Eredivisie Algemeen

Dan heb ik toch liever 16.30 op zaterdag dan 19.00 op vrijdag. Doordeweeks om 7 uur is echt de grootste nachtmerrie qua tijden die ik ooit heb meegemaakt, dan staat het werkelijk waar overal vast haha. Ik kan dan best 2 uur uit gaan trekken om naar Eindhoven te rijden.

Ik heb dan ook vaak wel te doen met de fans uit de Jupiler League, iedere keer op vrijdagavond om 8 uur. Laat die competitie ook gewoon lekker op zaterdag en zondag lopen, zul je zien dat er ook veel meer volk op af komt.
En op tv kijkt toch geen hond. En als het een wedstrijd van de dag ervoor is, maakt dat ook niks uit.
 
https://www.vi.nl/nieuws/primeur-in-nederlands-voetbal-knvb-staat-vijf-wissels-toe

Wat is er eigenlijk op tegen om onbeperkt te wisselen? Dan uiteraard wel zoals bij andere sporten: gewoon wisselen tijdens het spel. Op die manier voorkom je tijdrekken door te wisselen (vooral de wissels in de 92e minuut vind ik belachelijk, zou niet moeten kunnen), krijgen meer spelers speeltijd en heb je niet het risico dat als je je laatste wissel doet, je met tien man verder moet omdat er iemand geblesseerd raakt. Dat is ook gewoon oneerlijk, zeker als de blessure veroorzaakt wordt door de tegenstander. Daarnaast voorkom je dat spelers die geblesseerd zijn te snel weer het veld op gaan, omdat ze niet gewisseld worden. Als ze er toch weer in kunnen komen, zullen ze zich beter laten behandelen en komen ze tot betere conclusies of je verder kunt of niet.

Ik zie het wel zitten.
 
Ik vind 5 wissels in 3 gelegenheden wel prima vanuit PSV gedacht. Wij hebben genoeg spelers waardoor je wel vaak kan starten met dezelfde elf maar dat je bij makkelijke avonden ook meteen 5 man kan wisselen. Ik vind wel dat er extra focus mag zijn op tijdrekken want je haalt het tempo volledig eruit als je om en om 2 wissels toe past.

Onbeperkt wisselen hoort gewoon niet bij het voetbal spel, is ook niet zo eenvoudig en het voegt wmb niet zoveel toe.
 
Even twee "nadelen" van onbeperkt wisselen, al lig het er aan vanuit welk perspectief je het bekijkt, misschien is het voor bepaalde clubs een voordeel:

- Gele kaart krijgt minder betekenis. Je kan immers een speler met een gele kaart direct wisselen en daardoor ontloop je de kans op een indirecte rode kaart. Dit is misschien op te lossen met een tijdstraf.
- Clubs met een minder brede selectie hebben nadeel t.o.v. clubs met een brede selectie. Dat is nu natuurlijk ook al zo, maar met onbeperkt wisselen wordt dat verschil groter.

Maar op zich vind ik het zelf wel een mooi concept waar verder over nagedacht mag worden.
 
Even twee "nadelen" van onbeperkt wisselen, al lig het er aan vanuit welk perspectief je het bekijkt, misschien is het voor bepaalde clubs een voordeel:

- Gele kaart krijgt minder betekenis. Je kan immers een speler met een gele kaart direct wisselen en daardoor ontloop je de kans op een indirecte rode kaart. Dit is misschien op te lossen met een tijdstraf.
- Clubs met een minder brede selectie hebben nadeel t.o.v. clubs met een brede selectie. Dat is nu natuurlijk ook al zo, maar met onbeperkt wisselen wordt dat verschil groter.

Maar op zich vind ik het zelf wel een mooi concept waar verder over nagedacht mag worden.
Ik ben sowieso voor een tijdstraf. Een gele kaart heeft nu nauwelijks betekenis voor de wedstrijd zelf. Het is raar dat als jij tegen team A een gele kaart pakt, team Q daar later profijt van heeft doordat je geschorst bent. Met een tijdstraf heeft team A er direct voordeel van.
1e gele kaart = 5 minuten eraf
2e gele kaart = 10 minuten eraf
3e gele kaart = rood

En wat betreft de brede selecties, daar heb je inderdaad een punt. Aan de andere kant gebeurt het ook bij heel veel andere sporten en ik denk niet dat ze er daar een punt van maken. Gewoon omdat ze het gewend zijn. Dat zal hier even duren, maar uiteindelijk is het gewoon een gegeven.
 
Even twee "nadelen" van onbeperkt wisselen, al lig het er aan vanuit welk perspectief je het bekijkt, misschien is het voor bepaalde clubs een voordeel:

- Gele kaart krijgt minder betekenis. Je kan immers een speler met een gele kaart direct wisselen en daardoor ontloop je de kans op een indirecte rode kaart. Dit is misschien op te lossen met een tijdstraf.
- Clubs met een minder brede selectie hebben nadeel t.o.v. clubs met een brede selectie. Dat is nu natuurlijk ook al zo, maar met onbeperkt wisselen wordt dat verschil groter.

Maar op zich vind ik het zelf wel een mooi concept waar verder over nagedacht mag worden.
Het zou ook leuk zijn om echt onbeperkt te wisselen. Dan kun je in de wedstrijd ook veel vaker van tactiek wisselen. Wel bijv. dan maar 16 man mee naar de wedstrijd
 
Even twee "nadelen" van onbeperkt wisselen, al lig het er aan vanuit welk perspectief je het bekijkt, misschien is het voor bepaalde clubs een voordeel:

- Gele kaart krijgt minder betekenis. Je kan immers een speler met een gele kaart direct wisselen en daardoor ontloop je de kans op een indirecte rode kaart. Dit is misschien op te lossen met een tijdstraf.

Dit vind ik wel een goed argument om het niet te doen.
 
Ik ben sowieso voor een tijdstraf. Een gele kaart heeft nu nauwelijks betekenis voor de wedstrijd zelf. Het is raar dat als jij tegen team A een gele kaart pakt, team Q daar later profijt van heeft doordat je geschorst bent. Met een tijdstraf heeft team A er direct voordeel van.
1e gele kaart = 5 minuten eraf
2e gele kaart = 10 minuten eraf
3e gele kaart = rood

En wat betreft de brede selecties, daar heb je inderdaad een punt. Aan de andere kant gebeurt het ook bij heel veel andere sporten en ik denk niet dat ze er daar een punt van maken. Gewoon omdat ze het gewend zijn. Dat zal hier even duren, maar uiteindelijk is het gewoon een gegeven.
Ik kan me hier ook wel in vinden. Én in het afschaffen van de buitenspelregel. Ik ben wel benieuwd hoe dat het spel beïnvloedt.
 
Ik ben sowieso voor een tijdstraf. Een gele kaart heeft nu nauwelijks betekenis voor de wedstrijd zelf. Het is raar dat als jij tegen team A een gele kaart pakt, team Q daar later profijt van heeft doordat je geschorst bent. Met een tijdstraf heeft team A er direct voordeel van.
1e gele kaart = 5 minuten eraf
2e gele kaart = 10 minuten eraf
3e gele kaart = rood

En wat betreft de brede selecties, daar heb je inderdaad een punt. Aan de andere kant gebeurt het ook bij heel veel andere sporten en ik denk niet dat ze er daar een punt van maken. Gewoon omdat ze het gewend zijn. Dat zal hier even duren, maar uiteindelijk is het gewoon een gegeven.

Ik kan me hier ook wel in vinden. Én in het afschaffen van de buitenspelregel. Ik ben wel benieuwd hoe dat het spel beïnvloedt.

Wijziging is zeer welkom, maar dat zal met de starre FIFA en UEFA niet snel gebeuren. Als het al gaat gebeuren.:cautious:
 
Wijziging is zeer welkom, maar dat zal met de starre FIFA en UEFA niet snel gebeuren. Als het al gaat gebeuren.:cautious:
Die zijn inderdaad nogal van het voortzetten van de huidige lijn. Kijk maar naar die Infantilo, die naadloos aansloot op het corrupte beleid van Blatter.
 
Hoe gaat het komende seizoen er eigenlijk uit zien. PSV UNA was natuurlijk afgelast vanwege Covid-19, maar gaan we dit ook vaak meemaken in de Eredivisie denken jullie?
 
Hoe gaat het komende seizoen er eigenlijk uit zien. PSV UNA was natuurlijk afgelast vanwege Covid-19, maar gaan we dit ook vaak meemaken in de Eredivisie denken jullie?

Ja. Het is zelfs goed mogelijk dat de competitie (tijdelijk) stilgelegd moet worden. :cautious:
 
https://www.vi.nl/nieuws/primeur-in-nederlands-voetbal-knvb-staat-vijf-wissels-toe

Wat is er eigenlijk op tegen om onbeperkt te wisselen? Dan uiteraard wel zoals bij andere sporten: gewoon wisselen tijdens het spel. Op die manier voorkom je tijdrekken door te wisselen (vooral de wissels in de 92e minuut vind ik belachelijk, zou niet moeten kunnen), krijgen meer spelers speeltijd en heb je niet het risico dat als je je laatste wissel doet, je met tien man verder moet omdat er iemand geblesseerd raakt. Dat is ook gewoon oneerlijk, zeker als de blessure veroorzaakt wordt door de tegenstander. Daarnaast voorkom je dat spelers die geblesseerd zijn te snel weer het veld op gaan, omdat ze niet gewisseld worden. Als ze er toch weer in kunnen komen, zullen ze zich beter laten behandelen en komen ze tot betere conclusies of je verder kunt of niet.

Ik zie het wel zitten.
Ik weet niet precies waarom dat is. Kan me voorstellen dat het met veldgrootten en de intensiteit te maken heeft. Als je tijdens spel wisselt en de rechtsachter wisselt, loopt die dan het gehele veld door? Want bij voetbal is dat vrij groot. Zoja, wat gebeurd er als de speler bijna aan de kant is maar opeens een bal afpakt. Gaat de wissel dan niet? Uiteraard kun je ook stellen dat een speler naar de dichtstbijzijnde kant moet komen. Maar dan is de controle (is de speler daadwerkelijk over de lijn heen) veel lastiger door het veld.

Ook het onbeperkt wisselen heeft, terecht genoemd, een aantal nadelen.
Ik persoonlijk vind juist bij voetbal horen dat een speler 90 minuten kan spelen. In bijv. basketbal snap ik het onbeperkt wisselen veel meer. Omdat je een kleiner team hebt, hogere intensiteit (klein veld en snel scoren) en het kan makkelijker. Bij Basketbal voelt het soms als puur sprintjes trekken en dat is uitputtend. Terwijl bij voetbal juist het charme ligt in af en toe een paar meter wat langzamer te lopen door daarna (op conditie) te knallen.

Ik ben sowieso voor een tijdstraf. Een gele kaart heeft nu nauwelijks betekenis voor de wedstrijd zelf. Het is raar dat als jij tegen team A een gele kaart pakt, team Q daar later profijt van heeft doordat je geschorst bent. Met een tijdstraf heeft team A er direct voordeel van.
1e gele kaart = 5 minuten eraf
2e gele kaart = 10 minuten eraf
3e gele kaart = rood

En wat betreft de brede selecties, daar heb je inderdaad een punt. Aan de andere kant gebeurt het ook bij heel veel andere sporten en ik denk niet dat ze er daar een punt van maken. Gewoon omdat ze het gewend zijn. Dat zal hier even duren, maar uiteindelijk is het gewoon een gegeven.
Lijkt me ook ergens goed. Ik vraag me wel af of dat makkelijk gaat bij het voetbal. Ergens twijfel ik of dat 5 min niet mee doen nou echt zo een grote straf is op een wedstrijd van zo een 90 min totaal. Bij geel sta je wel direct op de radar om niet meer terug te komen plus de volgende wedstrijd te missen. En hoe tel je dit op tijdens wedstrijden? Geld dat dan ook nog of is de tijdstraf voldoende.

Leuke punten hoor om op te brengen!
 
Ik ben sowieso voor een tijdstraf. Een gele kaart heeft nu nauwelijks betekenis voor de wedstrijd zelf. Het is raar dat als jij tegen team A een gele kaart pakt, team Q daar later profijt van heeft doordat je geschorst bent. Met een tijdstraf heeft team A er direct voordeel van.
1e gele kaart = 5 minuten eraf
2e gele kaart = 10 minuten eraf
3e gele kaart = rood

En wat betreft de brede selecties, daar heb je inderdaad een punt. Aan de andere kant gebeurt het ook bij heel veel andere sporten en ik denk niet dat ze er daar een punt van maken. Gewoon omdat ze het gewend zijn. Dat zal hier even duren, maar uiteindelijk is het gewoon een gegeven.

Het probleem met brede selecties vooral dat rijke clubs nog beter worden. Want rijke clubs ga dan niet voor 11 goede voetballers, maar willen er 22 hebben. En dus blijft er minder voor de arme clubs. En het grootste probleem van voetbal is juist die scheve verhoudingen.
 
RKC-zwolle eruit door coronagevallen. Ben bang dat dit veel vaker voor gaat komen en we blij mogen zijn als we de competitie af kunnen maken. Laat ik de Europese wedsrijden maar even weg.
 
RKC-zwolle eruit door coronagevallen. Ben bang dat dit veel vaker voor gaat komen en we blij mogen zijn als we de competitie af kunnen maken. Laat ik de Europese wedsrijden maar even weg.

Het wordt een chaos. :cautious: Wedstrijden zonder publiek. Afgelaste wedstrijden. Uitgestelde wedstrijden. Competitie die stilgelegd wordt. We gaan het allemaal meemaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan