Eredivisie Algemeen

Sorry ik moet kotsen.
1. Zoals Ongezouten meldt, waarom zijn PSV en Ajax suikeroom van de Eredivisie?
2. Play-offs zijn om van te kotsen. Worden je punten halverwege gehalveerd? Belachelijke opzet zou dat zijn. Ohja, en Ajax wint met 5-0 en 0-4 van AZ en Vitesse, dus wat hebben we überhaupt nog aan 'subtoppers'? Die zijn minstens zo slecht als een Fortuna Sittard, echter zijn dit soort clubs minder beroerd om tactischer te spelen i.p.v. te neigen naar het zogenaamd 'mooie' voetbal.
3. Feyenoord en topclub? Laat me niet lachen. Feyenoord presteert het slechtst van alle clubs uit de Eredivisie in Europees verband. Hoe is het mogelijk dat zo een club dan inspraak heeft op wat er met het geld van PSV en Ajax gebeurd?!

Kortom: Snel van de tafel vegen dit kut voorstel.
 
Beneliga is de enige oplossing om ooit nog iets in Europa te kunnen betekenen.

Heb echter het idee dat men dit doet bij Ajax en PSV omdat veel spelers afhaken door het kunstgras hier
 
Goh Ongezouten, niet van je verwacht dat je geen verandering wil.

Voorstel Eredivisie 2.0 MOET er komen.

-De neerwaartse trend is al ingezet. Zelfs tegen VVV waren er lege plekken. Bij Groningen heel veel en bij anderen ook, zelfs als ze spelen tegen clubs als Feyenoord.
-En ergens zullen de gelden vandaan moeten komen voor het bannen van kunstgras (of wil je ook kunstgras (oneerlijke competitie) behouden Ongezouten?). Plus als het kunstgras weg is, zullen diverse clubs nog steeds noodlijdend zijn. Prima, kunnen ze dan weg.
-PSV en Ajax hebben het nu voor het zeggen in NL. Pak die kans en zet het betaald voetbal waarin iedereen (onterecht en daardoor onbestuurbaar) evenveel zeggenschap heeft voor het blok.

De rest moeten omhoog getrokken worden door die twee clubs, niet dat die twee ploegen naar beneden gezogen worden door Fortuna, Emmen en Go Ahead zoals nu het geval is.

Geef maar die Europese grijpstuiver en pak door....vanwege eigen belang. Bijvoorbeeld jong-PSV in de eerste divisie is gewoon goed voor PSV. Je moet er toch niet aan denken dat Telstar bepaalt wat de weerstand van de talenten van PSV mag zijn.

Wel leuk dat Feyenoord ook bereid is Europagelden af te staan.......
 
Laatst bewerkt:
Goh Ongezouten, niet van je verwacht dat je geen verandering wil.

Voorstel Eredivisie 2.0 MOET er komen.

-De neerwaartse trend is al ingezet. Zelfs tegen VVV waren er lege plekken. Bij Groningen heel veel en bij anderen ook, zelfs als ze spelen tegen clubs als Feyenoord.
-En ergens zullen de gelden vandaan moeten komen voor het bannen van kunstgras (of wil je ook kunstgras (oneerlijke competitie) behouden Ongezouten?). Plus als het kunstgras weg is, zullen diverse clubs nog steeds noodlijdend zijn. Prima, kunnen ze dan weg.
-PSV en Ajax hebben het nu voor het zeggen in NL. Pak die kans en zet het betaald voetbal waarin iedereen (onterecht en daardoor onbestuurbaar) evenveel zeggenschap heeft voor het blok.

De rest moeten omhoog getrokken worden door die twee clubs, niet dat die twee ploegen naar beneden gezogen worden door Fortuna, Emmen en Go Ahead zoals nu het geval is.

Geef maar die Europese grijpstuiver en pak door....vanwege eigen belang. Bijvoorbeeld jong-PSV in de eerste divisie is gewoon goed voor PSV. Je moet er toch niet aan denken dat Telstar bepaalt wat de weerstand van de talenten van PSV mag zijn.

Wel leuk dat Feyenoord ook bereid is Europagelden af te staan.......

Tja ik zie dus absoluut niet waarom die punten niet behaald kunnen worden met een andere competitieopzet die niet voor het einde van de Eredivisie tekent. Eredivisie 2.0 is het meest waardeloze idee wat ik ooit heb gehoord.
 
Leuk, maar als die clubs geen eigen grasmat kunnen betalen en daarvoor PSV en Ajax als suikeroompjes nodig hebben horen ze ook niet in de eredivisie thuis. En ik lees dan ook nog een plan van play-offs. euhm nee dank je vriendelijk zeg :sick::braak:
Als dit de manier is om het kunstgras te verbannen dan zeg ik doen. Die play-offs gaan geen ruk helpen, dat is alleen interessant bij een sterke top 5. Maar zoals het er nu uitziet hebben we in 2021 hooguit een sterke top 2.
 
Ik zie de play-offs ook niet zitten.
Alleen maar meer wedstrijden. Van 34 naar 30 in de reguliere competitie, maar dan wel 10-14 play-off wedstrijden erbij?
Lijkt me niet goed. Dan moet je een competitie van 14 ploegen maken. Beste 6 teams naar de play-offs, dan krijg je 26+10 wedstrijden.

De onderkant krijgt dan 26 + 14 wedstrijden. Lijkt veel, maar die spelen nooit Europees en zijn toch ook vaak snel uitgebekerd. Plus dan bouwen ze wat meer weerstand op voor de toekomst.

Maar nee, van mij hoeft het niet.

Liever een BeNeLiga.
Nederlandse Top en Subtop: PSV, Ajax, Feyenoord, AZ, Vitesse, Utrecht. En over een aantal jaren FC Twente.
Middenmoot: Heracles, Heerenveen, PEC Zwolle, FC Groningen. Respect voor Heracles en PEC die eigenlijk een treetje lager horen.

Clubs die we erbij hebben omdat het moet, maar die het niveau van de Eredivisie echt omlaag trekken:
ADO Den Haag, Willem II, Excelsior, NAC, VVV, Emmen, Sittard, De Graafschap en de keuken kampioenen Sparta, NEC en Roda JC.
Sommigen hiervan kun je met wat goede wil een treetje hoger zetten, maar da's persoonlijk.

Als we die laatste groep vervangen door Anderlecht, Club Brugge en nog zo een stel Belgen, gaat het niveau gewoon echt omhoog. Nu kun je een derde van de wedstrijden op papier afdoen, bij een BeNeLiga kun je dat wel vergeten.
 
Als dit de manier is om het kunstgras te verbannen dan zeg ik doen. Die play-offs gaan geen ruk helpen, dat is alleen interessant bij een sterke top 5. Maar zoals het er nu uitziet hebben we in 2021 hooguit een sterke top 2.
Ik weet trouwens niet of de jeugdteams van profclubs allemaal op gras spelen? Ik denk het niet. Daar is dan ook wel wat winst te behalen.
 
Ik ben heel erg tegen Play-offs. Die zijn erg oneerlijk voor diegene die bovenaan staan aan het eind van de competitie (pre play-offs). Daarnaast maakt Play-offs de competitie minder spannend omdat aan het eind een winst meer of minder niet meer uit gaat maken omdat je toch wel in de play-offs zit.

Wil je meer weerstand dan moet je betere wedstrijden spelen. Wil je de kwaliteit vergroten moet je tegen betere tegenstanders spelen. Ga dan voor de BeNe-liga of een beker samen met Belgie.
 
Ik ben heel erg tegen Play-offs. Die zijn erg oneerlijk voor diegene die bovenaan staan aan het eind van de competitie (pre play-offs). Daarnaast maakt Play-offs de competitie minder spannend omdat aan het eind een winst meer of minder niet meer uit gaat maken omdat je toch wel in de play-offs zit.

Wil je meer weerstand dan moet je betere wedstrijden spelen. Wil je de kwaliteit vergroten moet je tegen betere tegenstanders spelen. Ga dan voor de BeNe-liga of een beker samen met Belgie.
Spelers van ajax en psv leren dit jaar weer hard bij in Europa. De rest niet. En nee, ik geloof niet dat de competitie in bv. Luxemburg sterker is dan hier. Kortom, play-offs voor het lerende effect is quats, het genereerd hooguit extra tv-inkomsten.
 
Spelers van ajax en psv leren dit jaar weer hard bij in Europa. De rest niet. En nee, ik geloof niet dat de competitie in bv. Luxemburg sterker is dan hier. Kortom, play-offs voor het lerende effect is quats, het genereerd hooguit extra tv-inkomsten.
Ik denk niet dat iemand zal voorstellen om tegen Luxemburg te gaan spelen. Begrijp dan ook niet waarom je Luxenburg aanhaalt
 
Ik denk niet dat iemand zal voorstellen om tegen Luxemburg te gaan spelen. Begrijp dan ook niet waarom je Luxenburg aanhaalt
Dan zal ik het uitleggen. Luxemburg heeft geen sterke competitie, spelen niet samen met een ander land. Kennen geen play-offs. Toch hebben Nederlandse clubs afgelopen jaren in voorronden schandelijk van n club uit Luxemburg verloren. Kortom, play-offs, competitie met een ander land e.d. zijn niet het antwoord. Oogkleppen af, vernieuwen in speelstijl, meer trainen op fysiek zijn gewoon zaken waarmee iedere club direct aan de slag kan.

Hoop dat je het nu snapt ;)
 
Ik ben ook geen voorstander van playoffs. Vind de competities die ze hanteren nauwelijks in niveau vooruitgaan (Denemarken, Belgie, VS bijv). Integendeel in Belgie hebben ze exact deze hervorming gedaan maar ik betwijfel of er een spraken is van verhoogd niveau. Misschien op lange termijn maar kan het me haast niet voorstellen.

Kunstgras vervangen kan misschien iets helpen zolang de clubs er voor gecompenseerd worden anders verzwak je de andere clubs alleen maar. Dus dat is wel positief in dit plan.

Daarnaast wat is de obsessie met het drastisch veranderen van de competitie. Met alle respect Nederland zal nooit op het niveau komen van Engeland, Spanje, Duitsland, Italië en Frankrijk. Die landen hebben meer achterland, meer publiek en meer clubs. Daarnaast hebben ze al een flinke cash voorsprong. Dan maken veranderingen als 18 naar 16 clubs, playoffs en zelf een BeNeliga niet uit vrees ik. Als je plannen wil maken om echt iets te veranderen moet je kijken of je fairplay kunt veranderen, de jeugdopleidingen kunt verbeteren en het behoud van talent in eigenlijk land voor 1 a 2 jaar langer. Niet dat je dan aanhaakt bij de top. Maar dan blijf je wel kwaliteit leveren.

-De neerwaartse trend is al ingezet. Zelfs tegen VVV waren er lege plekken. Bij Groningen heel veel en bij anderen ook, zelfs als ze spelen tegen clubs als Feyenoord.
Qua legen plekken weet ik niet of de kwaliteit van de competitie er mee te maken heeft. Vast wel iets maar niet alles. Tegen VVV dat er legen plekken zijn is jammer. Aan de andere kant vind ik dat soort wedstrijden ook veel geld. Een kaartje bij PSV tegen een VVV en Emmen kost los gewoon 30 euro. Wanneer je op een betere plek wil zitten kost het je al gauw 50-70 euro. Ik ga graag naar PSV, heb geen seizoenskaart, maar 30 euro vind ik momenteel (net afgestudeerd) voor mijn budget erg duur. Aangezien je daar waarschijnlijk ook nog wat te drinken pakt, ook niet goedkoopste. Dus tja, tuurlijk tegen een goede club zit het eerder vol maar de prijzen zijn relatief ook duur. Maar voor dat geld is voor heel mensen de kroeg of thuis gewoon een goedkoper alternatief. (Dit is trouwens niet om te roepen de prijzen moet lager, maar meer als voorbeeld dat andere dingen ook invloed hebben op de stadion vulling). Je andere voorbeeld Groningen. Groningen is de laatste jaren slechter gaan spelen. Die hadden toen een best prima stadion gekocht waarin ze mee wilde draaien met de subtop maar nu loop het totaal niet. Denk als er play offs komen dat alleen tijdens play offs, als Groningen dat haalt, de plekken iets meer gevuld zijn. Maar zelfs bij een BeNeliga betwijfel ik dat. Gezien ze al moeite hebben met Feyenoord volgens jou bericht. Groningen hanteert een lagere kaartverkoop prijs maar relatief krijg je er ook een stuk minder voor itt. tot thuiswedstrijden van de top 3.
 
Qua legen plekken weet ik niet of de kwaliteit van de competitie er mee te maken heeft. Vast wel iets maar niet alles. Tegen VVV dat er legen plekken zijn is jammer. Aan de andere kant vind ik dat soort wedstrijden ook veel geld. Een kaartje bij PSV tegen een VVV en Emmen kost los gewoon 30 euro. Wanneer je op een betere plek wil zitten kost het je al gauw 50-70 euro. Ik ga graag naar PSV, heb geen seizoenskaart, maar 30 euro vind ik momenteel (net afgestudeerd) voor mijn budget erg duur. Aangezien je daar waarschijnlijk ook nog wat te drinken pakt, ook niet goedkoopste. Dus tja, tuurlijk tegen een goede club zit het eerder vol maar de prijzen zijn relatief ook duur. Maar voor dat geld is voor heel mensen de kroeg of thuis gewoon een goedkoper alternatief. (Dit is trouwens niet om te roepen de prijzen moet lager, maar meer als voorbeeld dat andere dingen ook invloed hebben op de stadion vulling). Je andere voorbeeld Groningen. Groningen is de laatste jaren slechter gaan spelen. Die hadden toen een best prima stadion gekocht waarin ze mee wilde draaien met de subtop maar nu loop het totaal niet. Denk als er play offs komen dat alleen tijdens play offs, als Groningen dat haalt, de plekken iets meer gevuld zijn. Maar zelfs bij een BeNeliga betwijfel ik dat. Gezien ze al moeite hebben met Feyenoord volgens jou bericht. Groningen hanteert een lagere kaartverkoop prijs maar relatief krijg je er ook een stuk minder voor itt. tot thuiswedstrijden van de top 3.

Andersom geredeneerd. Vroeger kochten mensen een seizoenskaart en was het geld op. Nu heeft een deel van de bevolking genoeg geld dat ze bv een keer een festivalletje pakken op een wedstrijddag omdat de tegenstander van PSV 'slechts' VVV is.
 
Play-offs ja. Man wat zijn ze daar beter van geworden in Denemarken en Schotland. En in België ook, iedereen is lyrisch over dat systeem. Voor mij maken die play-offs het eerste deel van de competitie juist compleet oninteressant. En het is toch ook een totale grap dat aan het einde van het seizoen de nummer 2 en 3 van Eerste Divisie mee mogen strijden in de play-offs om een Europees ticket? Grote grap vind ik het. Ook die BeNe Liga is gewoon een goed excuus om het beleid van de KNVB te verbloemen. Gooi eerst maar eens een bezem door die bond
 
Beneliga is veruit het beste alternatief om een aantrekkelijkere competitie te vormen. Het belangrijkste is dat je tegen grotere clubs speelt waardoor je ook een spannendere competitie verwacht. Wanneer je België en Nederland samenvoegt krijg je natuurlijk ook een groter publiek. Deze twee punten gecombineerd lijkt mij een goede reden om een betere omzet te verwachten met een Beneliga. Als deze verwachtingen juist blijken, wordt de competitie ook interessanter voor sponsoren en de media. Kortom, de Beneliga zou een grote geldimpuls kunnen vormen.

Verder heb ik een groot bezwaar tegen een Play-offs systeem. Het slaat nergens op dat je fier aan kop gaat en halverwege het seizoen weer met schone lei - of de helft van je punten - begint. Het hele concept van een competitie wordt daarmee verpest. Je wordt immers kampioen omdat je over 34 wedstrijden de beste blijkt te zijn; Je bent toch geen kampioen als je alleen de laatste 10 wedstrijden foutloos presteert?
Nota bene zou ik het ook zonde vinden, als de Eredivisie in teams wordt gehalveert en we 4x tegen dezelfde tegenstander spelen. Bepaalde variatie binnen een competitie mag wel behouden worden, vind ik. Daarnaast hebben kleinere clubs ook wel hun charme. Wellicht zijn de wedstrijden wat minder intens - alhoewel ironisch genoeg Fortuna en PEC de lastigste tegenstanders voor PSV waren. Maar het bezoeken aan kleinere, soms ook nog sfeervollere stadions, mag mijn inziens niet verloren gaan.

Enfin, wil graag nog andere punten belichten maar moet weer studeren.
 
Beneliga is veruit het beste alternatief om een aantrekkelijkere competitie te vormen. Het belangrijkste is dat je tegen grotere clubs speelt waardoor je ook een spannendere competitie verwacht. Wanneer je België en Nederland samenvoegt krijg je natuurlijk ook een groter publiek. Deze twee punten gecombineerd lijkt mij een goede reden om een betere omzet te verwachten met een Beneliga. Als deze verwachtingen juist blijken, wordt de competitie ook interessanter voor sponsoren en de media. Kortom, de Beneliga zou een grote geldimpuls kunnen vormen.

Verder heb ik een groot bezwaar tegen een Play-offs systeem. Het slaat nergens op dat je fier aan kop gaat en halverwege het seizoen weer met schone lei - of de helft van je punten - begint. Het hele concept van een competitie wordt daarmee verpest. Je wordt immers kampioen omdat je over 34 wedstrijden de beste blijkt te zijn; Je bent toch geen kampioen als je alleen de laatste 10 wedstrijden foutloos presteert?
Nota bene zou ik het ook zonde vinden, als de Eredivisie in teams wordt gehalveert en we 4x tegen dezelfde tegenstander spelen. Bepaalde variatie binnen een competitie mag wel behouden worden, vind ik. Daarnaast hebben kleinere clubs ook wel hun charme. Wellicht zijn de wedstrijden wat minder intens - alhoewel ironisch genoeg Fortuna en PEC de lastigste tegenstanders voor PSV waren. Maar het bezoeken aan kleinere, soms ook nog sfeervollere stadions, mag mijn inziens niet verloren gaan.

Enfin, wil graag nog andere punten belichten maar moet weer studeren.
Ben wel benieuwd hoeveel tv-gelden er de Belgische competitie instromen. Heb namelijk sterk het gevoel dat bij een samenvoeging de tv-gelden niet veel hoger gaan liggen. Sterker nog, internationaal spreekt onze competitie volgens mij meer aan. ook in Kuala Lumpur kennen ze minimaal die :SC: maar of ze d'r een uit België kunnen noemen waag ik sterk te betwijfelen.
 
Als dit de manier is om het kunstgras te verbannen dan zeg ik doen. Die play-offs gaan geen ruk helpen, dat is alleen interessant bij een sterke top 5. Maar zoals het er nu uitziet hebben we in 2021 hooguit een sterke top 2.

Die hebben we nu toch al. En al heel lang.
Vanaf de eeuwwisseling is PSV 10 x kampioen geworden en Ajax 6 x. Zijn er 2 uitschieters geweest van AZ en Feyenoord.
En is er nog een club uit het oosten van het land die door corruptie een titel gestolen heeft.
In de jaren daarvoor (80-er en 90-er jaren) waren het ook vrijwel altijd PSV en Ajax die om de titel streden.
 
Dan zal ik het uitleggen. Luxemburg heeft geen sterke competitie, spelen niet samen met een ander land. Kennen geen play-offs. Toch hebben Nederlandse clubs afgelopen jaren in voorronden schandelijk van n club uit Luxemburg verloren. Kortom, play-offs, competitie met een ander land e.d. zijn niet het antwoord.
Hoop dat je het nu snapt ;)

Een eredivisie club kan ook wel eens verliezen van een eerste divisie club. Een stel amateurs kan incidenteel winnen van een profclub. Dat wil niet zeggen dat het aan te raden is om structureel tegen elkaar te spelen. Bij een Bene-liga worden zwakke eredivisieploegen ingeruild tegen goede Belgische ploegen (die beter zijn dan de zwakke eredivisieploegen). Dat is dus een heel andere propositie.

Als het gaat om meer betere wedstrijden spelen zijn play-offs een optie omdat men meer goede wedstrijden speelt. Mijn problemen met Play-offs zijn echter met het principe Play-offs en wat voor invloed dat heeft op een competitie.

Dus ik snap je punt nog steeds niet. Misschien ben ik wat langzaam vandaag…. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb ook twijfels of een BeNeliga ons echt verder gaat helpen. Ik vond zoals hierboven genoemd, een bekersysteem met België misschien een beter idee. Want onze competitie kent toch redelijk wat kijkers en interesse in maar de beker heb ik altijd het gevoel dat het voor Ajax en PSV een beetje voor spek en bonen is. Leuk als je hem wint maar toch minst belangrijke in het seizoen.
 
Ook ik zie er weinig nut in. Het probleem is het geld, daardoor kunnen we niet meer met de grote clubs van Europa meedoen. Ik zie niet in hoe een competitie met Belgie samen gaat helpen. Waar komt dat geld dan vandaan?
- Hogere tv opbrengsten zal wel meevallen. De meeste fans zullen niet veel meer gaan betalen omdat ze nu ook naar Club Brugge - Heracles kunnen kijken
- Meer bezoekers zal wel meevallen. Misschien twee extra wedstrijden uitverkocht.
- Meer verkoop van shirtjes zal wel meevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan