Coronavirus

En welke keuze zou jij dan beter vinden? geen maatregelen waardoor er meer zieken zijn en er nog minder zorg is? Op dit moment wordt niet-acute zorg inderdaad verschoven, zodra de piek op de IC's voorbij zijn en personeel weer terugvloeit naar eigen afdelingen kan die weer opgestart worden. Neem je geen maatregelen dan komt dat moment niet omdat je IC-capaciteit torenhoog blijft.

Nee niet geen maatregelen, maar we hadden veel harder in moeten zetten op keiharde isolatie van besmette gevallen en alles en iedereen testen die ook maar een beetje verdacht was. En iedereen die griepachtige verschijnselen had, had in quarantaine gemoeten, met torenhoge boetes als ze dat niet deden. De maatregelen in de eerste weken waren veel te slap en verkeerd. Nu zitten we met cijfers waar we niets mee kunnen, geen idee hebben van het werkelijke aantal en dus geen enkele logische keuze of planning kunnen maken voor de komende weken.

en mete betrekking tot zorg en mensen die naar het ziekenhuis gaan:

Hoeveel extra doden gaat dit opleveren?
 
Nee niet geen maatregelen, maar we hadden veel harder in moeten zetten op keiharde isolatie van besmette gevallen en alles en iedereen testen die ook maar een beetje verdacht was. En iedereen die griepachtige verschijnselen had, had in quarantaine gemoeten, met torenhoge boetes als ze dat niet deden. De maatregelen in de eerste weken waren veel te slap en verkeerd. Nu zitten we met cijfers waar we niets mee kunnen, geen idee hebben van het werkelijke aantal en dus geen enkele logische keuze of planning kunnen maken voor de komende weken.

en mete betrekking tot zorg en mensen die naar het ziekenhuis gaan:

Hoeveel extra doden gaat dit opleveren?
Over de harde lockdown heb ik eerder al aangegeven dat dit niet werkt omdat je uiteindelijk het virus niet wegkrijgt.

Aangaande NOS-bericht, acute behandelingen zijn op de afdeling waar mijn vrouw werkt (ook kanker enzo) gewoon doorgegaan, andere zaken uitgesteld. Geldt voor de gehele zorg. Patiënten die zelf uit angst wegblijven kan je niet op conto van de maatregelen afschuiven.
 
Nee niet geen maatregelen, maar we hadden veel harder in moeten zetten op keiharde isolatie van besmette gevallen en alles en iedereen testen die ook maar een beetje verdacht was. En iedereen die griepachtige verschijnselen had, had in quarantaine gemoeten, met torenhoge boetes als ze dat niet deden. De maatregelen in de eerste weken waren veel te slap en verkeerd. Nu zitten we met cijfers waar we niets mee kunnen, geen idee hebben van het werkelijke aantal en dus geen enkele logische keuze of planning kunnen maken voor de komende weken.

en mete betrekking tot zorg en mensen die naar het ziekenhuis gaan:

Hoeveel extra doden gaat dit opleveren?

Ik vermoed netto negatief (het uitstellen van behandelingen voor mensen die het nodig hebben betekend immers ook dat er mensen eerder dood gaan).
 
Over de harde lockdown heb ik eerder al aangegeven dat dit niet werkt omdat je uiteindelijk het virus niet wegkrijgt.

Waar heb ik het over een harde lockdown? Ik heb het juist over quarantaine voor iedereen met griepverschijnselen en iedereen testen. Dan hadden we het veel beter onder controle gehad en veel betere data gehad om vooruit te kijken en ben ik ervan overtuigd dat er niet meer mensen op de IC hadden gelegen.

Aangaande NOS-bericht, acute behandelingen zijn op de afdeling waar mijn vrouw werkt (ook kanker enzo) gewoon doorgegaan, andere zaken uitgesteld. Geldt voor de gehele zorg. Patiënten die zelf uit angst wegblijven kan je niet op conto van de maatregelen afschuiven.

Zal vast, maar de revalidaties zijn in Breda wel degelijk stop gezet, en de artsen moesten ineens COVIR-19 patienten gaan behandelen (een nicht van mij is revalidatie-arts). Behandelingen worden nu al wekenlang uitgesteld, en regelmatige controles zijn er niet voor niets bij de 'niet' acute zorg. Als je maar lang genoeg wacht wordt het vanzelf acuut. En ik schuif het niet af op de maatregelen, maar het is er wel een direct gevolg van.
 
Nee, waar zeg ik dat we alles overboord moeten gooien? Ik zeg alleen dat de europese benadering naar mijn mening volledig fout is. De benadering in Taiwan is totaal anders, en het land heeft het over een totaal andere boeg gegooid.

Vraag ook even aan mensen met chronische aandoeningen of de zorg nu nog zo goed is. Mijn vader met prostaatproblemen wordt nu al 2 weken elke keer naar achter geschoven. We krijgen door het systeem in Nederland een hele hoop doden en gehandicapten door deze verkeerde keuzes.
Ja, een (inmiddels oud-)collega wacht nu al weken op een nekhernia-operatie. De man vergaat van de pijn, maar mag gewoon lekker wachten. Ook dat is een (onderbelicht) gevolg van deze crisis.
Ik zie het anders wel gebeuren dat er wedstrijden zonder publiek gespeeld gaan worden als de nood aan de man is. En dan dienen de supporters zich te gedragen anders is het snel over en uit.
1,5m afstand = 1,5m afstand. Dus sporten (zeker wedstrijden) zijn dan niet mogelijk. Ook niet voor profvoetbal.
Waar heb ik het over een harde lockdown? Ik heb het juist over quarantaine voor iedereen met griepverschijnselen en iedereen testen. Dan hadden we het veel beter onder controle gehad en veel betere data gehad om vooruit te kijken en ben ik ervan overtuigd dat er niet meer mensen op de IC hadden gelegen.
Tests waren (zijn) er niet voldoende, toch?
 
Waar heb ik het over een harde lockdown? Ik heb het juist over quarantaine voor iedereen met griepverschijnselen en iedereen testen. Dan hadden we het veel beter onder controle gehad en veel betere data gehad om vooruit te kijken en ben ik ervan overtuigd dat er niet meer mensen op de IC hadden gelegen.
Nee, dan was je personeel kwijt aan testen, als we uberhaupt genoeg testen zouden hebben. Aangezien de testcapaciteit hiervoor (nog) niet voldoende is kon het gestelde scenario gewoonweg niet. Was het beter geweest, vermoedelijk wel, was het haalbaar, nee.

Zal vast, maar de revalidaties zijn in Breda wel degelijk stop gezet, en de artsen moesten ineens COVIR-19 patienten gaan behandelen (een nicht van mij is revalidatie-arts). Behandelingen worden nu al wekenlang uitgesteld, en regelmatige controles zijn er niet voor niets bij de 'niet' acute zorg. Als je maar lang genoeg wacht wordt het vanzelf acuut. En ik schuif het niet af op de maatregelen, maar het is er wel een direct gevolg van.
Ja een tijdelijke stop in revalidatie is niet levensbedreigend. Net zoals de uitstel van een rugoperatie bij een kennis. Verre van fijn om langer met continue pijn te lopen, maar niet levensbedreigend.
 
Waar heb ik het over een harde lockdown? Ik heb het juist over quarantaine voor iedereen met griepverschijnselen en iedereen testen. Dan hadden we het veel beter onder controle gehad en veel betere data gehad om vooruit te kijken en ben ik ervan overtuigd dat er niet meer mensen op de IC hadden gelegen.

Zal vast, maar de revalidaties zijn in Breda wel degelijk stop gezet, en de artsen moesten ineens COVIR-19 patienten gaan behandelen (een nicht van mij is revalidatie-arts). Behandelingen worden nu al wekenlang uitgesteld, en regelmatige controles zijn er niet voor niets bij de 'niet' acute zorg. Als je maar lang genoeg wacht wordt het vanzelf acuut. En ik schuif het niet af op de maatregelen, maar het is er wel een direct gevolg van.

Dus het voorstel is om Corona-patienten niet meer te behandelen omdat er anders mensen sterven? :unsure:
Overigens is een probleem dat men Corona kan hebben zonder ziekteverschijnselen, en dat het virus al lang in Nederland was voordat iemand wist wat een Lockdown was.
Wat wel een feit is dat in het begin er onduidelijk gecommuniceerd was (o.a. over die groepsimmuniteit) waardoor er waarschijnlijk nog een hoop besmettingen bij gekomen zijn.
 
1,5m afstand = 1,5m afstand. Dus sporten (zeker wedstrijden) zijn dan niet mogelijk. Ook niet voor profvoetbal.

Op korte termijn zal dat zo zijn. Maar als er sprake is van het compleet vervallen van het komende seizoen, en er zijn voldoende testmogelijkheden dan zie ik het nog wel gebeuren dat er een uitzonderingspositie komt voor bepaalde sporten.
 
Nee, dan was je personeel kwijt aan testen, als we uberhaupt genoeg testen zouden hebben. Aangezien de testcapaciteit hiervoor (nog) niet voldoende is kon het gestelde scenario gewoonweg niet. Was het beter geweest, vermoedelijk wel, was het haalbaar, nee.

Was prima haalbaar geweest. Kijk naar het aantal testen uitgevoerd in de UAE. Hier hebben ze de testcapaciteit al verhoogd in februari, toen COVID-19 nog geen probleem was. Nederland en heel Europa was niet pro actief genoeg.


Ja een tijdelijke stop in revalidatie is niet levensbedreigend

Nee, maar wel verhoogde kans om nooit meer volledig te herstellen...

Om het kracht bij te zetten:



Dus het voorstel is om Corona-patienten niet meer te behandelen omdat er anders mensen sterven?

Nee, maar het een direct voortvloeisel uit de verkeerde keuzes die gemaakt zijn in Nederland.


Overigens is een probleem dat men Corona kan hebben zonder ziekteverschijnselen,

Nee die geruchten gaan alleen maar. https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden
 
Laatst bewerkt:
En dan kijk ik even:
"De incubatietijd is de periode tussen het moment dat je besmet raakt en dat je ziek wordt. Bij het nieuwe coronavirus varieert de incubatietijd van 2 tot 12 dagen. Voor de zekerheid gebruiken we 14 dagen."
Ik zie "besmet zijn" toch als "Corona" hebben. En dat kan die eerste 2-12 dagen dus prima zonder ziekteverschijnselen. Volgens de RIVM, dan.
 
Dus ik zie niet in hoe dit 'gerucht' hiermee ontkracht is?

aanwijzingen is geen bewijs. Ik heb ook aanwijzingen dat alle friezen dom zijn, maar dat is nog een bewijs...

"De incubatietijd is de periode tussen het moment dat je besmet raakt en dat je ziek wordt. Bij het nieuwe coronavirus varieert de incubatietijd van 2 tot 12 dagen. Voor de zekerheid gebruiken we 14 dagen."

Na 14 dagen zijn de verschijnselen duidelijk zichtbaar, maar de meeste mensen zullen echt al wel verkouden zijn, of andere griepachtige verschijnselen hebben voor die tijd. Je bent nooit ineens verkouden, maar dat voel je aankomen.
 
aanwijzingen is geen bewijs. Ik heb ook aanwijzingen dat alle friezen dom zijn, maar dat is nog een bewijs...
Is goed, beroep ik mij op de Canadese studie die keihard stelt dat ziek zonder duidelijke symptonen mogelijk is, en daarmee ook overdracht.
 
Na 14 dagen zijn de verschijnselen duidelijk zichtbaar, maar de meeste mensen zullen echt al wel verkouden zijn, of andere griepachtige verschijnselen hebben voor die tijd. Je bent nooit ineens verkouden, maar dat voel je aankomen.
Vaak heb ik nergens last van, moet ik één keer niezen en ben ik twee weken verkouden. Dat voel ik echt niet aankomen hoor.
 
Interessant, heb je een link ?
Hoofdlink naar diverse studies: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-symptoms/

Canada: https://www.canada.ca/en/public-hea...9-novel-coronavirus-infection/symptoms.html#s
staat al vrij snel dat mensen zonder symptonen ook een risico zijn. Risio zal kleiner zijn dan bij iemand die de hele dag de longen uit het lijf blaft, maar t is mogelijk geen nul.

'Probleem' is ook dat we nog zo weinig weten, in de ziekenhuizen leren ze dagelijks bij. De kans is aanwezig dat Canada ook geen keihard bewijs heeft, maar dat ze aan de veilige kant gaan zitten.
 
Op korte termijn zal dat zo zijn. Maar als er sprake is van het compleet vervallen van het komende seizoen, en er zijn voldoende testmogelijkheden dan zie ik het nog wel gebeuren dat er een uitzonderingspositie komt voor bepaalde sporten.
Ik ga liever zelf weer sporten dan dat ik sport op tv kan kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan