Eerste Divisie Algemeen

Kronos

Assistent Bondscoach
Algemene topic over de Jupiler League voor alle onderwerpen die niet direct club-gerelateerd zijn.
 
Posts uit de Veendam-topic n.a.v. hun faillissement en de suggestie om de tweede elftallen van o.a. Ajax en PSV volgend seizoen in de Jupiler League te laten spelen:

Ik kan geen algemeen Jupiler League topic vinden, dus maar hier:

http://www.vi.nl/nieuws/238285/Nieuw-seizoen-mogelijk-tweede-elftallen-in-Jupiler-League.htm

Nieuw seizoen mogelijk tweede elftallen in Jupiler League

27/03/2013 10:03
Na het faillissement van SC Veendam en het eerdere bankroet van AGOVV is de toetreding van tweede elftallen van Eredivisieclubs in de Jupiler League een stap dichterbij gekomen. De Eerste Divisie telt immers nog zestien teams als het wegvallen van Veendam definitief is.

Ook een verplichte promotieregeling voor amateurs uit de Topklasse komt nog niet van de grond. Daarom kunnen er volgens manager competitiezaken Gijs de Jong van de KNVB al volgend seizoen één of meerdere tweede elftallen tot de
Jupiler League worden toegelaten. 'Dit gebeurt in landen als Portugal, Spanje en Duitsland al veel langer', stelt hij.

De Jong, die ook zitting heeft in de wat onlogisch genaamde Werkgroep Tweede Klasse ('de naam is nog gebaseerd op de verwachting dat er amateurclubs zouden instromen'), geeft aan dat veel Eredivisieclubs met hun tweede elftallen meer weerstand zoeken in de Jupiler League. Maar de Eerstedivisieclubs zijn nog niet bijster enthousiast over het idee. Zij zijn bang straks te worden weggespeeld door teams met Eredivisiewaardige reserves als Ajax en PSV.

De Jong: 'Ik snap dat die angst leeft, maar we moeten met alle partijen kijken aan welke voorwaarden deze elftallen moeten voldoen. Maar ook hier leert de ervaring uit andere landen dat het best meevalt. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een speler maar een beperkt aantal wedstrijden in het eerste mag hebben gespeeld.'


Op zich een leuk idee, maar wat nu als zo'n tweede elftal promoveert naar de Eredivisie? Dan heb je 2 teams van dezelfde club in de Eredivisie?? Of mogen ze wel meedoen, maar dan voor spek en bonen?

Da's wel gunstig; dat heeft het "eerste" team al meteen 2 wedstrijden gewonnen met een doelsaldo van 242-0. :D

Ze mogen niet promoveren. Ik heb een tijd terug al eens gepost dat het voor Jong PSV een prima zaak zou zijn, als het in de jupiler league mag uitkomen. Veel meer weerstand. Verhuren is, aan bijv. Eindhoven, is dan ook niet meer nodig.

Dat op zich wel, maar zou er niet een licht motivatieprobleem ontstaan? Ze worden dan een beetje de recreanten van het betaalde voetbal...

Precies, competitievervalsing en matchfixing liggen dan wel heel erg op de loer. Wint Helmond Sport opeens een periodetitel omdat ze met 8-1 winnen van Jong PSV...

Tuurlijk niet. Je mag wel kampioen worden. En dat zou ook betekenen dat bijvoorbeeld NEC ook niets heeft om voor te spelen. Die zullen ook nooit kampioen worden.

Die spelen toch niet in de Jupiler League, gekkie! ;)

Maar NEC heeft een theoretische kans op bijvoorbeeld Europees voetbal, en ze zouden kunnen degraderen. Voor zo'n tweede elftal maakt het dan echt niet uit of ze winnen of niet. Ze degraderen niet en in de top valt niks te halen.

Ze kunnen nu de topictitel wel wijzigen.

OK. Naast het kampioenschap lijkt het me een sportman eigen om elke wedstrijd te willen winnen. Al zie ik dat bij PSV 1 ook niet altijd terug.

Ze proberen zich in de kijker te spelen bij eredivisieclubs of het eerste van hun eigen club. Ik zie eerlijk gezegd geen motivatieprobleem. En gezien de onderbezetting die volgend seizoen dreigt, lijkt dit me zonder meer de beste oplossing. Zeker als dit in het buitenland gewoon goed werkt.

Edit: en anders is wellicht een soort van League Cup, voor alleen de eerste divisie-teams, een optie om tot meer wedstrijden te komen.

Ik ben zeker fan van PSV-B en Ajax-B in 't Jupilier league. Goed voor die competitie, goed voor de talentjes van de eerder genoemde clubs.
 
Whahaha, en wie bepaalt welke B-teams er dan mee doen, men rept hier alleen over Ajax en PSV, ik zou zeggen het eerste jaar de nr's 1 en 2 uit de B-competitie en daarna de nr's 1 en 2 tegen de B teams in de Jupilier league voor promotie/degradatie zodat de sterste B teams in Jupilier league blijven
 
Lijkt me een prima zaak als PSV een B-elftal kan uitvaardigen naar de Jupiler League. Als onze talenten moeilijk meekunnen in de Jupiler League dan heeft IPF geen recht meer van spreken om ze te laten debuteren in het Eerste elftal :D

Edit / Aanvulling:

Het andere grote voordeel is dat we veel beter in staat zijn om talenten te scouten in de Jupiler League, omdat je ze kunt vergelijken met je eigen beloften. Speelt er bij Go Ahead een talentvolle rechtsbuiten, dan kun je zijn kwaliteiten als scout beter inschalen op het moment dat zo'n speler in dezelfde competitie speelt als Elvio van Overbeek.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zal het nu verder gaan? Waarom zou PSV, die niet bij de eerste 2 eindigde recht moeten hebben op ''promotie'' naar de Jupiler League?
 
Hoe zal het nu verder gaan? Waarom zou PSV, die niet bij de eerste 2 eindigde recht moeten hebben op ''promotie'' naar de Jupiler League?
Op 1 staat Heerenveen.
Op 2 staat Utrecht.

ajaks en Twente staan 4e en 8e.
PSV 9e, op 1 punt van Twente.
 
Hoe zal het nu verder gaan? Waarom zou PSV, die niet bij de eerste 2 eindigde recht moeten hebben op ''promotie'' naar de Jupiler League?

Ajax en Twente eindigden ook niet bij de 1e 2.

Eindstand
Nr. Team G W GL V P DPV DPT SALDO
1. Jong sc Heerenveen 22 18 2 2 56 63 21 42
2. Jong FC Utrecht 22 12 4 6 40 44 33 11
3. Jong FC Groningen 22 11 6 5 39 42 26 16
4. Jong Ajax 22 11 4 7 37 31 28 3
5. Jong Feyenoord/Excelsior 22 10 5 7 35 40 38 2
6. Jong Heracles Almelo 22 10 4 8 34 54 46 8
7. Jong RKC Waalwijk 22 9 4 9 31 40 37 3
8. Jong FC Twente 22 9 3 10 30 45 58 -13
9. Jong PSV 22 8 5 9 29 52 45 7
10. Jong Vitesse 22 4 5 13 17 24 45 -21
11. Jong NAC Breda 22 3 4 15 13 26 60 -34
12. Jong NEC/FC Oss 22 3 2 17 11 28 52 -24
 
Zoals al elders gemeld: Alleen PSV, Twente en Ajax (en Vitesse evt. ook nog, dacht ik ergens te hebben gelezen) hebben zich aangemeld om met hun belofteteam deel te nemen aan de JL. Van die 3 (of 4) zijn Twente en Ajax het afgelopen seizoen het hoogst geëindigd.
 
Zoals ik het hier lees is het al zeker dat jong ajax en jong twente in de JL gaan spelen.
Ook staat er dat dit voor 2 seizoenen is en er dus niemand zal degraderen.
http://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/236376/jong-ajax-en-jong-fc-twente-naar-jupiler-league/

Wat een extreem trieste reacties onder dat artikel trouwens! :unsure:

Verder is het natuurlijk raar dat er alleen naar het laatste jaar wordt gekeken, en dat pas na afloop van de competitie gebeurd.. Eerlijk is anders.
 
twente en ajax zijn natuurlijk wel de lievelingetjes van de knvb dus makkelijk om deze regel te verzinnen en toe te passen.
 
Zoals ik het hier lees is het al zeker dat jong ajax en jong twente in de JL gaan spelen.
Ook staat er dat dit voor 2 seizoenen is en er dus niemand zal degraderen.
http://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/236376/jong-ajax-en-jong-fc-twente-naar-jupiler-league/

Toch lijkt me het een probleem als het ene belofteteam wel mag en het andere niet. Zoals ik in een ander topic al las, krijgen de belofteteams in de JL waarschijnlijk zwaardere tegenstand en in de beloftecompetitie door het ontbreken van Ajax en Twente juist minder. Dat creëert ook een scheve situatie.
 
Vind het wel geinig, dat juist Twente en Ajax wel mogen promoveren en PSV niet. Vind het alleen oneerlijk dat het promotie/degradatie dan weer op slot gaat. Vind het ook oneerlijk tegenover Katwijk en Achilles.
 
Vind het wel geinig, dat juist Twente en Ajax wel mogen promoveren en PSV niet. Vind het alleen oneerlijk dat het promotie/degradatie dan weer op slot gaat. Vind het ook oneerlijk tegenover Katwijk en Achilles.

Eens. Zou leuk zijn als er vanuit die topklasse wat door zou stromen. Beetje zoals Engeland, waar je maar kunt blijven promoveren.
 
Wat ik in ieder geval vind, is dat het flauw is dat er tijdens het spel de spelregels veranderd worden. Wellicht had PSV al die spelers niet verhuurd, als van te voren duidelijk zou zijn, dat de nummer 1 en 2 van de beloften zouden mogen promoveren. Ik vind het flauw, dat er wordt gevraagd wie er wil promoveren en dat er dan puur wordt gekeken, hoe hoog een ploeg is geëindigd. Een aantal jaren geleden wilde Rijnsburg promoveren, maar werden niet kampioen. Dus ging hun feestje niet door. Nu wordt er toch van de regel afgeweken, dat de beloftenteams geen kampioen hoeven te zijn.

Ik vind nog steeds dat Achilles en Katwijk de eerste twee gegadigden zijn om te promoveren. Mochten zij niet willen, dán pas komt Heerenveen in aanmerking. Wil Heerenveen niet, dán pas Utrecht en wil van deze vier níemand promoveren, dan gaat het over. Maar je kunt niet ploegen zomaar willekeurig aanwijzen om te promoveren.
 
Wat ik in ieder geval vind, is dat het flauw is dat er tijdens het spel de spelregels veranderd worden. Wellicht had PSV al die spelers niet verhuurd, als van te voren duidelijk zou zijn, dat de nummer 1 en 2 van de beloften zouden mogen promoveren. Ik vind het flauw, dat er wordt gevraagd wie er wil promoveren en dat er dan puur wordt gekeken, hoe hoog een ploeg is geëindigd. Een aantal jaren geleden wilde Rijnsburg promoveren, maar werden niet kampioen. Dus ging hun feestje niet door. Nu wordt er toch van de regel afgeweken, dat de beloftenteams geen kampioen hoeven te zijn.

Ik vind nog steeds dat Achilles en Katwijk de eerste twee gegadigden zijn om te promoveren. Mochten zij niet willen, dán pas komt Heerenveen in aanmerking. Wil Heerenveen niet, dán pas Utrecht en wil van deze vier níemand promoveren, dan gaat het over. Maar je kunt niet ploegen zomaar willekeurig aanwijzen om te promoveren.

In plaats van het woordje "flauw" is het eerder gepast gebruik te maken van de term "typische KNVB willekeur waar toevallig PSV last van heeft".
 
Vind het wel geinig, dat juist Twente en Ajax wel mogen promoveren en PSV niet. Vind het alleen oneerlijk dat het promotie/degradatie dan weer op slot gaat. Vind het ook oneerlijk tegenover Katwijk en Achilles.

Wat is er nu precies geinig aan?
 
Mark my words Tirzah, er worden altijd weer regels verzonnen die nadelig zijn voor Psv!
In plaats van het woordje "flauw" is het eerder gepast gebruik te maken van de term "typische KNVB willekeur waar toevallig PSV last van heeft".
 
Vind het wel geinig, dat juist Twente en Ajax wel mogen promoveren en PSV niet. Vind het alleen oneerlijk dat het promotie/degradatie dan weer op slot gaat. Vind het ook oneerlijk tegenover Katwijk en Achilles.


Wat is er nu precies geinig aan?

Dat zit hem dus in, dat je nu (ook weer in dit topic) toch weer geopperd wordt, dat er regels worden verzonnen die nadelig voor PSV zijn. Nu heb je toch ook weer een beetje dat Calimerogedrag. Jong PSV heeft daar met een 9e plaats helemaal niks te zoeken, er zijn 8 ploegen die daar wat mij betreft meer recht op hebben dan Jong PSV, sterker nog, 10 ploegen, ik vergeet Achilles en Katwijk.

Begrijpelijk dat iedereen luistert naar het grote geld, maar ze hadden mijns inziens ook tegen de sponsor kunnen zeggen: Meneer de sponsor we laten dit jaar amateurs instromen en vanaf volgend seizoen spelen de kampioen van de beloftenelftallen en de algehele amateur kampioen een beslissingswedstrijd(en) voor promotie/degradatie. Voetje stijf houden om scheve gezichten te voorkomen, is blijkbaar moeilijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan