Economie

Als je in goeie jaren maar lekker spendeert en winst weggooit, kun je daarna lekker je hand ophouden.

Yep. Toen ik afstudeerde heb ik 2-3 maanden een uitkering gehad (want nog geen baan). Zoals je wellicht verwacht, had ik tijdens mijn studententijd behoorlijk gefeest en geld verbrast. Een vriend van mij die ook afstudeerde had braaf bij z'n ouders gewoond (raad ik iedereen af) en als een Zwitserse bankier op z'n geld gezeten. Toen hij een uitkering aanvroeg moest hij eerst z'n spaargeld opmaken. Shit happens :)
 
Wist van +30% voor een bedrijf wat weinig hoeft te ontwikkelen/vernieuwen. Ik boek in vervolg wel direct bij de uitbater.

Tussenpersoon/broker zijn is tegenwoordig big business in allerlei sectoren. De af te dragen commissies worden daarbij steeds hoger. De broker hoeft zich alleen maar te concentreren op een platform wat publiek trekt. De uitbater zelf moet nog steeds strijden voor klandizie en mag intussen steeds meer geld weg brengen naar een bedrijf wat alleen maar klikjes faciliteert.
 
Tussenpersoon/broker zijn is tegenwoordig big business in allerlei sectoren. De af te dragen commissies worden daarbij steeds hoger. De broker hoeft zich alleen maar te concentreren op een platform wat publiek trekt. De uitbater zelf moet nog steeds strijden voor klandizie en mag intussen steeds meer geld weg brengen naar een bedrijf wat alleen maar klikjes faciliteert.
Yups, bedrijven als Iens en Thuisbezorgd zijn ook dubieus, probeer deze ook te ontwijken.
 

:braak:

Dus samen zijn ze 1,3 biljoen (!) rijker geworden tijdens coronatijd, die miljardairs. En dan doneren ze 'maarliefst' €7,2 miljard daarvan. Een half procent!!!

Vermogensbelasting, iemand?

Wederom een fraai staaltje compleet doorgeschoten kapitalisme :fy:
 

Interessant artikel, zij het wat oppervlakkig, wat voor mij wel n paar logische kritiekpunten opzet. Vooral de leningen versus hoge rentes voelt voor mij als n kwaadaardige loop aan waar uiteindelijk niemand bij gebaat is. Vraag me alleen af hoe realistisch het is om zo'n massale sanering toe te passen in de tijd waarin fictief krediet zo belangrijk is geworden. Valt er een steen om (niet ontvangen maar wel begrote inkomsten) dan vallen er gelijk heel veel.
 

Interessant artikel, zij het wat oppervlakkig, wat voor mij wel n paar logische kritiekpunten opzet. Vooral de leningen versus hoge rentes voelt voor mij als n kwaadaardige loop aan waar uiteindelijk niemand bij gebaat is. Vraag me alleen af hoe realistisch het is om zo'n massale sanering toe te passen in de tijd waarin fictief krediet zo belangrijk is geworden. Valt er een steen om (niet ontvangen maar wel begrote inkomsten) dan vallen er gelijk heel veel.
Het komt zoals altijd weer aan op de banken, die zijn too big to fail en kunnen dus maar ongebreideld hun gang gaan, om dividenden aan hun aandeelhouders te kunnen betalen, moeten ze steeds meer uitlenen, en als het risico van wanbetaling zich zoals je kunt verwachten inderdaad plaatsvindt, is de belastingbetaler weer de lul. Als we iets van de wereldproblemen op willen lossen, zullen we bij de banken moeten beginnen, imho.
 
Ik denk dat erfbelasting helemaal niet oneerlijk is. Dat is geld dat de ontvanger krijgt, waarvoor hij helemaal geen prestatie hoeft te leveren, en waarover hij nog helemaal nooit belasting heeft betaald.
Sorry maar erfbelasting is grote onzin als het binnen dezelfde familie speelt. Vader-Moeder naar zoon of dochter. Dat vind ik een grote uitzondering. Dat is een familie aangelegenheid en daar hoort geen belastingdienst bij. Het is misbruik maken van het feit dat geld veelal op een een bank staat in plaats van dat het in een oude sok bewaart wordt.
 
Sorry maar erfbelasting is grote onzin als het binnen dezelfde familie speelt. Vader-Moeder naar zoon of dochter. Dat vind ik een grote uitzondering. Dat is een familie aangelegenheid en daar hoort geen belastingdienst bij. Het is misbruik maken van het feit dat geld veelal op een een bank staat in plaats van dat het in een oude sok bewaart wordt.
Oude discussie, maar wil je dan de belasting op inkomen omhoog? Of nog minder investeren in ICU bedden en verpleeghuizen? Je zult toch keuzes moeten maken.
 
Oude discussie, maar wil je dan de belasting op inkomen omhoog? Of nog minder investeren in ICU bedden en verpleeghuizen? Je zult toch keuzes moeten maken.
Waarom moet het op een andere wijze gecompenseerd worden? Misschien moet je gaan denken aan een ander stelsel.

Het Nederlandse systeem is op een aantal zaken in mijn optiek gebaseerd om te plukken op veel mogelijk zaken. Iets wat ik kan aantonen zijn de prijzen van de benzine in NL en alle omliggende landen. (Vanuit hier naar NL, ongeacht welke route).

Minder of meer ICU bedden is overigens voornamelijk een beleid van de overheid overigens. Dat gaat niet over dat er niet genoeg geld is(want dat is er in mijn optiek genoeg) maar hoe je het geld wilt verdelen en in hoeverre dat je financiële vrijheden geeft in het zorgsysteem.
 
Laatst bewerkt:
Ook hierin misschien een middenweg, meer belasting wanneer het met winsthandel oogmerk is (binnen twee jaar verkopen dan ook erf-belasting, is het voor eigen bewoning binnen de familie dan vrijstelling?). Of vrijstelling bij woz waarde onder n bepaalde grens? Zelfde wat ik met mijn naive blik op aandelenhandel zou willen zien (kleine belasting voor stocks die je minder dan drie maanden vasthoud, vrij als je voor de langere termijn investeerd)?

Edit: nvm; ik realiseer me nu pas dat t over nalatenschap gaat (erven) en niet over het bij leve doorgeven van n huis (erfpacht, erfbelasting etc). :FP: Vrijstelling partner: 660k. Kind 20k. Dat lijkt me een veel te lage drempel. Dus ben t denk ik wel met Be The Ball eens, zeker als het n uniek Nederlands dingetje is.
Edit 2: voor partner is in DSL t vrijstellingsbedrag 500k, stief/pleeg/eigen kinderen 400k. Dat is wel n groot verschil met NL..!
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je dat willen, je betaalt immers al over het verkopen van je huis. Waar het mij om gaat is dat binnen een gezin, waar ouders vaak sparen voor hun kinderen bij een schenking of overlijden er een deel naar de Nederlandse staat gaat. Dat is het deel wat ik niet vind kloppen.

Het beleid voor het innen moet je in mijn optiek los zien van de bestedingen. Nederland kan ook best wat minder innen zonder dat je dat als inwoner echt merkt aan de uitgaven van de staat. Dat lukt ook echt wel met wat minder budget.
 
hun kinderen bij een schenking of overlijden er een deel naar de Nederlandse staat gaat. Dat is het deel wat ik niet vind kloppen.

Het belastingvrij schenken zijn aardige bedragen hoor. Per jaar mag je dik 5000 euro per kind schenk. Daarnaast afhanklijk van waar het voor is mag je nog dik 100.000 euro schenken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/...ontent/tot-welk-bedrag-belastingvrij-schenken

Bij overlijden is het inderdaad erg zuur dat de belastingdienst er eerst overheen komt. Dat is gewoon flauw.
 
Het belastingvrij schenken zijn aardige bedragen hoor. Per jaar mag je dik 5000 euro per kind schenk. Daarnaast afhanklijk van waar het voor is mag je nog dik 100.000 euro schenken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/...ontent/tot-welk-bedrag-belastingvrij-schenken

Bij overlijden is het inderdaad erg zuur dat de belastingdienst er eerst overheen komt. Dat is gewoon flauw.
Dank je. Ik ken de bedragen. Maar waarom die beperkingen van 5000 euro per jaar? (Die regeling van 100.000 is vrij nieuw(2016) en niet op iedereen van toepassing.).

Er zijn wel truukjes voor overigens.

Om slim gebruik te maken van een hogere schenking bijvoorbeeld 25000 euro, dan kun je het volgende doen.
Je leent je kind dit bedrag. De rente die jouw kind aan jou moet betalen moet minimaal gelijk zijn aan wat je bij een bank betaald.
Vervolgens schenk je per jaar 5000 euro totdat de 25000 euro betaald is. Zorg er wel voor dat de rente aantoonbaar terugbetaald is.
 
Mijn schoonouders hebben iets in werking gezet wat betreft het huis. Dan kunnen wij het straks verkopen als ze er niet meer zijn en is het geld 100% voor de erfgenamen. Geen idee hoe of wat. Goed verhaal.
 
Mijn schoonouders hebben iets in werking gezet wat betreft het huis. Dan kunnen wij het straks verkopen als ze er niet meer zijn en is het geld 100% voor de erfgenamen. Geen idee hoe of wat. Goed verhaal.
Zulke schoonouders zoek ik ook 😄
 
Terug
Bovenaan Onderaan