Eredivisie Algemeen

Zo'n Play-off systeem is afhankelijk van de uitwerking hoogstens niet verstorend of anders erg verstorend. Als PSV of ajaks 10 wedstrijden voor het einde van de play-offs "veilig" zijn krijg je net zo'n verval als dat PSV vorig jaar had na het kampioenschap, met alle oneerlijkheid die dit tot gevolg heeft.
En in België zou dit zo'n succes tot gevolg hebben? De meeste nationale Belgische spelers spelen (al lang) in het buitenland, dus zoveel zijn die niet beter geworden van dat systeem. En vieze Jan V. en Toby hebben toch vooral hier in NL in de reguliere competitie gespeeld.
Nee, het is vooral dat AZ-voetbal waar het Nederlandse voetbal het meeste last van heeft. De kleinere clubs geven nog het vaakst tegengas.
Het is ook de vraag wat de reden van de wijziging is. Zoals al gezegd, aansluiting met de top kunnen de Nederlandse clubs vergeten in het huidige UEFA-systeem. En een interessantere competitie is vast op een betere manier te bereiken dan zo'n twee-traps competitie.
 
Die hebben we nu toch al. En al heel lang.
Vanaf de eeuwwisseling is PSV 10 x kampioen geworden en Ajax 6 x. Zijn er 2 uitschieters geweest van AZ en Feyenoord.
En is er nog een club uit het oosten van het land die door corruptie een titel gestolen heeft.
In de jaren daarvoor (80-er en 90-er jaren) waren het ook vrijwel altijd PSV en Ajax die om de titel streden.
Ik zou vanaf 1980 kijken, anders komen de neusjes er zo bekaaid vanaf ;) Overigens wordt de top 2 dan sterker met nog maar 2 kampioenschappen naar anderen dan ons en die stomme klup.
 
Moet wel zeggen in de meeste competitie domineren de laatste jaren 1-3 clubs met de kampioenschappen. Zelfs in Engeland pakt uiteindelijk Man utd, Chelsea of Man City meestal wel een kampioenschap. In Spanje Barca Madrid. Duitsland heel lang Bayern. Italie momenteel Juventus (Daarvoor Inter bijv) en Frankrijk heeft een dominant PSG. Ook in de grote competitie zie je toch vaak een gat liggen met de top en de rest. Tuurlijk de rest is kwalitatief beter dan hier. Maar in Nederland is tv-geld ophalen ook gewoon een stuk moeilijker dan in die landen.
 
Een competitie tussen PSV en Ajax die om en om uit en thuis tegen elkaar spelen. 34 wedstrijden.
De rest van de clubs mogen een heel lange onderlinge play off spelen om de titel "best of the rest".

Welke opzet je ook kiest in 99% van de gevallen zal of PSV of Ajax kampioen worden.
 
Een competitie tussen PSV en Ajax die om en om uit en thuis tegen elkaar spelen. 34 wedstrijden.
De rest van de clubs mogen een heel lange onderlinge play off spelen om de titel "best of the rest".

Welke opzet je ook kiest in 99% van de gevallen zal of PSV of Ajax kampioen worden.
Zwak het af tot 90% a 95%. Tenzij d'r nog ergens een sjeik neerstrijkt. Maar inderdaad, het was zo, het is zo, en zal vermoedelijk zo blijven.
 
Een competitie tussen PSV en Ajax die om en om uit en thuis tegen elkaar spelen. 34 wedstrijden.
De rest van de clubs mogen een heel lange onderlinge play off spelen om de titel "best of the rest".

Welke opzet je ook kiest in 99% van de gevallen zal of PSV of Ajax kampioen worden.

Ik denk dat het niet uitmaakt wie er uiteindelijk kampioen wordt, maar de manier waarop. Ajax die AZ met 5-0 pakt en PSV die Utrecht met een 4-0 naar huis stuurt. C'mon... Zit zijn eigenlijk de subtoppers... Ik wil spannende wedstrijden zien en die heb ik dit seizoen maar enkelen gezien, en ga ik dit seizoen ook nog weinig meemaken verwacht ik.
 
Artikel 2011 VI
"De Eredivisie CV heeft de clubs laten weten dat er volgend jaar nog maar 35 miljoen tv-geld valt te verdelen. Dat is twintig miljoen euro minder dan in België."

Televisiegelden België
  • 2017-2020: Telenet, Proximus en VOO (80 miljoen euro)
  • 2014-2017: Telenet, Proxiumus en VOO (70 miljoen euro)
  • 2011-2014: Telenet en VOO (55 miljoen euro)
  • 2008-2011: Belgacom: (45 miljoen euro)
  • 2005-2008: Belgacom: (36 miljoen euro)
  • 2002-2005: Canal + en BeTV: (15 miljoen euro)
Als iemand bronnen heeft ovee de Nederlandse cijfers hebben we materiaal om te vergelijken en conclusies te trekken. :)
 
"Het bedrijf van Murdoch betaalt in het eerste jaar een bedrag van ruim 60 miljoen euro, daarna loopt het contract op naar 80 en 100 miljoen euro per seizoen. Gemiddeld komt het tv-contract neer op zo’n 80 miljoen per jaar (960 miljoen euro totaal tot 2025). Daarbovenop neemt Fox ook meteen de schuld van meer dan 60 miljoen euro, die Eredivisie Live nog heeft, voor zijn rekening. Daarmee komt de deal boven het miljard euro."

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1175828/murdoch-koopt-tv-rechten-eredivisie
 
Maar als je die weerstand van de andere clubs wilt verhogen, lijkt het mij toch juist goed dat PSV en Ajax een deel van hun inkomsten afstaan. Tuurlijk moet er sportief gezien ook wat veranderen bij die clubs. Maar met extra geld zou de weerstand sowieso omhoog moeten gaan.
 
Wel grappig dat er zoveel weerstand is tegen play-offs. In heeeeel veel sporten zijn play-offs al jaren ingeburgerd. Daar kun je iets van vinden, of niet. Ik moet zeggen dat voor beide systemen iets te zeggen valt. Ik weet echter niet of dit het niveau van het Nederlandse voetbal verhoogt. Misschien inderdaad, doordat je net iets vaker tegen een betere club speelt.
 
Wel grappig dat er zoveel weerstand is tegen play-offs. In heeeeel veel sporten zijn play-offs al jaren ingeburgerd. Daar kun je iets van vinden, of niet. Ik moet zeggen dat voor beide systemen iets te zeggen valt. Ik weet echter niet of dit het niveau van het Nederlandse voetbal verhoogt. Misschien inderdaad, doordat je net iets vaker tegen een betere club speelt.

Play offs is misschien leuk als er concurrentie is. Als die er niet is en het verschil tussen de top 2 en de rest is enorm is het zinloos.
 
Ik denk dat het niet uitmaakt wie er uiteindelijk kampioen wordt, maar de manier waarop. Ajax die AZ met 5-0 pakt en PSV die Utrecht met een 4-0 naar huis stuurt. C'mon... Zit zijn eigenlijk de subtoppers... Ik wil spannende wedstrijden zien en die heb ik dit seizoen maar enkelen gezien, en ga ik dit seizoen ook nog weinig meemaken verwacht ik.
Fortuna, Zwolle en bij Ajax waren VVV Heracles vrij spannend. Toevallig was PSV Ajax niet echt spannend maar die is normaal gesproken ook spannend. Denk dat Feyenoord uit ook spannend word. Ja het zijn incidentjes maar bijv. een Utrecht doet het gewoon heel slecht. Wanneer je zo een ploeg in een goeie vorm treft kan het best spannend worden. Denk dat Play offs niet spanneder maken. Nummer 3 t/m 18 is elke wedstrijd al spannend daar heb je geen play off voor nodig. Bijv Heracles speelt goed en word opeens verslagen met 5 - 0 door Willem 2. Verzin je toch niet.

Daarnaast Belgie genereert natuurlijk inkomsten. Maar vraag me af of dat ook meteen ten goede komt voor de clubs van de eredivisie. Misschien krijgen PSV Ajax meer weerstand. Of misschien lopen ze nog wel verder uit gezien ze nu ook meer inkomsten krijgen.

Ik denk eerder dat het probleem ligt in dat Nederlandse clubs bepaalde mentaliteit en beleid hebben. Ik bedoel zo een AZ kwam ook wel met een apart instelling naar Ajax. Kijk naar de goals gaat het gewoon dodelijk mis in de opbouw dan kun je beter en lange bal hanteren. Als twee teams tegen elkaar spelen en de ene heeft beter spelersmateriaal (en dat zal altijd blijven in welke competitie ook, of je moet verplicht rouleren oid) en ze gaan dezelfde tacktiek hanteren ja dan wint vaak de betere ploeg. En als je aanvallend wil spelen krijg je dan ook een pak slaag.
 
Maar als je die weerstand van de andere clubs wilt verhogen, lijkt het mij toch juist goed dat PSV en Ajax een deel van hun inkomsten afstaan. Tuurlijk moet er sportief gezien ook wat veranderen bij die clubs. Maar met extra geld zou de weerstand sowieso omhoog moeten gaan.

Dit is dus gokken met je geld. Zolang het bestuur alles loopt te verlieken maakt het niet uit hoeveel geld je erin stopt, het zal nooit iets worden. Ik vind het helemaal niet erg miljoenen af te staan aan een AZ of Feyenoord, maar als die sukkels het dan voor elkaar krijgen, met al dat geld, nog door Oostbloklanden te worden uitgeschakeld mag de stekker aquut uit de deal.

Jammer genoeg leren die clubs niet, dus laat ze zelf hun rotzooi maar opruimen. :bye:
 
Goh Ongezouten, niet van je verwacht dat je geen verandering wil.

Voorstel Eredivisie 2.0 MOET er komen.

-De neerwaartse trend is al ingezet. Zelfs tegen VVV waren er lege plekken. Bij Groningen heel veel en bij anderen ook, zelfs als ze spelen tegen clubs als Feyenoord.
-En ergens zullen de gelden vandaan moeten komen voor het bannen van kunstgras (of wil je ook kunstgras (oneerlijke competitie) behouden Ongezouten?). Plus als het kunstgras weg is, zullen diverse clubs nog steeds noodlijdend zijn. Prima, kunnen ze dan weg.
-PSV en Ajax hebben het nu voor het zeggen in NL. Pak die kans en zet het betaald voetbal waarin iedereen (onterecht en daardoor onbestuurbaar) evenveel zeggenschap heeft voor het blok.

De rest moeten omhoog getrokken worden door die twee clubs, niet dat die twee ploegen naar beneden gezogen worden door Fortuna, Emmen en Go Ahead zoals nu het geval is.

Geef maar die Europese grijpstuiver en pak door....vanwege eigen belang. Bijvoorbeeld jong-PSV in de eerste divisie is gewoon goed voor PSV. Je moet er toch niet aan denken dat Telstar bepaalt wat de weerstand van de talenten van PSV mag zijn.

Wel leuk dat Feyenoord ook bereid is Europagelden af te staan.......

Tegen kunstgras, tegen play-offs, altijd.
Ze kijken naar België en denken dat de competitie daar beter is geworden vanwege die play-offs. Dat is gewoon de waan van de dag. Nu heeft Nederland twee ploegen in de CL; moet België dan de Nederlandse competitieopzet maar gaan volgen? Onzin. Bovendien schep je dan juist verslapping bij de top, want de top 4 haal je toch wel, en dus kun je lekker lui richting de play-offs gaan om dan te gaan bepalen wie er kampioen wordt. Verschrikkelijk. Op de eerste plek eindigen moet gewoon betekenen dat je kampioen bent. Dat is niet meer dan terecht, wie het ook wordt.

En ploegen die niet eens een echte grasmat kunnen betalen, wat hebben die dan in de eredivisie te zoeken? Het is toch niet alsof zo'n grasmat onderhouden tientallen miljoenen kost? Kom op zeg, bezuinig dan maar ergens anders op of doek je clubje lekker op.
En wat je ook doet; aansluiting met de topcompetities krijg je toch nooit; daar is niet genoeg draagvlak voor in dit kleine landje.

en ik hoef helemaal geen competitie waarin de nummer 1 tot en met de nummer laatst gelijkwaardig zijn; ik vind het wel prima zo met maar 2, maximaal 3 topclubs.
 
Volgens mij moet je wereldwijd (sowieso in Europa) een systeem creeren dat je maar 30 selectiespelers mag hebben, waarvan 10 hooguit uit het buitenland, zodat de Manchester Cities van Europa niet overal maar talentjes vandaan kan plukken.
Of dat ze vanaf een bepaalde leeftijd niet naar een buitenlandse club mogen gaan.
Financial Fairplay moeten ze meer mee gaan werken en vooral clubs bestraffen. (en dan écht bestraffen).
En in Nederland: Kunstgras inderdaad afschaffen.
 
Klein denken hier tav play offs. Er zijn zoveel varianten play offs. Neem die van o-19. Een half seizoen met 16 clubs en daarna beginnen ze na de winter opnieuw met de beste 8.
Prima.
Jullie staren naar teveel navels richting België.

Er is nog wat anders aan een reguliere competitie, en dat is om het nou eens niet vanuit het perspectief van PSV te bezien.

Emmen-Fortuna.
Graafschap-Excelsior.
Zelfs Willem 2-Heracles.
Wie van jullie kijkt daar naar?

Dat verkoopt nationaal natuurlijk niet, laat staan internationaal.
Wegwezen met zoveel mogelijk van die potjes en wel heel rap.
 
Klein denken hier tav play offs. Er zijn zoveel varianten play offs. Neem die van o-19. Een half seizoen met 16 clubs en daarna beginnen ze na de winter opnieuw met de beste 8.
Prima.
Jullie staren naar teveel navels richting België.

Er is nog wat anders aan een reguliere competitie, en dat is om het nou eens niet vanuit het perspectief van PSV te bezien.

Emmen-Fortuna.
Graafschap-Excelsior.
Zelfs Willem 2-Heracles.
Wie van jullie kijkt daar naar?

Dat verkoopt nationaal natuurlijk niet, laat staan internationaal.
Wegwezen met zoveel mogelijk van die potjes en wel heel rap.

Volgens mij is juist iedereen die tegen play-offs is, tegen de vorm van o-19

En ik ben voor PSV, al is er een wedstrijd Feyenoord-AZ dit weekend, die kijk ik niet. Voor goed voetbal ga je naar het buitenland en niet naar de Eredivisie.

Sidenote: Emmen-Fortuna was interessanter dan AZ - Vitesse.
 
Klein denken hier tav play offs. Er zijn zoveel varianten play offs. Neem die van o-19. Een half seizoen met 16 clubs en daarna beginnen ze na de winter opnieuw met de beste 8.
Prima.
Jullie staren naar teveel navels richting België.

Er is nog wat anders aan een reguliere competitie, en dat is om het nou eens niet vanuit het perspectief van PSV te bezien.

Emmen-Fortuna.
Graafschap-Excelsior.
Zelfs Willem 2-Heracles.
Wie van jullie kijkt daar naar?

Dat verkoopt nationaal natuurlijk niet, laat staan internationaal.
Wegwezen met zoveel mogelijk van die potjes en wel heel rap.
Vind ik te makkelijk. Ik ben PSV fan. Ik kijk dus voornamelijk PSV wedstrijden, kijk ook niet alles van Feyenoord en Ajax.

Naar Emmen-fortuna zegt kijkcijferonderzoek dat er 145.000 mensen keken (foxsport). Niet eens heel slecht. Zeker niet als je ook rekening houd dat er meer mensen naar alleen de samenvatting zullen kijken. Tuurlijk het zijn geen spraakmakende wedstrijden maar als je opeens van 18 naar 16 gaat dan heb je ook nog die wedstrijden. Bijv. een Twente vliegt eruit, Roda eruit, NEC eruit. Die drie clubs maakte aantrekkelijker affiches dan de bovenstaande. Ik denk dat Emmen en Fortuna daarnaast ook een kans moeten krijgen om te groeien

Daarnaast we hebben nu toch ook play offs. Daar kijk ik eigenlijk minder snel naar dan naar Emmen-fortuna. Vind ik eigenlijk geen zak aan, competitie is afgelopen. Lekker vieren en op naar volgend jaar. Kijk alleen als PSV zou spelen of als het Ajax Feyenoord is oid.

Ik zie echt niks fout aan 34 wedstrijden spelen en die bovenaan word kampioen. Vind ik het meest eerlijk en vermakelijk. Of we meer tegenstand krijgen ook direct betere clubs maakt. Dat kan maar hoeft ook weer niet per se. Het gat met de top is echt heel groot. Financieel en sportief. Zo een achterland kan Nederland gewoon niet krijgen. Maar af en toe heeft PSV of Ajax een selectie die wat kan verassen in Europa. Mooi toch. Focus maar op regels jeugdopleiding, scouting, beleid en dergelijke zaken. Daar is volgensmij nog veel winst te halen en als die zaken goed zijn word de eredivisie ook leuker.
 
Het is wel vrij triest om nu het grote clubje uit te hangen en te roepen dat potjes als Willem II tegen Heracles maar lekker moeten verdwijnen. Die clubs hebben net zo goed fans die daar wel die hard op de tribune zitten of thuis hun potjes kijken. Alsof iemand languit op de bank gaat liggen voor de pot tussen Getafe en SD Huesca. In iedere competitie zijn er potjes waar weinig man iets om zal geven, maar die horen er nou eenmaal ook bij. Het zijn de topclubs die een competitie internationaal moeten verkopen en ik denk dat het met PSV aardig aan het lukken is in de Mexicaanse markt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan