Der Jaufe

Forum Hall of Fame Inductee
Na aanleiding van de grootste frustratie van afgelopen seizoen een semi-serieus topic over wissels, basisopstellingen en alle andere fratsen die trainers hebben uitgehaald in de afgelopen 11 seizoenen. Heb zelf een data-sheet met een overzicht van de spelers/wissels/basisopstellingen etc. gemaakt. Zal gedurende de zomer hier met enige regelmaat een nieuw nerd-feitjes dumpen. Tenzij hier geheel geen animo voor is, dan sterft het gewoon een stille dood. Feitjes op aanvraag is ook mogelijk, mits ik dit eenvoudig uit de data kan genereren.

Voor nu het eerste overzicht, waarin er gekeken wordt naar de eindklassering, het aantal gebruikte spelers, het aantal spelers wat op enig moment in de basis mocht starten hoe vaak de vaakst startende speler(s) mochten beginnen.

nerd-sheet-01.png

Valt mij op dat Schmidt in zijn laatste seizoen niet een bovengemiddeld aantal spelers in de basis heeft laten starten, dit terwijl hij wel het stempel wisselkoning heeft gekregen. Aan de andere kant, de speler die het vaakst in de basis mocht starten deed dit slechts 26x, ruim onder het gemiddelde van de 9 seizoenen voor Schmidt, waarbij dat gemiddelde nog sterk beïnvloed wordt door het niet afgeronde seizoen '19/'20.

NB, het betreft alleen de competitiewedstrijden.
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder die max. 26 basisplaatsen.
Ja, dat is echt bijzonder laag alleen het 1e seizoen in de lijst is daarin gelijk. Nu is het wel zo dat Schmidt 5 wissels tot zijn beschikking had. Dan kan je in theorie makkelijker bijsturen in de wedstrijd.
Persoonlijk denk ik dat met de vaste groep starten, tegenstanders op ruime achterstand zetten en dan wisselen om spelers rust te geven hierin veel beter is, vanwege meerdere redenen, allereerst, je werkt meer met een vaste basis, ten tweede je beste spelers beginnen dus de kan dat je op ruime voorsprong komt is groter, ten derde, de wisselspelers komen bij een makkelijke voorsprong het veld in, voetbalt veel makkelijker dan dat je tegen een stugge middenmoter de voorsprong moet gaan maken.
 
Als Drommel gewoon had gekeept was het 30+ geweest.
Ja, excl keeper voor de overige seizoenen zou wel relevant zijn denk ik. Wellicht het gemiddelde van de top 5 spelers met meeste basisplaatsen vergelijken. Dan verwacht ik wel dat ook blijkt dat er minder sprake is van een vaste kern onder Schmidt in vergelijking met MvB en Cocu?
 
Bijzonder die max. 26 basisplaatsen.
Denk dat dat vooral iets zegt over de blessures en andere afwezigheid. Sangare, Gotze en Boscagli hadden anders alles gespeeld, maar die waren naar de Africa Cup of geblesseerd.

Daarnaast lijkt het mij interessant om de spreiding te zien, ipv alleen de meest gebruikte basisspeler. Doorgaands is de keeper vrij vast, dus die zal in 9/10 gevallen de meest gebruikte basisspeler zijn.
 
Ja, excl keeper voor de overige seizoenen zou wel relevant zijn denk ik. Wellicht het gemiddelde van de top 5 spelers met meeste basisplaatsen vergelijken. Dan verwacht ik wel dat ook blijkt dat er minder sprake is van een vaste kern onder Schmidt in vergelijking met MvB en Cocu?
Zeg het maar, 5 spelers met meeste basisplaatsen uitgezonderd keepers?
 
Als we over het gemiddelde spreken, hebben we het dan over het gewone rekenkundige gemiddelde of een gewogen gemiddelde?
 
Of gewoon gemiddelden met errorbars als standarddeviatie erbij voor de spreiding en klaar is kees :star:
En de correctiefactor voor 5 wissels ipv 3 en het totaal aan gespeelde wedstrijden voor Geek bonuspoints. ;)
 
Laatst bewerkt:
Alleen de basisplaatsen? Kan het ook uitbreiden met invalbeurten, aantal gespeelde minuten (waarbij gewisseld worden in of na de 90e minuut gerekend wordt als 89 en invallen in of na 90e minuut als 1 minuut telt
Wat willen we onderzoeken? Is het de vraag: "Hoe vast was het basiselftal", dan tellen de invalbeurten niet echt. Je onderzoekt dan vooral in hoeverre het team met een vaste 'core' aantrad. Dan zouden de basisplaatsen voldoen. De wissels - zeker later in de wedstrijd - zijn immers zo afhankelijk van het wedstrijdverloop, dat ze niks toevoegen hieraan. Zeker in de jaren van 5 ipv 3 wissels.

Als de vraag is: "Hoe belangrijk waren de 5 meest gebruikte spelers" , of "Hoeveel hebben de meest gebruikte spelers gespeeld", dan lijkt me dat de wisselbeurten weldegelijk interessant zijn.

Persoonlijk zou ik het meest geïnteresseerd zijn in het eerste verhaal. Een sample size van 5 excl keeper is prima, aangezien het de helft van het team is. Als je dan gemiddelden + sd uitrekent, zie je meteen of die 5 veel gespeeld hebben, en of daar veel verschil ik zit (dmv spreiding).
 
Wat willen we onderzoeken? Is het de vraag: "Hoe vast was het basiselftal", dan tellen de invalbeurten niet echt. Je onderzoekt dan vooral in hoeverre het team met een vaste 'core' aantrad. Dan zouden de basisplaatsen voldoen. De wissels - zeker later in de wedstrijd - zijn immers zo afhankelijk van het wedstrijdverloop, dat ze niks toevoegen hieraan. Zeker in de jaren van 5 ipv 3 wissels.

Als de vraag is: "Hoe belangrijk waren de 5 meest gebruikte spelers" , of "Hoeveel hebben de meest gebruikte spelers gespeeld", dan lijkt me dat de wisselbeurten weldegelijk interessant zijn.

Persoonlijk zou ik het meest geïnteresseerd zijn in het eerste verhaal. Een sample size van 5 excl keeper is prima, aangezien het de helft van het team is. Als je dan gemiddelden + sd uitrekent, zie je meteen of die 5 veel gespeeld hebben, en of daar veel verschil ik zit (dmv spreiding).
Ok, ik duik wel ff mijn cursus statistiek weer in om dit goed op de rit te krijgen :S:. Kan zijn dat ik eerst kale cijfers oplever zonder mooie grafiekjes met boxplots etc.
 
Ok, ik duik wel ff mijn cursus statistiek weer in om dit goed op de rit te krijgen :S:. Kan zijn dat ik eerst kale cijfers oplever zonder mooie grafiekjes met boxplots etc.
Doe vooral rustig aan, haha! Al helemaal leuk wat je nu aan het doen bent, en stop er niet teveel tijd in.

Doe je dit in Excel eigenlijk?
 
Ok, ik duik wel ff mijn cursus statistiek weer in om dit goed op de rit te krijgen :S:. Kan zijn dat ik eerst kale cijfers oplever zonder mooie grafiekjes met boxplots etc.
Alleen de 1-zijdige p waarde van de t-test he? ;)

H1: Schmidt heeft minder van een vaste basis gebruik gemaakt dan alle overige trainers uit de recente clubhistorie van PSV. :p
 
Alleen de 1-zijdige p waarde van de t-test he? ;)

H1: Schmidt heeft minder van een vaste basis gebruik gemaakt dan alle overige trainers uit de recente clubhistorie van PSV. :p
Alleen nog ff 'recente clubhistorie' definiëren, en je hebt een prima projectje te pakken voor een PWS oid. :grin:
 
Terug
Bovenaan Onderaan