Eerste Divisie Algemeen

Er moet gewoon een competitie gespeel worden tussen de clubs die mee willen doen in de jupiler league. De twee die het hoogst eindigen mogen erin. Lijkt mij het eerlijkst
 
Toch lijkt me het een probleem als het ene belofteteam wel mag en het andere niet. Zoals ik in een ander topic al las, krijgen de belofteteams in de JL waarschijnlijk zwaardere tegenstand en in de beloftecompetitie door het ontbreken van Ajax en Twente juist minder. Dat creëert ook een scheve situatie.

Aan de andere kant als Ajax 1 een hoop geblesseerden hebben kunnen ze lekker die gaten opvullen met kinderen van 15, want spelers van jong Ajax mogen uiteraard niet in 2 competities spelen. Verder zijn deze jongens nog zo jong en iel dat ze gewoon weggeblazen worden door fysiek sterkere jongens. Zullen veel kindjes gaan huilen om mama bij jong Ajax komend seizoen. Plus dat echte talenten in de eerste divisie nog sneller op zullen vallen bij bijvoorbeeld een Chelsea, Arsenal, dat velen al weggekaapt zijn voordat ze ook maar 1 wedstrijd voor Ajax 1 gespeeld zullen hebben.
 
Laatst bewerkt door een ninja:
zal me niets verbazen als dit dan weer wel mag.

Mijns inziens gelden de regels dan evenzeer als voor andere clubs hoor. Dus het op en neer schuiven tussen 2 selecties is niet aan de orde.

Ik vraag me wel af in hoeverre het een voordelige regeling is. Ik sluit me aardig aan bij de nadelen die Edstrom noemt.
Daarnaast lijkt het me kostentechnisch ook nog een hele kluif. Je moet toch een hele organisatie optuigen om vervolgens elke 14 dagen voor anderhalve man en een paardenkop je thuiswedstrijden te spelen.
Ik denk dat ik persoonlijk meer geloof in samenwerkingen met andere clubs. Daar kunnen je talenten ook minuten maken en je krijgt er nota bene dan nog voor betaald ook.
 
http://www.vi.nl/nieuws/241562/Voorzitter-van-Topklasse-CV-legt-functie-voorlopig-neer.htm

Het wordt nog leuk hoor, de discussie is nog in volle gang.

Vanwege de ontwikkelingen over de aanpassingen van Jupiler League heeft Harrie Derks zijn functie als voorzitter van Topklasse CV tijdelijk neergelegd.

Als preses van Achilles’29 is Derks (foto) nauw betrokken bij de mogelijke promotie van zijn club, en de kampioen van de Topklasse Zondag naar de Jupiler League. Lopende dit traject legt hij daarom zijn functie van voorzitter van Topklasse CV neer.

Over de toetreding van Topklassers is donderdag het nodige te doen geweest. Een van de conclusies van een vergadering van de Coöperatie Eerste Divisie (CED) was dat de kans daarop klein was. Derks reageerde verbaasd over deze uitkomst.

'Wij hebben langdurig gesproken met de KNVB, de Coöperatie Eerste Divisie (CED) en het onderzoeksbureau van de KNVB om de doorstroming naar de Jupiler League te realiseren', aldus Derks. 'Dit is een hard gelag, maar wij staan voorlopig aan de kant.'

'Na alle commotie hebben wij besloten er vol voor te gaan nu. Als het even kan gaan wij met Achilles '29 gebruiken maken van ons promotierecht. In dat geval zeggen wij volmondig ja', vervolgde Derks.

Het wordt leuk, de UEFA wil dat het gesloten systeem verbroken wordt. Benieuwd hoe het zal verlopen.
 
http://www.vi.nl/nieuws/241562/Voorzitter-van-Topklasse-CV-legt-functie-voorlopig-neer.htm



Het wordt leuk, de UEFA wil dat het gesloten systeem verbroken wordt. Benieuwd hoe het zal verlopen.

Het is hoe dan ook een feit, of je het nu wel wil horen of niet, dat de KNVB er een groot zootje van maakt.
Dat blijkt ook nu weer uit de reactie van de topklassers, waar al jaren mee gesold wordt.
En hoe men de competitie in de Jupiler League afgelopen seizoen verkracht heeft door clubs toe te staan elftallen uit de competitie te nemen is om te lachen en te huilen tegelijk.
Stop wat geld in een noodfonds -wat je weghaalt uit de bobo onkostenpot- en je kunt de failliete clubs het seizoen gewoon laten afmaken.
Maar ja; KNVB en fair play is net zo onmogelijk als KNVB en professioneel , consequent en doorzichtig beleid.
Wat zal er nog gerommeld worden door van Praag en zijn zootje, pardon, mede bestuursleden, voor we er een fatsoenlijke oplossing voor de indeling van de Eerste Divisie komt.(a)
 
Dat zit hem dus in, dat je nu (ook weer in dit topic) toch weer geopperd wordt, dat er regels worden verzonnen die nadelig voor PSV zijn. Nu heb je toch ook weer een beetje dat Calimerogedrag. Jong PSV heeft daar met een 9e plaats helemaal niks te zoeken, er zijn 8 ploegen die daar wat mij betreft meer recht op hebben dan Jong PSV, sterker nog, 10 ploegen, ik vergeet Achilles en Katwijk.

Begrijpelijk dat iedereen luistert naar het grote geld, maar ze hadden mijns inziens ook tegen de sponsor kunnen zeggen: Meneer de sponsor we laten dit jaar amateurs instromen en vanaf volgend seizoen spelen de kampioen van de beloftenelftallen en de algehele amateur kampioen een beslissingswedstrijd(en) voor promotie/degradatie. Voetje stijf houden om scheve gezichten te voorkomen, is blijkbaar moeilijk.

Je zou gelijk hebben, als ze aan het begin van het seizoen gezegd hadden dat de hoogste twee ploegen kunnen promoveren naar de JL. Dat is niet gemeld. De eindstand had dan anders kunnen zijn. Misschien had PSV dan niet 6 spelers aan Eindhoven verhuurd?

Aan de andere kant als Ajax 1 een hoop geblesseerden hebben kunnen ze lekker die gaten opvullen met kinderen van 15, want spelers van jong Ajax mogen uiteraard niet in 2 competities spelen. Verder zijn deze jongens nog zo jong en iel dat ze gewoon weggeblazen worden door fysiek sterkere jongens. Zullen veel kindjes gaan huilen om mama bij jong Ajax komend seizoen. Plus dat echte talenten in de eerste divisie nog sneller op zullen vallen bij bijvoorbeeld een Chelsea, Arsenal, dat velen al weggekaapt zijn voordat ze ook maar 1 wedstrijd voor Ajax 1 gespeeld zullen hebben.

Volgens mij mag je gewoon invallen van het tweede naar het eerste. Er mogen sowieso 3 spelers ouder dan 23 jaar mee doen. Die zullen heus wel uit de eerste selectie komen.

http://www.vi.nl/nieuws/241562/Voorzitter-van-Topklasse-CV-legt-functie-voorlopig-neer.htm



Het wordt leuk, de UEFA wil dat het gesloten systeem verbroken wordt. Benieuwd hoe het zal verlopen.

Je kan een land toch niet verplichten om meer betaald voetbal te creëren? Of amateurclubs te dwingen tegen profs te spelen? Lijkt me onlogisch.

Het is hoe dan ook een feit, of je het nu wel wil horen of niet, dat de KNVB er een groot zootje van maakt.
Dat blijkt ook nu weer uit de reactie van de topklassers, waar al jaren mee gesold wordt.
En hoe men de competitie in de Jupiler League afgelopen seizoen verkracht heeft door clubs toe te staan elftallen uit de competitie te nemen is om te lachen en te huilen tegelijk.
Stop wat geld in een noodfonds -wat je weghaalt uit de bobo onkostenpot- en je kunt de failliete clubs het seizoen gewoon laten afmaken.
Maar ja; KNVB en fair play is net zo onmogelijk als KNVB en professioneel , consequent en doorzichtig beleid.
Wat zal er nog gerommeld worden door van Praag en zijn zootje, pardon, mede bestuursleden, voor we er een fatsoenlijke oplossing voor de indeling van de Eerste Divisie komt.(a)

Clubs moeten gewoon hun eigen broek ophouden. Het is vervelend, als er clubs failliet gaan. Toch zie ik er niet zo veel competitievervalsing in. Alle resultaten vervallen toch.
 
Clubs moeten gewoon hun eigen broek ophouden. Het is vervelend, als er clubs failliet gaan. Toch zie ik er niet zo veel competitievervalsing in. Alle resultaten vervallen toch.

Dat moet je eens gaan vragen aan de clubs die zo twee keer 6 punten kwijtraakten omdat ze gewonnen hadden van AGOVV en Veendam, terwijl de concurrent er van verloor of nog niet twee keer tegen gespeeld had.:(
Als PEC Zwolle en RKC failliet waren gegaan, en wij daardoor naar het Stadhuisplein hadden gekund, had je Ajax en hun mediavriendjes eens moeten horen. Dan zou er in Zeist echt een andere oplossing gezocht zijn, denk ik.
 
Dat moet je eens gaan vragen aan de clubs die zo twee keer 6 punten kwijtraakten omdat ze gewonnen hadden van AGOVV en Veendam, terwijl de concurrent er van verloor of nog niet twee keer tegen gespeeld had.:(
Als PEC Zwolle en RKC failliet waren gegaan, en wij daardoor naar het Stadhuisplein hadden gekund, had je Ajax en hun mediavriendjes eens moeten horen. Dan zou er in Zeist echt een andere oplossing gezocht zijn, denk ik.

Geachte heer Tirzah,

In deze kan ik toch niet met u meegaan. Sterker nog: ik ga er tegen in.

Het is geen vervalsing omdat de club kampioen is na alle wedstrijden tegen teams die de hele competitie gespeeld hebben. Lijkt me eerlijk. En zelfs de KNVB zal tussentijds de regels niet veranderen, ook niet ten gunste van ajax. Anders hadden ze dat wel gedaan met jongetje Bazoer, die met zijn club boos was over het feit dat hij niet meer in de vertegenwoordigende elftallen mocht spelen na zijn tussentijdse wisseling. Nee, opeens de spelregels veranderen midden in een competitie lijkt me niet te doen. Buigen is één, breken is toch iets anders.
 
Je zou gelijk hebben, als ze aan het begin van het seizoen gezegd hadden dat de hoogste twee ploegen kunnen promoveren naar de JL. Dat is niet gemeld. De eindstand had dan anders kunnen zijn. Misschien had PSV dan niet 6 spelers aan Eindhoven verhuurd?

Mee eens. Dit is krom. Net zoiets als een toernooi houden waarbij vooraf wordt gezegd dat er geen prijs is, en dan achteraf zeggen: Oh ja, de winnaar krijgt een bepaald geldbedrag. Als ik PSV zou zijn, zou ik hier ook fel tegenin gaan.
Volgens mij mag je gewoon invallen van het tweede naar het eerste. Er mogen sowieso 3 spelers ouder dan 23 jaar mee doen. Die zullen heus wel uit de eerste selectie komen.
Ik weet niet hoe dat dan precies werkt. Het zou natuurlijk vreemd zijn als bijvoorbeeld Eriksen geblesseerd raakt, vervolgens gaat revalideren en vervolgens in Jong Ajax gaat spelen tegen bijvoorbeeld Fortuna Sittard om wedstrijdritme op te doen. Daar heeft de club waartegen wordt gespeeld vrijwel altijd hinder van.

Je kan een land toch niet verplichten om meer betaald voetbal te creëren? Of amateurclubs te dwingen tegen profs te spelen? Lijkt me onlogisch.
Volgens mij gaat het meer om het feit dat een JL-club niet kon degraderen. Voor bestuurders is er dan geen noodzaak om goed beleid te voeren. "Lukt het dit jaar niet, dan maar volgend jaar".

[...][/QUOTE]


Overigens snap ik de JL-clubs wel dat ze 2e elftallen erbij willen, liever dan (voormalige) amateurs. De TV-gelden (die al niet bijster hoog zijn), zouden gedeeld moeten worden met de (voormalige) amateurs. Wanneer er 2e elftallen bij komen, hoeven deze niet mee te graaien uit de pot.
 
Ik weet niet hoe dat dan precies werkt. Het zou natuurlijk vreemd zijn als bijvoorbeeld Eriksen geblesseerd raakt, vervolgens gaat revalideren en vervolgens in Jong Ajax gaat spelen tegen bijvoorbeeld Fortuna Sittard om wedstrijdritme op te doen. Daar heeft de club waartegen wordt gespeeld vrijwel altijd hinder van.

Dat zou inderdaad competitievervalsing zijn, maar ik vrees dat het hier wel op uit gaat draaien. Eigenlijk moet men zeggen dat je na x wedstrijden in het eerste niet meer in het tweede mag spelen.

Volgens mij gaat het meer om het feit dat een JL-club niet kon degraderen. Voor bestuurders is er dan geen noodzaak om goed beleid te voeren. "Lukt het dit jaar niet, dan maar volgend jaar".

Er zal toch altijd een competitie de onderste zijn, waaruit je niet kunt degraderen. Ik vind het een vreemde gang van zaken.

Overigens snap ik de JL-clubs wel dat ze 2e elftallen erbij willen, liever dan (voormalige) amateurs. De TV-gelden (die al niet bijster hoog zijn), zouden gedeeld moeten worden met de (voormalige) amateurs. Wanneer er 2e elftallen bij komen, hoeven deze niet mee te graaien uit de pot.

Waarom zouden de tweede teams niet meedelen in de kijkgelden? Die creëren wellicht juist meer kijkers.
 
http://www.vi.nl/nieuws/241562/Voorzitter-van-Topklasse-CV-legt-functie-voorlopig-neer.htm



Het wordt leuk, de UEFA wil dat het gesloten systeem verbroken wordt. Benieuwd hoe het zal verlopen.
Je kan een land toch niet verplichten om meer betaald voetbal te creëren? Of amateurclubs te dwingen tegen profs te spelen? Lijkt me onlogisch.

Dan heb je het niet helemaal vergeten wat er speelde. Het gesloten systeem dat we nu hadden werd niet meer goed gevonden door de UEFA en de KNVB moest er iets aan doen. De promotie en degradatie was een verplichting vanuit de UEFA.
 
Dan heb je het niet helemaal vergeten wat er speelde. Het gesloten systeem dat we nu hadden werd niet meer goed gevonden door de UEFA en de KNVB moest er iets aan doen. De promotie en degradatie was een verplichting vanuit de UEFA.

Dat kan wel zijn, maar ik vind het raar.
 
Waarom mag PSV eigenlijk pas meedoen als 1 van de 2 amateurclubs meedoet? Moet er een even-aantal clubs zijn? Dat was niet het geval toen AGOVV instroomde.
 
Geachte heer Tirzah,

In deze kan ik toch niet met u meegaan. Sterker nog: ik ga er tegen in.

Het is geen vervalsing omdat de club kampioen is na alle wedstrijden tegen teams die de hele competitie gespeeld hebben. Lijkt me eerlijk. En zelfs de KNVB zal tussentijds de regels niet veranderen, ook niet ten gunste van ajax. Anders hadden ze dat wel gedaan met jongetje Bazoer, die met zijn club boos was over het feit dat hij niet meer in de vertegenwoordigende elftallen mocht spelen na zijn tussentijdse wisseling. Nee, opeens de spelregels veranderen midden in een competitie lijkt me niet te doen. Buigen is één, breken is toch iets anders.

Waarde mede supporter Hoetierick,

Samen uit ,samen thuis is mij altijd geleerd.
Als je met 18 clubs aan de competitie begint dien je met dezelfde 18 clubs te eindigen.
Dit jaar werd de stand in de Eerste divisie enkele malen door elkaar geschud als er weer een club failliet ging.
Ik beschouw het wel degelijk als competitievervalsing wanneer -ik verzin maar wat nu- MVV van 40 punten uit 18 wedstrijden ineens op 34 uit 16 gezet wordt en Helmond Sport van 34 uit 18 op 34 uit 16.
Dat had kunnen worden voorkomen door wat ik stelde.
Zorg dat er een potje is om noodlijdende clubs het seizoen af te laten maken.
U groetend,

Waarom mag PSV eigenlijk pas meedoen als 1 van de 2 amateurclubs meedoet? Moet er een even-aantal clubs zijn? Dat was niet het geval toen AGOVV instroomde.

De KNVB rommelt-ook- in deze maar wat aan.
Vanaf de sanering in de jaren 60 ,toen men clubs uit het betaalde voetbal schopte, is er voortdurend maar wat aangekloot rondom wel of niet toelaten van clubs tot het betaalde voetbal.
Soms mocht de amateurkampioen wel, soms niet (RBC stapte zo na een afwijzing naar de rechter, tot het bij een nieuwe aanvraag jaren later wel mocht), dan weer wilde men ploegen dwingen tot promotie en nu wordt er weer ad hoc "beleid" gevoerd wat om te huilen is.
Zoals bij meer Raden van Bestuur, is ook bij het KNVB bestuur er geen evenwicht tussen toegeeigende macht en verstand van zaken.
Bij de KNVB is dat slechts irritant , bij het bank- en verzekeringswezen en pensioenfondsen etc hebben wij "klootjesvolk" er groter nadeel van.(a)
 
Laatst bewerkt:
Dat zou inderdaad competitievervalsing zijn, maar ik vrees dat het hier wel op uit gaat draaien. Eigenlijk moet men zeggen dat je na x wedstrijden in het eerste niet meer in het tweede mag spelen.



[...]
In het amateurvoetbal ligt die grens op 15 wedstrijden, volgens mij. Ben benieuwd hoe ze dit gaan inpassen in deze competitie.
Waarom zouden de tweede teams niet meedelen in de kijkgelden? Die creëren wellicht juist meer kijkers.
Zo stond het in de VI, als ik me niet vergis. Waarom dat dit is, weet ik niet. Wellicht omdat de clubs al TV-geld uit de Eredivisiepot krijgen?
 
Waarde mede supporter Hoetierick,

Samen uit ,samen thuis is mij altijd geleerd.
Als je met 18 clubs aan de competitie begint dien je met dezelfde 18 clubs te eindigen.
Dit jaar werd de stand in de Eerste divisie enkele malen door elkaar geschud als er weer een club failliet ging.
Ik beschouw het wel degelijk als competitievervalsing wanneer -ik verzin maar wat nu- MVV van 40 punten uit 18 wedstrijden ineens op 34 uit 16 gezet wordt en Helmond Sport van 34 uit 18 op 34 uit 16.
Dat had kunnen worden voorkomen door wat ik stelde.
Zorg dat er een potje is om noodlijdende clubs het seizoen af te laten maken.
U groetend,

[.....]

Uiteindelijk gaat het er toch om dat je even vaak tegen elke club gespeeld hebt? Het was inderdaad wel lullig voor Sparta dat ze ineens geen eerste meer stonden. Maar ik denk niet dat daar iets aan te doen is. Het lijkt me vreemd om clubs met wanbeleid te steunen met KNVB-subsidie.

In het amateurvoetbal ligt die grens op 15 wedstrijden, volgens mij. Ben benieuwd hoe ze dit gaan inpassen in deze competitie.

[....]

Bij waterpolo ligt het op 6 wedstrijden op een competitie van 22.

Overigens mogen jeugdspelers bij waterpolo onbeperkt invallen.
 
Dan heb je het niet helemaal vergeten wat er speelde. Het gesloten systeem dat we nu hadden werd niet meer goed gevonden door de UEFA en de KNVB moest er iets aan doen. De promotie en degradatie was een verplichting vanuit de UEFA.
Dat kan wel zijn, maar ik vind het raar.

Maar dat is niet raar. Het was juist raar, dat we een gesloten systeem hadden/hebben. Ik denk dat er menig amateurploeg beter is dan een ploeg uit de onderste helft uit de Jupiler League. Het systeem is raar, net als het licentiebeleid.
 
Maar dat is niet raar. Het was juist raar, dat we een gesloten systeem hadden/hebben. Ik denk dat er menig amateurploeg beter is dan een ploeg uit de onderste helft uit de Jupiler League. Het systeem is raar, net als het licentiebeleid.

Je ziet dat amateurclubs nauwelijks interesse hebben om te promoveren. Nu komt het pas voor het eerst ter sprake, terwijl het al enkele jaren mogelijk is. En andersom, een profclub die degradeert, zal bijna de begroting niet meer rondkrijgen. Faillisement zal dreigen, een stadion wat niet meer gebruikt zal worden, ontslagen mensen etc etc.

Ik vind het niet vreemd om profs en amateurs te scheiden. En ik vind het nog vreemder dat de UEFA daar iets van vindt.
 
Je ziet dat amateurclubs nauwelijks interesse hebben om te promoveren. Nu komt het pas voor het eerst ter sprake, terwijl het al enkele jaren mogelijk is. En andersom, een profclub die degradeert, zal bijna de begroting niet meer rondkrijgen. Faillisement zal dreigen, een stadion wat niet meer gebruikt zal worden, ontslagen mensen etc etc.

Ik vind het niet vreemd om profs en amateurs te scheiden. En ik vind het nog vreemder dat de UEFA daar iets van vindt.

Nauwelijks interesse, dat klopt, maar dat komt ook door de jarenlange organisatie die er is gehanteerd. Clubs moesten voldoen aan bepaalde eisen, zoals contractspelers. Ik vind het eigenlijk nóg vreemder, waarom eisen ze nou dat het bedrijven moeten zijn? Met andere woorden, waarom moeten ze contractspelers hebben? Wat is het nut daarvan, wat willen ze beschermen en bereiken? Als ik met 20 jongens een hockeyclub ga oprichten en weet te promoveren tot aan de Hoofdklasse aan toe, geen bond die ons zal tegenhouden, omdat we geen profs zijn. Hooguit dat ze eisen zullen stellen aan het veld. Maar, goed, om in mijn eigen sport te blijven, bij schaken zal de Schaakbond geen moeite doen. Sterker nog, ik vraag me af, of dat een regel is die de Europese Commissie goed zal keuren. We weten dat ze pas in aktie komen, zodra ze een klacht krijgen.

Ik kan me geen enkele sport bedenken, die in Nederland een gesloten systeem heeft, op voetbal na. In elke sport kun je vanaf het lage ''liefhebbersniveau'' promoveren tot aan de Nederlandse top, ook al ben je geen professional. Alleen het voetbal moet zo hypocriet zijn.

Als Ajax met 20 amateurs wil voetballen in de Eredivisie, dan moet dat gewoon kunnen. Als ze een ongediplomeerde trainer willen hebben, moet dat gewoon kunnen. Het is immers een vrij beroep. Al die gekke regels en licenties, het is allemaal geldklopperij. Hockey is tenminste nog hobbymatig volksverlakkerij. Voetbal is bedrijfsvoering. Jammer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan