Engels voetbal

BBC analyticus op non-actief gezet wegens rascistische uitspraken bij BBC langs de lijn. Hij heeft gezegd: het zou goed zijn als de zwarte spelers van Derby beter hun best doen en terug gaan naar de basis als de situatie moeilijk wordt.. etc.
Maar goed, zoals je tegenwoordig een groep hebt die valt over de moorkoppen, heb je ook weer een groep die niets meer racistisch vindt en alles wat daar een correctie op is, politiek correct, niet kunnen omgaan met grappen enz noemt. Tja.

Ongelofelijk. Als ik iemand in mijn team zou hebben die zoiets zou zeggen is het ontslag. Geen twijfel aan.

(ik zou het ook raar vinden, want wat moet iemand in de farmaindustrie nou bij BBC langs de lijn).
 
BBC analyticus op non-actief gezet wegens rascistische uitspraken bij BBC langs de lijn. Hij heeft gezegd: het zou goed zijn als de zwarte spelers van Derby beter hun best doen en terug gaan naar de basis als de situatie moeilijk wordt.. etc.
Maar goed, zoals je tegenwoordig een groep hebt die valt over de moorkoppen, heb je ook weer een groep die niets meer racistisch vindt en alles wat daar een correctie op is, politiek correct, niet kunnen omgaan met grappen enz noemt. Tja.
Ik weet niet zo goed wat je nu met deze post bedoelt. Vind je het nou terecht dat deze analist wegens racisme ontslagen is? Of vind je dit nou niet echt racisme?

Ik weet niet zo heel goed wat ik ervan moet vinden. Het is wat ongepast, maar of het nou per se racisisme is, ben ik nog niet uit. Wel vindt ik dat hierom je baan verliezen wel een heel erg zware straf is. Zeker gezien het feit dat je hier, zoals in Nederland, voor bijvoorbeeld iemand in elkaar meppen of een tut-tut krijgt of 40 uur taakstraf.
 
Wel vindt ik dat hierom je baan verliezen wel een heel erg zware straf is. Zeker gezien het feit dat je hier, zoals in Nederland, voor bijvoorbeeld iemand in elkaar meppen of een tut-tut krijgt of 40 uur taakstraf.

Je baan verliezen vanwege ongewenst gedrag staat los van eventuele strafrechtelijke vervolging, toch?
 
Je baan verliezen vanwege ongewenst gedrag staat los van eventuele strafrechtelijke vervolging, toch?
Klopt, maar ik vond wat hij zei meer onhandig/ongepast, dan bewust zwaar racistisch. Je baan verliezen is wel een heel erg zware sanctie, een boete/schorsing was meer op z'n plaats geweest, denk ik, maar ik weet dat niet zeker, vandaar interessant om andere meningen te horen.
 
Ik weet niet zo goed wat je nu met deze post bedoelt. Vind je het nou terecht dat deze analist wegens racisme ontslagen is? Of vind je dit nou niet echt racisme?

Ik weet niet zo heel goed wat ik ervan moet vinden. Het is wat ongepast, maar of het nou per se racisisme is, ben ik nog niet uit. Wel vindt ik dat hierom je baan verliezen wel een heel erg zware straf is. Zeker gezien het feit dat je hier, zoals in Nederland, voor bijvoorbeeld iemand in elkaar meppen of een tut-tut krijgt of 40 uur taakstraf.

Ik vind het een meer dan acceptabele straf. In iedere situatie is z'n opmerking kwetsend en ongepast, en al helemaal als je dit soort dingen zegt voor een miljoenenpubliek.
 
Ik weet niet zo goed wat je nu met deze post bedoelt. Vind je het nou terecht dat deze analist wegens racisme ontslagen is? Of vind je dit nou niet echt racisme?

Ik weet niet zo heel goed wat ik ervan moet vinden. Het is wat ongepast, maar of het nou per se racisisme is, ben ik nog niet uit. Wel vindt ik dat hierom je baan verliezen wel een heel erg zware straf is. Zeker gezien het feit dat je hier, zoals in Nederland, voor bijvoorbeeld iemand in elkaar meppen of een tut-tut krijgt of 40 uur taakstraf.
Ik weet ook niet zo goed wat jij niet zo goed weet :maniac:
Ik vind dat moorkop verhaal overdreven en symbol bestrijding door heel wat donkere mensen maar ik vind een groep bij hun huidskleur noemen en hen zeggen dat ze wellicht dit of dat moeten doen, wel degelijk racistisch. Laat ik zo zeggen, als dit geen racisme is maar onder de categorie “ moeilijk te verklaren of het racisme is...”, dan kunnen we met allerlei normen en afspraken stoppen vanaf nu. Ik begrijp best wel dat zeuren om de woorden moorkop of de Coentunnel irritaties oproept maar het moet ons niet in die val brengen waar niets meer als racisme en/of discriminatie wordt gezien.
 
Oprechte vraag: Wat is er kwetsend aan de opmerking van die journalist?
De implicatie dat de zwarte spelers de kantjes er af lopen. Lijkt mij stug dat de scheiding tussen wel of niet de kantjes dr aflopen in dat team precies gelijk ligt met de raciale lijn. Had de mennekes gewoon bij naam genoemd was dr geen probleem.
 
" de zwarte spelers van Derby beter hun best doen " Ik weet niet of ik veel zin heb om uit te leggen wat er niet deugt aan deze uitspraak.
Maar wie koppelt het feit dat ze niet hun best doen OMDAT ze zwart zijn? Kan toch ook gewoon een (toevallige) handige verzameling zijn?

Wat voorbeeldjes.
"Die Spaanstaligen van PSV lopen er de kantjes vanaf: Guti, Pereiro en Angelino kwamen te laat op de training. "
"De jonkies van PSV hebben het vizier nog niet op scherp: Ihattaren, Gakpo en Madueke vonden het net niet."
"De nieuwe aankopen van PSV voldoen niet: Baumgartl, Bruma en Doan zitten allemaal op de bank"

Ook verzamelingen, maar de vraag is of het een correlatie is of niet.

Het kan toch zo zijn dat de zwarte jongens van Derby beter hun best moeten doen? Als jij het koppelt dat ze beter hun best moeten doen OMDAT ze zwart zijn, tsja, wie is er dan discriminerend bezig?
 
Maar wie koppelt het feit dat ze niet hun best doen OMDAT ze zwart zijn? Kan toch ook gewoon een (toevallige) handige verzameling zijn?

Wat voorbeeldjes.
"Die Spaanstaligen van PSV lopen er de kantjes vanaf: Guti, Pereiro en Angelino kwamen te laat op de training. "
"De jonkies van PSV hebben het vizier nog niet op scherp: Ihattaren, Gakpo en Madueke vonden het net niet."
"De nieuwe aankopen van PSV voldoen niet: Baumgartl, Bruma en Doan zitten allemaal op de bank"

Ook verzamelingen, maar de vraag is of het een correlatie is of niet.

Het kan toch zo zijn dat de zwarte jongens van Derby beter hun best moeten doen? Als jij het koppelt dat ze beter hun best moeten doen OMDAT ze zwart zijn, tsja, wie is er dan discriminerend bezig?

Dat kan, en ik vind je vragen wel interessant. helaas is het zo, dat in de huidige context zo'n journalist beter moet weten en geen ruimte moet laten voor speculatie.
 
Dat kan, en ik vind je vragen wel interessant. helaas is het zo, dat in de huidige context zo'n journalist beter moet weten en geen ruimte moet laten voor speculatie.
Dat klopt, als in, het ligt gevoelig en dus kun je het beter niet zeggen. Slim is het in ieder geval niet.

Maar als je dit niet kan zeggen, dan is racisme nog lang niet verdwenen. Zo los je het immers niet op. Sterker nog, het wordt alleen maar erger.
 
Hoe weet je of iemand zijn best doet of niet doet, zonder dat die persoon het jou heeft gezegd?
Hoe weet de journalist dat alle blanke spelers wel hun best doen?
Hoe weet de journalist dat de slechte prestaties liggen aan mentaliteit en niet gewoon aan kwaliteit of een van de andere honderden factoren?
Heeft de journalist iets objectiefs wat hem ook maar een beetje support geeft voor de stelling?
Of mogen we maar lukraak dingen roepen, zonder ook maar een beetje op te letten?
 
Hoe weet je of iemand zijn best doet of niet doet, zonder dat die persoon het jou heeft gezegd?
Hoe weet de journalist dat alle blanke spelers wel hun best doen?
Hoe weet de journalist dat de slechte prestaties liggen aan mentaliteit en niet gewoon aan kwaliteit of een van de andere honderden factoren?
Heeft de journalist iets objectiefs wat hem ook maar een beetje support geeft voor de stelling?
Of mogen we maar lukraak dingen roepen, zonder ook maar een beetje op te letten?
Dat weet je niet, en dat pretendeert ook niemand te weten (neem ik aan). Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof je alle gegevens en randvoorwaarden moeten weten voordat je iets schrijft als voetbaljournalist. Dat is inderdaad gewoon lukraak dingen roepen, en wij doen daar ook vrolijk aan mee.
 
Dat weet je niet, en dat pretendeert ook niemand te weten (neem ik aan). Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof je alle gegevens en randvoorwaarden moeten weten voordat je iets schrijft als voetbaljournalist. Dat is inderdaad gewoon lukraak dingen roepen, en wij doen daar ook vrolijk aan mee.
Wij discussiëren over bepaalde zaken met elkaar, maar we weten van elkaar dat niemand de (absolute) waarheid heeft. En zelfs als we bepaalde meningen hebben, hebben we ook redenen waarom we denken dat het klopt. Ik mag toch verwachten dat dit programma wat strengere eisen heeft voor hun journalisten. Dan is ontslag een juiste gevolg.
Verder, als je lukraak dingen roept, waarom maak je daar een onderscheid in op basis van ras? Zonder enige aanwijzing dat dit klopt. Hij legt een grens tussen bepaalde spelers die 'toevallig' verschillen in huidskleur, en het enige duidelijke verschil is deze huidskleur. Hij had kunnen zeggen dat sommigen/iedereen beter hun best moeten doen. Hij had een bepaalde linie kunnen aanwijzen en met bepaalde cijfers kunnen onderbouwen waarom hij denkt dat die niet hun best doen. Dat die cijfers dan geen perfecte onderbouwing zijn, daar kan ik dan mee leven.
 
Maar wie koppelt het feit dat ze niet hun best doen OMDAT ze zwart zijn? Kan toch ook gewoon een (toevallige) handige verzameling zijn?

Wat voorbeeldjes.
"Die Spaanstaligen van PSV lopen er de kantjes vanaf: Guti, Pereiro en Angelino kwamen te laat op de training. "
"De jonkies van PSV hebben het vizier nog niet op scherp: Ihattaren, Gakpo en Madueke vonden het net niet."
"De nieuwe aankopen van PSV voldoen niet: Baumgartl, Bruma en Doan zitten allemaal op de bank"

Ook verzamelingen, maar de vraag is of het een correlatie is of niet.

Het kan toch zo zijn dat de zwarte jongens van Derby beter hun best moeten doen? Als jij het koppelt dat ze beter hun best moeten doen OMDAT ze zwart zijn, tsja, wie is er dan discriminerend bezig?
Dat is zo, maar denk je dat nu werkelijk? Er lopen 5 donkere jongens op het veld en toevallig ligt het alleen die spelers?
 
Ik weet niet welke spelers het zijn en of de mening van de journalist terrecht is. Hij koppelt volgens mij niet iets aan zwarte spelers in het algemeen maar aan een deel van de selectie van Derby? Ik zou hem toch echt wel een weerwoord en onderbouwing gunnen voor ik hem op dit soort heisa zou ontslaan. Kan inhoudelijk toch best een punt hebben? Als je indertijd zou zeggen dat "de kink in de kabel" zat omdat de surinamische spelers bij Ajax niet het verwachte niveau brachten vind ik niet op voorhand racisitisch? Mits het klopt dat die groep tegenviel? Of ben ik te naief?
 
Ik weet niet welke spelers het zijn en of de mening van de journalist terrecht is. Hij koppelt volgens mij niet iets aan zwarte spelers in het algemeen maar aan een deel van de selectie van Derby? Ik zou hem toch echt wel een weerwoord en onderbouwing gunnen voor ik hem op dit soort heisa zou ontslaan. Kan inhoudelijk toch best een punt hebben? Als je indertijd zou zeggen dat "de kink in de kabel" zat omdat de surinamische spelers bij Ajax niet het verwachte niveau brachten vind ik niet op voorhand racisitisch? Mits het klopt dat die groep tegenviel? Of ben ik ten naief?
Dat laatste misschien? Het is wel een gekke scheidslijn, toch? De blonde spelers moeten wat harder lopen. Dat zou toch ook een gekke scheidslijn zijn?
 
Dat laatste misschien? Het is wel een gekke scheidslijn, toch? De blonde spelers moeten wat harder lopen. Dat zou toch ook een gekke scheidslijn zijn?

Waarom dan? Als het inhoudelijk correct is en door iemand die als beroep het analyseren van voetbal die uitspraak doet vind ik er niets racisitisch aan? Als er vijf blonde gasten rondlopen die tegenvallen valt voor mij in dezelfde categorie. Ik ga er dan vanuit dat de analyst niet anti-blond is en zijn mening kan onderbouwen. Kan hij dat niet en blijkt hij wel iets tegen blondharigen in het algemeen te hebben dan is hij niet geschikt voor zijn functie.
 
Waarom dan? Als het inhoudelijk correct is en door iemand die als beroep het analyseren van voetbal die uitspraak doet vind ik er niets racisitisch aan? Als er vijf blonde gasten rondlopen die tegenvallen valt voor mij in dezelfde categorie. Ik ga er dan vanuit dat de analyst niet anti-blond is en zijn mening kan onderbouwen. Kan hij dat niet en blijkt hij wel iets tegen blondharigen in het algemeen te hebben dan is hij niet geschikt voor zijn functie.

Het is geen goede scheidslijn, want wanneer ben je blank en wanneer zwart? der zijn heel veel mensen die er tussen in zitten. Sowieso is het gewoon beter om in zo'n geval namen van spelers te noemen die niet goed spelen, dan iets gemeenschappelijk tussen de slechte spelende spelers te noemen, terwijl datgene wat gemeenschappelijk is niks te maken heeft met hoe goed je speelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan