Eredivisie Algemeen

Het werkt volgens mij prima in Belgie.
Nou dat valt nog vies tegen. In België zijn ze er eigenlijk niet zo blij mee.

Er zijn een aantal nadelen; het seizoen begint al in juli. Dat is het eerste nadeel.
Het tweede nadeel is dat als de play-offs begint, de punten in de kampioens play off worden gehalveerd. Dat betekent dat puntverlies voor de play-offs minder zwaar mee telt. Ook is het zo dat de clubs die 7 t/m 15 eindigen een play-off spelen alleen voor Europees voetbal samen met 3 clubs uit het een niveau lager. Die clubs beginnen met 0 punten in de play-offs. Dus voor die clubs is de periode voor de play-offs niet zo interessant. Dat resulteerd in een verwaarloosde competitie voor de play-offs.

Ik zou als we dan toch play-offs doen, kijken naar het Deens model. Daar worden punten niet gehalveerd, spelen de clubs buiten de top 6 niet alleen voor Europees voetbal, maar ook tegen degradatie en tellen de punten van voor de play-offs voor die clubs in de play-offs wel mee. Dat betekent dat eigenlijk iedereen altijd ergens voor speelt.
 
De eredivisie wordt steeds zwakker en iedere zoveel jaar kijken we naar manieren om het interessanter te maken. Nu weer het idee om play offs te spelen voor de bovenste zoveel ploegen. Iets dat mij helemaal niet aanspreekt. Als we iets veranderen moet het structureel zijn, niet in de marge zoals ze willen bij die plannen.

Daarom ben ik een grote voorstander van een Bene-Liga. Lijkt mij een veel beter plan. Zijn natuurlijk nadelen aan verbonden, maar ik denk dat voor PSV de voordelen groter zijn dan de nadelen.

Inderdaad. Sta je na 34 wedstrijden bovenaan, krijg je ineens een play-off tussen de top 4 o.i.d. die gaat bepalen wie er kampioen wordt. Kun je dus net zo goed vierde worden en je energie sparen voor die play-offs en dan die mini-competitie winnen. Lijkt mij niet echt een goede insteek en oneerlijk naar de club die na 34 wedstrijden op plek 1 staat.
Die paar extra wedstrijdjes op zogenaamd 'topniveau' gaan het verschil ook echt niet maken hoor.
Of dan krijg je dat het de als nummer 4 geëindigde ploeg van de competitie ineens allemaal meezit tijdens de play-offs en ze die winnen en tot kampioen worden getroond. Dat terwijl ze het hele seizoen lang niet verder zijn gekomen dan de vierde plek en dus alleen hebben gepiekt tijdens die play-offs. Dan stuur je dus een aantoonbaar zwakkere ploeg europa in. Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dat dan ten goede gaat komen voor de positie van Nederland op die coëfficiëntenlijst.
Kortom, nee, die play-offs zijn een absoluut gedrocht van het kaliber kunstgras.
 
Inderdaad. Sta je na 34 wedstrijden bovenaan, krijg je ineens een play-off tussen de top 4 o.i.d. die gaat bepalen wie er kampioen wordt. Kun je dus net zo goed vierde worden en je energie sparen voor die play-offs en dan die mini-competitie winnen. Lijkt mij niet echt een goede insteek en oneerlijk naar de club die na 34 wedstrijden op plek 1 staat.
Die paar extra wedstrijdjes op zogenaamd 'topniveau' gaan het verschil ook echt niet maken hoor.
Of dan krijg je dat het de als nummer 4 geëindigde ploeg van de competitie ineens allemaal meezit tijdens de play-offs en ze die winnen en tot kampioen worden getroond. Dat terwijl ze het hele seizoen lang niet verder zijn gekomen dan de vierde plek en dus alleen hebben gepiekt tijdens die play-offs. Dan stuur je dus een aantoonbaar zwakkere ploeg europa in. Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dat dan ten goede gaat komen voor de positie van Nederland op die coëfficiëntenlijst.
Kortom, nee, die play-offs zijn een absoluut gedrocht van het kaliber kunstgras.
Goede post. Desondanks zijn er heel veel sporten, die wel aan play-offs doen (bijv. alle Amerikaanse sporten, waterpolo, hockey, korfbal).
 
Goede post. Desondanks zijn er heel veel sporten, die wel aan play-offs doen (bijv. alle Amerikaanse sporten, waterpolo, hockey, korfbal).

Om in lijn van de post van Ongezouten te blijven; ik heb er toch een beetje een CL/WK gevoel bij, het wordt pas interessant als je in de knock-put fase terecht komt. Oftewel, het hele seizoen is zonder spanning (want wanneer was PSV zevende?), waarna ergens in april het seizoen pas echt begint.
 
Goeie input. Wat kan er dan wel anders gedaan worden om deze competitie spannender te maken? Voetballers worden better van meer tegenstand en harder werken.
 
Goeie input. Wat kan er dan wel anders gedaan worden om deze competitie spannender te maken? Voetballers worden better van meer tegenstand en harder werken.

1) Smallere competitie, 16 ploegen.
Er staan teveel ploegen op omvallen, dat komt de stabiliteit van een club en kwaliteit van het voetbal niet ten goede. Er zijn dan wel minder ploegen, maar de 16 die overblijven, zullen uiteindelijk allemaal net even beter zijn (concentratie van kwaliteit).
2) Beneliga
Voorstel al gedaan hierboven. Ik vind dat heel interessant, want je krijgt een top met Anderlecht en Brugge erbij. Ik zie het alleen niet gebeuren. Misschien wel als toernooi náást de competitie of in plaats van de beker. De beker stelt inmiddels toch niks meer voor.
 
De eredivisie wordt steeds zwakker en iedere zoveel jaar kijken we naar manieren om het interessanter te maken. Nu weer het idee om play offs te spelen voor de bovenste zoveel ploegen. Iets dat mij helemaal niet aanspreekt. Als we iets veranderen moet het structureel zijn, niet in de marge zoals ze willen bij die plannen.

Daarom ben ik een grote voorstander van een Bene-Liga. Lijkt mij een veel beter plan. Zijn natuurlijk nadelen aan verbonden, maar ik denk dat voor PSV de voordelen groter zijn dan de nadelen.
Wat zijn dan de voor- en nadelen?
Ik vind de Eredivisie gewoon leuk om te kijken en elke wedstrijd van PSV is gewoon spannend. Als ik de voor-en nadelen ken dan kan ik pas een mening vormen of ik voor of tegen zo'n Bene-Liga ben.
 
Wat zijn dan de voor- en nadelen?
Ik vind de Eredivisie gewoon leuk om te kijken en elke wedstrijd van PSV is gewoon spannend. Als ik de voor-en nadelen ken dan kan ik pas een mening vormen of ik voor of tegen zo'n Bene-Liga ben.
Grootste voordeel is natuurlijk dat er meer wedstrijden van hoger niveau/intensiteit gespeeld worden.
Nadeel is, i.m.o. dat je dit er nooit door krijgt met de huidige manier van beslissingen nemen in de eredivisie, kleinere clubs die buiten de boot gaan vallen zullen dwars liggen, en dat is hun goed recht ook als je het mij vraagt
 
Grootste voordeel is natuurlijk dat er meer wedstrijden van hoger niveau/intensiteit gespeeld worden.
Nadeel is, i.m.o. dat je dit er nooit door krijgt met de huidige manier van beslissingen nemen in de eredivisie, kleinere clubs die buiten de boot gaan vallen zullen dwars liggen, en dat is hun goed recht ook als je het mij vraagt
Thanks, hoeveel eredivisie BVO's mogen er eigenlijk meedoen, of is dat nog lang niet bekendgemaakt?
 
Thanks, hoeveel eredivisie BVO's mogen er eigenlijk meedoen, of is dat nog lang niet bekendgemaakt?
Nou ja, het idee is allemaal pure speculatie op het moment, we weten dat de topclubs van zowel nederland en belgie er wel oren naar hebben, maar er ligt naar mijn weten geen officieel plan ergens. Ik kan me voorstellen dat het 50/50 verdeeld wordt, of misschien zelfs 60/40 in het voordeel van Belgie (aan de hand van de uefa coefficienten).
 
Wat zijn dan de voor- en nadelen?
Ik vind de Eredivisie gewoon leuk om te kijken en elke wedstrijd van PSV is gewoon spannend. Als ik de voor-en nadelen ken dan kan ik pas een mening vormen of ik voor of tegen zo'n Bene-Liga ben.

Er zijn heel veel voor en nadelen bij een Beneliga. Maar het is wel een interessant onderwerp waar de meningen zeer verdeeld over zullen zijn. Daarom zal ik later vandaag een nieuw topic openen hiervoor.
 
Concept Competitieprogramma 2018-2019 PSV

1 zaterdag 11 augustus 2018 PSV - FC Utrecht 20:45
2 zaterdag 18 augustus 2018 Fortuna Sittard - PSV 20:45
3 zaterdag 25 augustus 2018 PEC Zwolle - PSV 20:45 *
4 zaterdag 1 september 2018 PSV - Willem II 19:45
5 zaterdag 15 september 2018 ADO Den Haag - PSV 18:30
6 zondag 23 september 2018 PSV - Ajax 16:45
7 zaterdag 29 september 2018 NAC Breda - PSV 18:30
8 zaterdag 6 oktober 2018 PSV - VVV-Venlo 19:45
9 zaterdag 20 oktober 2018 PSV - FC Emmen 18:30
10 zaterdag 27 oktober 2018 FC Groningen - PSV 19:45
11 zaterdag 3 november 2018 PSV - Vitesse 20:45
12 zaterdag 10 november 2018 De Graafschap - PSV 19:45
13 zaterdag 24 november 2018 PSV - sc Heerenveen 18:30
14 zondag 2 december 2018 Feyenoord - PSV 14:30
15 zaterdag 8 december 2018 PSV - Excelsior 18:30
16 zaterdag 15 december 2018 Heracles Almelo - PSV 19:45
17 zaterdag 22 december 2018 PSV - AZ 19:45
18 zondag 20 januari 2019 FC Emmen - PSV 14:30
19 zondag 27 januari 2019 PSV - FC Groningen 16:45
20 zondag 3 februari 2019 PSV - Fortuna Sittard 14:30
21 zondag 10 februari 2019 FC Utrecht - PSV 16:45
22 zaterdag 16 februari 2019 sc Heerenveen - PSV 19:45
23 zondag 24 februari 2019 PSV - Feyenoord 14:30
24 zaterdag 2 maart 2019 Excelsior PSV 19:45
25 zaterdag 9 maart 2019 PSV - NAC Breda 19:45
26 zondag 17 maart 2019 VVV - Venlo PSV 12:15
27 zondag 31 maart 2019 Ajax - PSV 16:45
28 donderdag 4 april 2019 PSV - PEC Zwolle 18:30
29 zondag 7 april 2019 Vitesse - PSV 16:45
30 zondag 14 april 2019 PSV - De Graafschap 12:15
31 zondag 21 april 2019 PSV - ADO Den Haag 16:45
32 donderdag 25 april 2019 Willem II - PSV 20:45
33 zondag 28 april 2019 PSV - Heracles Almelo 14:30
34 zondag 12 mei 2019 AZ - PSV 14:30
 
De laatste keer dat wij eerst thuis tegen Ajax speelde werden zij kampioen, de KNVB heeft het inmiddels door :rolleyes:
 
PSV - Ajax is gepland op de zondag 23 september 2018 na een midweekse Europacupwedstrijd. o.O En de midweek erna is de 1e ronde van de beker.
 
Ajax-AZ, Ajax-Feyenoord en Feyenoord-PSV zijn ook gepland na een midweekse Europacupwedstrijd, mits de clubs zich plaatsen.
 
De eerste 6 weken worden lastig. Kans op puntenverlies is dan het hoogst. Haal je daar 13-15 punten dan kan je lekker in alle rust de topper bekijken.

Mijn verwachting voor 2018-19:
1. PSV 81
2. Ajax 79
3. Feyenoord 69
4. AZ 68
5. Vitesse 62
6. FC Utrecht 61
7. SC Heerenveen 54
8. ADO Den Haag 52
9. FC Groningen 51
10. Heracles Almelo 46
11. PEC Zwolle 45
12. NAC Breda 41
13. De Graafschap 39
14. VVV-Venlo 37
15. Willem II 36
16. Excelsior 35
17. Fortuna Sittard 35
18. FC Emmen 29

Week 17 (winterstop):
1. PSV 41
2. Ajax 37
3. Feyenoord 35
4. AZ 31

Zoiets verwacht ik...
 
De eerste 6 weken worden lastig. Kans op puntenverlies is dan het hoogst. Haal je daar 13-15 punten dan kan je lekker in alle rust de topper bekijken.

Mijn verwachting voor 2018-19:
1. PSV 81
2. Ajax 79
3. Feyenoord 69
4. AZ 68
5. Vitesse 62
6. FC Utrecht 61
7. SC Heerenveen 54
8. ADO Den Haag 52
9. FC Groningen 51
10. Heracles Almelo 46
11. PEC Zwolle 45
12. NAC Breda 41
13. De Graafschap 39
14. VVV-Venlo 37
15. Willem II 36
16. Excelsior 35
17. Fortuna Sittard 35
18. FC Emmen 29

Week 17 (winterstop):
1. PSV 41
2. Ajax 37
3. Feyenoord 35
4. AZ 31

Zoiets verwacht ik...
Op basis van wat doe je deze uitspraken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan