Coronavirus

Wie legt uit hoe ze bij het RIVM kunnen spreken vam een gecontroleerde uitbraak met wederom zoveel doden en besmettingen? Omdat ze dit aantal hadden verwacht? Eind mei voorspellen ze 2200 IC opnames. Dan gaan er dus nog heel veel ziek worden en dood gaan. Is dit dus ook ingecalculeerd en daarom onder de noemer gecontroleerd mag vallen?
 
Wie legt uit hoe ze bij het RIVM kunnen spreken vam een gecontroleerde uitbraak met wederom zoveel doden en besmettingen? Omdat ze dit aantal hadden verwacht? Eind mei voorspellen ze 2200 IC opnames. Dan gaan er dus nog heel veel ziek worden en dood gaan. Is dit dus ook ingecalculeerd en daarom onder de noemer gecontroleerd mag vallen?
Misschien omdat dit idd ingecalculeerde aantallen zijn waarbij alles beheersbaar is? Dat er geen pieken zijn die de ziekenhuizen niet aankunnen?
 
Misschien omdat dit idd ingecalculeerde aantallen zijn waarbij alles beheersbaar is? Dat er geen pieken zijn die de ziekenhuizen niet aankunnen?
Goh, een dag geleden werkte men nog naar 1500 bedden toe.
Dus nog eens 700 extra bedden (incl. beademingsapparatuur?” en alles is weer onder controle. :unsure:
 

ET-GHqPXkAIWIHK
 
Nu lijkt het of de lijnen afvlakken, maar de schaalverdeling is logaritmisch. Ik ben het ff kwijt.

Dus vlakken ze helemaal niet af. Allemaal gelul in de ruimte, elke dag breken we nieuwe records. En ook op de logaritmische schaal in de volgende link, kan je zien dat het niet echt afvlakt. Dat is om de meute kalm te houden:

 
Dus vlakken ze helemaal niet af. Allemaal gelul in de ruimte, elke dag breken we nieuwe records. En ook op de logaritmische schaal in de volgende link, kan je zien dat het niet echt afvlakt. Dat is om de meute kalm te houden:

Je ziet m richting afvlakken gaan, deze week is wat dat betreft cruciaal, einde van de week kan je misschien conclusies trekken.
Las gister dat het Jeroen Boschziekenhuis nu geen bezoekers meer gaat toelaten. Daar zakt mijn broek wel vanaf, in andere delen van het land is in een aantal ziekenhuizen al 1.5 week geen bezoek meer mogelijk. Maar JBZ wat in de zwaarst getroffen provincie ligt gaat dat nu pas doen. En ik snap dat het heel inhumaan klinkt om geen bezoek meer toe te laten, maar zo verminder je het risico dat het virus daar op afdelingen komt waar risicopatienten liggen.
 
De heren in het blauw hier in Amsterdam draaien ook redelijk door uit verveling inmiddels. Net met m'n huisgenoot aangehouden door een busje omdat we na het boodschappen doen (i) te dicht bij elkaar liepen met onze boodschappentassen en (ii) onze tassen wel erg vol waren - waren we soms aan het hamsteren?! Dat het merendeel van de boodschappen bedoeld was voor de ouderen in ons woonblok interesseerde ze dan niet zo veel. Duidelijk op zoek naar wat sensatie op hun saaie werkdag. Triest zooitje. Ga lekker boeven pakken, of zo.
 
Nu lijkt het of de lijnen afvlakken, maar de schaalverdeling is logaritmisch. Ik ben het ff kwijt.

Maar als de lijnen afvlakken op een logaritmmische schaal, dan krijg je toch een linear verband op een normale schaal? Dan is de groei toch inderdaad niet meer exponentieel?
 
Maar als de lijnen afvlakken op een logaritmmische schaal, dan krijg je toch een linear verband op een normale schaal? Dan is de groei toch inderdaad niet meer exponentieel?
Maar dat zegt nog steeds niet veel. Natuurlijk is lineair beter dan exponentieel, maar als er elke dag 5000 IC-opnamens bij komen is dat een keurige lineaire toename. Maar aangezien er zo'n 1200-1500 bedden zijn die langere tijd benut worden, zou zo'n lineaire toename catastrofaal zijn.
 
En de Darwinaward gaat naar de lockdownparty jongeren in België waarvan d'r ondertussen meerdere aan de beademing liggen.
Als ouders geef je dan toch ook ff aan dat dat niet zo'n goed idee is.
De heren in het blauw hier in Amsterdam draaien ook redelijk door uit verveling inmiddels. Net met m'n huisgenoot aangehouden door een busje omdat we na het boodschappen doen (i) te dicht bij elkaar liepen met onze boodschappentassen en (ii) onze tassen wel erg vol waren - waren we soms aan het hamsteren?! Dat het merendeel van de boodschappen bedoeld was voor de ouderen in ons woonblok interesseerde ze dan niet zo veel. Duidelijk op zoek naar wat sensatie op hun saaie werkdag. Triest zooitje. Ga lekker boeven pakken, of zo.
Je mag toch in een groep van 2 lopen? Vreemd....
 
Maar als de lijnen afvlakken op een logaritmmische schaal, dan krijg je toch een linear verband op een normale schaal? Dan is de groei toch inderdaad niet meer exponentieel?
Nou, voorlopig zien ze er op log schaal nog lineair uit, dus....
 
Even ter referentie:
Aangezien grote getallen niet zoveel zeggen, hierbij de totale wereldpopulatie op één pagina:

Er zijn nu 22.000 mensen overleden aan het coronavirus. Het voelt toch een tikkeltje vreemd dat de complete wereldeconomie instort, terwijl het maar om relatief zo ontzettend weinig mensen gaat.
Natuurlijk weet ik ook wel dat de sterftecijfers van corona vele malen hoger zullen worden zonder actie, maar toch... Voor de wereld betekent dit werkelijk helemaal niets.
 
Er zijn nu 22.000 mensen overleden aan het coronavirus. Het voelt toch een tikkeltje vreemd dat de complete wereldeconomie instort, terwijl het maar om relatief zo ontzettend weinig mensen gaat.
Natuurlijk weet ik ook wel dat de sterftecijfers van corona vele malen hoger zullen worden zonder actie, maar toch... Voor de wereld betekent dit werkelijk helemaal niets.

Het gaat bij het instorten van de wereldeconomie niet om het aantal doden. De wereldeconomie stort in omdat er geen olie meer verkocht wordt, er niet meer gevlogen word, mensen niets meer uitgeven aan dagactiviteiten enzovoorts. Dit zijn zaken die voortvloeien uit het feit dat het COVID virus rondwaait.

Daarnaast is het aantal doden niet van belang, maar het aantal mensen die in het ziekenhuis liggen en dus zorg nodig hebben. Ik neem aan dat je de foto's gezien hebt uit Italie van de noodziekenhuizen. Of de omgebouwede TGV die dagelijks patienten uit Noord Frankrijk gaat wegbrengen naar de rest van het land.

Dat mensen nog steeds kijken naar het aantal doden, ipv de andere gevolgen vind ik schokkend.
 
Nou, voorlopig zien ze er op log schaal nog lineair uit, dus....
Nou, ik zie een kleine afvlakking, en daarbij, waar wij geen zicht op hebben is hoeveel mensen er getest worden en hoe de verhouding positief/negatief is. Laten we als amateur-virologen gewoon geduld hebben en niet teveel roepen. Kort gezegd, wees geen Jenssen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan