Eerste Divisie Algemeen

Nauwelijks interesse, dat klopt, maar dat komt ook door de jarenlange organisatie die er is gehanteerd. Clubs moesten voldoen aan bepaalde eisen, zoals contractspelers. Ik vind het eigenlijk nóg vreemder, waarom eisen ze nou dat het bedrijven moeten zijn? Met andere woorden, waarom moeten ze contractspelers hebben? Wat is het nut daarvan, wat willen ze beschermen en bereiken? Als ik met 20 jongens een hockeyclub ga oprichten en weet te promoveren tot aan de Hoofdklasse aan toe, geen bond die ons zal tegenhouden, omdat we geen profs zijn. Hooguit dat ze eisen zullen stellen aan het veld. Maar, goed, om in mijn eigen sport te blijven, bij schaken zal de Schaakbond geen moeite doen. Sterker nog, ik vraag me af, of dat een regel is die de Europese Commissie goed zal keuren. We weten dat ze pas in aktie komen, zodra ze een klacht krijgen.

Ik kan me geen enkele sport bedenken, die in Nederland een gesloten systeem heeft, op voetbal na. In elke sport kun je vanaf het lage ''liefhebbersniveau'' promoveren tot aan de Nederlandse top, ook al ben je geen professional. Alleen het voetbal moet zo hypocriet zijn.

Als Ajax met 20 amateurs wil voetballen in de Eredivisie, dan moet dat gewoon kunnen. Als ze een ongediplomeerde trainer willen hebben, moet dat gewoon kunnen. Het is immers een vrij beroep. Al die gekke regels en licenties, het is allemaal geldklopperij. Hockey is tenminste nog hobbymatig volksverlakkerij. Voetbal is bedrijfsvoering. Jammer.

Omdat voetbal ook de enige sporttak is met professionele spelers. De andere zijn toch allemaal (veredelde) amateurs? Ik denk niet dat dat te vergelijken is.

Overigens (om het ook even bij mijn eigen sport te houden) krijgt waterpolo vanaf het komende seizoen ook een eredivisie. Om hieraan te kunnen deelnemen worden eisen gesteld aan accommodatie, trainers, niveau van de jeugd. Je kan dan niet zo makkelijk meer promoveren. Dit is mede bedoeld om het niveau van het waterpolo in Nederland te verhogen door een professionalisering. Een goede zaak dat jeugd hierin ook meegenomen wordt.
 
Omdat voetbal ook de enige sporttak is met professionele spelers. De andere zijn toch allemaal (veredelde) amateurs? Ik denk niet dat dat te vergelijken is.

Overigens (om het ook even bij mijn eigen sport te houden) krijgt waterpolo vanaf het komende seizoen ook een eredivisie. Om hieraan te kunnen deelnemen worden eisen gesteld aan accommodatie, trainers, niveau van de jeugd. Je kan dan niet zo makkelijk meer promoveren. Dit is mede bedoeld om het niveau van het waterpolo in Nederland te verhogen door een professionalisering. Een goede zaak dat jeugd hierin ook meegenomen wordt.

Oook andere sporten hebben proffesionals en amateurs. En daar geldt gewoon: prestatie is promoveren.

Het gaat er mij om, dat de vorm van de competitie, het gesloten systeem niet eerlijk is. Het is goed dat die nu verdwenen is. Dat de KNVB (en alle andere sportbonden) regels stellen aan promotie, ik weet niet of ze die regels hard kunnen maken als het voor het gerecht komt. Let wel, de HEMA mag zelf weten of ze louter met VMBO-personeel willen werken, waarom zou Ajax dan per se 17 contractspelers moeten hebben?
 
Oook andere sporten hebben proffesionals en amateurs. En daar geldt gewoon: prestatie is promoveren.

Het gaat er mij om, dat de vorm van de competitie, het gesloten systeem niet eerlijk is. Het is goed dat die nu verdwenen is. Dat de KNVB (en alle andere sportbonden) regels stellen aan promotie, ik weet niet of ze die regels hard kunnen maken als het voor het gerecht komt. Let wel, de HEMA mag zelf weten of ze louter met VMBO-personeel willen werken, waarom zou Ajax dan per se 17 contractspelers moeten hebben?

Bescherming van kwaliteit, werknemer? Gelijkheid tussen de clubs?

En bestaan er andere sporten in Nederland, waar de complete selecties in de hele competitie full-prof zijn?
 
Bescherming van kwaliteit, werknemer? Gelijkheid tussen de clubs?

En bestaan er andere sporten in Nederland, waar de complete selecties in de hele competitie full-prof zijn?

Is ''bescherming van kwaliteit'' een reden om een spelregel in een beleid bij het uitoefenen van een hobby (sport) te accepteren? Ik zie nog steeds geen goede reden, om het gesloten systeem te handhaven, en daarmee dus ook de promotie en degradatie van amateurs, dan wel tweede elftallen tegen te houden. Waarom zou de UEFA daar niks van mogen zeggen?
 
Is ''bescherming van kwaliteit'' een reden om een spelregel in een beleid bij het uitoefenen van een hobby (sport) te accepteren? Ik zie nog steeds geen goede reden, om het gesloten systeem te handhaven, en daarmee dus ook de promotie en degradatie van amateurs, dan wel tweede elftallen tegen te houden. Waarom zou de UEFA daar niks van mogen zeggen?

We hebben het toch niet over een hobby? Het gaat om professionele sport, waarbij je bepaalde randvoorwaarden mag verwachten.

De UEFA heeft daar als bond best wat over te zeggen. Alleen zie ik dus niet in waarom er niet slechts 2 betaalde competities mogen zijn. Kun je in andere landen als amateurclub doorpromoveren, zonder randvoorwaarden?
 
Weet ik niet, ik weet wel dat Nederland het enige land was met een gesloten systeem. Ik ken de voorwaarden en regels van Belgie en Duitsland niet. Hoef ik ook niet te weten, want ik ben een Nederlander.

En voetbal is sport, sport is hobby. Ik zou niet weten, waarom Katwijk of Achilles niet zou mogen promoveren, als ze maar 8 contractspelers hebben.
 
Weet ik niet, ik weet wel dat Nederland het enige land was met een gesloten systeem. Ik ken de voorwaarden en regels van Belgie en Duitsland niet. Hoef ik ook niet te weten, want ik ben een Nederlander.

En voetbal is sport, sport is hobby. Ik zou niet weten, waarom Katwijk of Achilles niet zou mogen promoveren, als ze maar 8 contractspelers hebben.

Omdat de andere clubs een hogere begroting nodig hebben, omdat zij wel 24 contractspelers hebben?
 
We hebben het toch niet over een hobby? Het gaat om professionele sport, waarbij je bepaalde randvoorwaarden mag verwachten.

De UEFA heeft daar als bond best wat over te zeggen. Alleen zie ik dus niet in waarom er niet slechts 2 betaalde competities mogen zijn. Kun je in andere landen als amateurclub doorpromoveren, zonder randvoorwaarden?

Ik Belgie moet je stadion aan bepaalde eisen voldoen wil je op de hoogste twee niveau's mee mogen spelen. Wat de verdere voorwaarden zijn weet ik niet.
 
Oook andere sporten hebben proffesionals en amateurs. En daar geldt gewoon: prestatie is promoveren.

Het gaat er mij om, dat de vorm van de competitie, het gesloten systeem niet eerlijk is. Het is goed dat die nu verdwenen is. Dat de KNVB (en alle andere sportbonden) regels stellen aan promotie, ik weet niet of ze die regels hard kunnen maken als het voor het gerecht komt. Let wel, de HEMA mag zelf weten of ze louter met VMBO-personeel willen werken, waarom zou Ajax dan per se 17 contractspelers moeten hebben?

Je hebt volkomen gelijk, dat het mogelijk moet zijn met louter amateurs de top van het voetbal, dus de Eredivisie te bereiken. De KNVB heeft er altijd een rotzooitje van gemaakt. Zie de invoering van het betaald voetbal in 1954, toen ze de competitie stillegden in november en een week later een nieuwe begonnen.
Met het typisch Nederlandse regeltjes na regeltjes en nog meer regeltjes doorvoeren hebben ze een halve eeuw lang maar wat gedaan zonder beleid.
Het lijkt de Tweede Kamer wel. Die kunnen dat woord ook niet spellen, laat staan inhoud geven.

We hebben het toch niet over een hobby? Het gaat om professionele sport, waarbij je bepaalde randvoorwaarden mag verwachten.

De UEFA heeft daar als bond best wat over te zeggen. Alleen zie ik dus niet in waarom er niet slechts 2 betaalde competities mogen zijn. Kun je in andere landen als amateurclub doorpromoveren, zonder randvoorwaarden?

In alle landen kun je , onder bepaalde minimale voorwaarden, promoveren.
De uitvinders van het voetbal, de Britten, waar we ons in menig opzicht nog aan kunnen optrekken, hebben onder de voormalige 4e divisie, de huidige League Two, een 5e niveau, de zogeheten National Conference, die zich op het zesde niveau splitst in een North en South afdeling, met daaronder regionale semi-prof annex amateurliga's die allemaal promotie en degradatie kennen.
Zoals het hoort.:)
 
Ja, klopt, dat vraag ik me ook af. Omdat ze hoger zijn geëindigd dan PSV. Ik vind dat Heerenveen en Utrecht de eerste gegadigden zijn......

--edit--

Dat was te kort door de bocht. Los van het feit, dat je gaat kiezen voor de invulling, welke teams je laat promoveren of niet. Ik vind het in ieder geval een goede zaak, dát het kan, voor zowel beloftenteams als topklasse. Ik vind dat het nu willekeur is. Als je het van te voren had aangekondigd, dan had PSV misschien de competitie anders benaderd. Het is nu een beetje een rommeltje, en de spelregels worden tijdens het spel veranderd. Maar ja, dat is typisch KNVB. Wat ziet Fox toch in het Nederlandse voetbal? Mickey Mousecompetitie..... Of nee, niet de competitie, maar de Mickey Mouse-voetbalbond.
 
Laatst bewerkt:
Ja, klopt, dat vraag ik me ook af. Omdat ze hoger zijn geëindigd dan PSV. Ik vind dat Heerenveen en Utrecht de eerste gegadigden zijn......

--edit--

Dat was te kort door de bocht. Los van het feit, dat je gaat kiezen voor de invulling, welke teams je laat promoveren of niet. Ik vind het in ieder geval een goede zaak, dát het kan, voor zowel beloftenteams als topklasse. Ik vind dat het nu willekeur is. Als je het van te voren had aangekondigd, dan had PSV misschien de competitie anders benaderd. Het is nu een beetje een rommeltje, en de spelregels worden tijdens het spel veranderd. Maar ja, dat is typisch KNVB. Wat ziet Fox toch in het Nederlandse voetbal? Mickey Mousecompetitie..... Of nee, niet de competitie, maar de Mickey Mouse-voetbalbond.

Eens met je edit.

Ik ben benieuwd of de directie van PSV zich hier nog intensief mee bezig houdt. Wellicht zelfs tot in de rechtbank?
 
Ja, klopt, dat vraag ik me ook af. Omdat ze hoger zijn geëindigd dan PSV. Ik vind dat Heerenveen en Utrecht de eerste gegadigden zijn......

--edit--

Dat was te kort door de bocht. Los van het feit, dat je gaat kiezen voor de invulling, welke teams je laat promoveren of niet. Ik vind het in ieder geval een goede zaak, dát het kan, voor zowel beloftenteams als topklasse. Ik vind dat het nu willekeur is. Als je het van te voren had aangekondigd, dan had PSV misschien de competitie anders benaderd. Het is nu een beetje een rommeltje, en de spelregels worden tijdens het spel veranderd. Maar ja, dat is typisch KNVB. Wat ziet Fox toch in het Nederlandse voetbal? Mickey Mousecompetitie..... Of nee, niet de competitie, maar de Mickey Mouse-voetbalbond.

Eens met je edit.

Ik ben benieuwd of de directie van PSV zich hier nog intensief mee bezig houdt. Wellicht zelfs tot in de rechtbank?
 
Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat het nu de PSV de ambitie om Jong PSV kampioen te laten worden meer prioriteit zal kunnen krijgen. Denk dat ze ook weinig kunnen aanvechten via de rechtbank. Immers, Ajax en Twente hebben aangegeven te willen en hebben sportief laten zien dat ze verder zijn, door hoger dan PSV te eindigen.

Ik vraag me wel af, hoe de promotie en degradatie zal gaan. Topklassers en beloftenteams hebben dus de mogelijkheid om te promoveren. Zullen er dan 3 degradanten komen? In theorie, zou het dus kunnen zijn, dat je in de toekomst 15 beloftenteams en vijf ''gewone'' clubs in de Eereste divisie hebt. En dan zou het dus kunnen zijn dat je in de jupiler league 16e wordt, maar als hoogste ''gewone'' club toch promoveert naar de eredivisie.
 
Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat het nu de PSV de ambitie om Jong PSV kampioen te laten worden meer prioriteit zal kunnen krijgen. Denk dat ze ook weinig kunnen aanvechten via de rechtbank. Immers, Ajax en Twente hebben aangegeven te willen en hebben sportief laten zien dat ze verder zijn, door hoger dan PSV te eindigen.

Ik vraag me wel af, hoe de promotie en degradatie zal gaan. Topklassers en beloftenteams hebben dus de mogelijkheid om te promoveren. Zullen er dan 3 degradanten komen? In theorie, zou het dus kunnen zijn, dat je in de toekomst 15 beloftenteams en vijf ''gewone'' clubs in de Eereste divisie hebt. En dan zou het dus kunnen zijn dat je in de jupiler league 16e wordt, maar als hoogste ''gewone'' club toch promoveert naar de eredivisie.

Of de derde degradant is de laagst geeindigde beloftenploeg, die wordt vervangen door de kampioen van de beloften.
Dan blijven er altijd 18 van de 20 "gewone" clubs meedoen, omdat je de twee andere degradanten vervangt door promoverende topklassers.
Wat de invulling van clubs betreft;
De eerste twee plekken zijn voor onze nationale top twee; PSV en Ajax.
Dat is logischer dan -zonder vooraankondiging de toevallige eenmalige eindstand van reserve teams uit de hoge hoed te toveren als maatstaf. Typisch bestuurlijk gel*l van de incompetente KNVB.
 
Of de derde degradant is de laagst geeindigde beloftenploeg, die wordt vervangen door de kampioen van de beloften.
Dan blijven er altijd 18 van de 20 "gewone" clubs meedoen, omdat je de twee andere degradanten vervangt door promoverende topklassers.

Ook oneerlijk als je als Jong Ajax tweede wordt na Jong PSV. Wordt je tweede, je mag niet promoveren, maar moet toch degraderen, terwijl er dus 18 ploegen slechter zijn.
 
Ook oneerlijk als je als Jong Ajax tweede wordt na Jong PSV. Wordt je tweede, je mag niet promoveren, maar moet toch degraderen, terwijl er dus 18 ploegen slechter zijn.

Daar zit wel wat in.
Maar misschien "mijn" regel invoeren als er inmiddels b.v. 4 reserveteams meedoen. Dan de laatste van die 4 eruit en vervangen. Dan heb je toch nog 16 reguliere clubs, net als nu.
 
Voor mij hoeft er geen maximum aan te zitten, maar wellicht dat je langzamerhand de beloftencompetitie gaat integreren bij de amateurs, dan wel een extra laag gaat creëren tussen Topklasse en de Jupiler League..
 
Voor mij hoeft er geen maximum aan te zitten, maar wellicht dat je langzamerhand de beloftencompetitie gaat integreren bij de amateurs, dan wel een extra laag gaat creëren tussen Topklasse en de Jupiler League.

Helemaal mee eens. Een open competitie dient van Eredivisie t/m 5e klasse te zijn. Daarnaast dient er wat mij betreft geen aparte competitie meer te bestaan zoals de beloftencompetitie. De enige restrictie die je dan hoeft te handhaven is dat beloftenteams niet naar de eredivisie mogen promoveren.
De KNVB heeft nu twee jaar de tijd om dit in goede banen te leiden. Er zijn momenteel 24 beloften teams, waarvan er in eerste instantie twee in de JL gaan spelen. De overige 22 teams kan je verdelen over twee Topklassen en zes Hoofdklassen. Eventueel kan er ook nog een Tweede Divisie tussen gevoegd worden. Dit zou dan een competitie kunnen worden met bijvoorbeeld 14 huidige topklassers en 6 beloften.

Wat ik daarnaast belangrijk vind is dat er in een competitie van 20 teams er twee rechtstreeks degradatieplekken zijn. Dus JL twee degradatie, Tweede Divisie twee promotie en twee degradatie en per Topklasse één promotie.

In het amateurvoetbal ligt die grens op 15 wedstrijden, volgens mij. Ben benieuwd hoe ze dit gaan inpassen in deze competitie.
Ik weet niet hoe dat dan precies werkt. Het zou natuurlijk vreemd zijn als bijvoorbeeld Eriksen geblesseerd raakt, vervolgens gaat revalideren en vervolgens in Jong Ajax gaat spelen tegen bijvoorbeeld Fortuna Sittard om wedstrijdritme op te doen. Daar heeft de club waartegen wordt gespeeld vrijwel altijd hinder van.

Je zou hier een aantal regels voor op kunnen stellen:
- Een vereniging, die ook een beloften elftal heeft, dient voor de start van de competitie 15 spelers op te geven die niet in het beloften elftal uit mogen komen. Als je dan bijvoorbeeld allemaal spelers opgeeft die niet in het eerste thuishoren, dan kunnen ze nooit voetballen omdat ze ook niet in de beloften mogen voetballen. Dit ga je dus als club niet doen en geef je spelers op die echt in het eerste thuis horen.
- Een speler van de beloften mag een leeftijd hebben van maximaal 21 jaar. Zo bevorder je ook de doorstroom van talenten/jeugd naar het eerste elftal.
- Indien een speler een x aantal wedstrijden in het eerste heeft gespeeld, mag deze niet meer uitkomen in het beloften elftal. Je zou dit bijvoorbeeld op 10 wedstrijden kunnen zetten.

Zo weet je zeker dat bijvoorbeeld Eriksen of Toivonen nooit in de beloften voetbalt en hier dus ook geen competitievervalsing mee optreed.

We hebben het toch niet over een hobby? Het gaat om professionele sport, waarbij je bepaalde randvoorwaarden mag verwachten. Kun je in andere landen als amateurclub doorpromoveren, zonder randvoorwaarden?

Ik verwacht hier een natuurlijke selectie. Als de plaatselijke voetbalvereniging ambitie heeft om in de Topklasse of hoger te gaan voetballen, dan dien je altijd te professionaliseren. Een voorbeeld uit de regio is dat Rood Wit Veldhoven geen spelers meer wilde betalen in het eerste elftal. Nu hebben ze twee degradaties op rij gehad. Wil je overleven in de JL, dan heb je toch supporters nodig. Die randvoorwaarden gaan zich dan vanzelf vormgeven.

Een open competitie, van Eredivisie t/m 5e klasse, gaat mijn inziens zorgen voor een natuurlijke selectie en een veel sterkere JL.

Komen we terug op onze eerste discussie. Waarom Twente / Ajax wel en PSV niet?

Inderdaad een raar gegeven van de KNVB. PSV is fluitend kampioen geworden van het eerste deel van de competitie. Als ze hadden geweten dat promotie naar de JL op het spel stond, hadden ze er misschien vast meer moeite in gestoken.

Het meest eerlijk lijkt me om nu te gaan inventariseren wie er interesse hebben. Hiervoor een PO te houden. Dit kan zijn een PO qua plaatsing van afgelopen seizoen. Hiermee bedoel ik dat het beste geplaatste team tegen het slechts geplaatste team voetbalt. Of je doet een halve competitie/mini toernooi.

Zo weet je zeker dat je de twee sterkste teams van dit moment krijgt. En natuurlijk met eerder genoemde regels in acht genomen, kijkend naar het vorig seizoen. Zo kunnen de clubs geen gevestigde namen gebruiken als bijvoorbeeld Chadli, Eriksen of Mertens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan