Coronavirus

60% van de ondernemers die steun heeft ontvangen, moet nu al terugbetalen. Dat heet geen steun. Dat heet kapotmaken. Van welk geld? Maar Jan Modaal die thuis achter zijn laptop zit maakt zich liever druk over het feit of hij van de zomer dan eindelijk weer naar Frankrijk kan. Het moment dat de wereld eindelijk weer open kan. Zo op gewacht. En zo verdiend. Maar ook het moment dat een groot deel van de ondernemers kan gaan kijken wat er over is van zijn bedrijf. Failliet gaat. In de schuldsanering komt. Vindt helemaal niemand zielig. Dood is zielig. En niet op vakantie kunnen naar Frankrijk ook.
Als je ondernemers belet te werken compenseer je ze. Punt. Niet op bijstandsniveau. En als je ondernemers durft aan te pakken, pak dan ook werkgevers aan. Laat iedereen maar inleveren. Samen tegen corona, toch? Of betekent dat alleen klappen voor de zorg en verder zoveel mogelijk je bek houden en thuis blijven?
Vooralsnog zijn de cijfers toch echt anders, het aantal failissementen is sterk gedaald tijdens Corona. Wel ben ik het met je eens (waarschijnlijk) dat je de impact op failissementen pas kan zien als de steunmaatreggelen aflopen.
 
Vooralsnog zijn de cijfers toch echt anders, het aantal failissementen is sterk gedaald tijdens Corona. Wel ben ik het met je eens (waarschijnlijk) dat je de impact op failissementen pas kan zien als de steunmaatreggelen aflopen.
Zoals je al aangeeft, het zou best zo kunnen zijn dat de echte klap nog moet komen.
 
Vooralsnog zijn de cijfers toch echt anders, het aantal failissementen is sterk gedaald tijdens Corona. Wel ben ik het met je eens (waarschijnlijk) dat je de impact op failissementen pas kan zien als de steunmaatreggelen aflopen.
Schuldeisers wachten gewoon wat langer met het innen van de schuld. Alles wordt kunstmatig in stand gehouden.
 
Ik heb een idee. We heffen iets op inkomen. Noemen we belasting. En daarmee betalen we dan iets. Dat diegenen die nu inkomen hebben dus betalen voor de ondernemers die een tegemoetkoming krijgen voor het risico wat zij als ondernemer hebben. ;)

Dikke doei, normale loonstrook word al uitgeknepen van alle kanten, laat staan ook nog deel voor de ondernemers afstaan
Shit happens, je wilt voor je zelf werken en dat kan alle kanten op gaan, snel rijk worden en snel blut zijn. Alleen zo'n extreem pandemie scenario komt zelden tot nooit voor in het mensenleven dus de ondernemers die nu de lul zijn hebben gewoon pech/karma. De normale man moet niet gaan bloeden omdat zij niet voor een baas willen werken maar eigen baas willen spelen, met alle risico's van dien.

Internet gaat nooit failliet en is pandemieproof, wat ondernemers meer of minder ach misschien is het ook wel tijd voor een goede reset in de offline wereld.
 
Dikke doei, normale loonstrook word al uitgeknepen van alle kanten, laat staan ook nog deel voor de ondernemers afstaan
Shit happens, je wilt voor je zelf werken en dat kan alle kanten op gaan, snel rijk worden en snel blut zijn. Alleen zo'n extreem pandemie scenario komt zelden tot nooit voor in het mensenleven dus de ondernemers die nu de lul zijn hebben gewoon pech/karma. De normale man moet niet gaan bloeden omdat zij niet voor een baas willen werken maar eigen baas willen spelen, met alle risico's van dien.

Internet gaat nooit failliet en is pandemieproof, wat ondernemers meer of minder ach misschien is het ook wel tijd voor een goede reset in de offline wereld.
Vervang ondernemers even door covid-slachtoffers.
 
Dikke doei, normale loonstrook word al uitgeknepen van alle kanten, laat staan ook nog deel voor de ondernemers afstaan
Shit happens, je wilt voor je zelf werken en dat kan alle kanten op gaan, snel rijk worden en snel blut zijn. Alleen zo'n extreem pandemie scenario komt zelden tot nooit voor in het mensenleven dus de ondernemers die nu de lul zijn hebben gewoon pech/karma. De normale man moet niet gaan bloeden omdat zij niet voor een baas willen werken maar eigen baas willen spelen, met alle risico's van dien.

Internet gaat nooit failliet en is pandemieproof, wat ondernemers meer of minder ach misschien is het ook wel tijd voor een goede reset in de offline wereld.
Hmm, heb ik kennelijk geen normale loonstrook.
 
Zoals je al aangeeft, het zou best zo kunnen zijn dat de echte klap nog moet komen.
Zeker. Wat denk ik de echte klap is dat nu door de lockdown de positie van bijvoorbeeld online winkelen zo"n vlucht neemt dat zelfs als de boel weer opengaat er een hoop werkgelegenheid zal verdwijnen, simpelweg omdat we via de monopolisten online een veel goedkoper product kunnen bemachtigen. Ik ben daar oprecht bang voor, los van de schade, dat het landschap zal verschuiven op een manier die minder ruimte laat voor kleine ondernemingen. Dus een klap die niet eenmalig is, maar die gewoon de kaarten opnieuw heeft doen schudden en een kleinere habitat voor de ondernemers overlaat. Ten bate van de grote ketens met de webshops, magazijnen en grote naamsbekendheid, die hebben flinke winst voor de top of budget om concurrenten op te kopen of uit de markt te prijzen, of aandeelhouders uit te keren, en klote arbeidsomstandigheden voor hun ploegendiensten met verpakkers, bezorgers en dergelijke.

Ik maak nu elke week een afspraak voor het oppikken van een bosje bloemen bij de bloemenzaak tegenover ons huis, we halen elke week wel 1 keer eten bij een zaak die normaliter eigenlijk voornamelijk restaurant was. Kleding en dergelijk heb ik de laatste anderhalf jaar eigenlijk niet nodig gehad, op wat tweedehands producten via etsy en Ebay-kleinanzeigen (Marktplaats) na. Wil graag als er straks weer meer open is ook meer lokale niet-ketens blijven bezoeken en waar het kan de grotere beursgenoteerde ketens links laten liggen. Kijken hoe ver ik daarmee kan komen. Druppel op een gloeiende plaat wellicht. Maar een van de weinige dingen waar ik tenminste een beetje invloed mee heb.
 
?
Ging er toch om dat de samenleving wat moest afstaan voor de ondernemers, dat zijn geen directe covid slachtoffers (lichamelijk) maar door het virus zelf/indirect (zakelijk)
Het gaat mij erom dat we het ene blijkbaar vrij normaal vinden en het andere onmenselijk hard. Toch doe je in principe hetzelfde: het vogelvrij verklaren van een groep mensen.
 
Het gaat mij erom dat we het ene blijkbaar vrij normaal vinden en het andere onmenselijk hard. Toch doe je in principe hetzelfde: het vogelvrij verklaren van een groep mensen.

Valt mee, ik gun iedereen zijn geluk die er hard en eerlijk voor werk ( in goede covidvrije tijden )
Maar wat we nu mee maken is ongekend voor iedereen, de overheid/gemeentes mogen best de ondernemers wat helpen, maar je moet de normale man hier buiten houden, die is zelf al vaak de lul, laat staan ook nog opdragen voor hun omdat het 'menselijk is'. Ik heb geen zin om te betalen voor de lokale sportschool hier om de hoek, toen ik werkloos was kwamen zij ook niet langs om te zeggen kom hier en sport maar gratis tot je weer geld hebt.

Het is lullig en hard, maar dat is de situatie nu voor iedereen.
 
Valt mee, ik gun iedereen zijn geluk die er hard en eerlijk voor werk ( in goede covidvrije tijden )
Maar wat we nu mee maken is ongekend voor iedereen, de overheid/gemeentes mogen best de ondernemers wat helpen, maar je moet de normale man hier buiten houden, die is zelf al vaak de lul, laat staan ook nog opdragen voor hun omdat het 'menselijk is'. Ik heb geen zin om te betalen voor de lokale sportschool hier om de hoek, toen ik werkloos was kwamen zij ook niet langs om te zeggen kom hier en sport maar gratis tot je weer geld hebt.

Het is lullig en hard, maar dat is de situatie nu voor iedereen.
Klinkt niet als: "we doen het met z'n allen". Die ondernemer heeft ook niet om corona gevraagd, maar wordt vele malen harder geraakt dan de loon'slaaf'. Jij hebt geen zin om te betalen voor diensten die je niet afneemt. Maar als het abonnement 15 euro p/m duurder wordt ren je ook weg, om vervolgens te klagen dat er te weinig sportscholen in je omgeving zijn.

Ondernemers zijn belangrijk voor het economisch klimaat in Nederland. Deze groep mensen moeten wij als Nederland zijnde ondersteunen. De overheid neemt daar de leiding in, maar moet ergens geld vandaan halen daarvoor. Dat komt bij de burger vandaan. Daar valt de ondernemer overigens zelf ook onder, dus in feite betalen zij ook nog eens voor hun eigen steun.
 
Klinkt niet als: "we doen het met z'n allen". Die ondernemer heeft ook niet om corona gevraagd, maar wordt vele malen harder geraakt dan de loon'slaaf'. Jij hebt geen zin om te betalen voor diensten die je niet afneemt. Maar als het abonnement 15 euro p/m duurder wordt ren je ook weg, om vervolgens te klagen dat er te weinig sportscholen in je omgeving zijn.

Ondernemers zijn belangrijk voor het economisch klimaat in Nederland. Deze groep mensen moeten wij als Nederland zijnde ondersteunen. De overheid neemt daar de leiding in, maar moet ergens geld vandaan halen daarvoor. Dat komt bij de burger vandaan. Daar valt de ondernemer overigens zelf ook onder, dus in feite betalen zij ook nog eens voor hun eigen steun.
Sterker nog, de sportschool mag niet open van de overheid en jij spreekt de sportschool erop aan dat hij niet open gaat. Je bent als ondernemer gewoon aangeschoten wild nu. Je mag niks en je wordt er ook op afgerekend dat je niks mag. Ik herken het wel. Leerlingen die weglopen omdat ze niet betaald hebben voor online lessen, maar voor fysieke lessen. Die je dus niet mocht geven. En wat zegt de overheid: "Je hebt in ieder geval nog een beetje inkomsten. Je krijgt geen steun." Los het zelf maar op. Er is veel empathie, totdat het ook de rest in de portemonnee raakt. Blijkbaar ligt daar de grens. Nou, ik vind dat dus een erg oneerlijke grens. Alsof je jouw huis uit moet omdat het huis van de buren gered moet worden. Je krijgt geen vervangende woonruimte en hoe je het financieel oplost is jouw probleem.
 
Klinkt niet als: "we doen het met z'n allen". Die ondernemer heeft ook niet om corona gevraagd, maar wordt vele malen harder geraakt dan de loon'slaaf'. Jij hebt geen zin om te betalen voor diensten die je niet afneemt. Maar als het abonnement 15 euro p/m duurder wordt ren je ook weg, om vervolgens te klagen dat er te weinig sportscholen in je omgeving zijn.

Als ik al zie wat er van mijn bruto salaris overblijft betaal ik al meer dan genoeg, voor alles ondertussen. Haal je de reiskosten er af is het helemaal armoedig, om dat ook nog de ondernemer te gaan redden die er niet om gevraagd heeft... Nee bedankt dan maar egoïstisch :) Doe je dit bij modaal+ salarissen is er niks aan de hand, maar de simpele man die moet gaan betalen om iets waar hij ook niet om gevraagd heeft om de ander te redden... no thnx
 
Als ik al zie wat er van mijn bruto salaris overblijft betaal ik al meer dan genoeg, voor alles ondertussen. Haal je de reiskosten er af is het helemaal armoedig, om dat ook nog de ondernemer te gaan redden die er niet om gevraagd heeft... Nee bedankt dan maar egoïstisch :) Doe je dit bij modaal+ salarissen is er niks aan de hand, maar de simpele man die moet gaan betalen om iets waar hij ook niet om gevraagd heeft om de ander te redden... no thnx
Ach dat valt echt best mee, in belastingparadijs Nederland hebben we het echt niet zo slecht. Dat de hogere salarissen zwaarder moeten meewegen ben ik met je eens. Maar jij word er niet gelukkiger van als straks alle ondernemers failliet zijn. Dan is er geen concurrentie meer en worden de prijzen hoger, het aanbod schaarser en zit alles vol.

Je egoïsme komt daarmee keihard bij je terug, op een andere manier.
 
Ach dat valt echt best mee, in belastingparadijs Nederland hebben we het echt niet zo slecht. Dat de hogere salarissen zwaarder moeten meewegen ben ik met je eens. Maar jij word er niet gelukkiger van als straks alle ondernemers failliet zijn. Dan is er geen concurrentie meer en worden de prijzen hoger, het aanbod schaarser en zit alles vol.

Je egoïsme komt daarmee keihard bij je terug, op een andere manier.
We betalen hier dacht ik best wel veel. Aan de andere kant, een nagenoeg dekkend netwerk van acute zorg per ambulance, goede rijkswegen, goede lokale wegen. Tig speelvoorzieningen in de woonwijken, groen dat onderhouden wordt (natuurlijk met verschillend ambitieniveau per gemeente). Doktersafspraken die volledig gedekt zijn door je verzekering, etc etc. als je niet alleen naar de kosten kijkt maar ook naar de voorzieningen dan hebben we weinig te klagen volgens mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan