Economie

Nederland wordt toch al gezien als belastingparadijs? Althans, door de grotere bedrijven. En je kunt wel blijven toegeven, op een gegeven moment mag je ook wel "stop" zeggen. Want het bedrijf in kwestie gaat nooit "stop" zeggen. Die zeggen volgend jaar "en wat krijgen we nu, anders gaan we weer weg". Dat is de regel bij elke multinational. Nul gevoel, nul fatsoen. En ja, we gaan de belastinginkomsten, werkgelegenheid e.d. missen. Maar zodra het voordeliger is om naar India te verhuizen, dan zeggen ze tegen Engeland "unfortunately peanutbutter". Want de klantenservice zit in Zuid-Afrika, en de planning voor de brandstofleveringen wordt in Polen gedaan. Dan maar weer op innovatie mikken en nieuwe bedrijven binnen halen.
 
Er is krapte en toch stijgen de lonen nog nauwelijks. Bovendien zit een groot deel vast in shitbaantjes als "zelfstandige". Lees laag loon-bezorger zonder dat een bedrijf sociale lasten afdraagt.

Een van de successen van Zwitserland is hoog-gekwalificeerde banen en een hoog loon en een gunstig investeringsklimaat voor bedrijven.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Het feit dat iedereen geroofd danwel zwart geld kon stallen, heeft ook wat bijgedragen in de loop der tijden.

Absoluut. Niet populair wellicht, maar er is ook een redelijk kritisch beleid t.a.v wie er het land binnen mag komen om te werken (bij mij zaten ze er naast, maar goed, waterdicht is zo'n systeem nooit). Veel investeren in innovatie en onderwijs leidt hier tot zeer geringe werkloosheid, een snel en goed functionerende overheid. Niet alles is hier geprivatiseerd, scheelt ook een slok op een borrel.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Absoluut. Niet populair wellicht, maar er is ook een redelijk kritisch beleid t.a.v wie er het land binnen mag komen om te werken (bij mij zaten ze er naast, maar goed, waterdicht is zo'n systeem nooit). Veel investeren in innovatie en onderwijs leidt hier tot zeer geringe werkloosheid, een snel en goed functionerende overheid. Niet alles is hier geprivatiseerd, scheelt ook een slok op een borrel.
Eens. En het feit dat Zwitserland zich relatief weinig hoeft aan te trekken van de ongeving, scheelt enorm.
 
Nederland wordt toch al gezien als belastingparadijs? Althans, door de grotere bedrijven. En je kunt wel blijven toegeven, op een gegeven moment mag je ook wel "stop" zeggen. Want het bedrijf in kwestie gaat nooit "stop" zeggen. Die zeggen volgend jaar "en wat krijgen we nu, anders gaan we weer weg". Dat is de regel bij elke multinational. Nul gevoel, nul fatsoen. En ja, we gaan de belastinginkomsten, werkgelegenheid e.d. missen. Maar zodra het voordeliger is om naar India te verhuizen, dan zeggen ze tegen Engeland "unfortunately peanutbutter". Want de klantenservice zit in Zuid-Afrika, en de planning voor de brandstofleveringen wordt in Polen gedaan. Dan maar weer op innovatie mikken en nieuwe bedrijven binnen halen.

Herkenbaar. Ook hier hebben de grote bedrijven dit soort discussies. Uiteindelijk zijn bijvoorbeeld Roche en Novartis nog steeds in Zwitserland: ze onderhandelen met de overheid over belastingen, over opleidingen, over heel veel zaken die van belang zijn. Maar....het komt niet voor niks. Er worden ook consequenties aan verbonden: ja, gunstig tarief, maar ook minimaal x banen binnen research etc.
Uiteindelijk ontstaat er een wederzijdse afhankelijkheid en loyaliteit.

In geval van Shell/Unilever: speculatief, maar als ze al volledig Nederlands waren geweest, denk ik niet dat ze hun boeltje zo snel hadden opgepakt en waren verhuisd.
 
Herkenbaar. Ook hier hebben de grote bedrijven dit soort discussies. Uiteindelijk zijn bijvoorbeeld Roche en Novartis nog steeds in Zwitserland: ze onderhandelen met de overheid over belastingen, over opleidingen, over heel veel zaken die van belang zijn. Maar....het komt niet voor niks. Er worden ook consequenties aan verbonden: ja, gunstig tarief, maar ook minimaal x banen binnen research etc.
Uiteindelijk ontstaat er een wederzijdse afhankelijkheid en loyaliteit.

In geval van Shell/Unilever: speculatief, maar als ze al volledig Nederlands waren geweest, denk ik niet dat ze hun boeltje zo snel hadden opgepakt en waren verhuisd.
Dat laatste denk ik ook.
Maar het maakt ook uit wat je verplaatst. Een hoofdkantoor is wat dat betreft behoorlijk eenvoudig. Dat zie je wel aan Philips en DSM. Een Pernis of Chemelot is iets wat niet zo snel verplaatst wordt. Je ziet dat trouwens ook aan de High-tech Campus. Het hoofdkantoor van Philips staat al sinds 2000 niet meer in Eindhoven, maar daar vindt nu toch de R&D plaats.
 
Dat laatste denk ik ook.
Maar het maakt ook uit wat je verplaatst. Een hoofdkantoor is wat dat betreft behoorlijk eenvoudig. Dat zie je wel aan Philips en DSM. Een Pernis of Chemelot is iets wat niet zo snel verplaatst wordt. Je ziet dat trouwens ook aan de High-tech Campus. Het hoofdkantoor van Philips staat al sinds 2000 niet meer in Eindhoven, maar daar vindt nu toch de R&D plaats.

eens, in mijn CH voorbeelden hebben we het over hoofdkantoren in Basel met 10-15.000 man in het land per bedrijf. (veelal zeer hoog gekwalificeerd personeel wat goed betaald wordt en op die manier uiteraard ook de rest van de (lokale) economie voedt.
 
Nederland wordt toch al gezien als belastingparadijs? Althans, door de grotere bedrijven. En je kunt wel blijven toegeven, op een gegeven moment mag je ook wel "stop" zeggen. Want het bedrijf in kwestie gaat nooit "stop" zeggen. Die zeggen volgend jaar "en wat krijgen we nu, anders gaan we weer weg". Dat is de regel bij elke multinational. Nul gevoel, nul fatsoen. En ja, we gaan de belastinginkomsten, werkgelegenheid e.d. missen. Maar zodra het voordeliger is om naar India te verhuizen, dan zeggen ze tegen Engeland "unfortunately peanutbutter". Want de klantenservice zit in Zuid-Afrika, en de planning voor de brandstofleveringen wordt in Polen gedaan. Dan maar weer op innovatie mikken en nieuwe bedrijven binnen halen.
Nederland werd niet alleen gezien als belastingparadijs. Nederland is/was precies dat! Nederland is vele jaren de paria van Europa geweest als belastingparadijs voor bedrijven, met name brievenbusfirma's die hier hun winsten belastingvrij konden doorsluizen (Apple, Facebook, de grote accountantskantoren en andere grote jongens). En maar met ons vingertje wijzen naar andere landen: Foei China, Foei Rusland, Foei Griekenland. We zijn als land enorm hypocriet voornamelijk en doen ons zeker naar onze eigen bevolking veel beter voor dan we zijn.

Onderstaande ranglijst stamt uit maart van dit jaar!
The world’s top 10 biggest enablers of global corporate tax abuse today are:
  1. British Virgin Islands (British Overseas Territory)
  2. Cayman Islands (British Overseas Territory)
  3. Bermuda (British Overseas Territory)
  4. Netherlands
  5. Switzerland
  6. Luxembourg
  7. Hong Kong
  8. Jersey (British Crown Dependency)
  9. Singapore
  10. United Arab Emirates
The Corporate Tax Haven Index ranks each country based on how intensely the country’s tax and financial systems allow multinational corporations to shift profit out of the countries where they do business and consequently pay less tax than they should there.

https://taxjustice.net/press/tax-ha...al-tax-rules-do-most-to-help-firms-bend-them/
 
Laatst bewerkt door een ninja:
Nederland werd niet alleen gezien als belastingparadijs. Nederland is/was precies dat! Nederland is vele jaren de paria van Europa geweest als belastingparadijs voor bedrijven, met name brievenbusfirma's die hier hun winsten belastingvrij konden doorsluizen (Apple, Facebook en andere grote jongens). En maar met ons vingertje wijzen naar andere landen: Foei China, Foei Rusland, Foei Griekenland. We zijn als land enorm hypocriet voornamelijk en doen ons zeker naar onze eigen bevolking veel beter voor dan we zijn.

Onderstaande ranglijst stamt uit maart van dit jaar!
The world’s top 10 biggest enablers of global corporate tax abuse today are:
  1. British Virgin Islands (British Overseas Territory)
  2. Cayman Islands (British Overseas Territory)
  3. Bermuda (British Overseas Territory)
  4. Netherlands
  5. Switzerland
  6. Luxembourg
  7. Hong Kong
  8. Jersey (British Crown Dependency)
  9. Singapore
  10. United Arab Emirates
The Corporate Tax Haven Index ranks each country based on how intensely the country’s tax and financial systems allow multinational corporations to shift profit out of the countries where they do business and consequently pay less tax than they should there.

https://taxjustice.net/press/tax-ha...al-tax-rules-do-most-to-help-firms-bend-them/

Niet eens in de top 3?!
 
Mocht hier nog een jeugdige huiszoekende forummer zijn, de VVD weet wel hoe je woningen goedkoper kan maken


Neem deze gedachte gerust mee het stemhokje..

Omgekeerd kreeg ik op het werk bij één of ander geneuzel waarbij het over cijfers ging marketingtechnisch aangeraden niet 250000 te zeggen, maar een kwart miljoen. Dat laatste klinkt veel lekkerder.

Kennelijk trappen we er toch in. :maniac:
 
Mocht hier nog een jeugdige huiszoekende forummer zijn, de VVD weet wel hoe je woningen goedkoper kan maken


Neem deze gedachte gerust mee het stemhokje..
Het is wel waar, klinkt minder heftig :p

Maar zonder gekkigheid. De uitspaak is gedaan in Amsterdam. Om eerlijk te zijn schat ik de kans dat de huizenmarkt daar lager word minimaal.
Dus als je een betaalbare woning zoekt in Amsterdam dan zou ik het idd meenemen naar het stemhokje. Maar ik vrees dat iedere partij je daar in de koude kleren laat staan.

Landelijke VVD beseft wel dat de huizenmarkt op dit moment torenhoog is en dat er acties ondernomen worden. Zijn alle voorstellen van de VVD goed? Denk het niet. Maar bij de andere partijen zie ik ook niet per se strakke plannen waar ik 100% van overtuigt ben.
 
Het is wel waar, klinkt minder heftig :p

Maar zonder gekkigheid. De uitspaak is gedaan in Amsterdam. Om eerlijk te zijn schat ik de kans dat de huizenmarkt daar lager word minimaal.
Dus als je een betaalbare woning zoekt in Amsterdam dan zou ik het idd meenemen naar het stemhokje. Maar ik vrees dat iedere partij je daar in de koude kleren laat staan.

Landelijke VVD beseft wel dat de huizenmarkt op dit moment torenhoog is en dat er acties ondernomen worden. Zijn alle voorstellen van de VVD goed? Denk het niet. Maar bij de andere partijen zie ik ook niet per se strakke plannen waar ik 100% van overtuigt ben.
Maar roepen dat het slechts 5 ton is ipv een half miljoen maakt geen reet uit voor de hypotheekverstrekker.

Aangaande Amsterdam, daar is men, net als in veel andere gemeenten, bezig met zelfbewoningsplicht, dit voorkomt dat nieuwe woningen direct de commerciele huurmarkt op gaat. Gaat het de prijs halveren, nee. Gaat het de ergste groei tegen, mogelijk wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan