Economie

Waarom gaat de slogan: "Let op! Geld lenen kost geld en brengt grote financiele risiko's met zich mee." niet (meer) op? En wie moeten we eigenlijk die geleende bedragen van de staatsschuld terugbetalen (zijn die partijen wel schuldenvrij?). Het blijft voor mij onethisch aanvoelen dat we generaties na ons met de kostten opzadelen. Of maak ik een denkfout daarin Brainz ?
China, Saudi, Koeweit etc
 
Ha, ik zie dat economie geen wetenschap is. Ik zocht het topic in die afdeling, maar ik vond het topic bij actualiteiten. ;)

Ik vraag mij af, waarom de KLM kost wat kost in de lucht gehouden moet worden? En hoe werkt dat in relatie met Air France? Als KLM failliet gaat, komt er vanzelf een andere luchtvaartmaatschappij, die in dat gat stapt. Er vliegen toch heel veel maatschappijen op Schiphol, waarvoor al die Nederlandse medewerkers werkzaamheden uitvoeren. Ik vind het erg veel geld voor 1 bedrijf.

Dat die piloten niet willen inleveren, vind ik best begrijpelijk. Heb ik eerder aangegeven. Ze moeten wel even nadenken of ze zonder de KLM ook zoveel geld kunnen verdienen. Ik vind die voorwaarde voor steun eigenlijk wat populistisch.


 
Dat die piloten niet willen inleveren, vind ik best begrijpelijk. Heb ik eerder aangegeven. Ze moeten wel even nadenken of ze zonder de KLM ook zoveel geld kunnen verdienen. Ik vind die voorwaarde voor steun eigenlijk wat populistisch.

Dan gaan ze toch lekker hun hand ophouden bij de overheid. De komende 5 jaar komt er geen piloot aan het werk, elke maatschappij die in het gat stapt heeft meer dan genoeg piloten, stewardessen (en die van de KLM zijn allemaal te oud) en vliegtuigen. Bij alle grote vliegtuigmaatschappijen hebben ze soms wel tot 50% ingeleverd. Ik ken piloten die nu door hun maatschappij en 50% verloren hebben en tijdelijk alleen in Azie vliegen en dus niet meer zo vaak thuis komen. Ik gun elke piloot die nu jankt bij de KLM een levenslange uitkering.
 
Dan gaan ze toch lekker hun hand ophouden bij de overheid. De komende 5 jaar komt er geen piloot aan het werk, elke maatschappij die in het gat stapt heeft meer dan genoeg piloten, stewardessen (en die van de KLM zijn allemaal te oud) en vliegtuigen. Bij alle grote vliegtuigmaatschappijen hebben ze soms wel tot 50% ingeleverd. Ik ken piloten die nu door hun maatschappij en 50% verloren hebben en tijdelijk alleen in Azie vliegen en dus niet meer zo vaak thuis komen. Ik gun elke piloot die nu jankt bij de KLM een levenslange uitkering.
Jij kent veel mensen 😄
 
Ha, ik zie dat economie geen wetenschap is. Ik zocht het topic in die afdeling, maar ik vond het topic bij actualiteiten. ;)


Ik vraag mij af, waarom de KLM kost wat kost in de lucht gehouden moet worden? En hoe werkt dat in relatie met Air France? Als KLM failliet gaat, komt er vanzelf een andere luchtvaartmaatschappij, die in dat gat stapt. Er vliegen toch heel veel maatschappijen op Schiphol, waarvoor al die Nederlandse medewerkers werkzaamheden uitvoeren. Ik vind het erg veel geld voor 1 bedrijf.

Dat die piloten niet willen inleveren, vind ik best begrijpelijk. Heb ik eerder aangegeven. Ze moeten wel even nadenken of ze zonder de KLM ook zoveel geld kunnen verdienen. Ik vind die voorwaarde voor steun eigenlijk wat populistisch.
Mijn zus werkt bij de KLM en die noemt piloten veredelde buschauffeurs. Die verdienen echt schandalig veel voor wat ze doen.

De KLM moet in de lucht gehouden worden (leuke pun trouwens) omdat het een belangrijk onderdeel is van onze economie. Er zijn veel mensen die bij KLM zelf werken. Daarnaast zijn er veel banen bij die voor KLM werken. Vervolgens zijn er veel bedrijven die leveren aan KLM.
Een tweede reden en belangrijkere reden is dat de KLM zorgt voor bereikbaarheid. Dat zorgt weer voor bedrijvigheid. Dat zorgt weer voor een verbeterde economie. Als we KLM sluiten en daarmee Schiphol eigenlijk ook vernielen gaan vliegtuigen uitwijken naar België of Duitsland of Engeland. Belangrijke bedrijven in Europa die afhankelijk zijn van aanvoer via de lucht zullen zich dan bij dat vliegveld gaan vestigen. Minder belangrijke bedrijven die leveren aan die bedrijven zullen erachteraan gaan.

Het is bij beide redenen een kaartenhuis. Als je de basis (infrastructuur) weghaalt valt de rest mee.
 
Mijn zus werkt bij de KLM en die noemt piloten veredelde buschauffeurs. Die verdienen echt schandalig veel voor wat ze doen.

De KLM moet in de lucht gehouden worden (leuke pun trouwens) omdat het een belangrijk onderdeel is van onze economie. Er zijn veel mensen die bij KLM zelf werken. Daarnaast zijn er veel banen bij die voor KLM werken. Vervolgens zijn er veel bedrijven die leveren aan KLM.
Een tweede reden en belangrijkere reden is dat de KLM zorgt voor bereikbaarheid. Dat zorgt weer voor bedrijvigheid. Dat zorgt weer voor een verbeterde economie. Als we KLM sluiten en daarmee Schiphol eigenlijk ook vernielen gaan vliegtuigen uitwijken naar België of Duitsland of Engeland. Belangrijke bedrijven in Europa die afhankelijk zijn van aanvoer via de lucht zullen zich dan bij dat vliegveld gaan vestigen. Minder belangrijke bedrijven die leveren aan die bedrijven zullen erachteraan gaan.

Het is bij beide redenen een kaartenhuis. Als je de basis (infrastructuur) weghaalt valt de rest mee.
Maar de basisinfrastructuur is Schiphol. En als er behoefte is aan vluchten van en naar Nederland/Amsterdam komt er vast wel een andere luchtvaartmaatschappij. En dan zullen de meeste aanbieders wel weer aan die maatschappij leveren.
 
Dan gaan ze toch lekker hun hand ophouden bij de overheid. De komende 5 jaar komt er geen piloot aan het werk, elke maatschappij die in het gat stapt heeft meer dan genoeg piloten, stewardessen (en die van de KLM zijn allemaal te oud) en vliegtuigen. Bij alle grote vliegtuigmaatschappijen hebben ze soms wel tot 50% ingeleverd. Ik ken piloten die nu door hun maatschappij en 50% verloren hebben en tijdelijk alleen in Azie vliegen en dus niet meer zo vaak thuis komen. Ik gun elke piloot die nu jankt bij de KLM een levenslange uitkering.
Dat kan. Maar het is ook je goed recht om vast te houden aan je arbeidsvoorwaarden. Of het verstandig is, moet nog blijken.
 
Maar de basisinfrastructuur is Schiphol. En als er behoefte is aan vluchten van en naar Nederland/Amsterdam komt er vast wel een andere luchtvaartmaatschappij. En dan zullen de meeste aanbieders wel weer aan die maatschappij leveren.
Dat bedoelde ik ook!
 
Dat kan. Maar het is ook je goed recht om vast te houden aan je arbeidsvoorwaarden. Of het verstandig is, moet nog blijken.

Ik gun het ze van harte dat ze kapot gaan. Sorry maar zeggen ik ben piloot en accepteer niet hetzelfde als de rest van het personeel (slechts 1.5 jaar loonoffer tegen 2 jaar) is zo vies goor arrogant dat ik ze hun een leven lang de bijstand gun.
 
Ik gun het ze van harte dat ze kapot gaan. Sorry maar zeggen ik ben piloot en accepteer niet hetzelfde als de rest van het personeel (slechts 1.5 jaar loonoffer tegen 2 jaar) is zo vies goor arrogant dat ik ze hun een leven lang de bijstand gun.
Maar dat is toch voorgesteld door de werkgever? Als jouw baas je 2,5 ton wil betalen, zeg jij dan nee?
 
Maar dat is toch voorgesteld door de werkgever? Als jouw baas je 2,5 ton wil betalen, zeg jij dan nee?

En als je werkgever je verteld, of je staat over 2 maanden op straat (in de huidige tijd dat er overal honderden piloten uitvliegen en je de komende 5 jaar geen piloten nodig zullen zijn) of je accepteert 2 jaar minder loon en je kan blijven werken. Wat doe je dan, zo dom zijn om nee te zeggen en niet solidair te zijn met alle andere mensen van het bedijf? Al het grondpersoneel en de stewardessen de tyfus laten stikken?
 
En als je werkgever je verteld, of je staat over 2 maanden op straat (in de huidige tijd dat er overal honderden piloten uitvliegen en je de komende 5 jaar geen piloten nodig zullen zijn) of je accepteert 2 jaar minder loon en je kan blijven werken. Wat doe je dan, zo dom zijn om nee te zeggen en niet solidair te zijn met alle andere mensen van het bedijf? Al het grondpersoneel en de stewardessen de tyfus laten stikken?
De dikke ik had onze koning Willem het daar niet over een paar jaar terug... Die zie je hierin wel terug komen.
 
Maar de basisinfrastructuur is Schiphol. En als er behoefte is aan vluchten van en naar Nederland/Amsterdam komt er vast wel een andere luchtvaartmaatschappij. En dan zullen de meeste aanbieders wel weer aan die maatschappij leveren.

Klopt maar het is afwachten wie ervoor in de plaats komt of komen. Grote kans dat dan een partij uit China of het midden-oosten instapt. Dan heb je op een strategisch belangrijk punt in de economie een buitenlandse macht zitten. Dat betekend afhankelijkheid en een veiligheidsrisico.
 
Terug
Bovenaan Onderaan