Coronavirus

Ik maak me wel een beetje zorgen om het volgend advies:
Ministerie: bij milde klachten mag zelftest ook, GGD niet noodzakelijk - https://nos.nl/l/2407927

In mijn omgeving (werk) ken ik al een een aantal mensen met een negatieve zelftest die later corona hadden. Natuurlijk zijn het incidenten en de zelftest is echt handig. Maar ik vraag me af of dit niet juist besmettingen bevorderd. Want wanneer is iets een milde klacht?

Edit: ik lees wel dat beide zeer betrouwbaar zijn. Het is meer het tijdstip dat dit bekend word. Besmettingen liggen vrij hoog en dit lijkt me toch juist een tegenovergesteld effect. Of de testbereidheid moet omhoog gaan.
Dit is hetzelfde verhaal als dat mondkapjes eerst geen nut hadden. Want ze waren er niet. Mondkapjes waren echt niet nodig. Toen ze er wel waren, konden we ineens niet meer zonder en kwam er zelfs een plicht. En toen kon de overheid ineens de door henzelf ingeroepen testsamenleving niet meer aan. En dan krijg je dus dit. Alles heeft maar 1 doel: controle. En dat blijf ik een beetje eenzijdig kijk op de zaak vinden.
 
Maar je moet daar ook niet van weg kijken. Het is gewoon én én. Pauw probeert nu de ongevaccineerden weer naar zijn programma te trekken.
Eens. Ik hoop alleen dat de overheid ditmaal wel een plan b heeft, als de vaccins straks nog altijd niet kunnen voorkomen dat de ziekenhuizen vol liggen.
 
Ik ben voor vaccineren maar het duurt wel erg lang voordat er genoeg boosters zijn uitgedeeld?
En Omnikrom klopt alweer op de deur terwijl we nog niet m weten of de huidige vaccins er goed tegen helpen. Ik hoop dat ik een beetje beschermd ben tegen long covid
 
Ik ben voor vaccineren maar het duurt wel erg lang voordat er genoeg boosters zijn uitgedeeld?
En Omnikrom klopt alweer op de deur terwijl we nog niet m weten of de huidige vaccins er goed tegen helpen. Ik hoop dat ik een beetje beschermd ben tegen long covid
Ze zeggen van wel, in beide gevallen.
 
Ik ben voor vaccineren maar het duurt wel erg lang voordat er genoeg boosters zijn uitgedeeld?
En Omnikrom klopt alweer op de deur terwijl we nog niet m weten of de huidige vaccins er goed tegen helpen. Ik hoop dat ik een beetje beschermd ben tegen long covid
De grootste dataset van t CDC laat zien dat t wel iets gestegen is van september naar october, maar dat t nog niet super vaak voorkomt en een mediaan heeft rond de 74 jaar. Ik maak me voorlopig nog niet zo'n zorgen dat boosters in t gros vd gevallen haast hebben. Als dat beeld erg gaat schuiven dan komt dat aanbod vanzelf. Voor de verpleeghuizen is t wel prettig als er deze maand stappen gezet worden. (En met de huidige graad besmettingen treed ook n hoop natuurlijke boostering op natuurlijk)
 
Duitsland heeft de vaccinatieplicht op de agenda staan overigens. Binnenkort kom je helemaal nergens meer in Europa. Die boosterprikken moet je als eu burger gewoon hebben. Straks kun je bijvoorbeeld niet op vakantie omdat je nog op je booster aan het wachten bent..
 
De grootste dataset van t CDC laat zien dat t wel iets gestegen is van september naar october, maar dat t nog niet super vaak voorkomt en een mediaan heeft rond de 74 jaar. Ik maak me voorlopig nog niet zo'n zorgen dat boosters in t gros vd gevallen haast hebben. Als dat beeld erg gaat schuiven dan komt dat aanbod vanzelf. Voor de verpleeghuizen is t wel prettig als er deze maand stappen gezet worden. (En met de huidige graad besmettingen treed ook n hoop natuurlijke boostering op natuurlijk)
Wat is er gestegen van september naar october?

De omnicron variant is op het Spike eiwit al iets meer dan 20 plaatsen gemuteerd t.o.v van Delta.
De geplande afspraken en lopende aanvragen voor boosters waren gericht op Delta en ook eerdere varianten (die lijken er niet of nauwelijks meer te zijn door de concurrentie van Delta), maar van het bestaan of het verspreiden van Omnikron weten we nog maar net. Dus ik hoop maar dat we snel een nieuw vaccin ontwerpen of dat de huidige boosters en vaccins ondanks de mutaties van het virus t.o.v oudere varianten een hoopvolle kans van slagen geven tegen ernstig ziekteverloop. Meneer Pfizer dacht als ik het goed heb dat het genoeg bescherming zou bieden maar anderen denken daar weer anders over dus ik vind het erg spannend.

Hoe zat het ook alweer met het gevaarlijker worden van een virus en de infectie rate? Volgens mij werd een virus na een tijdje minder gevaarlijk (lijkt ook logica in te zitten omdat je dan meer gastheren overhield). Maar is het dan niet gek dat Delta juist gevaarlijker is geworden dan vorige varianten en ook nog meer besmettelijk, en is het dan ook niet bijzonder dat de eerste geluiden over Omnikron (VOC, sneller her besmetting, vaccinaties mogelijk minder effectief) ook nog niet zo best zijn (ook al zijn het maar de eerste berichten).
Of zie ik als leek dingen over het hoofd en gaat het bijvoorbeeld inmiddels om zoveel mensen op aarde dat er daardoor toch iets makkelijker dan gedacht een gevaarlijke variant opduikt, dat lijkt me niet want in theorie zou die zichzelf eerder moeten uitdoven?

Ik kon die dataset trouwens niet vinden op cdc, of waar volg je die?
 
Wat is er gestegen van september naar october?
Excuus; cosmos studie, kwam er via een cdc link. Gestegen is hoe vaak breaktrough infecties voorkomen. Maar goed, doelde op figuur 2 om je wat gerust te stellen, in jonger dan 6o voorkomen vaccins vrijwel alle ziekenhuisoonames, dus in die zin geen haast.

Omicron is voorbarig, met voorlopige data lijkt t qua ziektebeeld nog ok, vaccins lijken de angel er ook uit te halen. En op n streng van 3000 letters (baseparen) van t spike eiwit zegt 20 mutaties ook niet direct dat het onleesbaar is geworden (kan wel, hoeft zeker niet). Laten we optimistisch blijven. :)

Verder als n update nodig is, duurt dat tot zeker april verwacht ik voor je dat op zeer grote schaal kunt gebruiken. Tegen die tijd is in t huidige tempo recent t gros besmet geweest en dus in principe beschermd. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terzijde, de testcapaciteitsproblemen in nl is wel n schande. Zowel voor nu om de golf te beteugelen, als voor de langere termijn (2G en geldigheid vaccinatiestatus). Vreemd dat het OMT hier niet vol op advieseerd hoe dit te verbeteren is. Lijkt me een van de hoogste prioriteiten.
 
Hoop gepraat door iedereen en overal. Maar gewoon met z’n alle die prikken halen en door met ons leven. Ik heb al meer dan 10 jaar het ‘gele’ boekje met allerlei vaccins. En ja, sommige daarvan heb ik bijwerkingen ervaren, maar dat zegt in ieder geval dat mijn gestel zijn werk doet. Dat gemiep over die prik. Boeiend.
 
Zegt u het maar. Wat zijn de andere smaakjes?
Je kunt overwegen om het land echt 2 weken dicht te gooien. Iedereen binnen laten zitten, alleen beweging op straat door patrouilles van leger en politie, of ambulances die de zware gevallen oppikken.
Nadeel is dat bij de opening, bij de eerste contacten van buitenaf, alles weer van voren af aan begint. Niet echt een optie dus.
We zijn nu 1,5 jaar bezig, en pas een half jaar is iedereen gevaccineerd. Dat heeft al nut, want opnames zijn gezien het aantal besmettingen een stuk kleiner. Dus alles op vaccins gooien.
Verplicht vaccineren of ongevaccineerden moeten 3 weken binnen blijven. Als daadwerkelijk de kans zoveel kleiner is dat een gevaccineerde/herstelde een andere gevaccineerde aansteekt, dan keldert alles in elkaar en weten we wat we verder moeten doen.
“Tweedeling, discriminatie enZ”
3 weken binnen zitten voor 15%?lijkt me minder erg dan mensen weigeren om het ziekenhuis binnen te komen. Of is dat de prijs van een mensenleven? Ga maar dood want ik moet naar de action?
 
De enige crisis die we hebben is er 1 omdat de overheid er een puinhoop van gemaakt heeft. Zij hebben de zorg gesloopt. Maar diezelfde overheid zegt doodleuk: het komt door de ongevaccineerden. Ik vind dat giftige uitspraken.
Ze leggen het steeds bij ons gedrag neer en zorgen in mijn ogen wel degelijk voor een tweedeling door de ongevaccineerden de schuld te geven. Kijk maar eens hoe er hier alleen al op het forum losgegaan wordt op ongevaccineerden. Het zou ze sieren als ze zouden zeggen: Wij en alleen wij zijn verantwoordelijk voor deze puinhoop. We hebben onze zaakjes niet op orde en doen maar wat. We volgen de waan van de dag, gooien het nieuws wel eerst even in de media om te kijken hoe het valt, want we willen er natuurlijk wel mee wegkomen om aan de macht te blijven. Maar eigenlijk zijn we een incabapele bende zonder langetermijnvisie of een plan b, voor als plan a niet werkt. Maar nee, het ligt aan het volk. En wat doen wij? Wij slikken dat. Ik vind dat een beetje naïef.
 
Je kunt overwegen om het land echt 2 weken dicht te gooien. Iedereen binnen laten zitten, alleen beweging op straat door patrouilles van leger en politie, of ambulances die de zware gevallen oppikken.
Nadeel is dat bij de opening, bij de eerste contacten van buitenaf, alles weer van voren af aan begint. Niet echt een optie dus.
We zijn nu 1,5 jaar bezig, en pas een half jaar is iedereen gevaccineerd. Dat heeft al nut, want opnames zijn gezien het aantal besmettingen een stuk kleiner. Dus alles op vaccins gooien.
Verplicht vaccineren of ongevaccineerden moeten 3 weken binnen blijven. Als daadwerkelijk de kans zoveel kleiner is dat een gevaccineerde/herstelde een andere gevaccineerde aansteekt, dan keldert alles in elkaar en weten we wat we verder moeten doen.
“Tweedeling, discriminatie enZ”
3 weken binnen zitten voor 15%?lijkt me minder erg dan mensen weigeren om het ziekenhuis binnen te komen. Of is dat de prijs van een mensenleven? Ga maar dood want ik moet naar de action?
Er is een land dat overweegt om na de feestdagen de eerste week/ twee weken in lockdown te doen, terwijl de cijfers nu laag zijn. (weet even niet welk land). Die gaan ervan uit dat de intensieve contacten tijdens kerst en oud en nieuw zullen leiden tot een golf. Iedereen 10 dagen binnen en de verspreidingen stoppen. Dat soort proactieve beslissingen zou ik hier ook wel willen zien. (dat werkt hier niet, we hebben het polder model. Als we dit doen zouden er massaal mensen op de straat gaan omdat er toch niks aan de hand is)
 
De enige crisis die we hebben is er 1 omdat de overheid er een puinhoop van gemaakt heeft. Zij hebben de zorg gesloopt. Maar diezelfde overheid zegt doodleuk: het komt door de ongevaccineerden. Ik vind dat giftige uitspraken.
Ze leggen het steeds bij ons gedrag neer en zorgen in mijn ogen wel degelijk voor een tweedeling door de ongevaccineerden de schuld te geven. Kijk maar eens hoe er hier alleen al op het forum losgegaan wordt op ongevaccineerden. Het zou ze sieren als ze zouden zeggen: Wij en alleen wij zijn verantwoordelijk voor deze puinhoop. We hebben onze zaakjes niet op orde en doen maar wat. We volgen de waan van de dag, gooien het nieuws wel eerst even in de media om te kijken hoe het valt, want we willen er natuurlijk wel mee wegkomen om aan de macht te blijven. Maar eigenlijk zijn we een incabapele bende zonder langetermijnvisie of een plan b, voor als plan a niet werkt. Maar nee, het ligt aan het volk. En wat doen wij? Wij slikken dat. Ik vind dat een beetje naïef.
Met een dubbele IC capaciteit koop je slechts 2 weken uitstel van maatregelen. Daarbij, als we in 2019 1.500 IC bedden + personeel hadden die nimmer gebruikt werden had iedereen moord en brand geschreeuwd dat we geld aan het weggooien waren.

Voor lange termijn een visie ontwikkelen, zeker. Overigens, problemen moet je bij de bron aanpakken, en dan is niet vaccineren wel degelijk het 1e waar je op kan sturen, voorkomen is immers beter dan genezen.
 
De enige crisis die we hebben is er 1 omdat de overheid er een puinhoop van gemaakt heeft. Zij hebben de zorg gesloopt. Maar diezelfde overheid zegt doodleuk: het komt door de ongevaccineerden. Ik vind dat giftige uitspraken.
Ze leggen het steeds bij ons gedrag neer en zorgen in mijn ogen wel degelijk voor een tweedeling door de ongevaccineerden de schuld te geven. Kijk maar eens hoe er hier alleen al op het forum losgegaan wordt op ongevaccineerden. Het zou ze sieren als ze zouden zeggen: Wij en alleen wij zijn verantwoordelijk voor deze puinhoop. We hebben onze zaakjes niet op orde en doen maar wat. We volgen de waan van de dag, gooien het nieuws wel eerst even in de media om te kijken hoe het valt, want we willen er natuurlijk wel mee wegkomen om aan de macht te blijven. Maar eigenlijk zijn we een incabapele bende zonder langetermijnvisie of een plan b, voor als plan a niet werkt. Maar nee, het ligt aan het volk. En wat doen wij? Wij slikken dat. Ik vind dat een beetje naïef.
De zorg uitbreiden had weinig zin gehad denk ik. Dan heb je hetzelfde probleem een paar dagen later.

De zorg de (financiële) waardering geven die het verdient had al meer effect gehad maar uiteindelijk ook te weinig om de uitval te stoppen. Veel van de uitval is vanwege corona achtige klachten en burn-out.

De enige methode is denk ik, maar dat is lange termijn, de eerste hulp lijn verstevigen. Dus meer aandacht in de wijken voor de eerste tekenen van ongezond gedrag (vaak veroorzaakt door onwetendheid of achterliggende problemen), meer aandacht op gezonde levensstijlen, goedkoper gemaakt door subsidie, etc.
 
Met een dubbele IC capaciteit koop je slechts 2 weken uitstel van maatregelen. Daarbij, als we in 2019 1.500 IC bedden + personeel hadden die nimmer gebruikt werden had iedereen moord en brand geschreeuwd dat we geld aan het weggooien waren.

Voor lange termijn een visie ontwikkelen, zeker. Overigens, problemen moet je bij de bron aanpakken, en dan is niet vaccineren wel degelijk het 1e waar je op kan sturen, voorkomen is immers beter dan genezen.
Ik vind dit echt wel een optie hoor, ik denk alleen dat we op de langere termijn qua zorg en qua mensbeeld vaker in de problemen gaan komen. Er zijn teveel mensen voor te weinig zorg. En door ze nu op te sluiten gaan er nog heel wat problemen bijkomen op de langere termijn. Niet alleen mentale, maar ook het aantal obesitas gevallen gaan door lockdowns drastisch toenemen. Ook als gevolg van het nietsdoen, maar ook doordat je simpelweg door isolatie bacteriën mist waardoor je depressie en obesitas in de hand werkt. En wat dacht je van al die mensen die maar niet mogen sterven? Dat die heel gezond oud worden? Alzheimer, Parkinson en noem maar op gaan dusdanig groot worden dat de druk op de zorg chronisch niet normaal groot zal zijn. Ik geloof dus best dat vaccineren het probleem bij de bron aanpakt, maar meer als een soort quick fix.
 
De zorg uitbreiden had weinig zin gehad denk ik. Dan heb je hetzelfde probleem een paar dagen later.

De zorg de (financiële) waardering geven die het verdient had al meer effect gehad maar uiteindelijk ook te weinig om de uitval te stoppen. Veel van de uitval is vanwege corona achtige klachten en burn-out.

De enige methode is denk ik, maar dat is lange termijn, de eerste hulp lijn verstevigen. Dus meer aandacht in de wijken voor de eerste tekenen van ongezond gedrag (vaak veroorzaakt door onwetendheid of achterliggende problemen), meer aandacht op gezonde levensstijlen, goedkoper gemaakt door subsidie, etc.
Prachtig. Echt. Toch denk ik dat het een groot probleem wordt als de gemiddelde leeftijd 90 wordt. Niet alleen wordt de planeet te vol, het percentage oudjes zal dusdanig hoog zijn, dat de zorg dat niet aankan.
 
Er is een land dat overweegt om na de feestdagen de eerste week/ twee weken in lockdown te doen, terwijl de cijfers nu laag zijn. (weet even niet welk land). Die gaan ervan uit dat de intensieve contacten tijdens kerst en oud en nieuw zullen leiden tot een golf. Iedereen 10 dagen binnen en de verspreidingen stoppen. Dat soort proactieve beslissingen zou ik hier ook wel willen zien. (dat werkt hier niet, we hebben het polder model. Als we dit doen zouden er massaal mensen op de straat gaan omdat er toch niks aan de hand is)
Dat land zegt hardop: alles wat kwetsbaar is moet blijven leven. Alles wat schade ondervindt van de lockdown heeft pech gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan