Donyell Malen (A)

Dus hij was voor het wk in topvorm, en hij is na het wk in topvorm.
Op t wk zelf was t slecht.

Aan wie zou dat toch liggen.... Hmm....

Met een bondscoach die wél vertrouwen geeft en in woord en daad achter zijn spelers staat, en ze niet elke wedstrijd van positie wisselt, had Malen geleverd op het wk.
Hij miste gewoon heel grote kansen op het WK he, terwijl hij op z'n vertrouwde plek in de spits stond. Daar heeft de bondscoach weinig invloed op.

Hij miste gewoon heel grote kansen op het WK he, terwijl hij op z'n vertrouwde plek in de spits stond. Daar heeft de bondscoach weinig invloed op.
Dat is gewoon zo. En Brobbey heeft hem geheel terecht verdrongen. Toch blijf het wel een vreemd fenomeen; goed spelen bij je club, falen in Oranje. Hoewel Malen er beslist beter mee om moet gaan, heb ik toch het idee dat Koeman niet geheel vrijuit gaat. Ik denk dat Koeman nooit écht heeft geloofd in Malen op 9, maar bij gebrek aan een beter alternatief én de cijfers die Malen kon overleggen uit de Serie A zoiets had van: nou, vooruit dan maar. Dat neemt een speler toch mee het veld in. Het is niet professioneel, I know, maar uiteindelijk zijn het toch ook maar mensen. Koeman had duidelijker moeten zeggen: we hebben eindelijk onze spits gevonden. Maar ja, met ego's van versleten spelers als Memphis en Woutje durfde hij dat niet.

Hoe vaak zien we dat een spits vertrouwen nodig heeft van zn coach en dan ineens als een dolle gaat renderen?

Koeman heeft altijd lopen schipperen met Malen, nooit een vaste plaats gegeven. Vertrouwen doet veel met een spits.
En wellicht is Malen wat gevoeliger voor omgevingsdruk dan een andere spits.
Taak van een trainer om daarmee om te gaan en te begeleiden.
Maar Koeman is absoluut geen people manager.

Maar wat nog belangrijker is: wie stelt een trainer allemaal op? Past dat allemaal bij elkaar?
Past de speelstijl vd trainer bij de speler?
Zoveel factoren waar een trainer wél invloed op heeft die bepalen of, in dit geval, een spits goed gaat renderen of niet.
Malen met Reijnders achter zich, was dat wel zo ideaal?
Past Summerville op rechts beter bij Malen, of toch meer een spelverdeler achtige speler die hem weg kan steken?
Etc etc

Al met al heb ik t gevoel dat hij en Koeman niet helemaal lekker boterden met elkaar en dat hij nooit het echte vertrouwen heeft gevoeld.
Laat staan dat Koeman zn speelstijl en spelers afstemde op het zo goed mogelijk laten renderen van Malen.

Laatst bewerkt:
….in een competitie waar Malen aan de lopende band scoort en De Roon een dragende speler is…

Ik heb zo mijn twijfels bij het niveau.
Dat blijkt wel. Het nationale team doet nergens meer aan mee en ook daar kopen ze maar spelers die ze in Engeland niet nodig hebben. Net als bij Nederland laten ze de eigen jeugdopleiding links liggen voor middelmatige spelers uit het buitenland. Een Marten de Roon, Koopmeinders, Malen en meer van dat soort spelers hadden ze vroeger zelf volop.

De resultaten van Nederlandse teams tegen Italiaanse zijn meestal niet positief, toch?
Wij zijn nóg slechter. ;)
Las net een reactie van Gullit over PSV en de CL. En wanneer je er klaar voor bent. Dat wij leuk uitlopen naar 1-6 als de wedstrijd gespeeld is, maar dat je in de CL in staat moet zijn om even 2 keer de accelereren, 2 keer te scoren en daarna de wedstrijd de controleren. Dat dat is hoe de grote clubs dat doen. En dat wij daar (nog) niet toe in staat zijn. Ben ik het helemaal mee eens. Ons middenveld is, ondanks alle potentie, te licht. Achterin zijn we erg kwetsbaar. Onze spits is uit vorm. Ik ben wat minder euforisch, zoals je merkt. Maar talent en potentie is er zeker.

• Leuk
Reactions: IPF
Wij zijn nóg slechter. ;)
Las net een reactie van Gullit over PSV en de CL. En wanneer je er klaar voor bent. Dat wij leuk uitlopen naar 1-6 als de wedstrijd gespeeld is, maar dat je in de CL in staat moet zijn om even 2 keer de accelereren, 2 keer te scoren en daarna de wedstrijd de controleren. Dat dat is hoe de grote clubs dat doen. En dat wij daar (nog) niet toe in staat zijn. Ben ik het helemaal mee eens. Ons middenveld is, ondanks alle potentie, te licht. Achterin zijn we erg kwetsbaar. Onze spits is uit vorm. Ik ben wat minder euforisch, zoals je merkt. Maar talent en potentie is er zeker.
Ja, Gullit zei, zoals PSG, Bayern en Barcelona dat doen. Ik zal jou, en Ruud, een geheimpje verklappen: dat gaat PSV nooit meer lukken.

Ja, Gullit zei, zoals PSG, Bayern en Barcelona dat doen. Ik zal jou, en Ruud, een geheimpje verklappen: dat gaat PSV nooit meer lukken.
Oneens. Het lukte Ajax een paar seizoenen geleden nog. Je moet alleen iets minder AZ zijn (niks moet alles mag) en iets meer Atletico. Zakelijk doseren en toeslaan als het moet. Met iets meer gewicht op het middenveld (bijv Tillman of Timber) en nog een klasbak naast Luts ben je er. We hebben de coach ernaar om goed voetbal te spelen. We hebben alleen niet de spelers ernaar om krachtige stoten van de tegenstander af te weren. Daardoor blijf je in Europa een beetje het jongetje. Geld zal ongetwijfeld een rol spelen. Maar als je als club uitspreekt structureler te willen overwinteren in de CL, dan zul je daar ook je selectie op moeten aanpassen. We hebben veel talent, maar het is ook allemaal nog wat licht. Dat betekent dat je net als vorig jaar leuke potten kunt spelen als ze je laten ballen. Maar ook dat je soms zakelijk weggetikt gaat worden. Dat verval is te groot.

….in een competitie waar Malen aan de lopende band scoort en De Roon een dragende speler is…

Ik heb zo mijn twijfels bij het niveau.

Italië blijft een verdedigend sterke competitie. Als je als spits daar desondanks veel weet te scoren, dan is dat behoorlijk goed te noemen.

De Roon zal bij Roma geen dragende speler worden.
Maar het type De Roon, eerst verdedigen dan voetballen (reverse Bosz stijl), past wel goed in Italië.

Oneens. Het lukte Ajax een paar seizoenen geleden nog. Je moet alleen iets minder AZ zijn (niks moet alles mag) en iets meer Atletico. Zakelijk doseren en toeslaan als het moet. Met iets meer gewicht op het middenveld (bijv Tillman of Timber) en nog een klasbak naast Luts ben je er. We hebben de coach ernaar om goed voetbal te spelen. We hebben alleen niet de spelers ernaar om krachtige stoten van de tegenstander af te weren. Daardoor blijf je in Europa een beetje het jongetje. Geld zal ongetwijfeld een rol spelen. Maar als je als club uitspreekt structureler te willen overwinteren in de CL, dan zul je daar ook je selectie op moeten aanpassen. We hebben veel talent, maar het is ook allemaal nog wat licht. Dat betekent dat je net als vorig jaar leuke potten kunt spelen als ze je laten ballen. Maar ook dat je soms zakelijk weggetikt gaat worden. Dat verval is te groot.
Dat is die paar jaar geleden juist opgezet door de huidige trainer van PSV, die haalde EL finale en Ten Hag is op diezelfde voet doorgegaan het seizoen erna.

Zou lekker zijn als in de volgende window een wanhopige PL club 120 miljoen gaat neerleggen voor Malen om de gemiste Gakpo vergoeding enigszins te compenseren

Terug
Bovenaan Onderaan