Coronavirus

R getal daalt, nieuwe ziekenhuisopnames ook. Laat de stroom vakantiegangers maar weer thuiskomen. 3465 positief getest. Vind ik nog wel erg hoog eigenlijk.
 
T daalt allemaal lekker, behalve de prikken 50% van de bevolking volledig gevaccineerd, 20% heeft de 1e prik gehad.
Alleen t priktempo is erg ingezakt.
 
Dagcijfers en vaccins, verwachtingen, mutanten, regelgeving.. we hebben het al over veel dingen gehad in deze draad, maar ik miste zelf eigenlijk een beetje een overzicht wat er daarbuiten gaande is om mensen te helpen die ziek in het ziekenhuis komen, of andere kijkwijzen de pandemie te beperken. Daarom een beperkt overzichtje wat er nog meer gaande is.

1) Als wereldwijde vooroplopers hebben de bloedbanken in Nederland sinds de uitbraak van COVID een hoop bloed/plasma van doneren ontvangen die antistoffen hadden tegen Sars-Cov2 (danwel na ziekte, danwel door vaccins) link. Door te centrifugeren en zuiveren is er daarmee een voorraad plasma aangelegt rijk in antistoffen, wat eventueel aan patienten op de IC kan worden gegeven (Convalescent Plasma Therapy) die om uiteenlopende redenen zelf weinig immunologisch kunnen doen tegen het virus. Denk bijvoorbeeld aan mensen die vanwege chemo of gentische redenen zelf weinig afweer opwekken. De werking van deze antibody-cocktails in zieken lijkt hoopgevend, al is de werking minder goed tegen bepaalde varianten (aangezien het materiaal van afweer tegen bijv alpha variant komt).

2) Naast deze antibodies van donoren, worden er ook stappen gezet op moleculair niveau. Deze synbodies *synthetische antibodies* worden gebouwd door aminozuren aaneen te rijgen om zo een eiwit te bouwen dat zich bindt aan de receptor-binding-domain (RBD) van het virus. Het virus word daarmee als het waren gebonden buiten de cellen, waarmee het niet in de cellen van de patient terrecht komt (en infectie dus geremd word). Eerste studies in hamster wijzen op een goede werkzaamheid. Voordeel is lagere kostten, hoge puurheid, en makkelijker up te daten tegen varianten met door mutaties een iets ander RBD link.

3) Antivirals zijn pillen/medicijnen die de vermenigvuldiging van virus remmen. Remsdevir is een bekende (geloof malaria o.a.) die ook in US voor covid gebruikt werd, maar met minimale effectiviteit bij COVID (WHO heeft m daarom niet aanbevolen). Maar nieuwe/andere compounds lijken veelbelovender. Roche/Atea AT-527 is zo'n kandidaat die beter lijkt te werken om covid te remmen (bestaande drug bij Hepatitis-C, dus al goedgekuerd voor gebruik in mensen), net als Merck"s molnupiravir; wat onder de Biden adminstratie een enorm budget heeft gekregen om door te ontwikkelen, en PF-07321332 van Pfizer. Deze stoffen leggen als het ware de snelheid waarmee het virus zich in een ziek persoon uitbreid stil, door de kopiercentra die het virus kaapt stil te leggen. En geven de artsen en het lichaam van de patient daarmee meer tijd om een passend antwoord te vinden om het virus te verslaan. Dierproeven lijken goed, nu in verschillende stadia van testcohorten in mensen.

4) Nasal sprays. Een van de redenen dat met name 1 vaccin slecht lijkt te werken ter voorkoming van het oplopen van Covid is dat er weinig tot geen specifieke afweer is in de neusholte, de plek waar het virus (in de meeste gevallen) binnenkomt. Daarin lijkt een natuurlijke infectie (waarbij die neusafweer wel ontstaat) meer bescherming tegen herinfectie te geven. Een aantal fabrikanten is daarom ver met test van neus-sprays, die daadwerkelijk binnen de neus een bescherming aanbrengen om zo infectie te voorkomen. Voorlopig nog geen data in mensen geloof ik (en wellicht ook een hoog marketing-potential hype), maar het idee is zeker interessant. Zeker als je bijvoorbeeld een avondje festival of voetbal hebt en veel mensen tegenkomt, dan lijkt me zo"n spray wel een potentieel effectieve bescherming.
 
Laatst bewerkt:
Aantal besmettingen (positieve tests) - 2 augustus 2021

2.136 positieve tests vandaag gemeld (1.869.909 totaal) - RIVM
 
Aantal besmettingen (positieve tests) - 3 augustus 20212.263 positieve tests vandaag gemeld (1.872.093 totaal) - RIVM
Ik heb het gevoel dat we niet verder gaan zakken dan de ruim 2000 per dag.
 
Aantal besmettingen (positieve tests) - 3 augustus 20212.263 positieve tests vandaag gemeld (1.872.093 totaal) - RIVM
Ik heb het gevoel dat we niet verder gaan zakken dan de ruim 2000 per dag.
Dat zou betekenen dat we een hele harde trendbreuk moeten krijgen in de komende dagen. Vooralsnog keldert het 7 daags gemiddelde en lijken we nog niet in een fase van duidelijke afname te komen.

Op zich prima als de ziekenhuizen het aan kunnen. Maar ik zie de bui alweer hangen als je naar de lobby van evenementen kijkt.
M'n vrouw heeft afgelopen weekend weer moeten bijspringen op de covid, maar dat was ten gevolge van 2 zieke collega's. Was rennen, vliegen, lopende band werk. Maar wel te doen.

Ondertussen lijkt t 7daags gemiddelde van opnames weer af te nemen, vergeleken met vorig jaar zelfde datum liggen we nu een kleine factor 2 hoger. Qua besmettingen nog een factor 9 (was een week geleden nog factor 30). We zijn vast beter in het monitoren en opmerken van besmettingen t.o.v. vorig jaar, maar het verschil tussen factor besmettingen vorige week (30x) en factor opnames nu (2x) is meer dan dat, namelijk ook t effect dat het vaccin wel werkt om de drukte in ziekenhuizen te drukken.

Aangaande de lobby voor de evenementen, ja daar hebben we ff wat superspreaders gehad 1 maand geleden, stel dat ze in september weer los mogen dan ligt de vaccinatiegraad in de groep die events bezoeken ook weer flink hoger. Krijg je dan geen superspreaders, geen idee. Zijn de gevolgen dan per definitie minder als je naar druk op de zorg kijkt, dat wel.

Kortom, ik blijf optimistisch voor dit najaar.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou betekenen dat we een hele harde trendbreuk moeten krijgen in de komende dagen. Vooralsnog keldert het 7 daags gemiddelde en lijken we nog niet in een fase van duidelijke afname te komen.
Denk dat we niet veel lager gaan. Die 500 per dag geloof ik niks van. Waarschijnlijk weinig getest in die periode.
 
Dat zou betekenen dat we een hele harde trendbreuk moeten krijgen in de komende dagen. Vooralsnog keldert het 7 daags gemiddelde en lijken we nog niet in een fase van duidelijke afname te komen.


M'n vrouw heeft afgelopen weekend weer moeten bijspringen op de covid, maar dat was ten gevolge van 2 zieke collega's. Was rennen, vliegen, lopende band werk. Maar wel te doen.

Ondertussen lijkt t 7daags gemiddelde van opnames weer af te nemen, vergeleken met vorig jaar zelfde datum liggen we nu een kleine factor 2 hoger. Qua besmettingen nog een factor 9 (was een week geleden nog factor 30). We zijn vast beter in het monitoren en opmerken van besmettingen t.o.v. vorig jaar, maar het verschil tussen factor besmettingen vorige week (30x) en factor opnames nu (2x) is meer dan dat, namelijk ook t effect dat het vaccin wel werkt om de drukte in ziekenhuizen te drukken.

Aangaande de lobby voor de evenementen, ja daar hebben we ff wat superspreaders gehad 1 maand geleden, stel dat ze in september weer los mogen dan ligt de vaccinatiegraad in de groep die events bezoeken ook weer flink hoger. Krijg je dan geen superspreaders, geen idee. Zijn de gevolgen dan per definitie minder als je naar druk op de zorg kijkt, dat wel.

Kortom, ik blijf optimistisch voor dit najaar.
Gezien de berichten dat volledig gevaccineerden anderen prima kunnen besmetten zonder zelf ziek te worden (of zelfs symptomen te ontwikkelen) denk ik dat het juist heel snel volledig mis gaat zodra ze de boel open gooien.

Positieve aan het verhaal is dan wel dat met name de vaccinweigeraars in het ziekenhuis belanden.

Maar geloof je de nog geen 100 per dag van vorig jaar zomer dan wel?
Toen was er minder testcapaciteit, -verplichting én -bereidheid, als ik het me goed herinner.
Dat maakt dat de cijfers daardoor laag bleven, maar geen duidelijke representatie van het daadwerkelijke aantal besmettingen waren.
 
Gezien de berichten dat volledig gevaccineerden anderen prima kunnen besmetten zonder zelf ziek te worden (of zelfs symptomen te ontwikkelen) denk ik dat het juist heel snel volledig mis gaat zodra ze de boel open gooien.

Positieve aan het verhaal is dan wel dat met name de vaccinweigeraars in het ziekenhuis belanden.
Volgens mij zijn we toch ook al behoorlijk open? Einde van de maand heeft de jeugd ook de mogelijkheid tot prikken gehad. En die antivaxxers lopen steeds vaker met een mondkapje omdat wij geprikten een gevaar voor hun vormen. Van spontaan hervatten van menstruatie bij 80+ers, tot rottende tanden zou je immers als antivaxxer kunnen krijgen als je te lang in de buurt van een geprikte komt...

Zolang de vaccinweigeraars niet teveel in het ziekenhuis komen is er geen probleem. En met een prikbereidheid van 90% + het gegeven dat een deel die niet geprikt wil worden al covid gehad heeft verwacht ik dat we niet meer in de situatie van afgelopen december (ca. 300 per dag) komen. Daarbij, ook de behandeling worden stappen in gemaakt zodat bedden minder lang bezet worden door 1 patiënt. Dus zelfs al komen we op die 300, als de gemiddelde behandeling van bv 12 dagen naar 9 dagen gaat boek je ook alweer flink winst.
 
Volgens mij zijn we toch ook al behoorlijk open?
Ik doel uiteraard op de (nacht)clubs en overvolle café's die in juni ook in een week tijd de boel lieten ontploffen.

Ik kan gevoelsmatig echt niet (meer) meegaan in je optimisme. Ik denk dat we een donkere herfst in gaan (qua besmettingen) en dat we blij mogen zijn als je met kerst naar familie mag.
 
Ik doel uiteraard op de (nacht)clubs en overvolle café's die in juni ook in een week tijd de boel lieten ontploffen.

Ik kan gevoelsmatig echt niet (meer) meegaan in je optimisme. Ik denk dat we een donkere herfst in gaan (qua besmettingen) en dat we blij mogen zijn als je met kerst naar familie mag.
Dat de besmettingen flink zullen stijgen lijkt mij onoverkomelijk ja. T is afwachten wat dat in t ziekenhuis teweeg brengt. Ik hoop op veel (als een soort van beschermingsmechanisme want ik wil weer dat t gewoon wordt) en jij dekt je in voor weinig, misschien ook wel als een soort van beschermingsmechanisme. We gaan zien wat t wordt.
 
Ik kan gevoelsmatig echt niet (meer) meegaan in je optimisme. Ik denk dat we een donkere herfst in gaan (qua besmettingen) en dat we blij mogen zijn als je met kerst naar familie mag.
Als mijn vrienden en familie allemaal gevaccineerd zijn dan ga ik gewoon hoor. Zie geen enkele reden waarom dat dan niet zou kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan