Coronavirus

Deze dieren worden na een paar weken sowieso gedood voor de pels, komen waarschijnlijk zelfs niet een buiten... Daar schuilt wel een duidelijk verschil in. Eerder doden is misschien nog wel humaner (en ja, wat mij betreft mag deze industrie best stoppen)

Valt t binnen de grenzen van het wettelijk toelaatbare om te hopen dat ze er mondkapjes van maken? Dacht dat die kloteindustrie allang verboden was.
 

En dan lees ik dit:

Wat is dat toch voor misplaatst gevoel van superioriteit over andere dieren? Het zou nooit in ze opkomen om menselijke coronapatiënten te ruimen, laat staan gezonde mensen uit preventie (zoals ze bij dieren wel zouden doen). Waarom dan wel bij andere dieren?

Ik kan daar zo boos om worden.
Het is heel simpel: dieren doen niet mee aan het productieproces, betalen geen belasting, leveren geen financiële of andersoortige diensten, zijn geen verplegers of leraren of politieagenten, kunnen geen beleid maken voor de toekomst en ik kan nog blijven doorgaan... Mensen maken de wereld en in die wereld moet er een plek zijn voor andere wezens en mensen hebben de verantwoordelijkheid om goed te zorgen voor dieren en natuur. Dat maakt mensen dus superieur. Ze hebben verantwoordelijkheden en dat hebben de dieren of planten niet.
 
Het is heel simpel: dieren doen niet mee aan het productieproces, betalen geen belasting, leveren geen financiële of andersoortige diensten, zijn geen verplegers of leraren of politieagenten, kunnen geen beleid maken voor de toekomst en ik kan nog blijven doorgaan... Mensen maken de wereld en in die wereld moet er een plek zijn voor andere wezens en mensen hebben de verantwoordelijkheid om goed te zorgen voor dieren en natuur. Dat maakt mensen dus superieur. Ze hebben verantwoordelijkheden en dat hebben de dieren of planten niet.
Daarbij, dit betreft (hoe lullig dat ook klinkt) productiedieren. Stel dat ze al het wild in NL volledig gaan ruimen ivm risico's is dat van een andere categorie.
 
Het is heel simpel: dieren doen niet mee aan het productieproces, betalen geen belasting, leveren geen financiële of andersoortige diensten, zijn geen verplegers of leraren of politieagenten, kunnen geen beleid maken voor de toekomst en ik kan nog blijven doorgaan... Mensen maken de wereld en in die wereld moet er een plek zijn voor andere wezens en mensen hebben de verantwoordelijkheid om goed te zorgen voor dieren en natuur. Dat maakt mensen dus superieur. Ze hebben verantwoordelijkheden en dat hebben de dieren of planten niet.
Je beschrijft nu de wereld vanuit menselijk perspectief. Denk je dat er in het dierenrijk geen samenlevingen zijn waar dieren hun eigen taken en verantwoordelijkheden hebben?

Dit is precies wat ik bedoel met misplaatste superioriteit/arrogantie. Mensen maken de wereld niet, we zijn er onderdeel van. De natuur redt zich uitstekend zonder de mens.
 
Je beschrijft nu de wereld vanuit menselijk perspectief. Denk je dat er in het dierenrijk geen samenlevingen zijn waar dieren hun eigen taken en verantwoordelijkheden hebben?

Dit is precies wat ik bedoel met misplaatste superioriteit/arrogantie. Mensen maken de wereld niet, we zijn er onderdeel van. De natuur redt zich uitstekend zonder de mens.
Sorry maar in dat dierenrijk kunnen wij niet leven en hun verantwoordelijkheden gaan alleen over hen zelf daar waar mensen en verantwoordlijk zijn voor elkaar en hun samenleving EN voor de natuur en voor de dieren. Dat de natuur zich ook zonder ons redt, dat kan. Alleen wij als mensen zijn er met velen, handelen niet enkel vanuit ons instinkt en hebben een brein dat ons voor wat betreft het primitieve onderscheidt van de dieren althans dat zou zo moeten zijn. Of geloof jij niet in de evolutie en het feit dat wij de meest ontwikkelde dieren zijn? Dat gegeven alleen al maakt ons superieur aan alle diersoorten.
 
' Animals are placid, self-sufficient, complacent and simple. Unlike humans, they do not worry about their condition and sins, nor do they make others sick discussing their duty to God. They are not demented with the mania of owning things. '

Het is maar hoe je het bekijkt. En hoe je 'superioriteit' definieert :giggle:

IPF, je bent een echte antropocentrist :lol:

Maar dat komt in de beste families voor....
 
  • Hahaha!
Reactions: IPF
' Animals are placid, self-sufficient, complacent and simple. Unlike humans, they do not worry about their condition and sins, nor do they make others sick discussing their duty to God. They are not demented with the mania of owning things. '

Het is maar hoe je het bekijkt. En hoe je 'superioriteit' definieert :giggle:

IPF, je bent een echte antropocentrist :lol:

Maar dat komt in de beste families voor....
Ik hoef niet per sé de superioriteit te benadrukken. Maar om de systemen waarin mensen en dieren in moeten leven gelijkwaardig aan elkaar te stellen terwijl ons brein 1 miljoen keer meer ontwikkeld is dan dat van de dieren, wij de communicatie tot onze beschikking hebben waardoor we kunnen praten over zaken enz., gaat me te ver. Dieren goed verzorgen en er zorg voor dragen dat hun soort niet uitsterft, is onze taak. Maar om de nertsen gelijk te stellen met mij.... :maniac:
 
Deze discussie, daar gaan we sowieso niet uitkomen.

Maar ik zag deze op internet, en ik vond hem mooi:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Virus - These microscopic creatures are first stage in the beginning of life. They are both living & dead at a given time.

Bacteria - These are more specialized creatures which can be found in deepest oceans to highest point above sea level. From coldest region to hottest region on earth. We can see both photosynthetic & non-photosynthetic types.

Plankton - These are the first creature in ocean which completely produce their own food using photosynthesis. These are main source of food for sea creatures including Blue whale.

Fishes - These are in several varieties, having the ability to sense UV rays & hearing different frequencies beyond the human range.

Reptiles - These are wonderful creatures. We still study their ability to perform various tasks, for example - gripping power of lizard to the color changing ability of chameleon.

Birds - These animals made humans study about their ability of flying & manoeuvrability. We are still inferior to birds in terms of flying ability. Supersonic jets are designed on the streamlined study of eagles & flight. We still need to learn a lot from them.

Mammals - We see them everyday. We just ignore them as pets or street animals. We are way behind them in terms of their abilities, such as - recognising natural disasters or sensing something wrong. They can even detect bombs & blood sugar level of humans.

Spiders web of water hose can lift the passenger jet.
Octopus can change their body shape & colour in a blink of eye.
Ants are the best civil engineers to construct their colony with well ventilation system better than any humans do.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moraal van het verhaal: never underestimate een nerts :giggle:

En dan van de dierenwereld weer terug naar Corona:

Honden helpen mensen bij opsporen Corona
 
Ik hoef niet per sé de superioriteit te benadrukken. Maar om de systemen waarin mensen en dieren in moeten leven gelijkwaardig aan elkaar te stellen terwijl ons brein 1 miljoen keer meer ontwikkeld is dan dat van de dieren, wij de communicatie tot onze beschikking hebben waardoor we kunnen praten over zaken enz., gaat me te ver. Dieren goed verzorgen en er zorg voor dragen dat hun soort niet uitsterft, is onze taak. Maar om de nertsen gelijk te stellen met mij.... :maniac:

Je hoeft het niet per se te benadrukken, maar je doet het wel.
En dat superioriteitsdenken is misplaatst.
Wanneer we de rol van andere organismes gaan downplayen, doen we hen, de aarde als geheel en daarmee ons zelf ernstig tekort. We snappen nog zo weinig van veel natuurlijke processen, maar toch eigenen we een superioriteit toe en breken we processen af om een bepaalde uitkomst te krijgen, waarna we oplossingen moeten bedenken voor allerlei negatieve neveneffecten (zoals bijv in de landbouw het geval is).
Wij staan niet los van de rest van de planeet, maar zijn er op vele manieren aan verbonden. Wij hebben het recht niet ons er boven te plaatsen en andere organismes als inferieur te beschouwen, simpelweg omdat we wat meer hersencellen hebben. (Een olifant bijv heeft er overigens heel veel meer, ook veel meer verbindingen tussen zenuwcellen)
Elke soort heeft eigenschappen geëvolueerd die die soort nodig heeft om te overleven. Bij ons is dat toevallig meer denkvermogen geweest, bij andere soorten harder rennen, vliegen of beter zicht. Het is zinloos om die verworvenheden met elkaar te vergelijken in termen van beter, superieur etc. Je kan een cheetah niet als minder beschouwen omdat hij moeite heeft met wiskunde, niet kan praten als wij of een comfortabel huis kan bouwen. Heeft hij niet nodig. En wij hebben die snelheid niet nodig.

De huidige problemen (klimaatcrisis, pandemie, biodiversiteitscrisis, etc) zijn allemaal ontstaan uit dit soort superioriteitsdenken. Als we de oplossing in datzelfde systeem gaan zoeken gaan we ongetwijfeld nieuwe problemen tegenkomen terwijl we de huidige maar niet klein krijgen.
Er is maar 1 systeem waar het om gaat en dat is de aarde als geheel. Als we onze crises op willen lossen moeten we vanuit dat systeem gaan denken en handelen.

Te beginnen met nertsenfokkerijen per gisteren te verbieden. (Er is er bij 1 een aantal vossen aangetroffen trouwens, hoe superieur wil je het hebben). Het hele idee om (andere) dieren te misbruiken voor hun vacht terwijl we een heel scala aan alternatieven hebben is ronduit misdadig en afkomstig uit een systeem van superioriteitsdenken.
(En laten we dan gelijk de bioindustrie oprollen, daar geldt exact hetzelfde voor.)

Tot slot kan ik iedereen ten zeerste aanraden om de boeken van de bekende nederlandse bioloog Frans de Waal te lezen. Hij geeft op een toegankelijke manier een inkijk in de wetenschap mbt dieren, o.a. hun emoties en intelligentie en laat je echt nadenken over dat superioriteitsgevoel van de mens.
Zelf heb ik deze twee gelezen:


 
Je hoeft het niet per se te benadrukken, maar je doet het wel.
En dat superioriteitsdenken is misplaatst.
Wanneer we de rol van andere organismes gaan downplayen, doen we hen, de aarde als geheel en daarmee ons zelf ernstig tekort. We snappen nog zo weinig van veel natuurlijke processen, maar toch eigenen we een superioriteit toe en breken we processen af om een bepaalde uitkomst te krijgen, waarna we oplossingen moeten bedenken voor allerlei negatieve neveneffecten (zoals bijv in de landbouw het geval is).
Wij staan niet los van de rest van de planeet, maar zijn er op vele manieren aan verbonden. Wij hebben het recht niet ons er boven te plaatsen en andere organismes als inferieur te beschouwen, simpelweg omdat we wat meer hersencellen hebben. (Een olifant bijv heeft er overigens heel veel meer, ook veel meer verbindingen tussen zenuwcellen)
Elke soort heeft eigenschappen geëvolueerd die die soort nodig heeft om te overleven. Bij ons is dat toevallig meer denkvermogen geweest, bij andere soorten harder rennen, vliegen of beter zicht. Het is zinloos om die verworvenheden met elkaar te vergelijken in termen van beter, superieur etc. Je kan een cheetah niet als minder beschouwen omdat hij moeite heeft met wiskunde, niet kan praten als wij of een comfortabel huis kan bouwen. Heeft hij niet nodig. En wij hebben die snelheid niet nodig.

De huidige problemen (klimaatcrisis, pandemie, biodiversiteitscrisis, etc) zijn allemaal ontstaan uit dit soort superioriteitsdenken. Als we de oplossing in datzelfde systeem gaan zoeken gaan we ongetwijfeld nieuwe problemen tegenkomen terwijl we de huidige maar niet klein krijgen.
Er is maar 1 systeem waar het om gaat en dat is de aarde als geheel. Als we onze crises op willen lossen moeten we vanuit dat systeem gaan denken en handelen.

Te beginnen met nertsenfokkerijen per gisteren te verbieden. (Er is er bij 1 een aantal vossen aangetroffen trouwens, hoe superieur wil je het hebben). Het hele idee om (andere) dieren te misbruiken voor hun vacht terwijl we een heel scala aan alternatieven hebben is ronduit misdadig en afkomstig uit een systeem van superioriteitsdenken.
(En laten we dan gelijk de bioindustrie oprollen, daar geldt exact hetzelfde voor.)

Tot slot kan ik iedereen ten zeerste aanraden om de boeken van de bekende nederlandse bioloog Frans de Waal te lezen. Hij geeft op een toegankelijke manier een inkijk in de wetenschap mbt dieren, o.a. hun emoties en intelligentie en laat je echt nadenken over dat superioriteitsgevoel van de mens.
Zelf heb ik deze twee gelezen:


Volgens mij hoeft het een het andere niet uit te sluiten. Daar waar je de tegenstellingen vergroot door een ieder die zegt dat mensen meer hersenen hebben dan dieren in een negatief hokje van tegen natuur,, biodiversiteit enz te zetten, pleit ik voor verstandige mensen die die hersenen gebruiken en juist ook de natuur en dieren te beschermen. Je zet hier tegenstellingen tegen elkaar die in mijn geval absoluut niet gelden, zeker niet voor een veganist als ik... ;)
Alsof het feit dat ik het mensenbrein vele malen ontwikkelder vind dan de hersenen van een vis of lieveheersbeestje, wil zeggen dat ik achter de bio-industrie sta of zeg dat het fokken van die nersten niet moet stoppen. De verbanden die jij hier legt kloppen niet, omdat ik juist met 99% dingen die je wenst eens ben.
 
Hersenen zijn overrated, IPF.

'We' hebben ze, maar 'we' maken er geen gebruik van. Of niet op de juiste manier. Shame on us.

Darwin zal daar vast zijn ideeën over hebben :)
 
Och, als ik dan weer even mag dood relativeren en we dan heel filosofisch de diepte ingaan kun je je ook weer afvragen of een mier, een kat of een olifant ons anders zouden behandelen als zij de dienst uitmakende soort waren. Of is dat een hele flauwe deflectie? Sluit ook niet de ogen voor de goede ontwikkelingen. We leggen al veel meer de nadruk op dierenwelzijn dan 50 jaar geleden. Dat moeten we ook niet vergeten. Ik zie dat zich alleen maar nog positiever ontwikkelen. Maar goed, niet meteen een discussie voor hier.
 
Volgens mij hoeft het een het andere niet uit te sluiten. Daar waar je de tegenstellingen vergroot door een ieder die zegt dat mensen meer hersenen hebben dan dieren in een negatief hokje van tegen natuur,, biodiversiteit enz te zetten, pleit ik voor verstandige mensen die die hersenen gebruiken en juist ook de natuur en dieren te beschermen. Je zet hier tegenstellingen tegen elkaar die in mijn geval absoluut niet gelden, zeker niet voor een veganist als ik... ;)
Alsof het feit dat ik het mensenbrein vele malen ontwikkelder vind dan de hersenen van een vis of lieveheersbeestje, wil zeggen dat ik achter de bio-industrie sta of zeg dat het fokken van die nersten niet moet stoppen. De verbanden die jij hier legt kloppen niet, omdat ik juist met 99% dingen die je wenst eens ben.

Ik reageer op het 'wij als mens zijn superieur' geheel. Op woorden als dat wij als mens de andere dieren moeten verzorgen en als taak hebben ze te behoeden voor uitsterven.

Ik zeg nergens dat iemand die zegt dat mensen meer hersenen hebben tegen natuur is?
Laat staan dat ik zeg dat die persoon dan per definitie vóór de bioindustrie is.
Ik leg die verbanden niet. Die leg jij nu in jouw reactie ;)

Kortom: ik snap je reactie niet. Kan er ook aan liggen dat ik jouw eerdere posts niet begrepen heb zoals jij ze bedoeld hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan