Coronavirus

Jij ziet het dus als deugd dat je het vaccin genomen hebt. Maar wat nu als degene die het vaccin niet wil dat ook als deugd ziet? Jij wilde bescherming en die heb je. Door met je leven. Volgens mij moet dat kunnen.
Precies, niet gehinderd door antivaxxers. Dat stukje mag je ook meenemen. Dat egoisme is vooral voor die groep. Dat wil niet zeggen dat ik me daarnaar moet schikken..
 
Het gros wil gewoon zo snel mogelijk verder met het gewone leven, denk ik. Helpt een vaccin daarbij? Prima, doe maar. Dat is niet egoïstisch of altruïstisch, maar gewoon pragmatisch.
Ik denk ook dat als iedereen het vaccin neemt het snel onder controle is, maar zowel dwang als indirecte dwang (door de groep in een outcast-positie te plaatsen) vind ik unfair. Als we dat er toch doorheen rammen, denk ik dat de democratie een jasje uitdoet.
Ik denk eerlijk gezegd dat je hier nooit gaat uitkomen. Pro-vaccinatie mensen zullen het logisch vinden dat de niet-gevaccineerden een risico zijn en daardoor terecht de toegang wordt geweigerd tot bepaalde plekken (tenzij ze negatief getest zijn). Het zou ook wat vreemd zijn om pro-vaccinatie te zijn en dus de vaccinatie te nemen en het vervolgens te behandelen als iets dat totaal geen invloed heeft.
Antivaccinatie mensen zullen vinden dat zij onterecht uitgesloten worden en dat zij dezelfde rechten als gevaccineerden zouden moeten hebben, inclusief de toegang tot restaurants, concerten, voetbalwedstridjen e.d.

Weinig grijs gebied ben ik bang.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat je hier nooit gaat uitkomen. Pro-vaccinatie mensen zullen het logisch vinden dat de niet-gevaccineerden een risico zijn en daardoor terecht de toegang wordt geweigerd tot bepaalde plekken (tenzij ze negatief getest zijn). Het zou ook wat vreemd zijn om pro-vaccinatie te zijn en dus de vaccinatie te nemen en het vervolgens te behandelen als iets dat totaal geen invloed heeft.
Antivaccinatie mensen zullen vinden dat zij onterecht uitgesloten worden en dat zij dezelfde rechten als gevaccineerden zouden moeten hebben, inclusief de toegang tot restaurants, concerten, voetbalwedstridjen e.d.

Weinig grijs gebied ben ik bang.
Wat al die anti-vaxxers vergeten, is dat zonder vaccinaties we nu nog steeds in een lockdown zouden zitten. Dankzij de mensen die zich wel lieten vaccineren, genieten de anderen van meer vrijheid. En dat terwijl zij nog steeds een aanzienlijk risico vormen voor met name de gezondheidszorg en in mindere mate voor de medemens.

Ik heb geheel van egocentrisch oogpunt mezelf laten vaccineren. Ik wil namelijk niet ziek worden en weer in een gewone maatschappij leven. Door als heel veel ego's het vaccin te nemen, doen we ook iets sociaals. Gezondheidszorg is behapbaar, mensen mogen weer sociale activiteiten ondernemen. Omgekeerd is de egocentrische beslissing op niet vaccineren (1) een middelvinger naar de zorg (en kwetsbaren) en (2) parasiteren op de mensen die wel een vaccin genomen hebben.

Het gezeur over discriminatie is echt van twee walletjes eten. Je wil vasthouden aan je principe en niet gevaccineerd worden, maar wel genieten van de mogelijkheden van een gevaccineerde samenleving. Ergens klopt er iets niet. Dan moet je ook standvastig zijn en voor jezelf een lockdown houden, totdat corona slechts een echo uit het verleden is.
 
Maar omdat jij bij de grote groep hoort ben jij niet de egoïst? Jij hebt je puur laten vaccineren voor de ander? Ik denk dat je neus nu gaat groeien. En wat als die ander nu vindt dat hij het vaccin weigert voor een hoger doel? Dat de aarde gebaat is bij minder mensen? Is dat dan net zo nobel als jouw altruïstische daad?
Rednas en Mikasa hebben het prima verwoord. Dus hoef ik dat niet meer te doen. ;)
N.b. Ik denk niet dat er veel mensen een vaccinatie geweigerd hebben om zo ervoor te zorgen dat er minder mensen op aarde komen. ;)
 
Rednas en Mikasa hebben het prima verwoord. Dus hoef ik dat niet meer te doen. ;)
N.b. Ik denk niet dat er veel mensen een vaccinatie geweigerd hebben om zo ervoor te zorgen dat er minder mensen op aarde komen. ;)
Dat vul je dan voor ze in. Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel erg voor vaccineren. Ik wil alleen wel dat je ook een andere mening mag hebben en daar voor op mag komen, zonder dat de waarheid al geclaimd is.
 
Dat vul je dan voor ze in. Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel erg voor vaccineren. Ik wil alleen wel dat je ook een andere mening mag hebben en daar voor op mag komen, zonder dat de waarheid al geclaimd is.
Ik vind dat erg lastig. Ik zie het toch meer als vinden dat een rode auto groen is. Gewoon onzin. Vaccineren is - een uitzondering daargelaten - goed voor jezelf en de wereld.

Je vraagt je met deze discussie wel af of mensen nu hun kinderen ook niet meer laten inenten conform het rijksvaccinatieprogramma. Daar hoor je op een geloofsgekkie of weerbarstige hogeropgeleide toch nauwelijks iemand over? Waar komt de weerstand tegen dit vaccin toch vandaan?
 
Ik vind dat erg lastig. Ik zie het toch meer als vinden dat een rode auto groen is. Gewoon onzin. Vaccineren is - een uitzondering daargelaten - goed voor jezelf en de wereld.

Je vraagt je met deze discussie wel af of mensen nu hun kinderen ook niet meer laten inenten conform het rijksvaccinatieprogramma. Daar hoor je op een geloofsgekkie of weerbarstige hogeropgeleide toch nauwelijks iemand over? Waar komt de weerstand tegen dit vaccin toch vandaan?
Over tweedeling die er al was voor corona gesproken...
 
Ik heb nog maar weinig beestachtig gedrag gezien van de gevaccineerden. Wel van avondklokrellers, Corona sceptici en antivaccers.
En p.s. dat is toch ook de charme van voetbal; het totaal irrationele, de strijd om het niks?
De vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Allereerst waren de avondklok rellen voor de vaccinatie. Daar zullen best mensen tussen hebben gezeten die zich later gevaccineerd hebben. De Corona sceptici zijn in mijn ogen idioten (omdat je daarvoor moet geloven dat media over de hele wereld in een groot complet aan het liegen zijn).
Maar de belangrijkste reden dat ik het hier niet mee eens ben is het feit dat de gevaccineerde geen reden hebben om beestachtig gedrag te vertonen.
Het gros wil gewoon zo snel mogelijk verder met het gewone leven, denk ik. Helpt een vaccin daarbij? Prima, doe maar. Dat is niet egoïstisch of altruïstisch, maar gewoon pragmatisch.
Ik denk ook dat als iedereen het vaccin neemt het snel onder controle is, maar zowel dwang als indirecte dwang (door de groep in een outcast-positie te plaatsen) vind ik unfair. Als we dat er toch doorheen rammen, denk ik dat de democratie een jasje uitdoet.
Ik ben het in beginsel met je eens. Dwang of drang moet je niet willen in een samenleving. Maar ik wil (als privé persoon) ook de Horeca en (voor mij nog belangrijker) de evenementen weer open hebben. Jij wil dat geloof ik ook maar dan ook nog zakelijk? Ik zie zelf niet in hoe we dat voor elkaar krijgen zonder de QR-code. Uiteraard moet die QR code er wel vanaf wanneer er weer andere keuzes zijn.
 
Nee, dat vergeet ik niet. Voor mij valt dat in het geval van Trump volledig samen met pilitiek gewin. Trump wil alleen voor geld en macht presidentje spelen. Dat doet hij echt niet om het volk of het land te helpen.
Ah, op die wijze., puur Trump, dacht dat je op de bredere groep doelde, van Engel tot BPOC. Ga je wel voorbij aan hoe Trump via zijn presidentschap zijn eigen bedrijf wist te sponsoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan