Ergernissen

Ja hallo, zo werkt het niet meer. Tegenwoordig moeten we vanuit de onderbuik reageren en alles wat hoger dan ons geplaatst is direct als incompetent zien...
Wat kort door de bocht over een onderwerp waar ik in m'n rechtenstudie een semester college over heb gehad en waarover hele bibliotheken zijn volgeschreven :rolleyes:
 
Wat kort door de bocht over een onderwerp waar ik in m'n rechtenstudie een semester college over heb gehad en waarover hele bibliotheken zijn volgeschreven :rolleyes:
:ROFL: oeps. Was ook niet persoonlijk bedoeld (schreef het als reactie op de juist genuanceerde reactie van JCS, iets waar ik in deze tijd blij mee ben)

Zie jou enkele posts eerder dit schrijven
Vergelding is ook een van de doelen van het strafrecht. En dat aspect is inmiddels geheel ondergesneeuwd, in de rationalisering van bezuinigingen.
Kan mij van school van ca. 20jr geleden herinneren dat vergelding toen al geen onderdeel was van ons strafrecht??

Overigens lastig om over het NL-se strafrecht te praten en daar een zaak uit België bij te halen. Enige manier die kans op herhaling voor 100% voorkomt is mensen niet meer vrij laten in de samenleving. Ben daar geen voorstander van, t gros heeft m.i. recht op een 2e kans. Aan de andere kant gaat van dit soort zaken mijn bloed wel koken.
 
:ROFL: oeps. Was ook niet persoonlijk bedoeld (schreef het als reactie op de juist genuanceerde reactie van JCS, iets waar ik in deze tijd blij mee ben)

Zie jou enkele posts eerder dit schrijven

Kan mij van school van ca. 20jr geleden herinneren dat vergelding toen al geen onderdeel was van ons strafrecht??

Overigens lastig om over het NL-se strafrecht te praten en daar een zaak uit België bij te halen.
No problem. :D. Nuance is uiteraard goed, helemaal mee eens.

Vergelding is nog steeds een van de doelen van het Nlse strafrecht

Overigens hadden we het over een steekpartij in Breda (meen ik), naar aanleiding van die Belgische zaak.
 
No problem. :D. Nuance is uiteraard goed, helemaal mee eens.

Vergelding is nog steeds een van de doelen van het Nlse strafrecht

Overigens hadden we het over een steekpartij in Breda (meen ik), naar aanleiding van die Belgische zaak.
Helder aangaande de vergelding.

Gevoelsmatig is die 100u propjes prikken wel weinig. De eis die er lag was 12 weken cel, hoe de rechter dan op 2.5 week beschikbaarheid uitkomt is voor mij wel een grote vraag.
 
[...]Nuance is uiteraard goed, helemaal mee eens.[...]

De tegenwoordige neiging om nuance steeds meer te negeren is een aardige ergernis. Maar we zijn allemaal ook maar mensen, waardoor nuance zelf ook vaak genoeg ergerniswekkend is. Om het voor onszelf op gebied van straf(recht) nog maar wat genuanceerder te maken is dit een interessante podcast om eens te luisteren: Tim Ferriss Goes to Maximum Security Prison. Ikzelf vond het hierna nog moeilijker dan voorheen om een oordeel te vormen over hoe we om moeten gaan met (cel)straffen.
 
Ik ken de individuele gevallen ook niet (heb er in een ver verleden wel voor geleerd), maar ik vertrouw er niet zo maar op dat het systeem goed is. De rechterlijke macht staat onder grote financiele druk, en de mogelijkheden om zwaar te strafen zijn dor lachende Mark grotendeels wegbezuinigd. Ook vind ik, en ik debnk dat ik daar als lid van de samenleving (theoretisch dan, want wij wonen beiden niet in Nl ;)) best een mening kan hebben over de hoogte van de strafmaat en de doelstelling van het stafrecht. Vergelding was vroeger het enige doel van straf, nu speelt het bijna niet meer mee (behalve in politieke zaken). Ik vind dat de balans weer wat meer terug moet. Als je iemand iets aan hebt gedaan, moet dat, naar het slachtoffer en de samenleving toe, vergolden worden. Een taakstraf, waarvoor het echte tuig vaak niet eens op komt dagen, vind ik geen vergelding voor het feit dat hij iemand in z'n buik heeft gestoken met een mes. Ik vind, dat je daarvoor gewoon een half jaar cel minimaal moet krijgen.

Dat snap ik. Kritisch zijn is natuurlijk ook gewoon goed. Ik heb zelf alleen niet zo veel met vergelding (in de vorm van een celstraf). Niet dat ik nu een beter alternatief paraat heb, maar ik zou liever zien dat die figuren iets nuttigs doen (voor zichzelf en de samenleving, en dus niet 10 dagen propjes prikken).
 
Niet te betalen natuurlijk, maar bij dit soort zaken mag er wel een soort mini-TBS komen. Eerst de straf en vervolgens twee keer per week verplichte therapie waarbij de therapeut een periodieke evaluatie doet met als resultaat; 1) doorgaan 2) genezen/ stoppen 3) straf verhogen ter bescherming van de samenleving

Daarnaast mag ook wel eens gekeken worden naar de invalshoek van het slachtoffer. Laatst iets over gehoord op Radio 1. Op dit moment richt de strafzaak zich op de dader maar eigenlijk moet het slachtoffer centraal staan. Die moet de mogelijkheid hebben om de confrontatie aan te gaan en betrokken worden in het proces. In elk geval het overdenken waard.
 
Het is weer de tijd van het overstappen... ik word behoorlijk moe van al die zorgverzekeraars die enorme bedragen proppen in tv-reclames.
 
Het verkeer maar weer eens. Ik moest even junior naar Zoetermeer brengen. Hij moet daar zijn NIO toets inhalen. 8:30 uur, een verschrikkelijke tijd natuurlijk. Heen ging nog prima. Terug een uur vertraging op 15 km. #K.tzooi
 
Het verkeer maar weer eens. Ik moest even junior naar Zoetermeer brengen. Hij moet daar zijn NIO toets inhalen. 8:30 uur, een verschrikkelijke tijd natuurlijk. Heen ging nog prima. Terug een uur vertraging op 15 km. #K.tzooi
Hier hetzelfde, behalve dat ik een stuk later vertrok. Ik dacht dat als ik om 9 uur zou vertrekken, de spits wel mee zou vallen. Niet dus. Over 3 kleine stukjes snelweg (normaal minder dan 20 minuten) nu ruim 50 minuten gedaan.
 
Het verkeer maar weer eens. Ik moest even junior naar Zoetermeer brengen. Hij moet daar zijn NIO toets inhalen. 8:30 uur, een verschrikkelijke tijd natuurlijk. Heen ging nog prima. Terug een uur vertraging op 15 km. #K.tzooi
Je beseft je dat je een onderdeel van het probleem bent ;)
 
Nou, de klacht is tweeledig:
1) wie verzint er zo'n tijdstip om over de weg te moeten? Laat die toets gewoon om 11 uur maken.
2) mensen moeten eens leren rijden in plaats van tegen elkaar aan rijden.

Eens, weet dat jij ook regelmatig thuiswerkt en dus ook een deel van de oplossing bent. over het 2e punt, het is gewoon drukker, de kans dat een fout resulteert in een botsing is daardoor gewoonweg groter. Hou m'n hart vast, juli 2019 gaat hier de A2 tussen Utrecht en Amsterdam naar gehele dag 130km/u. Tussen Woerden en Utrecht heeft dit ook geresulteerd in meer ongelukken, en dus meer file.. Blij dat ik a. de andere kant op ga en b. vaak de trein neem.
Maar waarom moest die NIO-toest in Zoetermeer uberhaupt, kan zoiets niet op de eigen school worden afgenomen?
 
Eens, weet dat jij ook regelmatig thuiswerkt en dus ook een deel van de oplossing bent. over het 2e punt, het is gewoon drukker, de kans dat een fout resulteert in een botsing is daardoor gewoonweg groter. Hou m'n hart vast, juli 2019 gaat hier de A2 tussen Utrecht en Amsterdam naar gehele dag 130km/u. Tussen Woerden en Utrecht heeft dit ook geresulteerd in meer ongelukken, en dus meer file.. Blij dat ik a. de andere kant op ga en b. vaak de trein neem.
Maar waarom moest die NIO-toest in Zoetermeer uberhaupt, kan zoiets niet op de eigen school worden afgenomen?
De jongeman was ziek tijdens de NIO en dit was de inhaal. :(
 
Eens, weet dat jij ook regelmatig thuiswerkt en dus ook een deel van de oplossing bent. over het 2e punt, het is gewoon drukker, de kans dat een fout resulteert in een botsing is daardoor gewoonweg groter. Hou m'n hart vast, juli 2019 gaat hier de A2 tussen Utrecht en Amsterdam naar gehele dag 130km/u. Tussen Woerden en Utrecht heeft dit ook geresulteerd in meer ongelukken, en dus meer file.. Blij dat ik a. de andere kant op ga en b. vaak de trein neem.
Maar waarom moest die NIO-toest in Zoetermeer uberhaupt, kan zoiets niet op de eigen school worden afgenomen?
Ik snap natuurlijk heel goed dat meer drukte ook meer kans op ongevallen geeft. Maar ik vind dat veel mensen ook gevaarlijk rijden qua invoegen, inhalen, linksrijden, appen, etc. Ik denk dat daar ook nog veel winst te behalen is.
 
Voor de overige mensen van mijn generatie met zonder kinderen (hoeven jullie het niet ook op te zoeken): de NIO-toets staat voor Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau. Zeg maar de CITO toets met zonder C en T, maar met een N.
 
Voor de overige mensen van mijn generatie met zonder kinderen (hoeven jullie het niet ook op te zoeken): de NIO-toets staat voor Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau. Zeg maar de CITO toets met zonder C en T, maar met een N.

Hoor ik al bij de generatie van oude mensen:eek::confused:
 
Voor de overige mensen van mijn generatie met zonder kinderen (hoeven jullie het niet ook op te zoeken): de NIO-toets staat voor Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau. Zeg maar de CITO toets met zonder C en T, maar met een N.
Dank u. Ben wel zo ongeveer van jouw generatie, en met kinderen, maar die krijgen logischerwijs geen NIO.
 
Terug
Bovenaan Onderaan