Duits voetbal

Je vergelijking met de koning en Merkel is onzinnig. Die horen bij politiek. Je vergelijking met Bert en Mark is wel heel goed. Daar kan ik eigenlijk niks tegenin brengen. Al blijf ik me afvragen waarom de heren met Erdogan op de foto gingen, als je niet aan politiek wilt doen. In West-Europa lijkt me dat zeker een statement. Ik neem niet aan dat de Duitse en Engelse kranten vol complimenten aan Erdogan staan. Nee, hij had beter moeten weten en gewoon op de blaren moeten zitten. De commentaren van zijn criticasters hadden ook wel anders gekund. Dat wil ik er toch bij zeggen.

Lees ik dan niet goed? Hoeness wil het niet over Erdogan hebben en geeft aan dat Özil niet goed speelt. Al moet ik zeggen dat ik mij afvraag waarom hij reageert. Gerbrands hoeft ook niet te reageren, als Promes niet meer in Oranje wil spelen.

Nou ja, je zegt het zelf al. Waarom moet een president van Bayern op zo'n grove manier uithalen naar een speler van het Duitse elftal? Da's toch gewoon niets anders dan eventjes scoren, wetende dat Özil toch al wordt uitgekotst? Dat het dan 'slechts' zou gaan om zijn spelkwaliteiten, lijkt mij eerlijk gezegd echt volstrekt onzin. Het is gewoon pure rancune.
 
Willem dronk zelfs een biertje met Poetin... En later kwam er ook geen enkele verklaring van de RVD die iig de lezing die je aangeeft, door te communiceren naar het volk. Maar Özil moet duidelijk een verklaring afleggen hoe de situatie nou was... En de koning gaat ook heel erg graag op de foto met de nare Wahabisten en ds financiers van Al Quaida en IS....
Ik blijf het herhalen: hypocrisie ten top.

Ik ga wel met 040 mee... Je kunt niet met het woord 'hypocriet' alles onder dezelfde noemer plaatsen. Ja, wat Bert en WA hebben gedaan, is moreel zeer dubieus. Ze laten hun geweten afkopen door belangen of geld. Maar de foto (en verklaringen) van Özil wijst op iets anders. Hij voelt zich loyaal naar de Turkse president. Hij wil respect betuigen voor het hoogste ambt in Turkije. Da's volgens mij toch echt wat anders.

Maar de vraag is: hoe erg is dit? Hier lopen zaken door elkaar. Wat Özil ook beweert: je kunt respect betuigen aan 'het hoogste ambt' niet los zien van de persoon die er zit (net zo min als Wilders gelijk heeft als hij zegt dat het hem om 'de islam' gaat, en niet om 'de moslims'). Je kunt dit niet scheiden. Als invloedrijk sportman, ook in Turkije, steunt hij een totalitair figuur. Ik vind dat problematisch, net zoals ik de steun aan Erdogan van Turkse Nederlanders gewoon niet oké vind. Ik heb een Koerdische vriend, die nog niet zo heel lang geleden is gemarteld door Turkse politie - daar moet je gewoon niks mee te maken willen hebben.

Maar in mijn optiek zegt dat nog steeds helemaal niets over de 'loyaliteit' van Özil aan Duitsland of het Duitse Elftal, noch over zijn 'integratie'. Ik vind die discussie zó overtrokken, en eerlijk gezegd gewoon vals. Ik snap dat het bij migranten het bloed onder de nagels vandaan haalt. Ten eerste is het maar zeer de vraag óf je wel loyaal moet zijn aan een land, om in het vertegenwoordigende elftal te kunnen spelen. Laten we eerlijk zijn: alsof alle Nederlandse internationals nu per se zo overlopen van vaderlandsliefde... Ach, het zal best wel wat losmaken, maar voor de meeste voetballers is het nationale elftal gewoon simpelweg het hoogste dat ze sportief kunnen bereiken. Hoeveel Nederlandse voetballers hebben niet meteen bedankt voor het nationale elftal, als dat botste met hun eigen belang? De beste allertijden nota bene, Cruyff.

Verder: wat is loyaliteit in godsnaam? Waarom zou niet, zoals Özil zegt, je hart kunnen kloppen voor twee landen, en je toch je ziel en zaligheid kunnen leggen in het land dat je woont, of in wiens elftal je speelt? Maar goed, ik begreep de kritiek op Gini al niet, als hij als PSV-speler aangaf dat zijn hart ook nog steeds bij Feyenoord lag. Natuurlijk, dacht ik dan. Hoe kan het ook anders? Als je voor PSV maar gewoon alles geeft (en dat deed hij, ook - en zelfs vooral - in de wedstrijden tegen Feyenoord). Wij zijn tegenwoordig zó zwartwit... Je moet vóór het ene zijn, en dan ben je ook tegen het andere. En ja, dat leggen we vooral migranten op. Het getuigt van zo'n fundamenteel wantrouwen: één nationaliteit, één paspoort... Dit is ook bij Özil uitgespeeld, en ik snap goed de woede en de frustratie. Maar dan nog steeds... Ga niet met Erdogan op de foto.
 
Laatst bewerkt:
Je zou in theorie best op de foto kunnen met een president van je "tweede" land. Maar dan hangt het wel af van de manier en vooral hoe omstreden die is. Een Nederlands-Russische sporter die poseert met Poetin zouden we ook niet accepteren.

"We"? Ik heb geen problemen met Poetin hoor. Mijn stem zou ie hebben hier. :unsure:
 
Ik ga wel met 040 mee... Je kunt niet met het woord 'hypocriet' alles onder dezelfde noemer plaatsen. Ja, wat Bert en WA hebben gedaan, is moreel zeer dubieus. Ze laten hun geweten afkopen door belangen of geld. Maar de foto (en verklaringen) van Özil wijst op iets anders. Hij voelt zich loyaal naar de Turkse president. Hij wil respect betuigen voor het hoogste ambt in Turkije. Da's volgens mij toch echt wat anders.

Maar de vraag is: hoe erg is dit? Hier lopen zaken door elkaar. Wat Özil ook beweert: je kunt respect betuigen aan 'het hoogste ambt' niet los zien van de persoon die er zit (net zo min als Wilders gelijk heeft als hij zegt dat het hem om 'de islam' gaat, en niet om 'de moslims'). Je kunt dit niet scheiden. Als invloedrijk sportman, ook in Turkije, steunt hij een totalitair figuur. Ik vind dat problematisch, net zoals ik de steun aan Erdogan van Turkse Nederlanders gewoon niet oké vind. Ik heb een Koerdische vriend, die nog niet zo heel lang geleden is gemarteld door Turkse politie - daar moet je gewoon niks mee te maken willen hebben.

Maar in mijn optiek zegt dat nog steeds helemaal niets over de 'loyaliteit' van Özil aan Duitsland of het Duitse Elftal, noch over zijn 'integratie'. Ik vind die discussie zó overtrokken, en eerlijk gezegd gewoon vals. Ik snap dat het bij migranten het bloed onder de nagels vandaan haalt. Ten eerste is het maar zeer de vraag óf je wel loyaal moet zijn aan een land, om in het vertegenwoordigende elftal te kunnen spelen. Laten we eerlijk zijn: alsof alle Nederlandse internationals nu per se zo overlopen van vaderlandsliefde... Ach, het zal best wel wat losmaken, maar voor de meeste voetballers is het nationale elftal gewoon simpelweg het hoogste dat ze sportief kunnen bereiken. Hoeveel Nederlandse voetballers hebben niet meteen bedankt voor het nationale elftal, als dat botste met hun eigen belang? De beste allertijden nota bene, Cruyff.

Verder: wat is loyaliteit in godsnaam? Waarom zou niet, zoals Özil zegt, je hart kunnen kloppen voor twee landen, en je toch je ziel en zaligheid kunnen leggen in het land dat je woont, of in wiens elftal je speelt? Maar goed, ik begreep de kritiek op Gini al niet, als hij als PSV-speler aangaf dat zijn hart ook nog steeds bij Feyenoord lag. Natuurlijk, dacht ik dan. Hoe kan het ook anders? Als je voor PSV maar gewoon alles geeft (en dat deed hij, ook - en zelfs vooral - in de wedstrijden tegen Feyenoord). Wij zijn tegenwoordig zó zwartwit... Je moet vóór het ene zijn, en dan ben je ook tegen het andere. En ja, dat leggen we vooral migranten op. Het getuigt van zo'n fundamenteel wantrouwen: één nationaliteit, één paspoort... Dit is ook bij Özil uitgespeeld, en ik snap goed de woede en de frustratie. Maar dan nog steeds... Ga niet met Erdogan op de foto.









De discussie over de loyaliteit van Turkse Duitsers ( en Turkse Nederlanders)

Helemaal eens. Het is ook echt iets van een soort 19 eeuwse eenvoud. Waar mensen ergens geboren werden, daar leefden en doodgingen, behalve als ze tegen een andere nationaliteit moesten strijden. Maar mijn kinderen, waar moeten die loyaal aan zijn? De nationaliteit van de vader, of die van de moeder, of aan het land waar ze het grootste deel van hun leven wonen?
Maar je vergelijk met Gini is een goede. Natuurlijk zal hij een band met Feyenoord hebben. Maar als hij twee weken voor de wedstrijd tegen Feyenoord met de voorzitter van Feyenoord op de foto gaat onder het motto: "mijn voorzitter" dan kun je op zijn minst zeggen dat dat niet handig is. En ja, dan is dat misschien niet eerlijk, maar je daden daarna komen dan wel onder een vergrootglas te liggen.
 
Ik ga wel met 040 mee... Je kunt niet met het woord 'hypocriet' alles onder dezelfde noemer plaatsen. Ja, wat Bert en WA hebben gedaan, is moreel zeer dubieus. Ze laten hun geweten afkopen door belangen of geld. Maar de foto (en verklaringen) van Özil wijst op iets anders. Hij voelt zich loyaal naar de Turkse president. Hij wil respect betuigen voor het hoogste ambt in Turkije. Da's volgens mij toch echt wat anders.

Maar de vraag is: hoe erg is dit? Hier lopen zaken door elkaar. Wat Özil ook beweert: je kunt respect betuigen aan 'het hoogste ambt' niet los zien van de persoon die er zit (net zo min als Wilders gelijk heeft als hij zegt dat het hem om 'de islam' gaat, en niet om 'de moslims'). Je kunt dit niet scheiden. Als invloedrijk sportman, ook in Turkije, steunt hij een totalitair figuur. Ik vind dat problematisch, net zoals ik de steun aan Erdogan van Turkse Nederlanders gewoon niet oké vind. Ik heb een Koerdische vriend, die nog niet zo heel lang geleden is gemarteld door Turkse politie - daar moet je gewoon niks mee te maken willen hebben.

Maar in mijn optiek zegt dat nog steeds helemaal niets over de 'loyaliteit' van Özil aan Duitsland of het Duitse Elftal, noch over zijn 'integratie'. Ik vind die discussie zó overtrokken, en eerlijk gezegd gewoon vals. Ik snap dat het bij migranten het bloed onder de nagels vandaan haalt. Ten eerste is het maar zeer de vraag óf je wel loyaal moet zijn aan een land, om in het vertegenwoordigende elftal te kunnen spelen. Laten we eerlijk zijn: alsof alle Nederlandse internationals nu per se zo overlopen van vaderlandsliefde... Ach, het zal best wel wat losmaken, maar voor de meeste voetballers is het nationale elftal gewoon simpelweg het hoogste dat ze sportief kunnen bereiken. Hoeveel Nederlandse voetballers hebben niet meteen bedankt voor het nationale elftal, als dat botste met hun eigen belang? De beste allertijden nota bene, Cruyff.

Verder: wat is loyaliteit in godsnaam? Waarom zou niet, zoals Özil zegt, je hart kunnen kloppen voor twee landen, en je toch je ziel en zaligheid kunnen leggen in het land dat je woont, of in wiens elftal je speelt? Maar goed, ik begreep de kritiek op Gini al niet, als hij als PSV-speler aangaf dat zijn hart ook nog steeds bij Feyenoord lag. Natuurlijk, dacht ik dan. Hoe kan het ook anders? Als je voor PSV maar gewoon alles geeft (en dat deed hij, ook - en zelfs vooral - in de wedstrijden tegen Feyenoord). Wij zijn tegenwoordig zó zwartwit... Je moet vóór het ene zijn, en dan ben je ook tegen het andere. En ja, dat leggen we vooral migranten op. Het getuigt van zo'n fundamenteel wantrouwen: één nationaliteit, één paspoort... Dit is ook bij Özil uitgespeeld, en ik snap goed de woede en de frustratie. Maar dan nog steeds... Ga niet met Erdogan op de foto.









De discussie over de loyaliteit van Turkse Duitsers ( en Turkse Nederlanders)
Ik ben het grotendeels met je eens hoor en volgens mij heeft Gündogan het al een beetje aangeven toen hij door die Duitsers werd gedwongen een verklaring af te leggen: wij gingen niet vrijwillig en op eigen verzoek op de foto maar het kwam op ons pad en uit respect hebben we dat gedaan.
Ik vind dat ik al die overtrokken reacties in vooral de media, een fraudeur als Hoeness of de Duitse politici wel degelijk onder de hypocrisie kan plaatsen. Lachwekkend dat stel Pegida- en PVV stemmers of een fraudeur over “onze normen en waarden” praten. Ik ben blij dat Özil niet in hun straatje past en hele andere normen en waarden heeft. Mensen die zelf extreem rechts stemmen nemen een ander de maat dat ie “met een dictator op de foto ging”...
En de politici die Özil veroordelen moeten eerst zelf even nagaan hoeveel wetgeving en (indirect) contracten zij zelf hebben ondertekend de veel grotere schurken dan Erdogan in het zadel hebben geholpen.
Özil is maar een “domme voetballer” maar diegene die echt verantwoordelijkheid dragen doen dat bewust aangezien zij 300 adviseurs hebben die hun politieke antenne in de gaten houden.
En zeg tegen je Koerdische vriend dat ie waarschijnlijk hoera hoera zat te roepen toen Özil niet voor Turkije maar voor Duitsland koos. Het kan niet altijd feest zijn in het leven ;) ;)
 
Maar je vergelijk met Gini is een goede. Natuurlijk zal hij een band met Feyenoord hebben. Maar als hij twee weken voor de wedstrijd tegen Feyenoord met de voorzitter van Feyenoord op de foto gaat onder het motto: "mijn voorzitter" dan kun je op zijn minst zeggen dat dat niet handig is. En ja, dan is dat misschien niet eerlijk, maar je daden daarna komen dan wel onder een vergrootglas te liggen.

Dat zou inderdaad niet handig zijn, op zijn minst.

Nu is er gelukkig nog steeds wel een verschil tussen voetbal en politiek...
 
Ik ben het grotendeels met je eens hoor en volgens mij heeft Gündogan het al een beetje aangeven toen hij door die Duitsers werd gedwongen een verklaring af te leggen: wij gingen niet vrijwillig en op eigen verzoek op de foto maar het kwam op ons pad en uit respect hebben we dat gedaan.
Ik vind dat ik al die overtrokken reacties in vooral de media, een fraudeur als Hoeness of de Duitse politici wel degelijk onder de hypocrisie kan plaatsen. Lachwekkend dat stel Pegida- en PVV stemmers of een fraudeur over “onze normen en waarden” praten. Ik ben blij dat Özil niet in hun straatje past en hele andere normen en waarden heeft. Mensen die zelf extreem rechts stemmen nemen een ander de maat dat ie “met een dictator op de foto ging”...
En de politici die Özil veroordelen moeten eerst zelf even nagaan hoeveel wetgeving en (indirect) contracten zij zelf hebben ondertekend de veel grotere schurken dan Erdogan in het zadel hebben geholpen.
Özil is maar een “domme voetballer” maar diegene die echt verantwoordelijkheid dragen doen dat bewust aangezien zij 300 adviseurs hebben die hun politieke antenne in de gaten houden.
En zeg tegen je Koerdische vriend dat ie waarschijnlijk hoera hoera zat te roepen toen Özil niet voor Turkije maar voor Duitsland koos. Het kan niet altijd feest zijn in het leven ;);)

Daar was hij heel blij mee. De foto kwam hem dan weer wat slechter uit... :eek:

Punt is dit: je hebt helemaal gelijk met je post. Die hypocrisie is walgelijk. Maar zoals de grote (nota bene Duitse) filosoof Immanuel Kant zegt: het gaat in een morele handeling altijd ook om de intentie, en niet alleen om de consequenties. Kortom: je mag Özil of Gündogan vragen naar de bedoeling van hun handeling, en niet alleen maar schuilen achter de gevolgen, dat wil zeggen: het (hypocriete) boegeroep van sneue Pegida-figuren en politieke opportunistjes.

Maar ik denk dat we het gewoon eens zijn.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Davy Klaassen gaat voor € 15 miljoen naar Werder Bremen en tekent een 4-jarig contract. Everton tikt € 12 miljoen verlies af.

link
 
De topclubs hebben het erg lastig gehad in de 1e ronde van de DFB pokal.

Bayern wint slecht met 0-1 van SV Drochtersen Assel (Regionalliga Nord) door een late goal van Lewandowski in de 81e minuut.

Dortmund wint pas na verlenging van Greuther Fuerth (2e Bundesliga) en heeft heel veel geluk gehad. In de wedstrijd kwam Dortmund met 1-0 achter en weet pas in de 95e minuut de gelijkmaker te scoren. En vervolgens scoren ze pas in de allerlaatste minuut van de verlenging 1-2.
 
Bayern München - Hoffenheim. Bij een 1-1 stand krijgt Bayern een Penalty. Lewandowski mist na een belachelijk slechte aanloop,maar Robben schiet vervolgens de rebound raak. De VAR grijpt in. Te vroeg ingelopen en ook 2 spelers van Hoffenheim. De Penalty moet overgenomen worden en Lewandowksi schiet nu wel raak.
Joshua Brenet zit de hele wedstrijd op de bank bij Hoffenheim.
 
Terug
Bovenaan Onderaan