helemaal afgefikt. Vond ik in de tweede helft dan weer niet onaardig. Hoewel het klopt dat-ie zeker 4x de bal te ver voor zichzelf uitspeelde. Dat is dan weer iets wat je nog in de B-jeugd ziet.
 
Derksen zei bovendien dat PSV de meest talentvolle selectie van de eredivisie heeft. En eerlijk gezegd geloof ik dat ook. Evenzeer als ik het (al voor seizoenaanvang) eens was met de opmerking dat de technische staf niet complementair is.
PSV heeft een strategische koers uitgezet en moet nu niet gaan zwalken.
Uiteraard moet je echte versterkingen niet laten schieten, integendeel!
Maar de koers van een selectie hoofdzakelijk bestaande uit (Nederlandse!!) jonge talenten werd breed gedragen. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst :cool:

Misschien is een breekijzer voorin de oplossing, zoals elders werd geopperd. Een type Demouge, die even oorlog kan maken en wat forceren. Ongeduldig word ik niet, over sommige beslissingen kan ik me wel ergeren. SV en VI volg ik, kop in het zand, meestal alleen als PSV enigszins redelijk gespeeld heeft.
 
Niet mee oneens, maar ik heb het al eerder aan anderen gevraagd: wie zou een haalbare versterking zijn, die binnen het salarishuis past, die daadwerkelijk iets toevoegt aan dit PSV en die in de Eredivisie wil voetballen? Ik zou het zo 1,2,3 niet weten. En nu niet aankomen met een tropische verassing, want die voldoen niet aan deze criteria. Die tijd is echt voorbij dat we Romario en Ronaldo kunnen halen.
Op dit moment is het gebrek aan scorend vermogen het meest fataal.
Hoe zwak onze zwakste schakel, de linksback ook is, fataal is slechts het gegeven dat je je kansen niet benut.
Dus prioriteit nummer een is -en daar ben ik het een keertje met van Raay oneens , is niet het middenveld of de backs.
Arias en Hendrix of Tamata, kunnen gesteund door het redelijke duo Bruma/Rekik het onheil achterin van vorig jaar voorkomen.
En als eventueel Maher eventueel het niveau niet aan blijkt te kunnen, zijn er nog mogelijkheden met Park, Wijnaldum-jawel maar niet op 10;)- en van Ooijen.
Het probleem is dat we niet scoren. Met buitenspelers die het woord "zijlijn" en het woord "voorzet" niet kennen, is er een probleem, dat Narsing -en hopelijk ooit nog Depay kunnen oplossen.
Maar een scorende spits is onontbeerlijk.
Ik hoor hier Demouge noemen voor het va-banque.Maar dan moeten onze jongetjes eerst leren wat dat precies betekent.Want dan mag je geen stap meer zetten met de bal, maar moet je hem steeds de 16 inpompen. Oei, wat is dat nu weer, va banque? Moeilijk woord, coach.
Ik noem zelf geen namen. Wel een type spits. Een Kezman. Een van der Kuylen. Iemand die de bal er gewoon inschiet. Met kracht, tussen de palen, op de juiste plaats, desnoods gewoon het intikkertje verzilverend. Geen poespas met eindeloos postbode spelen of combinerend in de goal willen belanden.
Als we zo'n type hadden gehad in de dramatisch verlopen wedstrijden tot nu toe, hadden we heel veel punten gehaald.
Want als je zelf een paar keer scoort tijdens je overwicht, kantelt een wedstrijd niet meer in je nadeel.
Iemand die scoort zou de enige aankoop moeten zijn in de winterstop. Een die betaalbaar is-mag best een paar miljoen kosten- en goed genoeg voor de Eredivisie van nu.
En dat is toch al gauw het geval .

:)
Misschien is een breekijzer voorin de oplossing, zoals elders werd geopperd. Een type Demouge, die even oorlog kan maken en wat forceren. Ongeduldig word ik niet, over sommige beslissingen kan ik me wel ergeren. SV en VI volg ik, kop in het zand, meestal alleen als PSV enigszins redelijk gespeeld heeft.

Jouw keuze van wel of niet SV en VI kijken is ook de mijne.
Dat is geen kop in het zand ,hoor.
Want veel "analyses" daar verdienen die naam toch niet.
Kun je soms nog beter hier terecht.;)
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment is het gebrek aan scorend vermogen het meest fataal...................................een scorende spits is onontbeerlijk.

Ja dat hoor ik iedereen roepen, maar is dat nu echt het probleem? Dat gaat me veel te kort door de bocht en dat lost niet alles op. We hebben maar 3 keer minder gescoord dan koploper Vitesse en 4 keer minder dan nr. 2 Ajax!!
Zij staan inmiddels wel 7, respectievelijk 5 punten boven ons. We staan op de ranglijst tussen nr. 7 Feyenoord en nr. 9 Heerenveen in (doen het dus ook niet zo best) en zij hebben toch vaker gescoord dan PSV. Vorig seizoen maakten we veruit de meeste doelpunten, maar eindigden we met de hakken over de sloot als 2e in de eindstand (gelijk in punten met nr. 3 Feyenoord maar dus dankzij die doelpunten boven hen).

Doelpunten scoren, zegt m.i. dus niet zo heel veel. Verdedigend klopt het ook voor geen reet! Dat ligt niet alleen aan onze matige verdedigers. Dat komt omdat ze het vaak ook alleen moeten doen. Verdedigen begint op de plek waar je balverlies lijdt. Dus als Depay zich weer eens vastloopt of Locadia schiet tegen een verdediger aan, Schaars of Maher tikken de bal naar 'een verkeerde kleur', dan begint op dat punt de verdediging. Goede voetballers jagen meteen weer door en gaan niet eerst een 'rouwperiode' inlassen maar hebben dan vaak de bal al weer terug in de ploeg, nog voordat die via de tegenstander in de buurt van de 16 is en bij je eigen verdedigers.

Ons probleem is m.i. toch nog steeds een mentaliteitskwestie: "Oeps, ik verspeel de bal. Oh jee, nu moet iemand anders hem maar weer terugpakken want ik moet dit eerst even verwerken en ik ben aanvaller dus moet ook even uitrusten voor mijn volgende actie als mijn medespelers tenminste die bal weer een keer afpakken en aan mij geven." Slappe hap gewoon en zij moeten daarop gecoacht worden en ik pleit voor 'een' André Wetzel, Frans Adelaar of Ton du Chatinier bij de technische staf die de jongens eens even echt gaat leren wat een teamsport betekent.

Dan kan iedereen zeggen dat we de meest talentvolle selectie hebben, maar talent alleen is niet genoeg, toch? Dat maakt ze nog geen goede voetballers of een goed team. Die groei zie ik elders wel, misschien met minder talentvolle spelers, maar zij gaan vooruit en zijn misschien dan toch betere voetballers en/of een beter team. Dat kneden van de talenten tot goede voetballers en het smeden van een goed team, dat is vakmanschap en daar kunnen we winst boeken door de technische staf te versterken.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat hoor ik iedereen roepen, maar is dat nu echt het probleem? Dat gaat me veel te kort door de bocht en dat lost niet alles op. We hebben maar 3 keer minder gescoord dan koploper Vitesse en 4 keer minder dan nr. 2 Ajax!!
Zij staan inmiddels wel 7, respectievelijk 5 punten boven ons. We staan op de ranglijst tussen nr. 7 Feyenoord en nr. 9 Heerenveen in (doen het dus ook niet zo best) en zij hebben toch vaker gescoord dan PSV. Vorig seizoen maakten we veruit de meeste doelpunten, maar eindigden we met de hakken over de sloot als 2e in de eindstand (gelijk in punten met nr. 3 Feyenoord maar dus dankzij die doelpunten boven hen).

Doelpunten scoren, zegt m.i. dus niet zo heel veel. Verdedigend klopt het ook voor geen reet! Dat ligt niet alleen aan onze matige verdedigers. Dat komt omdat ze het vaak ook alleen moeten doen. Verdedigen begint op de plek waar je balverlies lijdt. Dus als Depay zich weer eens vastloopt of Locadia schiet tegen een verdediger aan, Schaars of Maher tikken de bal naar 'een verkeerde kleur', dan begint op dat punt de verdediging. Goede voetballers jagen meteen weer door en gaan niet eerst een 'rouwperiode' inlassen maar hebben dan vaak de bal al weer terug in de ploeg, nog voordat die via de tegenstander in de buurt van de 16 is en bij je eigen verdedigers.

Ons probleem is m.i. toch nog steeds een mentaliteitskwestie: "Oeps, ik verspeel de bal. Oh jee, nu moet iemand anders hem maar weer terugpakken want ik moet dit eerst even verwerken en ik ben aanvaller dus moet ook even uitrusten voor mijn volgende actie als mijn medespelers tenminste die bal weer een keer afpakken en aan mij geven." Slappe hap gewoon en zij moeten daarop gecoacht worden en ik pleit voor 'een' André Wetzel, Frans Adelaar of Ton du Chatinier bij de technische staf die de jongens eens even echt gaat leren wat een teamsport betekent.

Dan kan iedereen zeggen dat we de meest talentvolle selectie hebben, maar talent alleen is niet genoeg, toch? Dat maakt ze nog geen goede voetballers of een goed team. Die groei zie ik elders wel, misschien met minder talentvolle spelers, maar zij gaan vooruit en zijn misschien dan toch betere voetballers en/of een beter team. Dat kneden van de talenten tot goede voetballers en het smeden van een goed team, dat is vakmanschap en daar kunnen we winst boeken door de technische staf te versterken.

Ik zeg niet dat er geen kern van waarheid in je verhaal zit, maar juist gasten als Depay en Locadia hebben dat aspect uitstekend opgepikt en leveren heel veel verdedigende arbeid. Zoals Schaars zegt; het lijkt alsof we niet willen, maar we willen juist heel hard en heel graag!
Het probleem is alleen dat dit elftal bij zowel balbezit als balwinst niet goed staat.En daar schiet Cocu, waar ik verder nog steeds vertrouwen in heb, tekort.
Een topteam als PSV moet zich niet te pletter hoeven lopen achter de tegenstander, het moet juist andersom zijn. Zeker tegen 10 man.
En goed positiespel begint bij het goed invullen van de posities. In verdedigend maar ook aanvallend opzicht.Afgelopen weekend was het aanvallende onvermogen wederom pijnlijk duidelijk. Je speelt er nauwelijks doorheen! Verdedigend komen we niet in de problemen, alleen die ene keer dat zij er door breken, is dat meteen fataal. Concentratie en persoonlijke fouten! Maar als je al met 3-0 voorstaat is dat allemaal niet erg.

Ik ben het er mee eens dat een breekijzer nuttig is bij wedstrijden dat het niet loopt. Ik vind echter het voornaamste aspect ons middenveld.
Als je tegenstander een muur trekt, wat ze dus steeds doen, moet je daar spelers hebben lopen die
1) De intelligentie hebben voor zichzelf of anderen openingen te creeeren
2) Penetrerend vermogen te hebben, om Hiddink eens met een vreemde maar duidelijke uitspraak te citeren
3) Last but zeker not least: een wedstrijd kunnen open breken met een vlammend schot uit de tweede lijn.
Zo zijn de laatste jaren heel wat zaadwedstrijden gewonnen door bijv Ajax. Voetballend niets presteren maar Eriksen of eerder Janssen die de bal er dan toch inrossen.

Er spelen een aantal problemen en er zijn een aantal oplossingen mogelijk. Maar hoe we het ook wenden of keren, het middenveld is ons grootste probleem. Aanvallend, maar ook verdedigend.

Jan van Halst laat het probleem nog eens mooi zien.
http://foxsports.nl/video/173026-piero-toivonen-maakt-een-boswandeling.html
Probleem breedte? Vooral probleem geen lopende mensen!!!! En tja, ik kan er ook niks aan doen, maar man en paard spreekt ook weer voor zich!
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is alleen dat dit elftal bij zowel balbezit als balwinst niet goed staat.En daar schiet Cocu, waar ik verder nog steeds vertrouwen in heb, tekort.
Een topteam als PSV moet zich niet te pletter hoeven lopen achter de tegenstander, het moet juist andersom zijn. Zeker tegen 10 man.
En goed positiespel begint bij het goed invullen van de posities. In verdedigend maar ook aanvallend opzicht.Afgelopen weekend was het aanvallende onvermogen wederom pijnlijk duidelijk. Je speelt er nauwelijks doorheen! Verdedigend komen we niet in de problemen, alleen die ene keer dat zij er door breken, is dat meteen fataal. Concentratie en persoonlijke fouten! Maar als je al met 3-0 voorstaat is dat allemaal niet erg.

Ik ben het er mee eens dat een breekijzer nuttig is bij wedstrijden dat het niet loopt. Ik vind echter het voornaamste aspect ons middenveld.
Als je tegenstander een muur trekt, wat ze dus steeds doen, moet je daar spelers hebben lopen die
1) De intelligentie hebben voor zichzelf of anderen openingen te creeeren
2) Penetrerend vermogen te hebben, om Hiddink eens met een vreemde maar duidelijke uitspraak te citeren
3) Last but zeker not least: een wedstrijd kunnen open breken met een vlammend schot uit de tweede lijn.
Zo zijn de laatste jaren heel wat zaadwedstrijden gewonnen door bijv Ajax. Voetballend niets presteren maar Eriksen of eerder Janssen die de bal er dan toch inrossen.

Er spelen een aantal problemen en er zijn een aantal oplossingen mogelijk. Maar hoe we het ook wenden of keren, het middenveld is ons grootste probleem. Aanvallend, maar ook verdedigend.

Jan van Halst laat het probleem nog eens mooi zien.
http://foxsports.nl/video/173026-piero-toivonen-maakt-een-boswandeling.html
Probleem breedte? Vooral probleem geen lopende mensen!!!! En tja, ik kan er ook niks aan doen, maar man en paard spreekt ook weer voor zich!

Dit is dus precies de spijker op zijn kop en er is ook duidelijk op de beelden te zien wie de grote dissonant hierin is. Bij aanvang van de competitie en voorronde CL viel het juist op dat er zo veel beweging was bij PSV en toen stond het wel goed. En wie speelde er toen niet mee???? Juist ja!! Dus moet er nu echt gekozen worden voor spelers die wel willen werken voor hun geld en niet anderhalf uur lang naar nootjes lopen te zoeken met hun kop naar beneden. Wanneer gaan Cocu zijn ogen nou eens echt open en grijpt hij keihard in. Accepteer nou gewoon dat verlies en laat de spelvreugde terugkeren.
 
Ja dat hoor ik iedereen roepen, maar is dat nu echt het probleem? Dat gaat me veel te kort door de bocht en dat lost niet alles op. We hebben maar 3 keer minder gescoord dan koploper Vitesse en 4 keer minder dan nr. 2 Ajax!!
Zij staan inmiddels wel 7, respectievelijk 5 punten boven ons. We staan op de ranglijst tussen nr. 7 Feyenoord en nr. 9 Heerenveen in (doen het dus ook niet zo best) en zij hebben toch vaker gescoord dan PSV. Vorig seizoen maakten we veruit de meeste doelpunten, maar eindigden we met de hakken over de sloot als 2e in de eindstand (gelijk in punten met nr. 3 Feyenoord maar dus dankzij die doelpunten boven hen).

Doelpunten scoren, zegt m.i. dus niet zo heel veel. Verdedigend klopt het ook voor geen reet! Dat ligt niet alleen aan onze matige verdedigers. Dat komt omdat ze het vaak ook alleen moeten doen. Verdedigen begint op de plek waar je balverlies lijdt. Dus als Depay zich weer eens vastloopt of Locadia schiet tegen een verdediger aan, Schaars of Maher tikken de bal naar 'een verkeerde kleur', dan begint op dat punt de verdediging. Goede voetballers jagen meteen weer door en gaan niet eerst een 'rouwperiode' inlassen maar hebben dan vaak de bal al weer terug in de ploeg, nog voordat die via de tegenstander in de buurt van de 16 is en bij je eigen verdedigers.

Ons probleem is m.i. toch nog steeds een mentaliteitskwestie: "Oeps, ik verspeel de bal. Oh jee, nu moet iemand anders hem maar weer terugpakken want ik moet dit eerst even verwerken en ik ben aanvaller dus moet ook even uitrusten voor mijn volgende actie als mijn medespelers tenminste die bal weer een keer afpakken en aan mij geven." Slappe hap gewoon en zij moeten daarop gecoacht worden en ik pleit voor 'een' André Wetzel, Frans Adelaar of Ton du Chatinier bij de technische staf die de jongens eens even echt gaat leren wat een teamsport betekent.

Dan kan iedereen zeggen dat we de meest talentvolle selectie hebben, maar talent alleen is niet genoeg, toch? Dat maakt ze nog geen goede voetballers of een goed team. Die groei zie ik elders wel, misschien met minder talentvolle spelers, maar zij gaan vooruit en zijn misschien dan toch betere voetballers en/of een beter team. Dat kneden van de talenten tot goede voetballers en het smeden van een goed team, dat is vakmanschap en daar kunnen we winst boeken door de technische staf te versterken.

Ik zie PSV verdedigend eigenlijk niet zo veel weggeven. Ik hou het toch op voorspelbaar en te traag aanvallen, én een gebrek aan effectiviteit voor de goal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan