Had het dit seizoen wel een tijd lastig. Volgens mij pas in recente weken ergens zijn eerste doelpunt of assist van het seizoen in de PL, maar is de laatse weken dan wel weer on fire. Hij mag zeker nog wel wat stappen zetten, maar ik vind het ook een goede speler. Gezien we niet zo breed in de buitenspelers zitten zou hij zomaar mee kunnen naar het WK.
Over verrassingen gesproken: in de PL zijn ze helemaal fan van Brobbey, en daar valt wat voor te zeggen. Heel veel goals heeft hij nog niet (5 goals, 1 assist) en het afmaken blijft wel echt een puntje, maar bijna al zijn goals (en assists) zijn belangrijk en het is toch indrukwekkend om te zien hoe hij ook in de PL iedereen met gemak van zich af weet te houden. Eigenlijk is het wachten tot hij minstens een redelijke afmaker wordt, dan gaat hij nog een transfer maken naar de top. Sinds Brobbey meer speeltijd kreeg en eerste spits werd is Sunderland uitgegroeid tot een subtopper in de PL, ondanks dat de selectie echt niet zo denderend is (maar als geheel wel heel goed in elkaar zit).
Gek idee: als hij tegen die tijd fit is, zet hem maar in de basis als spits op het WK. Zul je zien hoe veel beter Oranje gaat lopen met een spits die echt een bal vast kan houden en duels kan winnen, in ieder geval tegen sterkere landen waar door diens goede verdedigings linies proberen te pingelen niet de oplossing is. Ik denk dan terug aan een Giroud voor Frankrijk. Je spits hoeft er niet per se heel veel te maken als hij op andere vlakken zoveel toe kan voegen aan je spel. Met Memphis in de spits wordt Oranje zo vaak kapot gecounterd omdat niemand voorin een bal vast kan houden en zowel je vleugelspelers als spits alledrie risicovolle acties maken aan de bal. Tegen Duitsland werkte het destijds prima met Brobbey en nu hij op een hoog niveau ervaring op doet en nog sterker wordt zou ik het wel eens willen zien. In Nederland doen velen er lachterig over, want als fysieke spierbonk die de 'kont erin gooit' is hij geen typische Nederlandse spits zoals Nederland ze tegenwoordig oplijdt.