Eredivisie Algemeen

Allen kunnen ajaks en PSV zo na een wedstrijd of twintig/dertig allerlei B-elftallen opstellen omdat ze de play-offs toch al gehaald hebben, en wordt zo het speelschema wel heel belangrijk. En voor de ajaks/PSV fan is de hele competitie niet meer van belang, die staan toch wel in de top 6. Zit je een heel seizoen te kijken naar niks. Nee, daar heb ik echt niets mee.
Toch zijn er in heel veel sporten play-offs om het kampioenschap. In Amerika is dat heel normaal.
 
Nieuwe opzet vd eredivisie per komend seizoen al van kracht! Uitstekende maatregelen mijne inziens. Al was inkrimping en een soort Belgisch model qua competitie opzet t mooiste. Maar we wisten al dat dát er voorlopig niet in zit..☹️
 
Waarom is 2 degradanten positief? Krijg je niet vaker dat Eredivisie-waardige clubs per ongeluk degraderen en dat je Dordrecht, Almere of Emmen clubs ervoor terug krijgt?
 
Waarom is 2 degradanten positief? Krijg je niet vaker dat Eredivisie-waardige clubs per ongeluk degraderen en dat je Dordrecht, Almere of Emmen clubs ervoor terug krijgt?

Je krijgt wat minder vaak dat 'n club "toevallig" promoveert, omdat het de PO's wint. Bijvoorbeeld FC Emmen dat 6e eindigde en promoveert (maar zich wel gewoon handhaaft). Er doen 8 KKD clubs mee aan de PO, keer een periode winnen is genoeg om mee te mogen doen en 8e of 9e eindigen soms ook.

Persoonlijk zou ik graag ook kleinere PO's zien dan om promotie en degradatie, maar dat zullen de KKD-clubs wel niet willen. Veel van die clubs spelen nergens om in feite (worden geen kampioen en kunnen niet degraderen) en de PO is dan beetje het feestje van het jaar.

Je kunt ook zeggen dat 'n club die als 17e eindigt heeft laten zien niet Eredivisie-waardig te zijn.
 
Wij waren ook vrijwel het enige land in Europa gezien de grootte van de competitie waar slechts 1 team rechtststreeks degradeert.

Ik vind het ook positief. Nu nog een kampioenscompetitie zonder halvering van het puntenaantal.
 
Wij waren ook vrijwel het enige land in Europa gezien de grootte van de competitie waar slechts 1 team rechtststreeks degradeert.

Ik vind het ook positief. Nu nog een kampioenscompetitie zonder halvering van het puntenaantal.

Eerste deel akkoord.
2 clubs die rechtstreekse degraderen is een goede ontwikkeling. Zou wel de periode kampioenschappen afschaffen in de kkd gewoon 1 en 2 promoveren en 3 tot en met 5 in een poule met de nummer 16 uit de ere. Winnaar blijft erin/promoveert.
En het wordt tijd om degradatie uit de kkd mogelijk te maken. Geen enkel topland heeft zo'n gesloten systeem als Nederland.

Kampioenspoule daar zit ik niet op te wachten. Gewoon na 34 wedstrijden kampioen of niet.
Wel vind ik dat er een regel moet komen dat er bij gelijk punten aantal een beslissingswedstrijd moet plaatsvinden. Over een thuis en uit duel. Onderling resultaat in de competitie beslist dan wie er thuis begint.
Dit moet eigenlijk bij alle "belangrijke" plekken gebeuren dus ook bij wel of niet plaatsen playoffs, degradatie plekken. Gewoon beslissingswedstrijden er aan hangen.
 
2 clubs die rechtstreekse degraderen is een goede ontwikkeling. Zou wel de periode kampioenschappen afschaffen in de kkd gewoon 1 en 2 promoveren en 3 tot en met 5 in een poule met de nummer 16 uit de ere. Winnaar blijft erin/promoveert.
En het wordt tijd om degradatie uit de kkd mogelijk te maken. Geen enkel topland heeft zo'n gesloten systeem als Nederland.

Ik ben het met je eens, maar denk wel dat er dan heel wat water door de Rijn moet. Persoonlijk vind ik het onzinnig dat 'n ploeg die 11e wordt nog PO kan spelen, omdat ze 'n keer een gunstig programma hadden tijdens 'n periode of omdat er wat Jong-elftallen boven ze zijn geëindigd en de nummer 11 dus ook nacompetitie mag spelen.

Maar, denk dat de KKD clubs daar nooit mee akkoord gaan. Dat zou namelijk betekenen dat naast de 4 Jong-teams er nog 'n ploeg of 8 a 10 voor spek en bonen meedoen. Clubs die gewoon nooit bij de eerste 5 gaan eindigen. In de praktijk zie ik het er dus niet echt van komen.

Degradatie ben ik het ook mee eens, maar probleem is dat de KKD clubs dit niet willen en dat ook de amateurclubs dit niet willen. Voor een deel komt dat ook door de strenge regels die de KNVB stelt aan profclubs, waardoor ze relatief hoge overheadkosten hebben. Amateurclubs kunnen of willen daar niet aan voldoen. Profclubs die wel hebben geïnvesteerd om daar aan te voldoen, komen meteen in de problemen als ze degraderen. Hoewel natuurlijk Helmond met 22 punten uit 38 wedstrijden gewoon behoort te degraderen.

KKD vind ik 'n lastig verhaal. Nederland is in principe te klein voor 34 profclubs met de regels die nu gelden voor het draaien van 'n profclub.

In België zijn ze enige tijd geleden al tot die conclusie gekomen, maar daar blijkt de 2e klasse inkrimpen tot 8 clubs ook niet de oplossing te zijn. Minder wedstrijden betekent ook weer minder recette en dat voelen de KKD clubs wel.

Geen idee dus wat het beste is en wat haalbare kaart is als iedereen mee mag/moet beslissen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het met je eens, maar denk wel dat er dan heel wat water door de Rijn moet. Persoonlijk vind ik het onzinnig dat 'n ploeg die 11e wordt nog PO kan spelen, omdat ze 'n keer een gunstig programma hadden tijdens 'n periode of omdat er wat Jong-elftallen boven ze zijn geëindigd en de nummer 11 dus ook nacompetitie mag spelen.

Maar, denk dat de KKD clubs daar nooit mee akkoord gaan. Dat zou namelijk betekenen dat naast de 4 Jong-teams er nog 'n ploeg of 8 a 10 voor spek en bonen meedoen. Clubs die gewoon nooit bij de eerste 5 gaan eindigen. In de praktijk zie ik het er dus niet echt van komen.

Degradatie ben ik het ook mee eens, maar probleem is dat de KKD clubs dit niet willen en dat ook de amateurclubs dit niet willen. Voor een deel komt dat ook door de strenge regels die de KNVB stelt aan profclubs, waardoor ze relatief hoge overheadkosten hebben. Amateurclubs kunnen of willen daar niet aan voldoen. Profclubs die wel hebben geïnvesteerd om daar aan te voldoen, komen meteen in de problemen als ze degraderen. Hoewel natuurlijk Helmond met 22 punten uit 38 wedstrijden gewoon behoort te degraderen.

KKD vind ik 'n lastig verhaal. Nederland is in principe te klein voor 34 profclubs met de regels die nu gelden voor het draaien van 'n profclub.

In België zijn ze enige tijd geleden al tot die conclusie gekomen, maar daar blijkt de 2e klasse inkrimpen tot 8 clubs ook niet de oplossing te zijn. Minder wedstrijden betekent ook weer minder recette en dat voelen de KKD clubs wel.

Geen idee dus wat het beste is en wat haalbare kaart is als iedereen mee mag/moet beslissen.

Vanaf volgend jaar kunnen clubs degraderen, mits er een club is die aan de voorwaarden voldoet om te promoveren. Je moet als amateurclub ook maar de mogelijkheid hebben om betaald voetbal te spelen...
 
Vanaf volgend jaar kunnen clubs degraderen, mits er een club is die aan de voorwaarden voldoet om te promoveren. Je moet als amateurclub ook maar de mogelijkheid hebben om betaald voetbal te spelen...

Met de huidige regels is dat niet zo evident.

Volgens mij moet je bijvoorbeeld 16 contractspelers met 'n full-time contract hebben, je organisatie aan allerlei eisen voldoen, net zoals je stadion e.d. Achilles kreeg toen 'n overgangstermijn, maar 'n keer zul je er aan moeten voldoen en als je dan weer degradeert zit je ermee. En dan zit je ook nog met de vrijdag als speeldag, terwijl die clubs gewend zijn om zaterdag en zondag te spelen.

Hoop meer kosten dus en even los van eventuele tv-inkomsten (weet niet hoe dat precies zit) niet noodzakelijkerwijs meer inkomsten.
 
Nou ja... play offs om een kampioenschap zie ik ook niet zitten. Je bent na 34 wedstrijden gewoon kampioen.

Daar ben ik het mee eens, maar als we toestanden krijgen zoals in Italië, waar het altijd Juventus is dat kampioen wordt of zoals in Duitsland, waar Bayern altijd kampioen wordt, dan zou ik weleens van mening kunnen veranderen. Ik kan me ook goed voorstellen dat supporters van Feyenoord, AZ, Vitesse enz. voor het invoeren van play-offs zijn, omdat PSV en Ajax samen zeventien keer van de afgelopen twintig seizoenen kampioen zijn geworden.
Ik ben overigens van mening dat het volkomen eerlijk is dat Ajax en PSV altijd kampioen worden. De punten zijn eerlijk behaald, en door play-offs zou bijvoorbeeld de mate van vermoeidheid te veel een rol gaan spelen, waardoor je een vertekende eindstand krijgt.

Ik denk op zich dat dat goed is, wat extra wedstrijden op niveau en waar het ergens om gaat, maar kan me prima voorstellen dat mensen het 'n anti-climax vinden van 'n seizoen.

Ik vind dat de Eredivisie de laatste jaren sowieso al tot ver in de competitie heel spannend is gebleven, dus voor het amusement of de anti-climax hoeft de maatregel wat mij betreft niet te worden ingevoerd (anderen kunnen daar natuurlijk anders over denken).
 
'Daarnaast hebben topclubs Ajax, Feyenoord, PSV, FC Utrecht, Vitesse en AZ afgesproken dat zij geen jeugdspelers meer van elkaar overnemen, een maatregel die ervoor moet zorgen dat "investeren in jeugdopleidingen beter loont"'(Van Laarhoven, 2019, 22 mei).

Ik vind dit dubieus en vraag me af hoe andere clubs hier tegenover staan. Zorgt deze maatregel er niet voor dat de bovenstaande clubs een soort jeugdkartel vormen? Het 'kartel' zal geen spelers meer bij elkaar weg kunnen halen, dus zal het eerder kijken naar jeugdspelers van de andere clubs. Hierdoor loont het investeren in jeugdopleidingen voor het kartel inderdaad, maar werkt de maatregel andersom voor de overige clubs. Of mis ik nou iets?
 
Ik vind dit dubieus en vraag me af hoe andere clubs hier tegenover staan. Zorgt deze maatregel er niet voor dat de bovenstaande clubs een soort jeugdkartel vormen? Het 'kartel' zal geen spelers meer bij elkaar weg kunnen halen, dus zal het eerder kijken naar jeugdspelers van de andere clubs. Hierdoor loont het investeren in jeugdopleidingen voor het kartel inderdaad, maar werkt de maatregel andersom voor de overige clubs. Of mis ik nou iets?

Andere clubs krijgen ook meer geld voor hun jeugdspelers. Jeugdspelers die ze nu voor minder kwijtraken. Denk niet dat het realistisch is dat BVO's nooit een jeugdspeler bij een andere BVO weg zouden mogen halen. Dan blijf je als jeugdspeler spelen voor de club waar je op je 9e of 10e terecht komt. Je zou als club drop-outs dan ook alleen kunnen vervangen door spelers van amateurclubs of spelers die elders weg worden gestuurd.

Uiteindelijk is het wel in het belang van het Nederlandse voetbal dat de grootste talenten de best mogelijke opleiding krijgen. Dat zijn die zes clubs blijkbaar.
 
Daar ben ik het mee eens, maar als we toestanden krijgen zoals in Italië, waar het altijd Juventus is dat kampioen wordt of zoals in Duitsland, waar Bayern altijd kampioen wordt, dan zou ik weleens van mening kunnen veranderen. Ik kan me ook goed voorstellen dat supporters van Feyenoord, AZ, Vitesse enz. voor het invoeren van play-offs zijn, omdat PSV en Ajax samen zeventien keer van de afgelopen twintig seizoenen kampioen zijn geworden.
Ik ben overigens van mening dat het volkomen eerlijk is dat Ajax en PSV altijd kampioen worden. De punten zijn eerlijk behaald, en door play-offs zou bijvoorbeeld de mate van vermoeidheid te veel een rol gaan spelen, waardoor je een vertekende eindstand krijgt.



Ik vind dat de Eredivisie de laatste jaren sowieso al tot ver in de competitie heel spannend is gebleven, dus voor het amusement of de anti-climax hoeft de maatregel wat mij betreft niet te worden ingevoerd (anderen kunnen daar natuurlijk anders over denken).
Nummer 1 eindigt op 3 punten van nummer 2 met een gat van 20 punten naar nummer 3 en bijna 30 naar nummer 4. Als dat geen signaal is dat het K gaat met het Nederlands voetbal dan weet ik het niet meer.

Juist des te minder reden om dan play off wedstrijden om een kampioenschap te spelen indien dit vaker optreed. Althans niet op het eind van de competitie. Het is dat de KNVB op de hand van Ajax is, anders hadden ze het allang geïmplementeerd.

Nieuwe competitie opzet:
Maar waar ik dan wel weer voor ben is een opzet om niet zoals in Belgie na x wedstrijden een halve competitie ineens opnieuw te beginnen maar:

Eredivisie terug naar 16 ploegen
4 poules van 4 ploegen, gebaseerd op eindstand voorgaand seizoen: nr 1 in poule A, nr 2 in poule B, etc. Zo heb je sterkere teams en zwakkere teams in de poules zitten.

Na het spelen van de poulewedstrijden gaan de nrs 1 en nrs 2 door naar de high league, de nrs 3 en 4 van de poule naar de low league.

High league(8 beste ploegen):
Speelt om de 2 CL en 2 EL tickets

Low league(8 overige ploegen):
Speelt om EL playoff ticket (tegen nummer 5 high league) en om degradatie.

Het is even een hersenspinsel, maar ik denk dat deze opzet het Nederlandse voetbal ten goede komt.

Samengevat in wedstijd aantallen:
6 wedstrijden in de poules
28 wedstrijden in league verband (je speelt per divisie 2 tegen dezelfde tegenstander)
totaal 34 wedstrijden

2 playoff wedstrijden voor het laatste EL ticket dus 2 ploegen spelen extra.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan